June 17, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

June 17, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

LİR 17 Haziran 1934 Hayvan sevkı talimatnamesi Yeni talimatnamenin yakında tatbikıma başlanacak koyun, keçi, si- İğir gibi bayvanatın bulaşık bas İtlıklardan kurtulması için hay- İvan sağlık zabıtası kanun ve İzamnamesine müsteniden yeni bir İtalimatname © hazırlamıştır. Ta imatname yakında neşredilecek- ir. «Sürek talimatnamesi» ismini taşıyacak olan bu talimatname bilhassa hayvan nakliyatını yeni ayıtlara tâbi tutmaktadır. Şim- diye karlar her iskeleden, her is- talimatname, hayvar ukâp istasyonlarını ta- Bundan başka memleketimizde her yoldan hayvan sürülerinin ge- irilmesi yasak edilmiştir. Kara Han gelecek hayvanların yolları yollar zerinde birer muayene merkezi vwayyen olacağı için bu ezbahaya sevkedilecekler, orada Muayene edildikten sonra ya doğ- udan doğruya kesilecekler ve ya- ut civar kasabalara i ibetinde sevkedileceklerdir. iedbir kaçakçılığın meni işin de mühim telâkki ediliyor. | si. : Işçi bürosu Belediyenin teşebbüsü memnuniyetle karşılandı | Belediye tarafından bir işçi bü. osu teşkil edileceği yazılmıştı. öyle bir büronun kurulmasın- aki ihtiyaç gün geçtikçe artmak- dır. İstanbulda inşaat faaliyeti İve yeni yeni fabrikaların açılma 1, Anadoludan bur in gelme p sermektedir. a a bir çok e sebebiyet Bunların ekseri arlalarda çalışan ufak mülkiyet ahibi olan köylüler, tarla ame- İeleri veya urgatlar teşkil etmek- ledi «istanbulda fabrikalar çoğalır or, işcilere çok ihtiyaç var» diye MAnadolu köylerinde mübalâğalı ir tarzdu kulaktan kulağa bazı aberler gitmektedir. Bu haber- lere inanarak, oradaki akıp, buraya gelenlere çok te- ilelarını görüyoruz. İşçi büromu, bu gibi insanlara | Tarafeyn arasnda müzakerata | vyyore Kelanlmnkinir. Sizde ba ee edecektir. devam edilecektir. Başlıca parfümörilerde Satılır. GÜNÜN: HABERLERİ | | | | günden Sıvasta kaç sanatkâr var? Sıvas odası, sorulan Suallere cevap verdi Sivas 14 (Hususi) — Sivas ti- caret odası, yüksek iktisat meclisi» nin Sivasta ne kadar sanat erbabı bulunduğuna dair sorduğu sualle-| re cevap vermiştir. Bu cevaba gi Te Sivasta 48 kunduracı, 45 çiz- meci, 30 marangoz ve doğramacı, 35 terzi, 27 çilingir ve sobacı, 13 tenekeci, 26 bakırcı ve kalayei, 32 taşçı, 12 bıçakçı, 2 dökmeci, 2 cubukcu, 28 berber, 3 debağ, 15 döğenci, 5 araba tamircisi, ci, 6 saraç vardır. Kunduracılık, çizmecilik, biz gakçılık, dabağlık & 9 saab sanatlar, ine sönmektedir. Halk daha ziyade hazır ayakkabılara | ve işlere rağbet göstermektedir. Ticaret odasının fikrine sanat mektebinin açılmasına, çif- gilerde satın alma kabiliyetinin artmasına bağlıdır. Budapeşte ziraat kongresi Budapeşte 16 (A.A.) — Cene- ral Gömböş dün akşam on altıncı ziraat kongresi âzası şerefine bi yük bir resmi kabul | yapmı: Habsburg arşidükü Joseph ve Albrecht, M. Dolfuss, hükümet erkânı, sefirler heyeti ve bir çok şahsiyetler bu resmi kabulde hazır bulunmuşlardır. ir. Alman moratoryormu Ingiltere ciddi tedbirler alıyor Londra 16 (A.A) — Maliye nazırı bu sabah Avam kamarası, 'da beyanatta bulunmuştur. Bu be- yanata nazaran, Alman hükümeti tarafından verilen moratoryom kararı üzerine, 1 temmuzdan ev- vel memnuniyeti mucip bir tesvi- ye sureti bulunmadığı takdirde, İngiltere hükümetinin Alman es- hamını hamil ingilizlerin hukuku. nu himaye - Alman mübadeleleri üzerine bir takas sandığı tesisini düşünmekte oldu. Zu, ingilterenin Berlin sefiri tar: fından Alman hükümetine bildi- rilecektir. Bu takas sandığının faaliyeti o suretle olacaktır ki İngiltereye ya» pılan Alman ihracatının tutarı ev- velemirde İngilterenin Almanya- ya olan ihracatını ödemeğe tahsis edilecektir. Malümdur ki, fogiliz - Alman ticari müvazenesi Alman yaya pek müsait bulunmaktadır. Amerikada umumi grev tehir edildi Pittsbourg 16 (A.A.) — Uzun müzakerelerden — sonra maden sanayii. murahhasları, gece yarısı için wna karar verilen umumi grevi tehire karar vermişlerdir. AKŞAM GUNUN MESELELERİ Türkiye - Iran ticari münasebatı Şahinşah FİZ. nin Türkiyeyi ziyareti ber sahada olduğu ibi, iktisadi saha, bilhassa piyasada da büyük bir here miyetle karılanmaktadır. Bu ziyaret silesile, Türkiye - İran arasında ticaret münasebetlerinin ve cransit izlerinin dar ha ziyade genisliyeceği ümidi pek kuv- yellidir. Bu münasebetle iki komsu ve lose memleker arasnda cereyan eden Kakkindu alâkadar mahafilde etkikar. yaptık. Bu tetkiki aşağıya naklediyoruz ticari münasebetler. 952 senesinin 9 aylık eşya istatistiklerinde © Türkiyeden İs ma 17 bin kürün liralik © ölracat olmuştur. Bu miktar 933 senesinin dokuz) ayında daha ziyade azalarak 10 bin lira denecek bir miktara inmiştir. Diğer tac lâl diğer senelere mar zaran azalmaktadır. Gene 9İZ senesi” nin 9 aylık öaatitiklerine göre İandan raftan İzan Türkiyeye 278 bin liralık eşya gelmişlir. wda bu miktar 35 Türkiye - İzan arasndaki temei müz marebetleri bu ufak itbalir ve ihracat yakaraları özetinden tetkik etmek kâki değildir. Türkiye büyük ticari münasebeti, transit ticare! teskil eder. Denilebilir ki, Türkiyede ransit ticareti sahasında en büyük mev ül İran işçal etmektedir Transit münasebetleri, | İran arasındaki e asırlardanberi Tebriz - Trabzon yolu üzerinde cere- Eski ücaret devirlerinden kalma ananevi korvan yolu, Türkiye İran arasındaki en büyük bağı teşkil eimektedir. Bu yel üzerinde bulunan Kezildize, Bayburt, Güc müşhane, Trabzon ibi ticari mevkiler yan ediy Eszurüm, asılardanberi İran tcüretine sahne ol. Son senelerde başta Trabzon ticaret! bu yol üzerinde bu- lunan ticari müesseseler ye lunun inkişafı için en hararetli arzula Yeni. göstermişlerdir... Cumhuriyet hü. kümeli de bu yol üzerinde idayi tedbir. ler almaktan geri durmadığı gibi, bu yale otomobil ve otobüs nakliyatını odan olmak üzer bu ran müsait biz hale getirmiştir. Son yapılan. deniz. nakliye tarifelerinde de, İran transit, eşyasına büyük bir ehemmiyet verilmiştir. Nakliye tarielerinde, İcan tzaneit 09 yası işin azami derecede tenzilit yapal- Pütün bu tedbirlere rağmen, Tebriz « Trabzon transit yolunun simdilik harp- ven evvelki vaziyete dönmesi, imkân hari. sindedir. Bu imkânszlik, dünyanın geçir mekte olduğu iktisat buhranından ileri gelmektedir. İran aşyazınız bilhassa hey, nelinilel piyasalarda halı ticaretinin da: alması, umumiyet itbarile, memleket münasebetlerin bir lerle azalması, pek tabi ola Fak tesirlerini, transit Geareti Üzerinde göstermi Türkiye - İran transit münasebetle rinden bahsederken, buhranın tesir büyük bir yer ayırmak lözamdır. Ticari inahafll her iki komsu memleketin bu: ler arasındaki ca çok Zaruret günkü trans yokundan daha ziyade 55 fade etmek Deniz konferansı ve İtalya Londra 16 (A.A.) — İtalyan hükümeti, 1935 deniz konferansı için Londra hükümeti tarafından mn iki taraflı müzake- ke amade olduğunu A Ni dir YAKU Güzellik müstahızarat; ghrden güne fazla rağbet kazanmakla ve tamıomış sanmefondiler tarafından komall mom Hergün bir aa sözüz , i— AKŞAM HAFTALIK SİYASİ İCMAL Sahife 5 Silâhları bırakma konferansındaki mübarezenin mühim safhaları - Hiç bir tarafı memnun etmiyen bir karar - Hitler ile Mussolini mülâkatı Silâhları bırakma konferansı nın umumi komisyonunda İngiliz ve Fransız noktai nazarlarının ta ban tabana zit olması ve konfe- vans reisi Mister Hendersonun da- ha ziyade İngiliz noktai nazarına taraftarlık göstermesi, diğer dev. ikiye ayrılarak bir kısmı: min İngiliz davasını, diğer kısmı Din Fransız noktai nazarı zam eylemesi üzerine konferan 8ın feci bir surette dağılıp gitme- sine ramak kalmıştı. Konferans reisi müzakere münaka uzanıp gitmesinde Fransayi mesul addeylediğinden bu devletin ha- riciye nazırı M. Barthounun ya yirmi dört saat zarfında müzale- reye esas olabilecek bir mesai projesi vermesini yahut konferan- $in dağılıp gitmesini istemişti, Mister Hendersonun bu ültima- tomu üzerine Fransa hariciye na- zırı yirmi dört saat geçmeden bir proje vermiştir. Bu projenin birinci maddesine göre Almanyanın avdeti yansın nihai muvaffakıyetini ko- laylaştırmak için devletlerin ya- pacakları hususi müzakerelere za- yar gelmemek şartile ve umum ta” rafından kabul elunabilecek ter- ki teslihat mukavelesi vücuda ge- türmek maksadile riyaset divanı muallâk mesailin halline istediği vesaite müracaat ederek yol arı- yacaktır. ikinci maddesinde bazı mese Ielerin tetkiki ve halli ehemmi: yeti mahsusayı haiz bulunduğu kaydedilerek mevzit emniyet lâflarının hususi bir komite tarar fından tetl rın neticesiz olarak konfe- mukavelenin zamanları ve kontrol hakkında hususi bir komitenin teşkili ve hava ve silâh ticareti komiteleri. faaliyete gelmesi kararlaştırıl- miştir. Üçüncü maddeye göre konfe- ans reisi umumi komisyonu bir daha topladığı zaman mümkün mertebe tam bir mukavele proje si hazırlamış olacaktır. dördüncü maddede sulh konferan- Sı namı altında daimi bir mücsse- senin vücuda getirilmesine ait Sovyet teklifinin konferans reisi tarafından devletlerin tetkikine vazolunacağı kaydedilmiştir. Bu son karar projesinin konfe- ransı çalışıyor gibi göstermekten başka ameli bir kıymeti yoktur. Binaenaleyh bu karar sureti hiç bir tarafı hakiki surette memnun ve tatmin etmemiştir. Fransızlar Son olan Almanyanın konferansa avdeti za- Yuri gösterilmesinden memnun ek mamışlardır. Sovyetler ise daimi sulh konferansı ve mütekabil muz avenet tekliflerinin devletlerin na- zarı tetkikine konulması gibi gayri müsbet bir akibete maruz kalma- sından müteessir olmuştur. İngiltere ile Amerika silâhları azaltmak işinin tekrar sürünceme- de kalmasından dolayı gayri mem- nundurlar. Almanya ise müsavat esasının ihmal edilmesinden ve sonu meçhul bilâvaşıta müzake- relere bırakılmasından münfail ol terki teslibat ve emniyet ii in halli için pra- tik yol addettiği Almanya ile lâf edilmesi esasının ihmal edil mesinden ve Fransanın Sovyetler muştur. İtalya | ikeli bulduğundan Almanya ila mütekahil muavenet misal telmek istemesinden fena halde kızmıştır. İtalya hükümeti bu in i karar suretini bi- le kabul etmemiştir. Karar suretinde zikredilen ko- mitelere İtalya yalnız müşabit gönderecektir. İngiltere hükümeti bu komitelerde Lokarnonun hari- cinde hiç bir tahhüde girişmiye- ceğini bildirmiştir, Macaristan da karar suretini ademi kabule mua- dil kaydı ihtiyati serdetmiştir. Hitler - Mussolini mülâkatı İtalya devleti konferansın aldi- ğı bu şekli Avrupanın ve İtalya- mın atisi ve mevcudiyeti için tek- ile birleşmek için derhal filiyata geç- miştir, M, Mussolini ile görüşmek arzusunu evvelce izhar etmiş olan M. Hitler derhal Vene: davet edilmiştir. Memleketlerinin mu- kadderatını ellerinde bulunduran bu liderler beraberlerinde siyasi birer heyeti murahhasa da getir- misler: Bu mülükalla Fransa, Sovyetler ve küçük itilâf muhtemel blokuna. karşı bir İtalya - Almanya ve Ma- caristan ve imal Avusturya blokunun teşkili esasları görüşü- leceği anlaşılıyor. Bu suretle si- lâhları bırakma konferansı bir ta- raftan Avrupa devletlerini muha- sım iki grupa ayırmış ve diğer ta- raftan bir silâhlanma yarışı doğur- muştur, İtalya bir taraftan hava ve de- niz bütçelerine milyarlarca liret zam yaptiğı gil donanmasını dünyanın en büyük zırhlıları ile takviye için muazzam deniz inşa- atına girişmiştir. Fransa da İtal ya, Almanya ve Belçika hudutlar rındaki tahkimatı takviye ve ha- va ordusunu teçhiz için üç milyar frank yeni tahsisat almıştır. Av- rupa şimdi gerek teslihat gerek siyasi ve askeri ittifaklar husu- sunda barbi umuminin arifesinde» ki vaziyete dönmüş oluyor Rusya - Küçük itilaf Konferansı takip eden siyasi faaliyetler şarki Avrupada da te- bellür etmiştir. Küçük itilâf dev letlerinden Romanya ile Çekosle- vakya Sovyet hülümetini tanıdı lar, Bu tastike ait vesikalar mek- tup seki le üç devletin hariciye «arasında teati edilmiştir. Lükin bu vesikalar yalnız tam maktan ve sefirler göndermekten ibaret değildir. Ayni zamanda bu devletler yekdiğerinin hukuku hü- kümranisi sahalarına riayet ede- ceklerini ve tahrikâtta bulunmu- yacaklarını taahhüt etmişlerdir. Bu işten en ziyade istifade eden devlet Romanya olmuştur. Eski Rusyanın gayet mühim bir eyaleti bulunan © Basarabyayı harpten sonra işgal ve ilhak eden Roman- yanın bu hareketini Sovyet hükü- meti şimdiye kadar tamımamıştı, Londrada mütecavizi tarif eden misak ile Sovyet hükümeti Ro- manyanın işgal ve ilhak hakkını zımnen kabul etmişti. Şimdi hu- kuku hükümrani sahalarına rin yet kaydile büsbütün kabul et miştir. Bu suretle Sovyetler ile Roman- ya arasındaki hudut mesaili ortas dan kalkmış oluyor, Küçük itilaf devletlerinden — Yugoslavyanın Sovvet hükümetini sonra tanı