23 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

© zalarda nümune köyü haline ifrağ “olunabilecek köyl 23 Eylü Gemlikte halkevi açılacak Hazırlık için belediyede büyük bir toplantı yapıldı Gemlik 13 | (Hususi) — Bu sene 19 şubatta burada da hal düden hazırlıkla- va başlanmış ve cuma günü bele- diye salonunda iki yüz kişinin huzürile bir top- Jantı yapılmıştır, bu toplantıya bütün memur. larla © kazamız #üccarları ve alâkadarlar iştirak etmiştir. Toplantı. ilk hazırlığa başlanması münasebetile bina ve mebilya tedarikine ait olduğun- dan mektepliler Cumhuriyet mar- gin okuduktan sonra kaymakam iye- yek halkevlerinden ve faydaların- dan bahsetmiş ve bunun da ancak halkın ve gençliğin mühim yar- dımlarile olacağını ilâve etmiştir. Kaymakam bey tüccarlarımızın bu uğurda teberrüleri, memurları" Nümune köyleri İzmirde en Pis köyler nümune köyü yapılacak Dahiliye vekâleti İzmir vilâye- e Geçmiş okla Tedide VİNE dabilinde muhtelif köğlerin nü- mune köyü haline getirilmelerini istemişti. Izmir Gani bey önce bir kaç söz yetince mübtelif ka- devam edilmektedir. hastalıklı ve pis köylerin nümune köyü olmasma çalışılacaktır. Bu köylere nümune köyü plânları gönderilmişti Üzüm fintlerinin yükselmesini teminen inhisarlar idaresince de üzüm mübayaalına karar verilmiş ve bu baptaki emir umum müdür- Tükten İzmir inhisarlar başmüdür- Jüğüne tebliğ olunmuştur. Alâkadarlardan yaptığımız tah- kikata göre inhisarlar idaresi pa- zar günü borsadan üzüm müba- yaasına başlıyacaktır. AAlâkadarlar piyasadaki üzerinden üzüm alacaklardır. Ancak haber aldığımıza göre" Fiat borsada inhisarlar idaresinin ala- soma imaline elverişli tipte im hemen yok gibi gaponyaya gönderilecek afyonlar Uyuşturucu maddeler inhisar idaresinin Japonyadan bin sandık afyon sipariş aldığını yazmıştık. | Haber aldığımıza göre idare mez- kür afyonları hazırlamış ve kabili sevk bir hale getirmiştir. İnhisar idaresi (o Japonyadan göndereceğimiz afyonlara muka- | bil memleketimize gelecek olan Japon mallarının satışını memle- ket içinde kendi hesabına yapa- caktır. 7 i, bu suretle top- lanacak para ile halkevinin bi yurdun her tarafında olduğu gil bina ve mobilyasının tedariki ile açılmasına çalışılacağını maştar. Kaymakam beyden sonra C. H. Fırkası kaza idare heyeti reisi doktor Ziya bey uzun bir nutuk söyliyerek başvekil İsmet paşa Hz. nin son söylemiş oldukları nu- tuklarından halkevlerine ait olan. Diyarıbekirde Iş bankası Banka dürüst muamelâtile| herkesin emhiyet ve sevgisini kazandı anlat Yukarıda Diyarbekir Iş bankasına para teslim edenlerle kumbe gstiren çocuk, aşağıda bankı müdür ve memurları Diyanbekir (Hususi) — Diya- mibekir iş bankası tarafından bir suyare verilmiştir. Suyarede umu- mi müfettiş Hilmi, vali Faiz bey- lerle vilâyet erkânı, şehrimizin eni izide aileleri bulunmuşlar, geç vakte kadar çok eğlenceli vakit geçirilmiştir. Şehrimizde Iş bankası şubesi . Banka tem ve gösterdi- yük kolaylıklar | sayesinde halkın ve tüccarın emniyetini ka- zanmıştır. Bankada işler gayet ça- buk görülmektedir. kısmı okumuştur. Fırka rej Jantı kötiplerin- den Ziya Vehbi beyde halkevleri Dizam namesi nin esas hatlarını ha- zıruna okumuş ve badehu orada bu- hunanların yüke sek bimmetlerine müracaat edil miştir. Değerli #lecarlarımız bü- yük bir alâka ile teberrilerin. başlamak suretile verecekleri raları kâtiplere | kaydettirmeğe başlamışlardır. Bu işte bu derece canlılık gösteren vatandaşlarımızı tebrik etmek lâzımdır. Halkevi binası için son karar, ya burada bulunan binalardan i6- #ifade etmek yahut sahile tam be- lediyenin karşısına asri ve son toplanma usullerine uygun bir bi na yaptırmaktır. Fırka idare he yetimiz ve alâkadarlar bu mesele üzerinde çok çalışmaktadırlar. Okuma hevesi Bandırmada mekteplere büyük tehacüm var Bandırma 17 (Husı — Ban- dırmada büyük bir okuma hevesi vardır. Merkezde ikisi tam teşk Istlı, ikisi noksan deşkilâtlı dü ilk mektep mevcuttur. Bu sene ilk mektepfere 200 talebe keyde- öilmiştir. İl? yüze yakın takbe de mektebe girmek için geliyor. Okuma hevesini ve fazla tale- beyi nazarı itibara alan maarif idaresi yalnız Bandırmaya mah- sus olmak üzere yarım gün tedri- satını kabul etmiştir, Bu suretle okumıyan talebe kalmıyor demek- tir. İlk mektep ihtiyacı karşılan. dığı gibi orta mektep ihtiyacı de Bandırmalılar için bu sene temin edilmiştir, İlk mektepler (15) ey- Jülden itibaren tedrisata başlamış- tır. Türk maarif cemiyeti Bandır- ma hususi orta mektebini hima- yesine almıştır. Bu sene mektep iki smıflıdır. Her sinıfa (60) 5 mülecaviz talebe kaydedilmiştir. Mukayyet talebeden senede (20) lira ücret alınacaktı Incir ve Üzüm Satışları İzmir 20 (A.A.) — Bu ayin on besinden yirminci günü akşamına kadar borsada sekiz kuruştan yir- mi bir buçuk kuruşa kadar 20,762 buçuk çuval üzüm ve beş kuruştan on dört kuruşa kadar 14,785 çuval incir satılmıştır. Izmirde tavuk İstasyonları | Izmir köylerinde tavuk islah | istasyonları tesisine mektedir. Bu sene tayuk istasyonlarının yekünu 160 a edileceği yazılmışı Tavuk islah istasyonle edilen yerlerin civarlarındaki köy- lüler bundan fevkalâde memnun kalmaktadırlar. Çünkü götürdük- leri adi cins tavuk yumurtalarına mukabil kendilerine iyi cinstavuk | yumurtası verilmektedir. | devam edil ıslah, Havza mektupları Havza kasabası istasyona doğru uzanıyor Kasabada irfan hareketleri günden güne inkişaf ediyor Havzadaki iran mü Havza 12 (Samsun ve havalisi muhâbirimizden) — Havzada ir- fan hareketleri hızlı hamlelerle günden güne inkişaf etmektedi İlk mekteplerden çıkan talebenin bir kısmı, her tülü noksanlıklara katlanarak orta, mekteplere koş” maktadırlar, Bir kaç yıl evveline kadar orta ve lise tahsili gören gençlerin sayısı bir, ikiden ibaret iken bugün Havzada kırktan faz Ja genç muhtelif lise ve orta mek: teplerde okumaktadırla Gerçi bu yekün çok bir şey de- Zildir. Fakat bir kaç sene evveline kadar bu ihtiyacın tatmini imkân- sızlığı karşısında kalan bir yer için az da değildir. Şurasını da hemen bildirmeliyim ki bunu ci var kazalarla mukeyese etmek lâ- zim gelirse Havza bu hususla da bir rekor kazanmış sayılır., İrfiitii dok şedit bir arz ile bağ. Wi olan Havzalıların maarif veki- limizden haklı bir dilekleri var: Burada bir orta mektep açmak. 'Malmüdur ki Havza; Amasya, Merzifon, Lâdik, Vezirköprü, Ke- vak, Samsun, Bafra şehir ve kasa- balarının tam ortasındadır. Ayni zamanda Samsun - Sıvas demir- yolunun çok işlek bir istasyonuna maliktir. Bilhassa bütün Karade- Biz halkını doyuran muazzam un fabrikaları ve bu havalide slerinden istiklâl mektebi bir şöhret taşıyan sıcak kaplıca- ları ve çok canlı bir pazarı Hav- zaya bir hususiyet ve merkeziyet vermektedir. Bütün bunlar, Ha: zanın süratle inkişafını hazırlıyan sebepler olduğu için maarif bakı- maindan da Havzada bir orta mek” tep açılması çok yerinde ve lü- zumlu bir iş olacaktır. Umran işleri Meyilli bir satıh üzerine kurul- muş olan Havza, her şeyden evvel ümrana çok muhtaç ve binaena- leyh çok müsaittir. Esasen kireci, taşı, kumu bol ve ucuz olan Har zada her yerden daha kolay, da- ha ucuz bina yaptırmak mümkü, dür. Arsa kıymetlerindeki düşki üğün buna inzimam etmesi, k sabayı istasyona doğru uzatmak tadır. Bunun neticesidir ki İcadi- ye mahallesinin Samsun ve Amas- ya çihetlerindeki ve Kılağuz ke- Tuluğu istikametindeki boşluklar yeni yeni binalarla dolmaktadır. Havzanın tabii ve coğrafi vazi- yetindeki istidatla mütenasip bu- rada muntazam bir programla umran faaliyetine başlanması lâ- zımdır. Nitekim geçen gün yeni kaymakam Şevket beyin reislik yaptığı bir toplantıda bu mesele uzun uzadıya görüşülmüş ve sırf umran İşlerile uğraşmak üzere bir komisyon seçilmiştir. Zübeyirolğu Fuat Konya muallim mektebi talebesinden bir grop bu sene tatil mevsimini geçirmek üzere Adanaya gitmişti. Mekteplerin açılma eldiğinden talebe Konyaya dönmüşlerdir. ir talebenin Adanadan bareketi ve parkta tenezzühü görünüyor. Resi de e e a MM