26 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Ağustos 1934 AKŞAM —— 7 Ay ve gün isimleri, mektep kitapları Kurultaya verilen mühim takrirler © Dil kurultayı takrirler ve teke Jifler komisyonu verilen takrirleri tetkik etmiştir. Bunların arasın- 'da şunlar bilhassa dikkate şa “ Ay ve gün adlarının değiştirik. mesi, Bu dilek esas itibarile mu- yatık olmakla beraber komisyo- nun salâhiyet sahasının dışında görülmüştür. Bunun alâkadar ilmi komisyona havalesi muvafık: olacağı düşünülmüştür Karşılığı bulunan sözlerin der: hal kullanılması, Komisyon bu is- tekle beraberdir. Yalnız işin sis temli bir surette başarılması ge rek olduğundan Türk dili tetkik cemiyetinin yeni yıl çalışmalarına başlarken bu işi birinci sırada tu tarak icap eden yolu göstereceği düşünülmüştür. ilk mektep kitaplarının basılması. Bu takrirdeki tin yeni yıl çalışma programında ilk ve orta mektep okutma dilinin düzeltilmesi için halli lâzım gelen stılah meselesi ön sıradadır, Fa- kat işin büyüklüğü hasebile ancak gelecek okutma yılında başarıla- bileceği mütalea edilmiştir... | Sanayi sergisi Ankaradaki sergi için hazırlık yapılıyor Milli iktisat ve tasarruf cemi- tarafından Ankarada yeni bir. yapıldığından bahse , Bü münasebetle cumhuri- yet bayramında sanayi sergisi lacaktır. Şehrimizde bulunan fab- rikatörler bu sergiye iştirak et pıek için şimdiden hazırlıklara başlamışlardır. istanbulda sergi işlerile sanayi başmüfettişi Daniş bey meşgul ol- maktadır. Sergi hakkında malü- mat almak istiyenler dördüncü va- kıf hanında sanayi müfettişliği müracaat etmektedirler. Vergiler hakkında Romanya tacirlerinin hir sual Bükreş tacirler birl odasına gönderdiği bir mektupta Türkiyede bir. tüccarın de ne kadar vergi verdiği maktadır. Tacirler birliği aydı tarzda, bütün dünya ticaret oda- larına mektup göndermiştir. Ti caret odası vergiler raportörü bu hususta Bükreş tacir birliğine cevap hazırlamaktadır. Yunanistan tütünz mukal İngillereden kömür alacak * Yunanistan harici Hakas usulüne pek ehemmiyet vermektedir. Son günlerde Yu man tütüncüleri İngiliz kömür kümpanyalarile anlaşarak tütün ticaretinde yerine kömür alacaklardır. Yunan Şütüncülerile, ingiliz kömürcüleri Arasındaki bu müzakerat henüz GUNUN HABERLERİ Romanyada zirai | vaziyet İlk fena haberlerin mübalâgalı olduğu anlaşıldı Romanyamın zirai vaziyeti hak- kında buğday ihracatile alâkadar müesseselere yeni yeni haberler gelmektedir. Bu haberlere göre Romanyanın zirai vaziyeti evvel. ee bildirildiği kadar fena de dir. Şimal mıntakasında buğday mahsulü son yağmurlardan istifa- de etmiştir. Fakat Dabriçede mah- sul Fenadır, Romanya hükümeti, buğday ili- Tacatını men için evvelce koydu. ğu kayıtları kaldırmıştır. Romen gazetelerinin . neşriyalıma göre, Romanyalılar bu sene merkezi Av- Tupa memleketlerine, geçen sene- ki kadar değilse de, mühim mik- tarda İhracat yapacaklardır. Romanyanın buğday ihracatinai tekrar girmesi, Türkiye buğday ih- racatını alâkadar etmektedir. Yeni Zelândın bahriye bütçesi Vellington 24 (A.A.) — Yeni Zelanda hükümetinin bu seneki bütçesinde dominyonun deniz mü- 'dafaasını kuvvetlendirmek için 300,000 ingiliz Tirası bir fazlalık vardır. Baltık devletleri Üç devlet mümessilleri hir konferans yapıyor Riga 24 (A.A.) — Gelerek çar- şamba günü burada Letonya, Es- tonya ve Litvanya mümessillerin- den mürekkep bir konferans top- lanacaktır. Konferans, üç devlet arasında daha sıkı münasebat te- ii hakkında Litvanya hükümeti tarafından yapılan teklifi tetkik edecektir. Konferans daha sonra şark Av. rupasında emniyet ve sulh mese- lesinin daha geniş bir tarzı halle bağlanmasını görüşecektir. Almanyada hava Taarruzuna harşı tedbir ava tanfruzuna karşı himaye edebilmek maksadile bü- yük şehirlerde nüfus kesafetinin çı Zalmasına mâni olmağa çalışmal tadır. Buna binaen alâkadarlara verilen bir emirde yeni ikametgâh inşaatında bu hususun da nazari dikkate alınması tavsiye edil. miştir. â - Kübada kanlı hadiseler Havana 24 (A.A.) — Miralay Hernandezin tevkifi için yapılan mücadele esnasında sekiz nefer ölmüştür. Diğer bir kaç suikastçi daha yakalanmıştır. Harp divanı faaliyete geçmi Avusturya yulaf ithali hakkındaki zorlukları kaldırdı Türkofise gelen müalümata gö- Te, Avusturya hükümeti yulaf it halâtı hakkındaki zorlukları kak dırmiştir. Türkofis bu hadiseden dolayı alâkadar tacirleri hâberdar bitmemiştir. KANO miner etmiştir, ZLIK 'Nörastemi, zafiyet ve Chlorose GUNUN MESELELERİ Bulgaristan Türkler Yeni Bulgar kabinesi teyekül eiliği saman harici siyaseti bütün devletlerle İyi geşinmek, bilhasen komşularla mev- cut dostluğu kuvvetlendirmek olacağını ilân etmişti. Başvekil muhtelif vesilelerle irat ettiği mutuklarda bu emeli tekrar ey. emişi Halbuki Bulgarisandan gelen haberler tamamen bunun hilâfinadır. Bulge tanda Türklere karşı sddeli bir tazyil Siyaseti tatbik edildiği gibi bir çek Buk- gar gapeteleri Türkiye elehinde meşti yasım bulunmaktadır Ağustenin yirmi dördünde Şıpkadar yapılan merasim yaünanebetle bir çok Bulgar gazeteleri Türk düşmanlığı his sile dolu makaleler yazmışlardır. Haf- tada biz çıkan Prapniçen Veni gazete. sinin yazılanı bilkasan dikkate şayandır. Bu gazete Türkiyede Bulgarlara karı güya siddetli bir tazyik siyaseti takip edildiğinilen bahsederek uydurma bir takım haberler meşrediyor ve Bulgar efkâri vmerniyesini — Türkiye aleyhine tahtike çalışiyar. Bulgar gazeteleri bu uydurma haber. İsri yazarken Bulgaristanda — Türklere yapılan tazyik son dereceyi bulmuştur. iki Cumanın Keren köyünde Yanıt isminde bir Türk balta ile öldürülmüş, cesedi ortadan yekedilmiştir. 17 ağumonta Dalgaç köyünden Kaz va Hatip oğlu Osman jandarma ve all Bulgar tarafından siddetle dövülmüş ve öldü. zannile dereye atılmintir. Merih. sabahleyin kanlar. işinde dereden iz kanlımış. Şumnu hastanesine pakledil- mite de orada ölmüştür. Eskicuma ültisi Hafız Salt, camel Sabri, bozacı Aziz, katrancı Mustafa, tuhafiyeci Yusuf efendiler ve diğer bir çok kimseler hakarete maruz kalmışlar. dır. Bu kabil daha bir çek vaka vardır. Bulgar kabinesi hakikaten dostluk sf. yastti takip etmek istiyorm bu yakala” önünü almalıdır. Tenezzüh trenleri Halkın bu trenlere rağbeti gittikçe artıyor Devlet demiryollar idaresi ta- rafından ucuz para ile seyahat için tenezzüh trenleri tertip edil. diği malümdur. Son zamanlarda bu trenler fazlalaşmıştır. Bunların başlıcaları şunlardır; Haydarpaşa - Sabanca, Haydar- paşa - Adapazarı, Anıkra - Çankı- Samsun - Amasya, Adana - Mersin, Adana - Mamure, İzmir - Alaşehir - Soma, Afyon « Hamam, Afyon - Kazlıköy. Tenezzüh trenleri haftalıktır. Bunların ücretleri umumi tarife- ye nazaran yüzde sekten kadar eksiktir, Teneztüh trenlerinin we kadar isabetli bir ihdas olduğu halkın rağbeti ile de anlaşılır. Çalınmış şamdanları satarken yakalandılar Ismail ve Osman isimlerinde İki kişi ellerinde bir takım şam- danlar satarlarken zabıta kendi lerini yakalamıştır. Bunların evle- tinde yapılan araştırmada bi #amdan, su tası vesaire gibi bir takım evani ile bir çok ev eşyası bulunmuştur. Bu iki ortağın eva- hiyi bir kiliseden, aşırdıkları eş- yayı da Samatya civarında bazı evlerden çaldıkları anlaşılsıştır. Iki harsızın faili meçhul bir çok sirkatlerle de alâkadar bu- lundukları meydana çıkarılmış ve hihayet kendileri de suçlarını itiraf etmişlerdir. Hırsızlar çak dıkları eşyanın bir kısmını da ötede beride satışlardır. Hırsızlarm: ellerinde ve: evleri de bulunan eşya musadere edi , kendileri iş TSKERİ BAHİSLER Başka ordularda olup biten işler Askeri muharririmizden: İngiltere — Hava ordusundaki zabitanin daha gençlerden teşkili meselesi karar altına alınmıştır. Bu maksatla müstâkbelde fırka kumandanları bulundukları #azi- fede 3 ilâ 8 sene, filo kumandan- ları 3 ilâ 6 sene, alay kumandan- ları 2 ilâ 4 sene kalabilecekler, bu müddet zarfında terfi ede ler tekaüt olunacaklardır. Bu su- etle muhtelif fırka kumandanla- ağı rinin daha gençleşi ümit edilmektedir. Fransa — Almanların 1934 ya- zinda yapacakları büyük manev- ralardan vazgeçtikleri | malümi olur olmaz Fransız harbiye mezi reti tasarruf makeadile bu sene büyük manevralar yapılmıyacağı- nı, fırkaların kendi kadroları da- hilinde ufak tatbikatlar yapmakla iktifa eylemelerini emretmiştir. En mühim fırka tatbikatı 11 ey- lülden 13 eylüle kadar ve ecnebi ataşelerin huzurile Valdahan ta limgâhında yapılacaktır. Yalnız bu tatbikata mahsus olmak üzere matbuat mümessilleri de davet edilecektir. Büyük manevralardan vazge çildiği haberi hakikatte yalnız Sissanne talimgâhında 10 we Ve 3 üncü fırkalar arasında eylâ- lün 1 inci gününden 10 uncu gü ine kadar devam edecek olan büyük tatbikata gittir. Çünkü ğer büyük tatbikat ve manevra) rın hemen hepsi olmuş bitmiştir. Bunların en mühimmi temmuz. ayının nihayetinde e Argonlarla Montmirail arasında 12 inci piya- de fırkasile tamamen motörlendi- rilmiş olan-dördüncü süvari fır. kası arasında yapılmıştı. Matbuattan bazıların ifş na bakılırsa bu tatbikattan edi len tecrübeler bugünkü ordu teş- kilâtında değişiklikler vukua ge- tirecek kadar mühim imiş, Bu tal dirde büyük manevralardan sar- fmazar edilmiş bulunması keyfi- yetinin ilânı bir gizlemeden iba- ret te olabilir. Bu senenin sonba- harında Châlon İmiş rekkep olmak üzere 8 alayı teşekkül edecektir. Fransızlar ordu emrile on defa methedilmiş olan birinci piyade alayı namğna, 23,10.917 de Alman siperlerini yardığı La Malmaison: da bir heykel dikmişlerdir. Büyük harp esnasında 12,000 zayiat ver- miş olan bu alay en mühlik nok- talara memur edilmiş, haptle 100 den fazla top, 600 makinel 5000 esir almıştır. Sancağı yimdi- ye kadar müteaddit nişanlarla be- zenmiş Japonya — Maneuride ordu nün sü ihtiyacımı temin için oto: matik arteziyen takımları vücuda getirilmiştir. Benzin tederikinin müşkülâtından bunların ekserisi odun gazile çalışan motörler ta- rafından tahrik edilmekte, 10 san- fimetre kutrunda 80 metre derin. liğinde delikler vücuda getirmek” tedirler, Burgu takımlarının mec nu sıkleti 1,5 ton, otomobil ile bir- te 9,7 tondun Mançuride ordunun soğuklar. başı İto tarafından ufak parça halinde taşınan ve sonra terkip olunabilen kabil nakil bir soba vücuda getirilmiştir. Soba, çadır- lar, barakalar, ufak kulübeler ve irenin teshinine mahsustur ve parçalar ya mekâri sırtında ve yahut 1,5 kiloluk altı parça halin- de piyade ve sair neferler tar: dan taşınabilmektedir. — 10 — 17 dereceye kadar soğuklarda #16 ilâ * 32 dereceye Kadar ha- Taret temin olunabilmekte imiş. | Bu sobalarla icabında yemek te pişirilmekte ve bu iş 20-25 dakika zarfında yapılmaktadır. Fiati 5 yen kadardır. İki parça çinko kı ri içine geçerek gövdeyi ve dört parça da biribiri üzerine geçirilerek bacayı teşkil etmekte- dir, Odun ve çalı çırpı yakılabi mektedir. 1 saatte 7,5 kilo odun sarfetmekte ve dahilde bir de ız- Karası bulunmaktadır. Rusya — 22 inci avci fırkasi gaz maskelerile 20 kilometrelik bir yürüyüş yapmıştır. İstirahat esnasında gaz maskesile emir ve #aite okunmuş, hattâ kâğıt öym- yanlar ve dansedenler bile görül müştür. Bu mesafe dahilinde belli başlı hiç bir arıza zubür etmemiş ve yürüyüş muvaffakıyetle bit- miştir. : Rus bahriyesince tayyare per. vanesile teçhiz edilen yeni üç ti hücum botu tecrübe edilmektedir. Süratleri saatte vasati 50 kilo metre olan bu botların 2,5 metre genişliği, 10 metre uzunluğu var- dir. Bununla beraber hareket siasi 500 kilometre, yüksüz 1200 kilo metredir. Baş taraf ve kamaralar alöminyomdan olup benzin depo- sunun hacmi 400 İitredir. Bunlar daha ziyade Lena, Yenissei, Amor şehirlerinde istimal olunacaktı Motorbotlar 5-10 santim derinli- deki sulardan bile seyretmeğe müsaittir. Amerikan ordusunun motörlen- dirilmesi — Amerikan ordusunun. kismen matörlenmiş olan topçusu mu tamamen motörlendirmeğe doğru gittiği ve yeni motörlü na- kil vasıtaları tedarik ettiği anla- şılmaktadır. Bu maksat için 1934 bütçesinde 10 milyon dolar ayril- niş ve bununla 7776 motörlü naz kil vasıtası satın alınmıştır. Bun- arın içinde topçuya ayrılanlar 1811, nasyonal gardeye ayrılanlar 1551 dir. Piyadeye 1489 motörlü vasıta verilmiştir. Bunlar alaya kadar olan karargâhların ve mi kineli tüfeklerin nakline tahsis olunmuştur. Tamamen motörlendirilmiş pi- yade alayları 30 ve 38 numaralı lardır. Süvaride tekmil alâyların 'karargâhları motörlendirilmiş ve her alaya keşif hizmeti için hüusu- si motörlü vasıtalar verilmiştir. Bunlarla beraber süvariye Veri lenlerin mecmuu 438 dir. Ordu: mun diğer kısımlarından sahil top- gucu 731, hava kıtaları 880, istik Küm kıtaları 335, muhabere kıta ari 147, kimya hizmeti 97 ve di. ğer merbut kıtalar 97 nakil vası- tasa alııştır. Zi GIZ topun tekerlekleri lâstikliye çevrilmiştir. Bu suretle motörlü nakil vasıtaları arkasına takıla- iratlendi-