24 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

e ai EN ece or SMMM © 24 Haziran 1834. > AKŞAM > GUNUN, MESELELERİ i HAFTALIK SİYASİ I(CMAL GUNUN HABERLERİ İ 55: düellosu Yumurta piyâsası tekrar durdu Almanya ile ticaret | | gittikçe güçleşiyor * Yumurta fiatlerinde tekrar bir durgunluk baş göstermiştir. Al manyanın Türkiyeden yumurta al-| ması ihtimalleri azalmaktadır, Ak man ithalâlçı müesseseleri, yumur-! ta ithalâtı hakkında ağır şartlar ileri sürüyorlar, Bu çartlara göre | yumurtaların altı çeşide ayrılması we her çeşidin gene ayrı bir tasnife tâbi tutulması lâzımdır. © Alman yumurta alış şartlarina göre, Türkiyeden yumurta yolla- mağa pek te imkân yoktur, Bu müşkülât (karşısında o Almanya, Türkiye yumurtalarına karşı filen kapılarım kapamıştır. Alman hükümeti fındık ve di- ğer kuru meyvalar hakkında da bu tarzda ağır şartlar koymak tadır. Bütün bunlarin © neticesinde, Türkiye malları, Almanyada müş- külât karşısında kalmaktadır. Hal- Buki, Türkiye Alman mallarına karşı bu tarzda hiç bir tahdidat koymadığı gibi, yeni kurulan fab- rikaların makineleri için daima Almanyayı tercih etmektedir. * Pamuk bu sene para edecek Nev York pamuk piyasasında ufak bir salâh görülmüştür. Bunun sebebi, son günlerde Nev Yorkta buğday piyasasını yükselmesine z Liverpolun en büyük mü: lerinden ( Cidson ) ticaretha: pamuk mahsulünün bu sene daha müsait Fitler bulacağı ve sarfiyatın fazla olacağı kanaatini göster. mektedir. Muhsin bey iktisat vekâleti müfettişi oldu Yedi senedenberi Istanbul tca- ret müdürlüğünde bulunan Muhsin Naim bey, İktisat vekâletine mü fettiş olmuştur. Muhsin bey bir iki güne kadar yeni vazif gidecekti Fındık mahsulü Piyasaya biribirine uymıyan haberler geliyor Fındık mahsulü hakkında piya saya yekdiğerine uymıyan bazi haberler gelmektedir. Son gelen ve gazetelere de akseden bir ha- berde, mahsulün geçen seneden z fazla olduğu bildirilmekte. dir. Bu tarz haberler tüccarı mü. tereddit bir vaziyete sokmaktadır. Piyasayı bu teredditten Kurtar mak ve sağlam haberler vermek maksadile teşekkül eden Türk ofisi, henüz ticaret odaları ve alâkadar elere “malümat © gönderme- Staviski meselesi ve M. Ghautemps Paris 23 (A.A.) — M. Camille Chutemps, talıkikat komisyonunda Staviski ile münasebette bulum- moş olduğu iddiasını kati bir Tisanla tekzip etmiş ve kendisile katiyen görüşmediğini isbata ça- Tışmıştır. Hergün bir ata sözü; M. Göbbelsin yeni bir nutku Tekrar Almanyanın silâh- lanması lüzumundan bahsediyor Halle 23 (A.A.) — Propaga; da nazırı M, Göbbels 225,000 kişi huzurunda harici siyaset hakkın. da bir nutuk söylemiştir. M, Göb- bels perşembe günü Berlinde lediği nutkun esaslarını tekrar ele alarak demiştir kiz «— Biz silâh cihetinden değil, ikir, i cihetinden daha ziyade kuvvetlendik. İnsanın cesaretini kıracak bir silâh eksi liğine rağmen, Alman milleti bü- tün dünyaya karşı koymak ve bus kuk, şeref müsavatını ilân etmek cesaretini gösterdi. Bugünkü AL mariya dünyaya nihayet yüzünü göstermiştir. Bu erkek ve kal man bir Almaniyadır. maya hakkı olduğunu yorsa, bu katiyen bir harbi davet için değildir. Fakat sulbün korkak tarafta değil, kuvvetli olan taraf- ta olduğunu bildiğimizdendir. Sulh, sulhçu sözlerle değil, lâhlarla zamân alına alınır, Silâh- lanmış bir dünya ortasında silâh sız bir Almanya ancak harbe bir tahrik vesilesi teşkil eder. Haki kati söylediğimiz için bazan skan- dallar yaptığımızı biliyoruz. Fa: kat, başkaları yalan söyliyorlar diye dünya bizi de yalan söyleme- ye mecbur edemez. Almanya hü kümeti, Alman milletinin. kabul edemiyeceği bir muahedeyi kati. yen imzalıyamaz, Hariçte Nazi propagandasi yap- mızı iddin. eden yabancılar mantıksızlık yapmaktadırlar, çüt- kü Nazilik bir ihracat matai de ğildir» Japon donanması Ağustosta 180 gemi büyük manevralar yapacak Londra 20 — Taymis gazetesi yazıyor: Japonya bahriye neza- eti, cenup kara sularında prens Fushiminin idaresinde büyük de- niz manevraları yapılacağını ilân ediyor. Manovralara ağustosun ill haftasında başlanacak ve üç ay devam edecektir. inci, ikinci, üçüncü ve zamanlarda teşkil edilen dördün- cü filolar esas kadrolarile bu ma- neyralara iştirak edeceklerdir. Ge. milerin adedi 180 i bulacak, ay- ca 280 deniz tayyaresi de iştirak edecektir. Isviçre, dört Almanı hudut harlsine çıkardı Bern 23 (A.A) — Hükümet İsviçreden, komünist faaliyette bulunmal suçlu olarak Alman tabaası dört kişiyi hudut haricine çıkarzıştır. Bunlar. kontes Sten- bok - Permor, madam Parbow ile kızı ve M. Friç Eygenvald'di ML. Barikou bir kaç gündenberi Bükreşte bulunuyor. Fransiz Kariciye mazi Bu seyalir, Romanya hariciye mazatinin Paris giyaretini iade etmek maksadile yapılınıştır. Binmeneleyh zahiren alelâde bir nezaket ererilir. Fakat Avrupanın bugünkü vaziyeti ve Bükceşte irat edilen putuklar nazan dikkate alımesa seyal tin büyük bir siyast ehemmiyeti oldu derhal göze çarpir. “Avrupada biri münlicdelerin tadiline taraftar, diğeri aleyhtar olmak üzere zümre vardır. Mushedelerin tadili rahtaslam Almanya, İtalya ve Macarise Urum harpten sonra Macari kisine nazaran çök küçülmüştür. Macar» larla meskün bazı yerler de korasu hi kümetlere geçmiştir. Macarlar bunu bir türlü hazmedemiyorlar, her vesile. ile bugünkü vaziyetin aleyhinde bulunuyor. lar. Macarlar arasnda bugünkü vap Yelin hiç bir zaman kabul edilmiyecej göstermek üzere «hayır, hayır a ye bir vecize kabul edilmiştir. Her ve. ilede, bütün merasimde bu üç kelime sarfedilir: «Hayir, hayır, adlal M. Barthounun Bükreşi ziyareti mü. masebetile merasimde bu Fikre şiddetle Romanya parlâ- mentomunun bir. toplantısında hariciye mukabele edilmiyir. nazım M. Titelesco irat etiği mun «Eğer bizden bir metre murahhas top- rak istemek hülyasna kapılacak olanlar) bulunursa cevabımız şu olucaktır: Hac | Şir, hayır, aelal Rumen, hariciye naz bu sözlerle Macarlara ve sor zamanlarda Macar ricalinin irat et. tikleri nutuklara şiddetle mukabele et- miştir Fransiz hariciye nazırı da irat eti » demiştir sulh müahedenamelerine do- istiyenlere karşı Fransanın, dai ma Romanyanin. yanında Bulunucağını söylemiştir. Bu metaklar muabedeletin tadi diyenlerle bu fikre aleybtar olanlar ara: sında bir söz dücllom başladığını gi eriyor. İki zümre bir taraftan söz dük. Tosu yaparken, diğer taraftan kendi & larındaki bağları kuvvetlendirmeğe ga- Dşmakcadr. Bükreyteki tezahür, ayni zamanla Ve. pedik mülâkatına bir mukabele de sa: yılbili Iran bayrağı Şahinşah Hz.nin şehrimize şeref verecekleri münasebetile İran bayrağı satanlar çoğalmıştır. Resmimiz bu satıcılardan birini gösteriyor. Sereste yıldırımdan 3 kişi öldü Atina 23 (A.A) — Sereste bir fırtına esnasında yıldırım düşmüş, 3 kişinin ölümüne sebep olmuştur. Sahife 5 Venedikte iki diktatörün uzlaştıkları noktalar - Varşova mülâkatı - Macar ve Avusturya başvekilleri neler görüştü? Silâhlari birakma konferansı. nin gayri mahdut bir zaman tehiri, Fransanın Sovyetler ile yakınlaşarak yeni bir ittifak gru- Punun teşekkül etmeğe başlaması M. Mussolini ile M. Hitleri görü- şerek müşterek bir vaziyet almağa i. İki diktatör başvekil tarihi bir yer olan Venedikte gö- Tüştüler, İhtimal Venediğin bir çok tari- hi büyüle vakaları olan Sen- mark meydanı iki yana halka göri nidar bir yakaya sahne olmamıştır. M. Mussolini 60,000 kişilik: ce- diktatörün yan- mesi kadar ma- ret eylediği zaman halkın. cuşu huruşuna ve Hitlere gösterdiği alkışlara payan olmamıştır. M. nutkunda asgari anlaş- tihsali için Almanya başve- e görüştüğünü ve bi nm kuvvet para etmediği zaman mitralyöz ahengi ile de İtalyanın gayesini müdafaa edece ylemiştir. Barut dumanı kokan bu sözler Almanya ile İtalyanın kendi ara- larındaki meselelere kendilerine taallüku olan Avrupa ve cihan me- selelerinde uyuştuklarına ve müt- tehit bir cephe teşkil ettiklerine şüphe bırakmıyor. Venedikte İtalya ve Almanya hükümetlerinin uzlaştıkları mese- lelerin başında Avusturya bulu- müyor, Rejim ve siyasi #akideleri yekdiğerine çok yakın olan İtalya ile Almanyanın şimdiye kadar bir. him mesele Avusturya idi. M. Hit. ler Avusturyanın ahalisi ve hars ve iktisadiyatı Almanyanmki ile ayni olduğundan bu memleketin Almanyaya iltihak eylemesine ta- raftardı. M. Mussolini ise Habs- burg imparatorluğunun yıkılma» sına rağmen orta Avrupadaki memleketlerin büyük bir. devlete ilhak edilmiyerek müstakil kak masma taraftardı. Venedik itilafı mucibince Avus- turya istiklâlini muhafaza edecek ve lâkin'burada tabii ahval inde edilecek ve yerli Hitlerciler yani milli sosyalistler intihaplara ve hükümete iştirak edebileceklerdir. “Avusturya meselesinin bu şekilde balli üzerine orta Avrupanın siyasi ve iktisadi vaziyeti üzerinde iki diktatör kolayca uzlaşmışlardır. Evvelce Romada İtalya ve Avus- turya ve Macaristan başvekilleri arasında İmzalanan siyasi ve ikti- sadi protokollar ile bu üç hükü- met arasında bu itilâflara Almanya da iştirak edecek ve bu suretle dörtler gru- pu vücuda gelecel Silâhları bırakma meselesinde husule gelen itilâf mucibince Al manya tam bir surette müsavat te- min etmedikçe ne konferansa, ne 'de Cemiyeti akvama avdet etmi. yecek ve Almanyanın silâhlanma- si ve diğer devletlerin silâhlarır nün mevcut miktar ve had üzere #ahdidi esaslarını ihtiya eden İtal yan plânı iki tarafça müdafaa edi- Varşova mülâkatı ile Almanya, İtalya, Avusturya ve Macaristan bloku teessüs etmiş oluyor. Bu zümre Fransa ve Sovyet ve küçük itilâf bloku tasavvuruna karşıdır. Her iki zümre kendilerine yeni âza ve müzahir ve taraftar arama» ğa çalışıyor. Bunun için M. Hitle- yin sağ eli bulunan propanganda nazırı M. Göbel Almanya ile Lehistan arasındaki | yakınlaştır. mayı kuvvetlendirmek için Var- şovayı ziyaret etmiştir. ri M. Gö ül çi lizmin easları hakkında bir kon- ferans vermiştir. Lehistan erkâni hükümeti Alman nazırma büyük hürmet göstermiştir. Lehistanın mukadderatını elinde bulunduran mareşal Pilsudiski de Alman na- zırını nezdine kabul ederek uma- mi ve hususi siyasi meseleleri gö- rüşmüştü Lehistan müstakil bir siyaset takip ederek Fransanm vücuda getirmeğe çalıştığı yeni bloktan | uzak durması ve Almanyaya karşi dostane ve müstakimane hareket &ylemesi Fransız zümresinin di- ü etmesine Venedik mülâkatmi müteakip Avusturya başvekili M. Dollfuss tayyare ile alelâcele Peşteye git- miş ve bu ceneral Gömbi Bu mülâkat Almanyanın İtalya ile uzlaşmasından ve Avusturya İtalya, Macaristan arasındaki Ifa dahil olması kararlaşmasın- dan ileri gelmiştir. Orta Avrupa- nın iki hükümetinin Almanya ve İtalya ittifakına karşı alacakları vas ziyet Peştede kararlaştırılmışt Venedik mülâkatının neticesi bilhassa ceneral Göml mun etmiştir. Çünkü bu zat Ak manya ile İtalyayı. uzlaştırmağa çoktanberi tavassut ediyordu. Sovyetler ve Almanya Sovyet hariciye komiseri M, Lüvinof konferansın dağılmasını müteakip Cenevreden Berline ge- lerek Sovyet Rusya, Almanya, Le - histan ve Baltık hükümetleri ar sında bir emniyet misakının akte- dilmesini Almanya hükümetine teklif et Almanya hükümeti bu teklifi reddetmiştir. Venedik mülâkatında dahi an- aşıldığı veçhile gerek Almanya gerek İtalya mevzii emniyet siste- mi aleyhindedir, Bu devletler ya umum olarak müsavat esası üzere anlaşma ve misak yapılması ye Kut devletlerin iki muhalif cephe- ye ayrılması taraftarıdır. Ingiltere kralının cülusunun 23 üncü yıl dönümü Londra 23 (AA) — Kı beşinci georgein cülusunun 23 üncü yıldönümü tesit edilmiştir. Bütün resmi binalar bayraklarla dona- lmıştır. Halihazırda kral ve kra- liçenin ikamet etmekte oldukları Windsor sarayında hiç bir mera- sim yapılınamıstı Avusturya Mazı hıderlerinden biri yaralandı 23 (A.A) — Avusturya liderleri Franenfeld, ığlarına düşen bir tay- yarenin içinde | bulunuyordu. M. Franenfeld yaralanmıştır. Iki kişi ölmüş, ayrıca beş kişi de yarar lanmıştır.