24 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Şiddetli fırtına Tarsusta yağmur ve kasırga tahribat yaptı Tarsus 20 — Dün gece yarısın- dan sonra şiddetli bir yağmur baş- lamış ve yağmuru müteakip te çok süratli bir kasırga çıkarak bir çok tahribat yapmıştır. Kasırganın giddetile bir çok evlerin çinkoları kiremitleri havaya savrulduğu gibi bahçelerde de ağaçlar sökül müş ve pek çoklarının dalları ki- rilarak meyvalar büyük | hasa uğramıştır. Yağmur bugün gündüz de ie vam etmiştir. Dağlık kısımlara hâ- Iâ yağmaktadır. Kanber höyüğü 'deresine büyük sel gelmiş ve dere geçilemiyecek bir halde dolmuş. tar, Dağlarda bir çok yıldırım düşmüşse de hasar olup olma: benüz anlaşılamamıştır. Izmirde | manevra Şahinşah Hz. ile Reisicumhur Hz. manevra meydanına giderler- ken ve geç vakit dönerlerken on binlerce kadın, erkek ve çocuk İz- mir halka taşkın ve coşkun bir hal- de muhabbet tezahüratı göster- mişlerdir. İzmir halkının Şahinşah Hz. ne gösterdikleri samimi hür- met ve muhabbet her tasavvurun fevkinde Bu akşam Şahinşah Hz. ile Rei- sicumhur Hz. şerefine İzmir şehri tarafından şehir gazinosunda bi yük bir suvare verilecek ve suva- reyi müteakip iki devlet reisi Ba- ikesire gitmek üzere şehrimizden ayrılacaklardır. Balıkesirde hazırlık * Balıkesir 23 (Hususi) — Gazi Hz; ile muhterem misafirimizin İzmirden dönerken Balıkesirden © geçmeleri muhtemeldir. Bu se- beple şehrimizde hazırlıklara baş- lanmıştır. Bir komite istikbal prog- ramıni tertip ediyor. Gündüz şehir baştanbaşa dona- nacak, gece her tarafta tenvirat yapılacaktır. Vali konağı ve di- il hazırlanmaktadır. Istasyon civarında belediye tara- fından büyük bir tak yaptırılıyor. Bursada Bursa 23 (Hususi) — Şahinşah Hz. ile ük Gazimizin Bursayı ziyaretleri | muhtemeldir. Şehri- mizde Gazipaşa caddesinde bir tak yapılacaktır. Istanbulda istikbal hazırlıkları Gazi Hz. ile muhterem misafi- rimiz Şahinşah Hz. ne İstanbulda yapılacak istikbale ait hazırlıklar bitmek üzeredir. Vali bey iki dev- let reisinin İstanbula o muvasalat tarihlerini soran gazetecilere şu beyanatta bulunmuştur: «— Şahinşah Hz. nin salı günü veya çarşamba sabahı şehrimizi teşrifleri muhtemeldir. © lstanbula ne zaman gelecekleri, Çanakkaleye muvasalatlanından sonra kati olarak anlaşılabilecek- ir. Program hazırlıkları henüz bit- memiştir. Büyük bir suvare tertip edilecektir» demiştir. iran gazetelerinin makaleleri Tahran 23 (Hususi) — İran gı zeteleri, Şahinşah Hz. nin sey etleri münasebetile uzun ve ha- “raretli makaleler neşretmektedi W İran ve İtlânt ismindeki gaze- eler: : İ eli milletin tarihteki Gi olan «Hurşid» ile «Ay» bugün ar- tık biribirine sıkı bir surette bağ-” denmişlardır. Gerek İranlıların ve İleri ve duyguları biribirinin ayni: | Yoksa sinemacılar binaları dahi- Londra 23 (A.A) Telegrafın Prag muhabiz Meclisten, askeri bütçe müzakere. İleri esnasında, bilhassa Alman hududu boyunca istihkâmlar ya- pılmak üzere büyük miktarda kreğller istenmiştir. Bu kredi mu- cibince on sene devam etmek üze- Te senede iki buçuk milyon İngi- liz lirası masraf yapılacaktır. Bu para ile hudut boyunca asri kale- ler ve siperler yapılacaktır. ,. , ; İstenilen kredi verilmiştir. ” Tokyo 23 — Japonya, deniz si- Sinema ihtildfı | Dahiliye müsteşarı ihtilâfı| tetkik etmeğe başladı Ankra 23 — İstanbul beledi- yesile sinemacılar arasında çıkan ihtilâf hakkında dahiliye müste- #arının riyasetinde toplanan ko- misyon telkikatına başlamıştır. Komisyon bu mesele hakkın- da Istanbul vilâyetince hazırlan- | miş olan raporu mütalâadan son- ra Kararını verecektir. Vilüyet erkânmmdün salâbiyet- tar bir zat dedi kiz — Komisyonun neye karar ve- receğini bilmemekle beraber, mevcut kanun, talimatname nizamnamelere göre vilâyetin si- nema oynatılmasını menetmesini haklı görüyorum. Şunu da tav- zih etmek isterim, ki vilâyet si- kapatmamış, yalnız linde her şeyi yapmakta, serbes- tirler. Sinemacılar yeni bir daya açtılar Darülâceze hissesinin verilme. mesinden dolayı belediye tarafın- dan ke sahipleri- nin ikinci hukuk mahkemesinde açtıkları dava mahkeme tarafın- dan kısmen belediyenin ve kısmen sinemacıların lehine olarak red- Sinemacılar dün mahkemeye müracaatla esas hakkında bir da- va daha açmışlardır. Sinemacılar dahalesinin refile kazançlarından menedilmiş olduklarından maddi ve manevi zararlarının tazminini ve sinemalar üzerine konulan memnuiyetin (ihtiyati tedbirler gösterilmek suretile refini iste mişlerdir. Kadıköy stadyomu da kapatılıyor mu? Darülâceze hissesini vermedik- lerinden dolayı belediyece ve kapanma kararı yalnız sinema lara ait değildir. Sinemalardan başka «lübiyat resmi» ne tâbi olan tiyatrolar ve diğer eğlence yerle ri de vardır. Kadıköy stadyomu da sinemacılarla beraber hareket ederek Darülâceze hissesine İti- Yaz ettiğinden belediye stndyo- mun kapatılmasını emretmiştir. bu davada belediyenin haksız mü- | çep gergisi bugün Necati bey mek- | lâhlarında beraberlik istiyor. Bu- gün İngiltere ve Amerika 5, Ja- ponya 3 nisbetinde gemi yaptıra- bilir, buna itiraz edilmekte ve ga- zeteler nisbet tekrar tetkik edil mediği takdirde Japonyanın Va- şington müahedesini feshedeceği- ni tehdit olarak ileri sürmektedir. Japon gazeteleri, bu talep red- dedilirse, Japonyanın tamamen müstakil ve yalnız emniyetini na- zarı itibara alan bir deniz siyaseti takip edeceğini bildirmektedir. Son dakika Gazi ve Şahinşah Hz. Balıkesir yolunda şah Hz. ve maiyetleri erkânı hususi trenle erken Balıkesire hareket eylemişler ve binlerce halk tara- fından pek hararetli tezahüratla | teşyi edilmişlerdir. Milli hâkimiyet bayramı Bugün milli hâkimiyet bayra- mıdır. Büyük Millet Meclisi, 1922 senesi © teşrinisanisinde saltanatı yıkarak millet ve memleketi, pa- dişahlık idare ve belâsindan kur- tarmıştı. ne geçen milli hâkimiyet, bu su- retle resmen de teessüs etmi Bu itibarla bugünkü bayram, tam bir millet bayramı, bir halle bayramıdır. Bugün bu büyük bayramın şerefine bütün resmi daireler kapalıd Akşam sevgili okuyucularına bu büyük bayramı hararetle kut- hular. Ankarada mektepler sergisi Ankara 24 (A.A) — lik mek- tebinde açılmış, merasimde ma- arif vekili, dahiliye, maarif müs- teşarı, talim ve terbiye özeları, maarif erkânı, vilâyet umumi mec- isi âzası bulunmuştur. Talebe korosunun nan merasimde Ankara maarif müdürü Rahmi bey bir nutuk söyledi. Acıklı bir ölüm Matbuatın çok eski emektarla- rından sabık matbuat o memuru Şemsi bey, dün sabah Beylerbe- yindeki evinden vapurla köprüye gelirken kalp sektesinden ölmüş- tür. Şemsi bey, istibdat, meşruti- yet ve cumhuriyet devirlerinde, matbuat idaresinde çalışmış, vazi- fe sever bir memurdu. Keder. dide ailesine beyanı taziyet ederiz. Esasen 1920 senesi 23 | Çekoslovakya, Alman hududunu tahkim ediyor Japonya, deniz silâhlarında müsavat istiyor Bundn başka Japonya, 1935 deniz konferansının 1940 senesine ve veya gayri muayyen bir tarihe tehirine tamamen muhalefet et- mektedir. Hariciye naziri M. Hirote gillere ile Amerikanın iptidai de- | niz müzakerelerinden, uzak şarka meselelerin hariç tutul- ması hakkındaki Japon arzuları- na hiç bir suretle muhalefet et mediklerinden kabineyi malümat- | tar etmiştir. Iktisadi harp Fransa ve İngiltere Almanyaya karşı tedbir alıyor Londra 23 (A.A) — Deyli bildir. Telgrafın Paris muhabiri beyanatı Pariste fena bir tesir yapmıştır. M. Şabt, bu beyanatın- da; tediye edilmemiş ecnebi borç- takas yapmak maksadile bir takas ofisi yapacak ber memleketie Almanyanın &i- cari münasebetlerini kesmek ni yetinde olduğunu bildirmiştir. Bununla beraber Fransanın İn- İtereyi takip ederek bir ofisi yapacağı * zannedilmektedir. Hattâ, Berlinde bulunan Fransız ticaret heyeti murahbasasına böy- le bir ofis teşkili için hazırlıklar yapması için talimat verildiği t Yit edilmektedir. Fransız mali matbuatı, M. Şahtın manevrasını takip etmekte ve İngiliz - Fransız hükümetlerini cesur bir vaziyet takınmağa davet etmekte, Muhafızgücü bisikletçileri bel 24 (A.A) — Mu- hafız gücübi: Diyarıbekire geldiler. Şehir dı- şında belediye ve halkevi reis- leri, tayyare zabitanı ve sporcu- lar tarafından samimi tezahürat- la karşılanmıslardır. Belediye intihapları Ankara 23 — Dahiliye vekâleti bir eylülde yapılacak belediye in- tihapları için belediyelere birer tahrirat ö ların faizlerine takas evvel 9 İstanbul - Ankara arasında da fazla miktarda yağmur yağdığı haber veriliyor. Fazla yağmurlar olarak telefon mükâlema- stan uğratmıştır. M. Barthou Bükreşten ayrıldı Bükreş 24 (A.A.) — M. Bart hou, bu sabah saat 9 da Belgra- da hareket etmiş,hararetle teşyi edilmiştir ikletçileri saat 13 te 24 Haziran 1934 Fenerbahçe Yugoslavyada iki maç yapmağa davet ediliyor Beşiktaş takımı iki sene evvel Yugoslavyaya bir seyahat yapmış, mayhtelif klöplerle karşılaşmıştı. Bu seyahat Türk Futbolculuğu hakkında iyi bir hatıra bırakmıştır. Üsküpten aldığımız bir mek. tupta bu defa cenubi Yugoslavya yiyonasının en kuvvetli dört ekipi olan Sport, Yoğ, Gradyans- ki ve Sparta <eyi davet etmeğe karar vermiş- lerdir. Bu klüpler Yugoslavyada bulunan eski Seyrisefain Futbol takımı kaptanı Ilhami beyin de- Iâletile Fenerbahçeye müracaat etmişlerdir. Fenerbahçe Üsküpte iki maç yapmağa davet edilmek- tedi Fenerbahçeye henüz bu yolda davet teklifi gelmemiştir. Teklifin kabul edilip edilmiyeceği de belli değildir. istanbulun en güzel yeri (Bas tarafi 4 inci sahifede) Bu bahçıvan ve bekçilerin mas- rafı da parktaki tahta kanapelere yazılacak reklâmların parasile bol bol ödenir. Çünkü Taksim parkı şehrin en göze çarpacak yerinde- dir. Burada yapılacak reklâmlara tüccarın çok ehemmiyet vereceği şüphesizdir. Bundan başka varye- te ve dans mumaralarile meşgul olan bir kısım artistler kendi ara- larında birleşerek Taksim bahçe- sinin yalnız bar kısmı emek #asavvurundadırlar. Bunlar bab- çede muhtelif numaralar yapmak istiyorli Afyonda şiddetli zelzele (Baş tarafı 1 inci sahifede) akşamdan başlamış olani yağmur 'da mütemadiyen yağmıştır. Halk korkudan, men, geceyi açıkta geçirmi Sademenin şiddetinden elektrik cereyanı bir kaç saniye kesilmiştir, Şiddetli sarsıntıyı müteakip po- lis, jandarma, ve belediye zabı ak yağmun He ikesi gösteren evler boşaltılmıştır. Şehir içindeki hasarata gelin-. ce; şimdilik kâbe mescidi, yukari pazar, Sülün camileri minareleri- nin çatlaması ve bir kaç duvar göküntüleri, ve ezcümle Alaca bax mamın kadınlar mahalli kubbe- sindeki çatlaklıklar tesbit edil miştir. Hükümet binasının şimal | kısmını teşkil eden defterdarlık ve merkez malmüdi odala. rile, idarei hususiye müdürlük oda sında husule gelen mühim çatlak-” lıklar dolayısile bu kısım boşaltıl- Baştar. Belediye dairesinde de muhte? Wi çatlakdıklar görülmektedir. Sar sıntının merkezini teşkil etiği tahmin edilen Ayvalı, Süylün köye! lerinin mühimce hasara uğradığı ve yalnız Ayvalı köyünde iki kişie nin yıkıntı altında kaldığı işitilmiş! ise de henüz hakikat anlaşılma! müştr. e Şehrimizde vukubulan bu sar) sintinin Sandıklı, Dinar, Uşak, 169 parta, Burdur, Çivril mıntakala! rından da duyulduğu haber alım, maştar,