23 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Eylal 1934 Sahife 3 AKSAMDAN AKŞAMA Gümrük komisyoncuları Gümrük © komisyonculari hak- kında yeni bir kanun yapılacak» 7a1ş, bazı ahkâm tesbit olunacak: miş, Arada sırada bu tazelenen bir havadistir. Gümrük komisyon- <uları bir aralık imtihana tâbi tu- #uldu. Vesikalı olmıyanların güm- rüklere sokulmaları menedildi. Fa- kat galiba, bütün yasaklar ve tedbirler gibi, zaman geçtikçe, bu sıkılar eskiyor, gev$iyor, or- tada bir şey kalmıyor ki onun âçin tekrar tekrar yeni ahkâm konulmağa lüzum hissediliyor, Gümrük komisyonculuğu, bu- günkü vaziyete nazaran, hakika- ten ehemmiyetli telâkki edilmeğe değre, Gümrüklerde sufistimalle- Te sık sık şahit oluyoruz, Hile kârlik vakaları eksik olmuyor. Halbuki tüccarın doğrudan doğ- ruya gümrükten mal çıkarmaları mutat olmadığından bütün bu gümrük sujistimallerinde komis- Zu meydandadır. Demek ki ko- edilebilse bu fenalıklara karşı bü- Fakat komisyoncular arasında kati bir drüstlük temin edileme- diği bazan tüccarları dolandırıp yabancı memleketlere kaçan ko- misyoncuların görülmekte olma- sile de sabittir. Bir kere, gümrüklerde muame- deyi gayet sadeleştirmek icap eder, Mütehassısların mesailerin- den, verdikleri raporlardan ne gi- bi ameli neticeler çıktığını, tatbi- bunlardan ne fayda i pek bilmiyoruz."| |, Fakat gümrüklerde çok değişmiş bir şey olmadığı hissi vardır. Gümrük muamelesi ne kadar sa- deleşirse bu muameleler yüzün- den suüstimaller vukua gelmesi de o kadar azalacağını zihnimi- Ze sokmalıyız. Çünkü gümrükte bahşişlerin ve suüistimallerin rinci membaı muamelenin girift. liği, çokluğu ve karışıklığıdır. Bunlardan kurtulmak içindir ki bahşişlere müracaat edilir idi, Bu yolun sonu da suistimale çıkar. dı, Binaenaleyh, bir taraftan ko- misyonculuk işini tanzim etmek ve komisyoncuların İktidarile bera- ber namuskârlıklarını da teminat altına almak ne kadar lâzımsa me- seleyi kökünden halledecek ted- birin ancak gümrük muameleleri. ni salim esaslara raptetmek ol- duğunu da unutmamalıdır. Akşamci Tramvaydan atlarken düştü Nuri isminde bir çocuk dü tramvayla Dolmabahçeden geçer. ken araba hızlı yürüdüğü sırada atlamak istemiş ve ayağı basamı ga takılıp düşmüştür. Nurinin ayı ğı arkadaki vagonun altında kal zetleri hakkındaki yoklama tali- matnamesinin tatbikine evvelki nü Kartal, Şile, Çatalca, Silivri ka- zalarının mahalli belediye mee- yoncuların da iştiraki bulundu. | islerine ait mamzetler de yokla. ma talimatnamesine göre o yer- misyoncuların dürüstlüğü temin | lerdeki fırka teşekkülleri tarafın- dan ayrılmıştır. Bütün bu yük bir set teşkil edilmiş olacaktır. | lerde fırkanın vilâyet idare heyeti hazır bulunmuştu hilâliahmer Beyazıt nahiyesi Te- pebaşı belediye bahçesinde bir bah: ge eğlentisi tertip etmişitr. O gece Şehir bandosu ve cazbant çalacak, Şehir tiyatrosu bale heyeti numa” ralar yapacak, zeybek rakısları, Kafkas oyunları oynanacak, eğ. lenceli şarkılar ve monoloğlar söy- bir konser verecektir. ler saat ikiye ka. tir. Tramvay temin edilmiştir. Kemal ve arkadaşı Muhsin dün s0- kakta biri Kemal biraz hızlıca iterek Muhsi- ni yere yuvarlamıştır. Düşme ne nin canı yanmış ve birdenbire hid- detlenerek şakayı kavgaya çevir- miştir, Belediye meclisi Yalova ve Bakır- köy namzetleri de seçildiler Şehir meclisine halk fırkasi tâ- rafından gösterilecek za nam- gün ve dün de devam edilmiştir. Evvelki cuma günü Yalova nam- zetleri seçilmiştir. Dün de Bakır- köy kazası namzetlerinin muamelesi yapılmıştır. Bu suretle İstanbul şehrinin şe- seçim Bundan başka geçen cuma gi Hilâliahmer bahçe eğlentisi Ayın 27 inci perşembe gecesi, lenecek, Eftalya hanım alaturka Bahçe altıda açılacak, eğlence devam edecek: Şaka derken.. Iş ciddileşti, arkadaşını çakı ile yaraladı | Kadıköyünde Kuşdili civarında irl ş laşırlarken sinde başı taşa çarpan Muhsi- Şakalaşırken dövüşe tutuşan bu biribirlerine girmiş- bir de yumruk den sustalı çakısını çekip Kema. Jin üzerine atılmıştır. Kemal vazi- yetin fenalaştığını görünce kav. gayı bırakıp kaçmak istemişse de Muhsin buna meydan vermemiş, bıçağı arkadaşının sırtına ve kar. ına sapalmıştır. Kemal hastane- ye kaldırılmış, Muhsin yakalanıp tahkikata başlanmıştır. Şehir tiyatrosu Ay başından itibaren iki tiyatro da temsillere başlıyor Şehir tiyatrosu ay başindan iti. rine başlıyor. Tiyat- 70 iki kısma ayrılmıştır. Birinci ka- sım yalnız operet temsil edecektir. Operetler için Fransız tiyatrosu kiralanmıştır. Bu sene üç operet temsil edile- cektir. Her operet iki ay fasılasız. oynanacaktır. Birinci eser Fleder- maustur, Bundan sonra Cemal ve Ekrem Reşit beylerin opereti, onu müteakip te Jiröfle Jirofla temsil edilecektir. Şehir tiyatrosu, eskisi gibi Te- pebaşı kışlık tiyatrosunda temsil. lerine başlıyacaktır. Bu sene altı Piyes oynanacaktır. Bunların her biri bir ay si ir. Şehir tiyat. rosunda fiatler 25-50 kuruşa indi- rilmiştir. Operette eski Şehir ti- Yatrosu fiatleri alınacaktır. baren tem; Nereden bulmuş? !Üsküdar hapishanesindeki cerh vakası mesinde bir vaka olmuş, Hasan isminde bir mahküm Arap Hasan isminde diğer bir mahkümu ağır surette yaralamıştı. Vakanın sebebi bir alacak me- selesidir. Arap Hasanın orada Ta- hir isminde diğer bir mahküma bir miktar para borcu varmış, aradan €peyce zaman geçtiği halde Arap Hasan bir türlü borcunu verme" miştir, Bunun üzerine alacaklı Ta- hir arkadaşı Hasana müracaat ederek Arap Hasandan parasını istemesini söylemiş ve o da Ha. sandan parayı istemişti Tahârle aralarındaki işe Hasa- in müdahalesi Arap Hasanı hid- detlendirmiş ve küfretmeğe baş Jamıştır. Hasan da buna mukabe. larında kavga baş- İli amhiküm tekme, yum- rukla biribirlerini iyice dövmi ler, bir aralık Hasan nasılsa eline bir bıçak geçirerek Arap Hasani tehlikeli surette yaralamıştır. Arap Hasan Zeynepkâmil has- tanesine kaldırılarak tedavi altına alınmıştır. Diğer Hasan da hapi hanenin dahili nizamnamesi mu- ince prangaya vurularak İstan- bul hapishanesine nakledilecektir. Hapishane idaresi buraya bıça- Zin ne suretle sokulduğunu tahkik ediyor. Üç gardiyanın da ifadele- rine müracaat edilmi Gaz depoları Belediye bu sene dört büyük tank yaptıracak Belediyenin Çubukludaki gaz depoları ihtiyaca kifayet etmiyor. Beykozda Umur yerindeki tank lar da gayet iptidai vaziyette ol. duğundan her vakit tehlikeye ma- ruzdur. Nitekim bir kaç ay evvel burada yangın çıkmı; Belediye, tehlikeni mak için şehrimizde mazbut ve her türlü fenni teçhizat bulunan depolar inşa etlirmeğe karar ver- miş ve Neft sendikat gaz irketile bir mukavele yapmıştı. Bu muka. veleye göre Neft sendikat muay- yen bir müddet sonra belediyeye kalacak tanklar inşa edecektir. Neft sendikatın inşa edece ceği tankların da ihtiyaca kâfi gel miyeceği anlaşılmış ve belediye her biri 250 ton alacak yeniden dört tank yaptırmağa karar ver- miştir. Bu yeni tanklara ait proje- | der hazırlanmıştır. Bu seneki büt gede bunun için on yedi bin lira tefrik edilmiştir. Tankların he men inşasma başlanacaktır. Bir kişinin ölümüne sebep olan şoför yakalandı Şoför Şülerü isminde birisi bun- dan sekiz ay kadar evvel otomo- bilile bir adama çarparak ölümü- ne sebebiyet vermiş ve vakayı mü- #eakıp kaçmıştı. Sekiz ay kadar izini kaybetmeğe muvaffak olan şoför Şükrü nihayet evvelki ak- şam yakalanmıştır. Şükrü evraki- | le birlikte adliyeye teslim edil miştir, Meyva koparırken Dal koptu, aşağıyâ düşerek yaralandı Galatada bir handa oturan Şa- ban isminde bir çocuk dün hanın bahçesinde oynarken ağaçtan meyva koparmak üzere duvarın üstüne tırmanmıştır. Küçük Şaban duvardan ağacın dalım yakaladı- ği sırada dal kopmuş ve müvaze- mesini kaybederek aşağıdaki taş- ların üzerine yuvarlanmıştır. Tepe üstü düşen Şaban başın. 'dan tehlikeli surette yaralanıp ba- yılmış, kazayı etraftan görenler yetişerek çocuğu ifade veremiye- cek bir halde hastaneye kaldır. mışlardır. Türk musiki sanatkârları cemiyetinin kongresi "Türk musiki sanatkârları cemiyeti senelik kongresi, cemiyetin Beyoğ- lunda Bursa sokağındaki merke Zinde salı günü toplanacaktır. Bu içtimada yeni idare heyeti seçilecektir. Ii EE çarpan i Şairlere, ressamlara sanatkârlara müjdel Müjde!.. Artık şair olmakta, muharrir olmakta, romancı olmak- ta, hikâyeci olmakta, ressam ol- makta, sanatkâr olmakta hiç bir tehlike kalızadı.. Bütün sanatkâr ların istikbali temin edildi, Artık hiç kimse: — Yahu., Bırak şu şiir yazmaği.. İhtiyarlığında aç kalacaksın. ör rünün son günlerini sefaletle ge gireceksin! diyemiyecek.. Artık hiç bir baba oğluna; | — Ne romancı mi olacaksin! Sen çıldırdı mı7, Açlıktan mı öle- ceksin?. Diye çıkışamıyacak... Çünkü sanatkârın atisi nazarı dikkate, alındı. Şairleri. Artık istediğiniz gibi giir yazınız!. İstediğiniz gibi mu raları diziniz!, İstediğiniz gibi kafiyeleri sırılayınız! İstikbaldeni hiç, amma hiç İorkmayını Muharrirler!, İstediğiniz. gibi çala kalem yazınız.. İlimden, fen- den, edebiyattan, mizahtan, sme- madan, tiyatrodan, siyasetten. Her şeyden her şeyden bahsedin. h- tiyarlamaktan, beyninizin sulan- masından, çalışamıyacak bir hale geldikten sonra ne yapacağınızdan hiç, hiç korkmayın.. Çünkü istik- baliniz temin edildi. Ressamlar!.,. Fırçalarmızı, pa- ietlerinizi elinize alın.. En güzel boyalarınızı önünüze döküp sa- Muşambalarınızın üstüne arzu ettiği şekilleri, inüzün arzu ettiği renklerle Mehtapların, gurupların, tulüların, şimşeklerin, dalgaların denizlerin, velhasıl istediğiniz şe- yin resimlerini yapınız. Yarını hiç dü Musikişinaslar!., Siz de hiç yar rını aklınıza bile getirmeden nota- larınızı çıkarın. Bestelerinizi ya pin... Çürkü hepinizin, hepinizin is- tikbali müemmendir.. Gazetelerde okumadınız mı?, Darülâcezede sanatkârlara ve mü- nevverlere mahsus bir kısım açı: ıyormuş!... Şair, muharrir, roman €1, ressam, musikişinas, ne olurst nız olun, burası bütün sanatkârlar Ta açık olacakmış!.. Bu kararı veren zatı tebrik ede- ziz. Memlekette sanatkâr yarını düşünmekten kurtarmış oldu. Hikmet Feridun Talebe yurdu açılıyor Maarif cemiyetine merbut Ka- dırgadaki talebe yurdu. binası, bu sene esaslı surette tamir edilmişti. Bu sene yurda yalnız yüksek mektepler ve üniversite talebesi alınacaktır. Yurda kabul edileceklerin hakikaten muhtaç, ve mekteplerinin en çalışkan ta- lebesi olması şart olacaktır. Yurt, teşrinievvel başında açılmış bur lunacaktır. çin, meyiniz. .. Amca beye görel.. — İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — 7 Yarama, yanlack dercede koz 7 aylaştı Amca bey. e Karnını doyur, taksitle, dar kolaylığa nasıl şaşılmazZ AB. — Hakkın var, ikmal imtihan larına bakılırsa tahsil Bile baksiı