23 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Eylül 1934 —— AKŞAM © Sahife 9 Istanbul şehir meclisi intihabatı Cumhuriyet Halk fırkası namzetlerini ilân etti Namzetler arasında sekiz kadın vardır asli ve yedek âzayı halk tefrik edecek i Belediye intihabı bugünden Karen yeni bir 'safhaya girdi. Cumhuriyet halk fırkası, İstanbul şehir meclisi namzetlerini resmen ilân etti, 1 Aşağıda adlarini meşrettiğimiz fırka namizetleri, fırka teşekkül ilerinde yapılan yoklama metice- sinde ekseriyet kazanan zatlar- dır. Nemzetler, fırka teşekkülle- rinde binlerce fırka âzasının hu- zurunda ve onların reylerine, fi- kirlerine serbesçe müracaat edil- ynek suretile tesbit edilmiştir. * Dün akşam geç vakit fırka vi âyet idare heyeti reisi Cemal bey tarafından gazetecilere bu nam- zet listesi resmen verildiği daki- kaya kadar, bu isimler fırkanın ile mahremiyeti içinde kalmış, fırkaya mensup her fert, hattâ yoklamada ci gazeteciler de bu mahremiyete hürmet etmişlerdir. V Bu hareket, fıkra teşkilâtm daki olgunluğa, tesanüde ve fır- ka efradı srasmdaki birliğe, hu- susile. siyasi terbiyenin mevcudi- etine parlak bir misaldir. İ Firkada yapılan bu yollamalar neticesinde talimatnamedeki csas- ların bütün ruhuna sadık kalı yak meydana gelen bu liste, İs- tanbul fırka teşkilâtma dahil âza- nin, bütün fırka kademelerinin serbes reyinin, serbes düşüncesi” 'nin ve kanasitının müşterek mali olarak meydana gelmiş ve fırka- nın. vilâyet idare heyeti tarafın- dan neşredilmiştir. hazır bulunan fır netice. sinde ekseriyet kazananlara rs tefrik edilecek, ancak müsavi rey alanlar, belediye kanununda- ki vasıfları haiz olduklarına gö- re biribirlerine tercih edilecek- lerdir. Mülhakatın umumi vilâyet mec- isi âza namzetleri de mahalli be- lediye intihapları neticelendik- fen sonra gene yoklama talimat hamesine göre seçilecektir. Adalar kazası Adalar: Emin Âli bey Çmuhtel ykm. Türk a gym umumi medi Bakırköy kazası Bekarköy: Ali Rıza bey (İstanbul Halkevi eki), Galip Bahtiyar bey <aret odası neşriyat müdürü), Atıf bey eski merkez kumandanı mütükelt mira, 1), Hilmi Nal bey Çiğecer). Beşiktaş kazası Beşiktaş: Fikri bey Çlayyare piylm müdürü), dolter Ethem Akif bey (ÜRE yenile sabık müderizlerinden), Abdül edir Ziya bey, Çumümü meclik âza dan), Ahmet Arif bey (avukat); Ah r mest Ferit bey (avukat), İhsan Namık bey (umumi melis âzaımdan), Ham ii İtesim be (dektor), kaymakarı), Yusuf Ziya bey (avukat Armautköyünde mukim). Beykoz kazası 7 Beykoz: Reşat Yılmaz bey (liman gir. eti umumi kâtibi), Fert bey (eczacı), Füsarlı Mehmet Ali bey Çümtmü meeliz sından), Salih bey (tüccar), Konan ber (Beykez fabrikası büro şef), Meh past Tahir bey Çtücene) Beyoğlu kazası Beyoğlu: Kara Mustafa oğlu Ahmet bey (tüccar), Nemlizade Mithat bey (tüccar), Nakiye hanım, Sadri Enver bey (maden mükendii), Aziz bey #lütik girketi müdürü), Ressam Cemil Br Çesme), Saçli bey Çumumi medliz özen), Asm bey | (bankacı), Safiye Emin hanım (sabık kolordu ku mandanı Emin paşa refikası), Kara Os- man oğlu Suat bey (tüccar), Nihat Riza bey (lüccar), izi bey bahriyeden müs taksit), Mustafa Şevket bey (avukat), | Halil Rüşlü bey Çmütekait mi Hayri bey (seyahat acenlası müdürü), Kadri bey (borsa komiseri), Hafiz Raif bey (umumi meclis âzasından), Tevfik bey (eski şebreminlerinden), Kâmil bey Çümumü mecliz âzasından), Mehmet Ali bey (umumü meclis özasından), Or man Nari bey (tüccar), Habipzade ya bey (tücenr), Safi Nüzhet bey (bay. ter), Hasan Felimi bey (deniz kayma- kamlığından müteksit) , Nail bey Çeczs <1 kimyager), Necmeddin bey (müt İkait kaymakam), Naci bey (mühendis), 'Müstafa Fak bey (mütekat kayma kam), Sadeddin bey (eski polis müz dürü), Hulki bey (Kimyayer), Fuat ey bey nh gireli enler Eminönü kazası Kavlalı Hüseyin bey (sabık İs- tanbul mebusu tüccar), Refik Münir pa- $9 (kadın hastalıkları mütehassisı), Kez mal bey (zabire borsası komiseri), Re şit bey (Emsiyet sandığı beş müralibi Nafiz, bey (harbiye ve ihtiyat zabit m: tebi muallimlerinden), — Refika Hul Behçet hanım (umumi meclis âzasından), doktor Ali Rıza bey, Feridun bey (müte ait erkini harp), Hasan Fehmi bey (avur kat), Ramaranzade Cemal bey (ecza hüceün), Yumut Ziya bey, (lp bankı İstan. bey (Vakit gazetesi yazı Osmanzade Cemal bey (tüccar), Es bey (sabık İstanbul srüddelmumisi doktor Orhan Tahsin bey, | İbrebim Şükrü bey (avukat snumi meclis âza- sından), doktor Hakkı Cenap bey, Hü seyin Kzım bey (avukat), Selimi İz zet bey (muharrir), Neşet Halil bey Cmatbuat mümersilerinden). Fatih kazası Sadeddin Ferit bey (avukat), Man yasizade Feridun bey (umumü meclis zasmdan), Celâl Feyyaz bey (avukat), İsmsil Hakkı bey (tayyare cemiyeti 1s. tanbal şubesi müdürü), Vasfi bep (de. car), Rıfla bey (siçortarı), Baha bey Çrmuallim), Hacı Recep bey Çtücesr), Asm bey (avukat), İhsan Arif bey (dektor), Galip Hakkı bey (dokt Halil Hilmi bey (İstanbul barosu reisi), en bey (tüccar), Cemaleddin Fazil bey (avukat), Necip bey (ecza tilcem r), doktor Hulüsi Ertuğrul bey, Mu (fabrikatör), İsmail Seti bey lis âzasından), Naci bey memurlarından), Me- Gabri Kemal bey (diş tabibi), doktor zaffer bey, Lâtife Bekir hanım, Kadıköy kazası Yusuf Ziya bey ihtiyat deniz kay. makamı), Şefik paşa (milli müdafaa €s- ki mürteşa), © Resmiye hanımefendi (doktor Hakkı Şinasi paşa refikası), Ce- mal bey (umumi medlir özasndan), Naci Ali bey (Morelzad), Hüramede din bey Çavukst), Haydar bey (Şirketi hayriye idare meclisi özasımdan), Sev. ki bey Çmiralay mütekaldi), Reşat beş, Cuma merlin özasından). Yunuf Ziy bey Çaabil umumi medi özasmdan)ı Sarıyer kazası Tevfik bey (Esnaf cemiyetleri müz | rakibi), Aziz bey (avukat), İsmail Hak- | ki bey (tüccar), Hürmmeddin.. papa | (umum medlis zanna), Akbey Çölecer), Celile Fikret hanmefendi. Uskudar kazası Hazım paşa, (doktor), Farıki bey (avukat), Makbule Esat hanım (töz ta” bibi Ezat paşa haremi), Muharrem Nazli bey (avukat), Celil bey (eczacı), Ser vet Yesari bey (noter), Cell bey (avan kat), Safiye Hüzeyin hanım. Dört heroinci yakalandı — | Zabıta dört heroinci yakalamış- | . Şükriye, ve Aliye isimlerinde kadınla Osman ve Hayreddin isimlerinde iki erkekten mürek- kep olan beroincilerin Edirnekapı civarında bir evde heroin saklayıp gizlice ötede beride sattıkları mış ve zabıta bunların de yakalamıştır. Kaçakçılardan Osmanla Aliye- nin üzerlerinde de tüplerle hero- inler bulunmuştur. GUNUN MESELELERİ ii Italyada iktisadi Cemiyeti akvam âza| vaziyet İktisadi bulman her tarafta şiddete | tesirini gösteriyor. Buhrandan en ziyade müteessir olan memleketlerden biri de halyadır. Son zam sizlerin miktam ç Vergi geliri de azalmaktadır. Bunun için hükümet sıkı bir tasarruf politikası ta- kip ediyor. Giomal İtalin gazetesi 15 eylül ta- Fihli nüshasında İtalyan mali ve ikti sadi vaziyeti hakkında mühica bir max kale neşretmiştir. İtalya gazetesi diyor kiz ltaynda devlet bütçesinin açığı 3766 milyon liret iken bu sene 1630 milyon ve kadar inmiştir. Umum hayat pa halliğı 1930 senesine mirbetle yüzde yirmi dört azalmıştı. Resmi iskonto yözde 5,50 iken yüzde üçe kadar inmiştir. Banlıamızın si temleri sağlam temeller üzerine kurul: muştur. Tasarruf sandıklarının serme Yeleri dört milyar liret artmıştır. 1933 senesinde İkalyada ile yedi ayda 5942 iflâs vuku bulmuştur. 1934 senesinin ay- ni aylarında #567 ilâr olmuşlar. sadi. vaziyetimiz müsait ise de harici vaziyetimiz parlak değildir. Ecnebi macmlekcilerine “yapılan satiş larımız. ve ihracatımız ziyadesile azal muştar. Buna mukabil ihalâtımez goğal- tar, Maruz kaldığımız müşkül vaziyet, mil. Jeti içtimai hayatı üzerinde teirini gös” eriyor. İşszlerimizin çoğalması, ihracar mızın azalmasından mepet ediyor. İtal: yada ihracat yapan mıntakalarda işsize ler azdır. Meselâ Venedik ve Karara muntakalarında işsiz yok gibidir. diğin mensucatı ve Kararanın mermer. leri dünyasın her köşesinde satılmakta- in diğer mıntakaların- da işsizlerin adedi günden güne çoğa maktadır Bu münasebetle harişle olen ticari mübadelemiz, rejimin nazarı dilikatini lar mevcuttur. Avrupanın ticari vaziye. inkişaf etmektedir. Bununla beraber bir çok devletler ihracatımıza karşı bir takım güçlükler çıkarmaktadırlar. Faşist rejimi bu vaziyet karşısında lâ zım gelen tedbirleri almaktadır ve ber ihtimale karsı bütün gayrelni sarfede- cektir. Museolininin politikasi, Gcarette bü- tün devletlerle teşriki messi sistemleri Messi alya hükümeti yalnız bu sene zar. fında, muhtelif devletlerle on yedi ti- cari anlaşma ve bundan maada Birleşik Amerika devletleri ile kibrit ve İspanya ile civar ticareti hakkında anlaşmı yapmıştır. Avusturya, Macaristan ile yapılan ti cari anlaşmalar sayesinde bu iki dost devletin ihracatı ve ithalâtı yeni temel: er üzerine kurulmuştur. Bununla bereber, İtalya hüküm kendi dahili piyasasını himaye ve mü- dafan edecektir. İtalya Gcarette müte- kabil kolaylıklar arzu ediyor ve bu hez defe doğru ileriiyor. /Takipten usanmış Bu sebeple katil olmadığı halde zabıtaya teslim olacakmış Barselon 22 (A.A.) — Dün ak- şam, saat 20 de, zabıta, bar artist. lerinin oturdukları bir aile pansi unda, Pol Labori namında bi- tevkif etmişlerdir. 16 eylülde Barselona gelmiş olan Labori, ismini, pansiyon def- | terine Rober Filippi olarak geçir- miştir. Merkum, verdiği ifadede, kendisinin Palas direktörü Düfre- nin katili olmadığını, fakat müte- madi takipten usandığı cihetle, anasından beklediği parayı alır almaz, Fransız zabıtasına teslim olmak, bu suretle bu işte alâkası olmadığını göstermek niyetinde HAFTALIK SIYASI ICMAL 2 yeni vaziyet ve lıkları - Avrupadaki misaklar tufanı Cemiyeti akvam meclislerinin bu defaki toplantılarında şu veya bu mesele ve ihtilâfın hal ve tesvi- yesinden ziyade bu beynelmilel sulh müessesesinin özelıkları et- rafında hararetli müzakereler ve münakaşalar olmuştur. Japonya ile Almanyanın bu müeğseseden ayrılması üzerine müessesenin sık sık toplanan (konsey) denilen meclisindeki âzaların miktarı on ü bu sene münhal kalacaktı. Lehistan devleti gibi 1s- panya da düveli muazzamaya ya- kın ve hattâ bunlara muadil ehem- bulunduğundan âza- nim daimi addolunmakta- dur. Bunun için İspanya âzalığının müddeti bittiği halde tekrar inti- hap edildi. Cenubi Amerika dev- etlerine tahsis olunan âzalığa da bu defa Şili devleti intihap edi Münhal olan üçüncü âzalık Çi de idi. Bu âzalık ötedenberi cari olan âdet ve anane mucibince As- a devletlerine tahsis edilmişti. Bidayette İran devleti bu âzalığa talip olmuştu. Fakat Türkiye cum- huziyetinin de namzetliğini vaze- deceği anlaşılması üzerine İran devleti namzetliğini geri almıştı. Çin hükümeti ise nüfus ve arazi itibarile dünyanın üçüncü yahut dördüncü devlei olduğundan ve Cemiyeti akvamın tetkik etmekte olduğu Mançuri meselesi ile sıkı alâkası bulunduğundan tekrar il #hap edilmesini istedi ve israr et ti. Fakat ekseriyet kazanamadı. Çinin tekrar intihap edilmemesin- de âmil merkezi ve memleketinin büyük kısmı Asyada bulünüp Av. upada da mühim mevkii ini vazetmiş olmasıdır. Bilhasa Avrupa sulhünün tak; yesinde Türkiyeden mühim hiz- metler beklendiğinden ve şimdiye kadar sulh yolunda sebkeden bü- ük hizmetleri takdir edildiğinden Türkiyenin namzetliği itifakı âraya yakın bir ekseriyetle kabul edilmiştir. Bu intihap Türkiyenin siyasi nüfuz ve itibarını artıracağı gibi Cemiyeti akvamın kıymet ve ehemmiyetini dahi yükseltecektir. Sovyetlerin Cemiyeti akvama girmesi On yedi senedenberi Cemiyeti akvama aleyhtar bir vaziyet alan Sovyet hükümeti bu sene Cemiyeti akvama girmek arzusunu izhar et- miştir, Sovyet hükümetinin Avru- pada sulhü takviye edecek misak- lardan uzak kalmasında mühim bir âmil de Cemiyeti akvam âzası bulunmaması Diğer taraftan Fransa, tan o ve © Yugoslavya devletler. müttefiklerinin den Lehis- gibi ken- uzaklaşmasından — ve Almanyanm. in kuvveti ve gayreti ile silâhlanmakta ok düşerek Ver. hudutla- rın ve vaziyellerin idamesi Sovyet hükümeti ile yakınlaşmağa temayül de göstermiştir. masından endi; ssy muahedesinin çi En ziyade Fransanın tavsiyesi ve tesiri ile Sovyet Rusyası Cemi yeli akvama girdi. Sovyetlerin şid- detli muhalif ve muarızı bulunan devletler müstenkif kalmak yahut mümessilleri içtimalarda namev- cut olmak suretile işi kolaylaştır- muşlardır. Büyük mecliste İsvirre ve Holanda gibi devletler aleyhte rey vermişlerse de bunlar sül ekseriyetin husulüne mâni olama- mışlardır. ı Sovyet Rusyasının Cemiyeti ak vama girmesi Avrupada tebellür etmekte olan yeni vaziyeti değiş" tirmiyecektir. Avrupada büsl yeni bir askeri grup teşekkül e: yor. Almanya milli vahdetini min ettikten sonra bütün gayreti- ni teslihata hasrelmiştir. Almanya birçok tayyare karargâhı vücuda getirmiştir. Şimdiye kadar tedarik ettiği tayyarelerin yekünu yedi bi- ni geçiyor. Alman tayyareleri gayet yeni olduğu gibi sürati ve manevra ka. biliyeti itibarile diğer devletlerin tayyarelerine faiktir. Zaten Al- manyaya hasım olabilecek devlet. lerin çıkarabilecekleri tayyareler bu yekünu bulamıyacaktır. Fransanın peyki olmaktan im- tina ederek müstakil bir takip eden ve Almanya ile iyi ge- çinmeği menfa; daha muva- fik gören Lehistan ise Avrupanın. Fransadan sonra her türlü tesli- hatta ikinci büyük askeri devle- tidi Bir taraftan da Macaristan en müessir silâhlarla silâhlanmakta- dır. Şiradi zehirli gaz hususunda en ziyade kuvvetli devlet Maca- ristan addolünuyor. Yugoslavya ise cenubu garbi Avrupanın en kuvvetli askeri dev- letidir. Macaristan Avusturyadaki son hadiselerden dolayı İtalyanın aldığı vaziyetten dolayı bu devlet- ten uzaklaşmıştır. Yugoslavya da Almanyaya daha ziyade temayül göstermektedir. Misaklar. tufanı Avrupanın askerlik cihetinden kıymet ve ehemmiyetlerini harbi Wmumide mükemmel surette isbat eden dört büyük milletin yekdiğe- rine yakınlaşmakta olmasından Avrupada yeni bir badirenin ko- pacağına ihtimal verilmekte ve en- dişeler gösterilmektedir. Bilhassa. İngiltere efkân ten set umumiyesi beri Avrupa ahvaline derin endişeler- Ie bakmakta ve bunların işine ka- zışmaktan çekinmektedir. . Hattâ Fransa hududunu AL manyaya karşı ve Almanya hudu- dunu Fransaya karşı müdafaayı İngilterenin taahhüt eylediği Lo- karno misakı aleyhinde İngiltere- de kuvvetli bir cereyan vardır. Bunun feshi isteniliyor, esasen son zamanlarda Avrupada misaklar © kader çoğalmıştır ki bu. çokluk içinde ne ma: ehemiyetleri- nin hudut ve şümulü anlaşılmakta ne de ağır bir kıymet verilmekte dir. Geçen on beş sene içinde Av- rupada tam 240 misak imzalan. mıştır, n Bunlara dostluk misakı, müte- Kabil yardım misakı, ademi teca- vüz misakı gibi türlü türlü adlar verilmiştir. Bu misakların zahiri maksadı devletler arasındaki ihti- lâfları sulhen hal ve tesviye etmek: tir. Fakat hakikati halde bu misak- lardan çoğu şu yahut bu devletin sleyhine bir kombinezon olduğun- dan devletleri yekdiğerine hasım, zümrelere ayırmıştır. Prens Jerjla prenses Marinanın evlenme merasimi Londra 22 (A.A.) — Salâhiyet- tar membadan bildirildiğine göre prens Jorj ile prenses Marinanın evlenme merasimi 29 teşrinisaniz | de icra edilecektir, Z