24 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 “24 Haziran 1934 OTOMOBIL VE MOTÖR Otomobil imali azalıyor maktadır. Geçen sene bu mevsim | ayda 42820 otomobil, 19,480 kam- | yon yapılıyordu. Bu miktar şimdi | 16,890 otomobil ve 35,330 kamyo- na inmiştir. İktisadi buhran devam ederse otomobil sanayiinin bun- 'dan daha ziyade müteessir olaca- | ğa şüphesizdir. Lüks otomobil modası geçmiş- tir. Halk di ucuz ve kullami- ması kolay arabalara rağbet edi- yor. Amerikada bu cihet bilhassa nazarı dikkate alınmaktadır. Ame- rik fabrikaları fiatleri çok indir. mişlerdir. Şimdi Amerikada, bi- zim lüks saydığımız arabalar 800 ile 1000 lira arasında satılmak: tadır. Benzinden tasarruf meselesine de fazla ehemmiyet verilmekte dir. Yeni arabalar kabil olduğu kadar benzini idare ile sarfedecek şekilde yapılıyor. otomobillerden motör silindirine göre vergi beple bü silindirlidi yerli bir tek otomobil yapılmamıştır. Mecaristanda yeni otomobil yolları Macaristanda, şimdi Almanyı da tatbikine başlanıldığı gibi, bü- yük bir otomebil yolları şebekesi apılmak için plânlar hazırlanmı. ya başlanmıştır. Bu yollar, yalnız. ötomebil gibi motörlü nakliye va- sıtaları için, gidiş geliş taraflari ayrı tarzda olacaktır. Berlinde bir aylık vakalar Geçen ay zarfında, Berlin şehri ü vasıta sahiplerine 1468 kişiye de ihtarda bulunmustur. Bir kaç hi ta tatbik ettiği kontrol netiçesin- i olmadan ürken ya- kalamış, 450 araba, polis nizam- nsmesine uygunsuz olarak bulun- muş, 100 vasıtayı da, sahte seyrü- sefer müsaadesi ile yakalamıştır. in “Allık ok,, un sonu Sir Henry Segrave, bir vakitler «Altın ok» ismini verdiği otomo- bili ile saatte 372 kilometre yapa- rek, dünya rekoru kurmuştu. O alınmaktadır. Bu se- in otemebiller 4 veya 6 Sekiz silindir. © zamandanberi beş sene bile geç | “ömedi: Halbuki o zâmamın meşhur. «Altın oku» eskimiştir. Geçenler. 'de, bir dünya devri &lemitiden in- giltereye dönen «Altın ok» a kim- se iltifat etmemiş, araba hurda de- nir olarak satılmıştır. Çekoslovakyada soldan gidilecek Çekoslovakya hükümeti, tekmil memleket dahilinde bütün vesaiti nakliyenin, yolların sol tarafın 'dan geçmelerini kararlaştırmış ve tatbikine girişmiştir. Falk HAYVANLAR ALEMI Büyak kıtada 280 sahile 4 renkli Jâyha O resim hart tablo Bu meraklı, eğlenceli kitabı okudunuz mu?) aye 30 || Asri pa e Soret alınmaz, Tevgi ve satış merkezi yalnız AKŞAM KITAPHANI azı, Ankara caddesi, İstanbul Par gr ya pda “Taşköprü nasıl imar edildi? Belediye bir plân yaptırarak plâna göre kasabayı enli kuruyor Taşköprü 17... Gti) — Bu ME . el DEE rüde bir tek düz. , gün cadde gör. ek ilin değildi, Her ta- raf dar ve ka ili yollarla kap- İhidi. Yangınd yaptırmak isi. © yenler, tekrar es- belin yerleri sip görmüşlerdir. Bu arzu. yer ne getirilmiş ol. saymış, . buzün 0 yeni © binalarla 'da uzun ihtilâ. lar olmuş ve en nihayet belediye kasabanın en lüzumlu ihtiyaçlara göre muntazam bir plânıni yap- tırmış.. Ve mevcut binalar di hiç nazarı itibara alınmamış. Bi tün arsalar” belediyenin olmuş, Fakat 'apiası olanlara da; arsalâ cnn büyüklüğüne, küçüklüğüne, mevkilefinin ehemmiyetine göre birer bono verilmiş. Belediyeye devredilen arsalar müzayedeye "çıkarılmış. Herkes ister'elindeki bono mukabilinde, ister üzerine para eklemek sure- tile istediği yerden ve istediği yüklükte arsa almış. Ve | etle harap Taşköprünün üzerinde bugünkü" muntazani caddeli, <okaklı ve düzgün plânlı Taşköp- iyesi, on sene inde Taşköprünün hayati ihti yaçlarımı, bülçesi nisbetinde kar Şılamağa çalışmış Sulama işi Nazillide: 12 bin dönüm arazi sulanacak Nazilli — Bürhaniye köyünde bir sulama kooperatifi teşkil edik- miştir. Bürhaniye köyü halki Men- deres nehrinden bir kanal açarak! bu zamana kadar susuzluktan hiç bir mahsul elde edilemiyen kır araziden istifadeyi düşünmüş ve bu maksatla işe girişmiştir. Uzunluğu 22 kilometre olan kanaldan bugün iki buçuk kilo- metresi kazılmıştır. Kooperatifin! &sas mukavelenamesi iktisat ve- 'kâletince tasdik edildikten sonra bittabi sermaye ve ortak adedi ar tacak ve kanalın közılmasi daha ileriliyecektir. Dört kilometresi Denizli yeti hududu dahilinde 18 kilamet- resi de kazamız sinirlari içinde bulunan bu kanal saniyede sekiz Yüz litre su çekmektedir. Suyun sürati dakikada 47 metredir. Bul kanaldan istifade edecek arazi takriben on ikibin dönümdür. Taşköprü hükümet meydanı ve belediye parkı Evvelâ, her hangi bir yangın ihtimalini gözönüne alarak mun- tazam bir itfaiye teşkilâtı vücuda getirmiş, Büyük bir arazöz satın Kasabanın üç muhtelif tonluk üç tane “yangın yaptırmış. Arazöz yeniden bir çök yangın tehlikelerini bertaraf ektiği gibi, uzak ve yakın bir çok köylerin de hemen imdadına ko- arak oraları da yangın tehlikele- rinden kurtarmış. Mevcut teşkilâta şimdi bir de bir motopomp ilâ vesi düşünülüyormuş. ç Belediye, kasabada mevcut meğe müsait temiz bir su olm. dığımı düşünerek kasabaya bir Buçuk kilometre uzakta bulunan Sulu Kiseden demir borularla su getirmiş, Evveldeği pislik dolu ola Taşköprü guları, burün tertemiz bir hale gelmiş, Belediyenin açtirdıği on beşer Tirede esrarlı bir cinayet Mahmut namında biri, evinde uyurken öldürüldü Tirenin Küçük Kemerdere kö- Yünde esraren; cinayet ol. mu, gece saat yirmi iki sularında Kerim oğlu Mahmut efendi ismin- de biri, köydeki evinde uykuda iken, hüviyeti tesbit edilemiyen bir adam açık bulunari evin kapi- #ından çifte tüfeği ile ateş etmişti Çıkan kurşunlardan biri M: mnudun beynini dağıtmiş, diğeri de arkasından girerek evin tavanına saplanmıştır. Silâh seslerini işiten nilesi ve komşulari telâşa düşerek Mahmu- dun yattığı odaya girmişler ve Mahmut efendinin can çekiştiğini görmüşlerdir. İzmir gazetelerine göre maktul Mahmut, bazi cürümlerden dola- Yi 24 seneye mahküm olmuş, son af Kanunundan istifade ederek tahliye edilmiş, köyüne gitmi Rivayete göre Mahmut, hapis- hanede bulunduğu zaman, karisi kii 120 şer, biri de 150 | havuzu | telkikat yapılmağa başlanılmıştır. metrelik iki bü- © yük caddenin et- rah ağaçlarla ahslenmiş. Yakın- da kaldırım fer- giyatı da yapıla: cakmış. Belediye, sene Taşköpı ye birde güzel bir park kazan- darmış, Yapılan plân- da, yeri mev cut olan: parkın ortasına güzel bir havuz yap- tarılmış. Tanzim edilen parka, ağaçlar, çiçekler dikilmiş, He: taraf, temiz bir zevkin mahsulü olduğu bedilmiş. Bele” diye, bu sene aldığı tedbir. lerle kasabayı imar edici bazı ha- reketlere daha başlıyacaktır. Bu faaliyetlerin başinda, kaş elektrikle tenvir edilme mektedir. Bu hususta icap eden Ayrıca kasabanın kaldırım ih: tyacı da tatmin edilecektir. Bu seneki bu ihtiyaçların bir kısmı mevcut arsaların satılma- sile temin edilecektir. Belediye Bütçesi, sekiz bin lira kadar tut- maktadır. Area bedelleri de buna ilâve edilince bütçe yekünu on bin lirayı bulmaktadır. Bu kadar dar, fakat denk bir bülçe içinde oldukça mühim ima, hareketleri gösteren, Taşki belediyesini tebrik etmek ve ile- in de muvaffakiyet dilemek | Taşköprüyü gören her vatandaş için bir vecibedir. Talât Mümtaz Urfada su derdi Kuyulardaki su azalmağa başladı Urfa 21 (Hususi) — Urfa haz yalisinde bir kaç sene şiddetli ku- raklık hüküm sürmüş, şehirde su bulmak güçleşmişti. Geçen sene hava yağışlı gittiğinden su sıkın- isi çekilmedi. Bu sene yeniden su derdi baş göstermi Bu sene kışın fazla yağmur yağ- madığı gibi ilkbahar da kurak gi iğinden bazı kuyuların sulari azalmıştır. Bol yağmur yağmazsa sü sıkımtısi çekilmesi ihtimali yardır. Yeni mahsul buğday paraya satılmaktadır. 100-110 “köy eşrafından birie sıkı mi bette bulunmuştur. Mahmut, hapishaneden çıkinca karısını ayartan adamdan intikam almak için hemşire: Köy eşrafı hemşiresinin Mahmu la evlenmesine istemiyerek razi olmuştu. Düğün olmuş, Mahmut i karisinin akrabasile barışmış ISTANBUL HAYATI Gezmeye çıktığımı sakın söyleme hal,, «Şahende hanımın kız kardeşi- ne çooook çok selâmlarımı söyle, Sakın Hayriye ablaya uğramayı ihmal etme. Eski emektardır ne- me lâzım, Kulakları çınlasın kü- gükken beni sırtına bindirir de ye- di iklim dört bucak dolaştırırdı. Eğerleyim beni sorarsa, dünya gailesinden göz açıp ta eşikten di- şariya adım atmadığını anlat. Bu- gün gezmeye çıktığımı sakın söy- Sonra hatırı kalır hi tuncağızın.s leme ha: Kadıyöy vapurunun orta kat sa- lonunda' yer bulabilenler kucak kucağa sıkışmışlar, geç kalanlar ayakta kıpırdanamıyacak derece- de omuz omuza yığılı. Karşı kana- pede yaşlıca bir hanım yanındaki genç kadına ders öğretir gibi tali- mat veriyor. O, etrafındakilerin işitmelerine aldırış etmeden avazı çıktığı kadar bağırdıkça genç ka- dın mahçubiyetten kıpkırmızı olu- yor, gözlerini yere dikip dinliyor. Büyük hanım devam ediyor: «— Geceleri Göztepe serin olur. Yatarken çocuğun üz: iyice örlmeyi unutmıyasın. Ben senin kadarken çocuklarımı koynumdani gıkarmazdım. Sakın iki geceden fazla kalma. Kocanın huyunu bi- liyorsun ya! Sonra evi başımıza geçirir de gezdiğimiz burnumuz- dan gelir. Çimendiferin içinde gi. derken yü inü açıp ta et rafa balınma. Gözün yerde olsun. Başını iki tarafa sallıyarak de- rin bir nefes alıyor. «— Talihin va: bi kayranaya di iki etmiyorum. Sen benim kayna- namı gördeydin çıldırırdın. Onu beraber almadan acaba ben soka- ğa adım atabilir mi idim. Bir gün odada pencereden sokağa baktı- ğumı görmüş te bana bir dayak at- mıştı ki, hâlâ vücudumda yerleri bellidir. Bak, ben seni nasıl nazli tutuyorum, Ondan sonracağızıma efendim. Ne sektim?. Han, Şey... Gittiğin yerlerde evin için- de yüzünü gözünü iyice sarıp ka- pamadan dolaşmıyasın. Fatma hanımın oğlu on birine yeni bastı amma, ne de olsa erkektir, kaç- mak lâzım.» Vapur Haydarpaşa yolcuları çıkarıp Kadıköyüne ha- yeket etti, Fakat büyük hanım hâ- ve devam ediyor. Tren yolculuğundan: — bahsetmelerine nazaran Haydarpaşaya ; çıkmasi lâzım gelen genç kadın iskelede bir kaç defa telâşla yerinden kak kacak oldu, fakat kayınvalide har 'nımın masihatlerinin ardı arkasi kesilmiyordu ki bırakıp kalksım, Artık bilmem ki, o gün tren yok culuğu yapılabildi iskelesine lâ öğütle, Fransada bir treh Kazası Mülhawse 21 (A.A) — Mülk hause şehir istasyonunda bir yol- cu treni, istasyonun nihayetindeki tampona şiddetle çarpmıştır. Ön- 'müsademe esnasında tren 38 ki- lometre süratle gitmekte idi. Ma- kinist ile ateşçi adliyeye & edilmişlerdi, Fransa 1936 olimpiyatlarına iştirak edecek 2 (A. A) — Mebusan meclisi, Fransanın 1936 senesi olimpiyatlarına - iştirakine mezu- niyet veren bir'projeyi kabul et- miştir. Par