25 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM SON TELGRAFLAR Ekalliyetler hak- kında hararetli müzakereler Macar delegesinin şiddetli bir nutku Cenevre 25 (Hususi) — M. Barthou, Paristen buraya dön- müş, derhal İtalyan o murahhasi baron Aloizi ile Avusturya me selesi hakkında görüşmüştür. Milletler mecli komis- yonunda ekalliyetler | meselesi hakkında çok hararetli bir celse aktedilmiştir. Macar delegesi gayet şiddetli Bir lisan ile Romanya, Yugoslav- ya, ve Çekoslovakyadaki Macar ekalliyetlerinin vaziyetini tetkik için bir tahkik komisyonu teşkil edilmesini istemiştir. Çekoslovakya. hariciye mazıri M. Benes Macar murahhasının bu talebine cevap vererek böyle bir komisyonun teşkiline ancak Mil. etler cemiyeti konseyi salâhiyet- tar olduğumu söylemiş, misyonun buna dair bir karar ver- meğe hakkı bulunmadığını ilâve eylemiştir. Yugoslavya murahhası da ayni noktai nazarı ileri sürmi Macar delegesi tekrar söz al rak Macaristanın bu şerait altın- da komşularile ticaret muahede- leri aktedemiyeceğini söylemiş- ir. Milletler meclisi konseyi bu- gün öğleden sonra içlimaa davet edilmiştir. Bu içtima ansızın vaki olduğu cihetle, Cenevrede büyük bir sürpriz uyandırmıştır. Gazi Hz.ne çekilen te'graf Parlâmentolar birliği könferan- 8 tarafından dün Gazi Hz. ne gu telgrafname çekilmiştir: Gazi Mustafa Kemal Hz ne. Ankara İstanbulda toplanan 22 parlâ- Mentonun murahhasları, Türk milletinin gösterdiği unutulmaz hüsnü kabulden dolayı zati dev- ketlerine teşekkürlerini iblâğ ede- rek şahsi sandetleri ve Türkiye cumhuriyetinin taalisi hakkında. ki, hararetli ve hürmetkâr temen- nilerini arzederler. i Beynelmilel parlâmentolar kon- seyi reisi ve İsveç maarif nazırı Engactg konsey ikinci reisi ve Romanya mebusan meclisi reisi Saveana. Muhlis bey Ankaraya gitti Şehrimizde « bilhassa buğday ihracatı işlerile meşgul olan ziraat vekili Muhlis bey dün akşamki trenle Pendikten Ankaraya hare- ket etmişti Iktisat vekili İzmire gidiyor Ankara 24 — Iktisat vekili Ce- Ml bey yarın öğle trenile İzmire bareket edecektir. Lise ve orta mekte; Önümüzdeki pazar gününden itibaren bütün lise ve orta mektep- lerde tedrisata başlanacaktır. Mu- allim li kararnameye göre edebiyat mual- imi şair Faruk Nafiz beyle, Esat Mahmut beyin yerleri de değişti- rilmiştir. Faruk Nafiz bey Kan- dilli kız lisesine, Esat Mahmut bey, de Galatasaray lisesine tayin olun. muşlardır. Lise ve orta mekteplerde yapıl. makta olar ikmal imtihanları üç güne kadar tamamile bitecek Ankara 24 (Telefon) — Yerli ve ecnebi girketlerin faiz ve te mettü hissesi şeklinde | hariçte bulunan hissedar ve tahvilât ha- millerine göndermek mecburiye- tinde bulundukları peralara mu- kabil bunların buğday alacaklari malümdur. Bu suretle hem şirketlerin me- talibatı | buğday verilmek sure- tile tatmin edilecek, hem de zi raat bankasinın elinde bulunan buğdayların münasip fiatle sü- rümü temin olunacaktır. Bu hu- Filyos hattı Çatalağzı Zonguldağa bağlanacak Zonguldak 23 — İhalesi yapıl. mış olan Filyos - Çatalağzı demir- yolunun inşaat hazırlıkları bit. miştir, İşe başlanmak üzeredir. Çatalağzının Zonguldağa bağ- lanması için son zamanlarda bir fen heyeti tarafından tetkikat icra edilmiştir. Öğrendiğimize göre bu kısmın da hemen yapılmasına ka- rar verilmiştir. Bu kısmın azaltmaya çıkarılmaz # için emir beklenmekte olduğu anlaşılmış Ismet paşa. Hiz. oğlunu bizzat orta mektebe keydettirdi Ankara 24 — İsmet paşa refa- Latinde vali ve belediye reisi Nev- zat bey olduğu halde oğlu Ömer beyi bugün bizzat Ankara orta mektebine gölürerek kaydettir. Kayıt muamelesi bittikten sonra mektep müdürü Necati bey, mektep hakkında başvekile izah. Başvekil paşa mektebin 'her tarafını gezmiştir. Tren kazası Katar, arabacı ve hayvan- ları çiğniyerek öldürdü vermişi Manisa - Menemen arasında Üiren yolunda feci bir kaza olmuş- tur, Salihliden İzmire gelmekte olan tren; Menisadan İzmire ge- lirken yetmiş üçüncü kilometrede ansızın tren yolu üzerine çıkan bir çaçan arabasma çarpmıştır. O sırada arabacı uykuda idi ve hayvanlara köy istikametini verdikten sopra onları kendi yü- rüyüşlerine bırakmıştı. Hayvan- lar ağır ağır tren yolunu kesen yoldan geçtikleri sirada vi süratle çıkan ve yetişen katar araba, arabacı ve öküzleri par. çalamıştır. Hadise mahalline yetişen müd- deiumumi makinisti tevkif et miş h Harp akademisinde diploma tevzii Yıldızdaki harp akademisinde bugün yeni mezunlara diploma ve- rilecek Iran - Algan hudut ihtilafı Ankara 23 — İran - Efgan hu. dut ihtilâfında hakemlik yapmak üzere Fahreddin paşa İstanbul yo- öle İrana hareket etmişti Bu Sahahki Telgraflar Ecnebişirketlerin alacakları buğdaylar Bu hususta bir kararname hazırlandı, kambiyo müdürlüklerine tamim edilecek Kararnamenin esasları şuduz 1 — Hariç piyasalara ihraç olunacak buğdaylar Klering mu- kavelesile bağlı bulunduğumuz. memleketlere gönderildiği tak- dirde bu ihracat dövizlerin Klering hesapları haricinde kal- ması, bilmukabele bu memleket- lerden mal almak gibi taahhüt- leri refedeceği cihetle bu ihra- cat dövizlerinin mezkür hesap- lar haricinde bırakılmasının. te- mini, alâkadar şirketlerin kendi memleketlerinde bulunan takas ofislerinden musaadei mahsusa istihsali suretile kabil olabilece- inden buğday mübayaa ve ihra- Vapurculuk şirketi iki vapur alıyor Bunlardan biri Piyer Loti, diğeri Lamartin vapurudur Türk vapurculuk şirketi, eski- 'den limanımıza sefer yapan Pi- yerleti ve Lamartin yolcu vapur- larını satın almağa karar miştir. Şimdi. Marsilyada bulunan bu gemiler beşer bin tonluktur ve 22 seneliktir. Şirketle vapurları kumpanyasi arasında esaib itibarile anlaşma te- min edilmiştir. Fiate ait bazı tefer- rüat üzerindeki müzakereler de bugün neticelenecektir. Şirketin yeni vapurları 15 teşri- nievvelde limanımıza gelecek, Ka- radeniz ve İzmir seferlerine tahsis olunacaklardır. işletmesine tahsis olunacak hat lara ait tarife tesbit olunduktan sonra yeni vapur mübayaalarını #amamlıyacaktır. Şirket diğer taraftan esl purlarından dö) karmıştı İngilterede müthiş bir fırtına Bir çok gemiler battı, ölenler çoktur Londra 24 (AA) — 1927 se nesindenberi misli görülmemiş, çok şiddetli bir fırtına, dün gece Lankaşayir şimal sahillerinde, ba- Lkçı gemilerile yatlarâ pek büyük zararlar vermiştir. Yatının içinde fırtmaya tutulan bir adam, kara- ya çıkacağı esnada ölmüş, diğer biri de ağırca yaralanmıştır. Sahil, gemi enkazile doludur. Bazı yerlerde, evlerin alt katlarını su basmıştır. Londra 24 (A.A.) — Hindistan ordusu cenerallerinden Harry Pe- regrine ile kaymakam Harrisonun râkip oldukları yat Devonşayr kı- yıları açığında batmış ve her iki zabit boğulmuştur. Yalnız kayma- kam Harrisonun zevcesi kurtula- bilmiştir. Hindistanda müthiş bir kaza Poona (Hindistan) 24 (A. A.) — Bombay civarında Krişan nehri üzerinde bir. nakliye gemisi ala- bora olmuştur. 200 kadar boğulan vardır. Şirekt, kabotaj sahası dahilinde | ca talip olacak şirketlerin müsaadeyi istihsnl etmeleri şar tile ve buğday komitesinin tayin edeceği miktar üzerinden | buğ- day ihracına mezuniyet — veril miştir. 2 — İhracat yapılacak memle- ketlerin isimleri maliye vekâle- tince tayin edilmek şartile ve gene buğday komitesinin tesbit edeceği miktar üzerinden Klering- siz memleketlere yapılacak day ihracatından mütevellit dö- Vizlerin memleketlere ithal edil. miyerek alâkadar ihracatçı şirket lerin faiz ve hissesi temettü ve dö vizlerine mahsup ve tesviye edi Jecektir. Radyo neşriyatı Üçüncü toplantı yapıldı, bir icra komitesi seçildi Ankara 25 (Hususi) — Matbu. at umum müdürlüğünde vekâlet ve mümessilliklerden mürekkep olarak teşekkül eden radyo ko- isyonu dün üçüncü içtimamı ak- nü tatbik edilecek olan program etrafında görüşülerek C. H. Fır- kası, Halkevi ve komisyon tara- fidan hazırlanan programların tevhidi ve Ankaraya nakli karar- laştırılmıştır. Dil bayramından sonra gene 27 eylülden itibaren yapılacak radyo neşriyatı için de yeni program tes- ine başlanmıştır. Komisyonun yetini takip etmek üzere ta- lim ve terbiye heyeti âzasından | Nejat, posta ve telgraf umum mi dürlüğü radyo mühendisi Mazhar, İ Bürhan Asaf ve Sadri Ethem bey- lerden mürekkep bir icra komitesi seçilmi nacaktır. r, Komite bugün topla- Maden kazası İngilterede 102 ameleyi kurtarmak ümidi kalmadı Wreksham 24 (A.A.) — Kur. tarma kolları, Gresford maden ocağının içinde, hâlâ kapalı duran 102 ameleyi kurtarabilmek üzere, geceli gündüzlü, durup dinlenme den uğraşmışlardır. Buna rağmen bir tek ceset bile çıkarılamamıştır. Yangın, şimdi söndürülmüşi Madenler müfettişi Sir Valker, dün, ocağa bizzat inmiş ve facia- yı daha geniş surette tetkik et Londra 24 (A.A.) maden ocağında gömülü 102 ameleyi kurtarmak ür Birçok çöküntü ve infilâk yü- zünden, kurtarma ameliyatı dur. muştur. Adanada mekteplere tehaclim Adana 25 (Hususi) — Bu sene “Adanada ilk mekteplere vaki olan fazla talebe tehacümü karşısında mektep binelarının vaziyeti göz önüne ırak şehirdeki dört ilk mektebe bir dershane ilâvesine karar verilmiştir. Ayrıca altı ilk mektep başmuallimlerine de birer sinif dersi verilecektir, 26 eylül dil bayramı gü- | 25 Eylül 1934 Buğday fiati yükseliyor Fiatlerin beş buçuk, altı kuruşa çıkması umuluyor | eti ile Ziraat ban- kası arasında, şirketin memleket haricine çıkaramıyacağı dövizle" re mukabil satın alacağı buğday partisi hakkındaki müzakereler dün meticelenmiştir. Şirket, fiati 6 florin 30 sent olmak üzere 30 milyon kilo buğday mübayaasına muvafakat etmiştir. Dört aydanberi ihraç edilenler dahil olduğu halde bu suretle buğ- day ihracatı miktarı 107,000 tona yükselmiştir. Maamafih satışlar bunlardan ibaret kalacak değildir. K, Aydın demiryolları şirketi 20,000 ton satın almak için Ziraat ban- kasına müracaat etmişt Fenerler idaresi de, hasılatının bir kısmına mukabil buğday al mağa kalkışmıştır. Böylece eski stok tamamen fedilmiş olacaktır. Diğer imtiyazlı şirketlerin de mühim isteklerde bulunması ihtimali vardır. Yeni mahsulât ihtiyaçtan ziya” de olduğundan bir kısmını çıkar. mak suretile cenebi memleketle- Tin isteklerini tatmin cihetine gi dilecektir. Buğday talipleri arasında Yi manistan da mevcuttur. Evvelâ yük talepler karşılanacak, sonra | kalan stok diğer müracaatlara tah- sis edilecektir. İhracatın artması ve Türkiye mın ecnebi borsaların- üsait iatlerle aranması der- hal İstanbul piyasasına da tesir et- İ miş, iyi cins buğdaylar 5 kuruş 10 paraya çıkmıştır. Fiatlerin beş buçük altı kuruşa kadar tereffü etmesi muhtemel görülüyor. Şehrimizdeki buğday stoku 16,587 tonu değirmenlerde olmak üzere 40,000 tonu mütecavizdir. Anadoludan müvaredat munta- zaman devam etmektedir. Dikkate şayan görülen cihet, geçen seneye nazaran, salış mua- melelerinin çok artmasıdır. Geçen sene ağustos iptidasındar eylülün 16 sına kadar İstanbul borsasında 13,816 ton buğday satılmıştı. Bu sene ayni müddet | zarfında 21,687 tonluk muamele yapılmıştır. Diğer hububat satışlarında daf gok canlılık kaydediliyor. İ © Arpa geçen sene ayni müddet içinde 11,333 ton, bu sene 16,923 ton satılmıştır. Bu istekli vaziyet yalnız hubus bata münhasır değildir. Tiftik geçen sene ayni zamanda 569 ton olmasına mukabil bu 804 me 1383 ton, yapağı 1562 ton ok masına mukabil 1935 tona çıkmış tir. ç Umumiyetle fistlerde de terefe fü vardır. Yapağı 4258 kuruştan, RM 54 kuruştan muamele görmekte | dir. z "Çocuğunu düşürmek İstiyen bi kadın öldü Bartın 22 — Çocuğunu düşür i 25 yaşlarında Ayşe fakat bir müddet, —.. Bu akşam Harbiyede BELVU Dahçesinde Enmaruf sanatkârların ve bilhassa SAFIYE hanımın | iştirakile büyük ve muhteşem l MUSİKİ ZİYAFETİ