17 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahiez. i i ie o AKŞAM S <a > 17 Eylül 1934 Tevfik Rüştü Çocuğunu ö'dü- in Bu Sabahki Telgraflar ERME Milletler cemiyetinde büyük tesir yaptı, bir çok murah- haslar tebrikte bulundular Cenevre 1 ye harici ye vekili Tevfik Rüştü bey Millet- ler cemiyeti umumi içtimaıda irat ettiği nutkta demiştir ki: «Türkiye bütün devletlerle el birliğile müsalemeti temine çalı giyor. Bu münasebetle şunu söy- İiyeyim ki Türkiyenin neşredilmi yen, herkesçe malüm olmıyan hiç bir taahhüdü yoktur. Milletlerin mükâreneti sahasin- a şimdiye kadar yaptığımızı gu rurla düşünüyoruz. Bazı özanın Milletler cemiyetinden çıkmasına esef ettiğimiz. bir sırada memle- Kelimini “ker zaman iyi dostluk münsesbati idame etmiş olduğu Sovyet casihüriyetimin teğriki m8 #aisinin temini edildiğini görmek benim için hatiyarlıktır. Muhterem © meslekdaşım M. Beck tarafından ileri sürülen ekalliyetler meselesine gelince, Türk heyeti murahhasası bu me- seleyi daha ziyade şeref zaviye- sinden mütalâa etmektedir. Ah- di hükümlerin tefsirlerini bazi memleketlere tahdit etmek süre le bunlara hassasiyetler tevlit etmeğe müsait vecibeler manza- rası verilecek yerde bunları bü tün milletlere teşmil etmekte ha. alkışlanmış, hariciye nazırı ve bir çok zevat hariciye vekilimizin yanına gele- yek kendisini hararetle tebrik et- mişlerdir. > Dünkü maç Fenerbahçe ile Ankara gücü berabere kaldı Dün Kadıköy stadında İzmir sehrimize uğrıyan Anka- ra gücü ile Fenerbahçe arasında bir maç yapılmıştır. Fenerbahçe takımı hücum hattında Sarı Nec- det ile diğer Necdeti tecrübe etti, Birinci devrede kaleci olarak ta Hüsameddin oynadı. Ankara akımında Fenerin eski sağ içi Alâeddin vardı. Birinci dev. rede ilk golü Ankara gücünün sağ açığı attı. Fenerliler bu gole Fik- etin ortaladığı topu © Niyazinin kafa ile sokmasile cevap verdi ler. İlk devre bu suretle birbire beraberlikle neticelendi. İkinci 'devrede her iki taraf ta gol çı- karamıyarak ayni netice ile yeni birbire beraberlikle ayrıldılar. Şark şimendiferlerinde ücretler lerin ucuzlıyacağı yazılmıştı. Ye- tarifenin ay başından itibaren tabik edileceği bildiriliyor. Banlı. yö irenlerinde yüzde 20, esas hatta yüzde 30 tenzilât yapı caktır. Sivil tayyare mektebi Ankara 16 — Milli müdafaa wekâleti sivil tayyare te rakkisi için büyük bir mektep aç- mağa karar vermiştir. Vecihi tay. yare mektebi kapatılacak, Vecihi beye Eskişehir tayyare mektebin. de bir muallimlik verilecektir. Sovyetlerin Berlin ticaret mümessilliginde yangın Berlin 16 (A.A.) — Sovyetle- rin Berlin ticaret mümessilliğinin bulunduğu binada yangın çıkmış- İir, Hasarat mühimdir. | Telegraf muhabirinden: Cenevre 16 (A.A.) — Deyli Sovyet» lerin Milletler cemiyetine girme- İeri için tertip olunan davetname 30 dan fazla milletin mümessilleri ya telgrafla gönderilmiştir. Sovyet hükümeti bu daveti kabul ettiğini hemen bildirmiştir. Milletler. cemiyeti . meclisi, bu geceki fevkalâde. toplantısında, rey verenlerin ittifak ile, Sovyet: İzmir panayırı Verilen çay ziyafetinden sonra kapatıldı İzmir 16 (A.A.) — Beynelmilel dördüncü İzmir panayırı dün ka” panmıştır. Bu münasebetle bir gay ziyaleti verilmiş ve ziyafette yali Közim pasa ile müstahkem mevki kumandanı, belediye reisi, bankalar ve panayıra iştirak eden müesseseler müdürleri, panayır komitesi, matbuat erkânı ve bazı zevat hazır bulunmuşlardır. Bu panayır 300 bin kişi tarafından Ziyaret edilmiştir. Aiyon kartelile müzakere Türkiye - Yugoslavya afyon blirosu beyelile, Pariste Afyon karteli arasındaki müzakeralın ir netice vermediğinden bahset- miştik, Son günlerde kartel mü- messilleri yeniden müzakere aç- mışlardı. Bu müzakerat esnasında iki tarafın mümessileri anla; mamışlardır. Aldığımız. heyet azasından uyuşturucu ma deler inhisar: müdürü Ali Sa bey ve idare meclisi reisi Habi zade Ziya bey ve Yugoslavya delegesi şehrimize geleceklerdir. Komisyoncular Gümrük komisyoncuları hakkında yeni bir proje hazırlanıyor Gümrük teşkilâtını ıslah için yeni bir kanun lâyihası yapılmıştı. Gümrük komisyoncularına ait ka- nunun da tadili hususunda bir proje hazırlanmaktadır. ile, gümrük komisyonculuğunun ihtiyaç ve şikâyetler nazarı dik- kate alınarak daha esaslı bif hale getirilmesi, işsizlikten muattal ka- lan komisyoncuların tasfiye tahdide tâbi tutulması cihetine gi- dilecektir. Komisyoncular birliği proje ile yakından alâkadar olarak teşeb- büsatta bulunmuştur. Yeni kanun lâyihaları Millet meclisinin bu devresine yetiştiri- lecektir, Beynelmilel bestekârlar birliği | Hamburg 16 (A.A.) — Merkezi Venedikte olan beynelmilel bes- #ekârlar daimi teşriki mesai mec- isi, 1935 kongresini Hamburgta aktetmesi için Hamburg devlet tiyatrosunun vaki davetini kabul | etmiş tarafından imzalanarak Moskova- | Öğrendiğimize göre, bu proje | lere daimi bir âzalık tahsisini ka- yarlaştırmıştar. Panama, Portekiz ve Arjantin müstenkif kalmışlardır. Sovyet» lerden bir reis seçilmesi ihtimali, nin önüne geçmek ka; Milletler cemiyeti mecli | seçimi, Sovyetlerin özalığı yet kesbetmezden önce, sah günü yapılacaktır. La Cenevre 16 (AJA:)'— Konsey yağıdaki karar suretini kabul et mişti Temiz pamuklar Vekâlet Adanada temiz pamuk yetiştirmek için lâyiha hazırlıyor Ankara 16 (Hususi) — vekâleti yeni bir kanun hazırlamağı başlamıştır. Bu yihaya göre önümüzdeki sene- den itibaren Adana mıntakası- na saf pamuk tohumları dağıt Jacaktır. Pamuk cinsini ıslah nok- tasından Adana ve havalisi pamuk yetiştirme şartları ile bu iraat ihası lâ hususta alınması lâzım gelen fenni tedbirler de kanunda gös- erilmiştir. Tohumların önümüzdeki sene- 'den itibaren behemöhal dağıtık masını temin etmek için kanun meclisin bu iştima devresinde çıka- caktır. Adana, Nazilli, Eskişebirin Sakarya saf pamuk tohumu üret- me çifliklerinin masrafına kar ılık olmak üzere maliye vekâle- tince Cumhuriyet merkez bam- kası nezdinde ziraat vekâleti na- mama 110 bin liralık kredi açıl maştır. Bu para ile çifliklerin tesisat ve işletme sermayesi ih- tiyaçları temin olunacaktır. Gürültü ile mücadele Bazı musevi seyyar satıcılarının kurnazlığı Sabahın saat sekizinden akşa- msi saat yirmi birine kadar sey- yar satıcıların ses çıkararak satıp yapmalarına müsaade edildiğin- den satıcılar antak bu santler- de sokaklardan geçerken baz ğırmağa ve satış yapmağa başlı” yorlar, Fakat Boğaziçinde bazı açıkgöz satıcılar, bilhassa sebze, meyva ve saire yiyecek maddeleri satan bazı museviler, bir müddetten be- Fİ. yeni bir usule müracaat edi- yorlar, Bunlar, sabahları saat sekiz başlamadan evvel kendilerine iş sahası olarak intihap ettikleri sokakları dolaşmakta ve her evin kapısını çalarak ne gibi seyler istediklerini sormaktadırlar. Bu suretle, bir köşede küfesinin ba şında saat sekizi bekliyen satıcı. lardan evvel müşterilerini pey. ve ellerindeki malları- ni satmağa muvaffak olmakta dırlar!, Boğazigi ehalisinden, bilhassa Bebek ve h yolda sessiz, sadasız geçen kapılarına uğrıyan bu yiyecek sa- tanlardan alış veriş etmeğe baş lamışlardır. lemekte alisinde oturanlar, Milletler cemiyeti meclisi, Sovyetlere daimi âzalık verilmesini kararlaştırdı «Sovyet Rusya tarafından Mil letler cemiyetine girmek meselesi hakkında asamble reisine gönde- rilen 15/9/934 tarihli mektuptaki tebliğatı alan konsey, misakın dör- 'düncü maddesinin kendisine ver- diği salâhiyete tevfikan Sovyet Rusyayı, Milletler cemiyetine ka- bulü asamble tarafından kabul edildiği andan itibaren, Konüeyin daimi âzası olarak'tâyin © eder. Konsey bu kararın tasdikini asami Beye tavsiye eder.» ii Rıhtım şirketi İşlerine nihayet verilen memurlar kimlerdir? Hükümet tarafından satın alın- ması mukarrer rıhtım şirketinin bir kısım memurlarını işten çıkar- lar İstanbul Bafa başmüfettişliğine müracaat ederek şikâyette bulunmuşlardır. Bunun üzerine meseleye el ko- yan nafın baş bey bir muharririmize demişitr kiz «— Şirketin vazifelerine niha- yet verdikleri, iş azlığı dolayısile kapatılan antrepoların ücretli me- murlarıdır. Bunlar de 14 kişiden ibarettir. Kapânan antrepolar acıldiği za- | man kendilerine tekrar vazife Ve- rilecektir. Otobüs çarptı Şoför lsmsilin idaresindeki oto- büs, dün Cibalide tötün fabrika: bekçisi Bekir efendiye çarpara muhtelif yerlerinden ağır surette yaralamıştır. İsmail yakalanmış, Bekir efendi hastaneye kaldırıl- mışlar. Şoför Tabirin otomobili de Fa- | tihte İzzet isminde bir çocuğa çarparark yaralamıştır. Uyku hastalığı mı? Bir Holandalı iki gündenberi mütemadiyen uyuyor ize gelen Habdrik Şahı is minde otelinde derin bir uykuya dalmış ve saatler geçti Bunun halde uyanma- maştar. kendisi Alman hastanesine kaldırılmıştır. Orada iki günden beri uyumak- tadır, Bunun bir hastalık neticesi ok duğu söylen: gibi, fazla uy- ku ilâcı alınması neticesi olduğu da ileri sürülüyor. Hastanede he- nüz kati bir şey söylenmemekte- dir. Adliye tahkikata başlamıştır. Ankarada bir matbuat kongre, toplanacak Ankara 16 — Bu sene içinde Ankarada bir matbuat kongresi doplanacaktır. Kongrede Türk matbuatının teşkilâtlandırılması, mesleki taazzuvun temini görüşü- lecektir. Yugoslavya kralının Paris ziyareti Belgrat 17 (Hususi) — Yugos- lavya kralı Aleksandr 19 teşrini- evvelde Parisi ziyaret edecektir. İbrahim | bir Holandalı Perapalas | Kadının tıbbi müşahede altına alınmasına karar verildi Bir kaç ay evvel Ayşe hanım isminde bir kadın çocuğunu va- purdan denize atarak öldürmek- le mazmunen tevkif edilmişti. Dün kendisinin ağır ceza mahkemesin- de muhakemesine © başlanmıştır. Ayşe hadiseyi katiyen inkâr ede- «Bir ana evlâdini atar mı » demektedir. Mahkeme bir çok şahitleri din- lemiştir. İlk dinlenen şahit Saffet bey bu kadını vapurda kucağın- de tombul, sarı saçlı, iki üç ye larında bir çocukla gördüğünü, bir müddet sonra çocuğu ortada gör- meyince merak edip çocüğün he olduğunu © sorduğunu, © kadinin” | çarinime bakima dediğini, kat vapurdan böyle bir çocuk çike mayınca — şüphelendiğini söyle İ miştir. | OBundan sonra bir mektepli lenmiş, bu da kadını kucağında ir çocukla gördü det sonra çocuğun ortadan ksy- bolduğumu söylemişti nü, bir Üçüncü şahit Ayşenin yene. Fethiye hanım; Ayşenin kendile- rinde iki gün misefir kaldıkt | sonra çocuğile birlikte gittiği | söylemi Dördüncü şahit Ayşe hanımın eski kocası Haşim efendidir. He- im efendi, Ayşenin bü bir ihtiyardan peydahladığını söy- lemiştir. — “ Mahkeme Ayşenin müşahede | alma alınmasına karar vererek İ tehir edilmistir. | Sarhoşun marifetil | Memurların üzerine kova ile su dökmüş! Beyoğlunda Tarlabaşında ma- dam Araksi isminde bir kadının evinde garip bir vaka olmuştur. Salim, Nejat ve Süleyman efen- di isimlerinde üç kişi akşam üze- ri madam Araksinin evine giderek sofra kurmuşlar ve çalğı çalıp ra“ Kı içerek eğlenmeye başlamışlar: dır. Rakı kadar devam etmiş, böyle #ünün uzadığını gören polis me- murları evin kapısını çalarak vak: tin geçtiğini söylemiş ve gü İ yü kesmelerini ihtar etmişlerdir. Bu sırada Süleyman efendi bir İ kova su doldurup pencereyi aç“ miş ve kovadaki suyu birdeni ze kapının önünde bekliyen mes murların tepelerinden boşaltmış er. Vazifelerini yapmak üzere gek dikleri evde böyle ani duşa ma- ruz kalan memurlar eve girmiş ler ve sarhoşların üçünü de yas kalamışlardır. Üç sarhoşun üzer lerinde tabancalar bulunarak müs e keze götürülerek haklarında tak” kikata başlanmıştır. 4 Iki esrarkeşin mahkümiyeti Vefada kürt Ramazan ve Must isimlerinde iki kişinin ortak bip kahve açıp geceleri burada esrar içirdikleri anlaşılmış ve kahvedi pılan araştırmada esrarkeşler cürmü meşhut halinde yakalan mışlardır. Dokuzuncu ihtisas mahkeme- sinde yapılan muhakeme netice“ sinde bu iki esrara alışa ay hapse mahküm olmuşlardır.