6 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 6 Teşrinievvel 1934 SON TELGRAFLAR Ormeniröz Mi Ispanyada büyük ihtilâl , Hemen her vi çarpışmalar oluyor, bir çok ölü ve yaralı var 7 Madrit 5 rafında umumi grev ilân edilmiş- Ekmekçiler, garsonlar, taksi şoförleri, vatmanlar işlerini bırak- mışlardır. Birçok yerlerde çarpış- malar olmuştur. Şimdiye kadar bir polis, bir nümayişçi ölmüştür. Muhtelif yerlerde araştırma ya- pılarak gizli silâhler, mitralyöz- ler bulunmuştur. Bütün İspanyada örfi idare ilân edilmiş, gazetelere sansür kon- muştur. © Tevkif edilenler spanyanın her ta- miştir. Bütün gece, polis, şehirde yaya gezenlere evlerine dönme- Polis, Prosperidal mahallesinde taharriyat yapmış ve hakiki bi âh ve mühimmat deposu keşfet- miş, buradan silâh almağa gelen edilmistir. Sütçüler müstesna, Madritte bü- #ün dükkânlar kapalıdır. Madrit 5 (A.A.) — Birçok vi- âyetlerde grev umumidir. Sevil we Berselonada mühim karışıklık- lar olduğuna dair şayialar dolaş maktadır. Bu şayialar teeyyüt et memiştir. Astinias vilâyetinde telefon mu- haberatı inkitaa uğramıştır. © ölenler çoğalıyor Londra 6 — Astori eyaletinde ihtilâl korkulacak bir çekil almış- tır. Burada bütün jandarma kışla- larının ihtilâleiler tarafından iş- gal edildiği ve zabıta kuvyetleri. nin Madride doğru çekilmeğe mec- bur oldukları söyleniyor. Oviedada şiddetli çarpışmalar olmuştur. Beş ölü, birçok yaralı vardır. Tayyare ile asker gönde- rilmiştir. Barselonda örfi idare ilân edi miştir. Katslonyanm istiklâlini ilân etmesi bekleniyor. Sen Sebas- tiyende birçok ölü ve yaralı vardır. Madritte hayat durdu Madrit 6 (Hususi) — Her ta- Kaftan endişe verici haberler geli- yor. Madritte hayat durmuştur. Her taraf kapalıdır. Sokaklarda kimse yoktur. Muhafaza altında bazı tramvay arabaları işletilme- si istenmişse de imkân olmamıştır. Astoride müsademelerde polis- ten 5 ölü, 4 ağır yaralı vardır. Grevcilerin zayiatı henüz belli değildir. Telefon ve telgref münakalâti kesilmiştir. Hülcümet bir çok yer- lere iloları göndermiştir. Yunanistan - Arnavutluk -Arnavutlukta bir çok Yunanlı tevkif edildi Atina 6 (A.A.) yaya gelen haberlere göre Arn: Yatluk makamatı yunancanın esini hemen hemen tama ptile kaldırmışlardır. Yunan ekal- Jiyetinin Milletler cemiyetine şi- yeli üzerine Yunan eşrafı ve mi arasında bir çok tev- kifat yapmışlardır. | Bu haberler Yunan efkâri umu. iyesinde şiddetli bir heyecan uyandırmıştır, — Tirandan bu- | İ Dün gece Yalovanin Kadıköyü ve civarı halkından 55 kişiyi mil olan bir kayık, Afitap mot nün yedeğinde İstanbula gelmekte iken, Heybeli açıklarında, henüz. hüviyeti meçhul bir vapura çarpa- yak parçalanmış ve içinde bulunan 55 yolcu denize düşmüştür. Karanlıklar arasında denize dü- şen yolculardan ancak bir kaç kişi kurtarılabilmiştir. Aldığımız malümata göre kaz yıkta bulunan yolculardan Mev Tüt oğlu İshak, Hasan, değirmenci Mehmet, Safer, Harun, Salih ve Zirai tedrisat Almanyadan daha 12 profesör geliyor Ankara 5 (Hususi) — Ziraat vekâletinin, ziraat enstitülerini ge- mişleteceğini bildirmiştim. Bu 5€- ne enatitülerde iktisadi tedrisata daha ziyade ehemmiyet verilecek» tir. Bu maksatla da iktisat tarihi dersi açılmıştır. Diğer taraftan öğrendiğimize göre bu ay içinde, ziraat enstitü” lerine © Almanyadan “12 Alman profesörü daha: gelecektir. Pro- fesörler arasında beynelmilel şöh- reki olanlar vardır. Bu zevattan yalnız. enstitüde tedrisat sahasin- da değil, memleketin ziraf tetki- katında da istifade edilecektir. Orman iktisadiyatı baş asistanlığı Ankara 5 (Hususi) — Alman yada ormancılık iktisadiyatı tahsi- İinden yeni dönen Şeref Nari bey, ziraat enstitülerinde orman iktisadiyatı baş ssistanlığına tayin edilmiştir. o Şeref Nuri o beyin, orman iktisadiyatına dair yazdığı tez Alman profesörleri tarafından takdirle karşılanmıştır. Kendisi, ormancılık tetkikatı yapan profesör Bernharda da yar- dım edecektir... 20 liraya O liraya Ankara ticaret lisesi talebes'nin açtığı pansiyon Ankara © (Hususi) — Ankara Gcaret lisesi talebesi tarafından Yenişehirde bir kooperatif pan- siyon teşkil edilmiştir. Pansiyon bugünden itibaren açılmıştır. An- karada tahsil etmek istiyen tale- pek çetin bir meseledir. Istanbula nisbetle, talebe için pansiyon Kiraları pek pahalidir. Ankara ticaret mektebi tale- İ besi bu müşkilâta karşı teşkilât İ yapmak suretile Yenişehirde en asri bir binada yerleşmişlerdir. Kooperatif pansiyonunda yemek, içmek, yatmak 20 lira gibi bir Geretle temin edilmektedir. Bu kolaylık | karşısında — Trabzon, Adana, Samsun gi ret meki tebi bulunmıyan yerlerdeki talebe Istanbula gitmekten vaz geçerek Ankarayı tercih etmişlerdir. Ticaret mektebi talebesi koo- peratif pansiyonu, Ankarada ta- lebe hayatının kolaylıkla temin edileceğini gösteren bir misaldır. benin şurada burada yerleşmesi | Hasan efendileri #ahakkuk etmiştir. 55 yolcuyu taşıyan kayığı yede- ğine alan Afitap motörü kaptanı kurtulduklari | | Faik efendinin, bu kazada mesu- liyeti görüldüğü cihetle, kendi tevkif edilmiş ve sorguya çekilmi tir. Faik efendi, bu müthiş kazı da mesuliyeti olmadığını iddia ey- lemektedir. Son dakikada aldığımız malü- mata göre Afitap motörüne çarp- tıktan sonra kayığı parçalıyan va- pur, Firüzan adında bir Türk vi Maarif vekili Dün Izmire hareket etti, Istanbula da gelecek Ankara 5 (Hususi) — Maarif vekili Abidin bey saat 12 de izmire hareket etti, Yolda Afyon ve Balıkesirde kalarak maarif mües- seselerini tetkik edecektir. Izmir- den sonra Istanbula da uğrıya- caktır. Maarif müsteşarı Rıdvan Nafiz bey Istanbuldan geldi. Yumurta sandıkları Orman resminin indirilmesi için bir teşebbüs Ankara, ( Hususi Istanbul ve Samsun yumurtacıları, yamur sandığına ait orman resminin tenzili için iktisat vekâletine müracaat etmişlerdi. Türk of: bu mesele hakkında orman mü- dürüriyeti nezdinde teşebbüsatta bulunmaktadır. Diğer taraftan öğrendiğimi göre ihracatı kolaylaştırmak, il racat mallarının maliyet fiat indirmek maksadile ambalaj lerinde kullanılan sandıkların or- man resminin indirilmesi vafık görülmektedi, Kurtuluş günü | (Bop tarafı yle | Sultanahmet meydanında toplan- | mışlardı. Saat onda ZI pare top atılması üzerine herkes ve bütün nakliye vasıtaları iki dakika dukları yerde durarak (şehitleri anmışlardır. Bundan sonra alay Sultanahmet meydanından hare- ket etmiştir. Geçit resmine iştirak eden as- 'keri kıtalar ve mektepliler Taksim Cumhuriyet meydanına kadar gi- deceklerdir. Bugün saat 16 da belediye reisi ile şehir meclisi âzasından, cemi- yetler, fırka mümessillerinden mü- rekkep birer heyet İstanbul kuman-| danlığına giderek halkın ordu- muza şükran hislerini arzede- cekti Bu akşam Taksim meydanında Şehir bandosu çalacak, saat 20 buçukta vali ve belediye reisi ta- mu rafından kahraman ordumuz şe- zefine Maksim salonlarında bir zi- yafet verilecektir. Halkevi merke- Zinde bir müsamere verilecek, Be- yoğlu merkezinde de milli bir yes temsil edilecektir. | hü 'iMarmarada müthiş bir facia 55 yolcuyu taşıyan bir kayık parçalandı, 35 yolcu boğuldu purudur. Firüzan vapuru kaptani Hüsnü efendi tevkif edilerek is #icvap için Kartala götürülmüştür. Salâhiyettar ve resmi bir ma- kamdan aldığımız malümata gö kayıkta bulunan 55 yolcudan 33 i boğulmuştur. Boğulan yolcuların iyetleri meçhuldür. Polis be- şinci şubesile, liman riyaseti bu fa- cia hakkında tahkikat yapıyorlar. ! Kurtarılan yolcular, tahkikat için Kartala götürülmüş! Kayığı batıran Firüzan vapuru, faciadan sonra Kartala yanaşmış- tr. Tahkikata Kartalda devam Güreşler Dün gece de pehlivanla- rımız galip geldiler Dün gece Fransız tiyatrosunda Balkan güreş müsabakalarına de- Güreş neticeleri Birinci güreş, Türk Hüseyin, Bulgar Sposefi yenmiştir. İkincide, Yunanlı Biri lavyalı Şnaybergi yenmişti Üçüncü güreş, Yugoslavyalı Tot, Bulgar Maşanopu yenmiştir. Türk Yaşar Yunanlı Solisi tuş- la yenmiştir. Bulgar Gaydanof, Yuzoslavya- lı Delukayı yenmiştir. Güreşçimiz Saim Yunanlı Pa- maplosu yenmiştir. Hüseyin, Yunanlı Zaharyoyu puvan hesabile yenmişti Bulgar Kacp, Yuzoslavyalı Sa: rinigi yenmiştir. Yugoslavyalı Matyen sayı he- sabile Yunanlı Zamotu yenmiştir. Nuri, Bulgar o Konstantinopli yenmiştir. Mustafa, Gorkiyefi, Yugoslavyalı Hirker Yunanlı Par- ditodakisi, Yugoslavyalı Nathi, Yunanlı Talas, Çoban Mehmet Bulgar Dimitrofu yenmişlerdir. 10 kuruşa et Fakat Istanbulda değil, Konyada .. Konya 5 — Mezbaha idaresi kaçak et satılmasının önüne geç mek ve halka hizmet etmek üzere en işlek bir yerde bir dükkân aç- mıştır. Burada koyun ve keçi eti “on kuruştan satılıyor. Yüksek tedrisat müdürlüğü Ankara 5 (Hususi ) — Maarif müfettişi Salih Zeki bey yüksek tedrisat müdürlüğüne tayin edildi. Galatasaray tarih hocalığına eçen yüksek tedrisat müdürü İiâmit bey Istanbula hareket etti. Yugos- Ankarada bira fabrikası ra 5 (Hususi) — Orman yeni yapılan bira sı işe başlamıştır. Sovyet Rusyanın türk dili tetkik cemiyetine hediyesi Ankara (Hususi) 5 — Sovyet Rusya ilim akademisi tarafın dant Türk dili tetkik encümenine 210 eser gönderil; . Bu eser- ler Sovyet Rusya dahilindeki Türk cumhuriyetlerine ait türkçe eser- lerdir. tetkikat ilerliyor Bu sene Büyük Millet Meclisine mühim bir lâyıha verilecek Ankara 5 (Hususi) — Türkiye | ormanları iktisadi bakımdan ne ise yarar? Ormancılık mütehassıs s1 M. Brenhard en ziyade bu sax hada tetkikat yapmaktadır. İkti- #adi manasile Türkiye ormanları. ni yalnız garp sanayiine ham madı" de yetiştiren bir saha olarak kar bul etmek hatalı bir i kadar ormancılık yalnız ticareti bakımından te imdiye İ ihracat edil. pasebetile birçok ormanlarımız. harap olmuştur. Bulgaristan ceviz. kütüğü ihracatının. ormancılığa olan zararlarını derhal görmüş, | mukabil tedbirler almıştır. | Türkiye ormancılığı sanayi ba- kımından da tetkik edilmektedir. Bu tetkikat neticesinde, kâğıt sax mayiine tahammül edecek kadar geniş ormanlar olmadığı anlaşıl. mıştır. Bu zaruret karşısında kâ- ğıdin ham maddesi olan. sellozu dışarıdan tedarik edeceğiz. Türki- yede selloz verebilecek evsafta muhtelif cins ağaçlar yetiştirmek göpleri için, Türkiyede geniş mik- yasta kavak ormanları bulama mat. Türkiye ormanları saha itibari- 1e 4 milyon hektarlz 6 milyon hek: tar arasında hesap. edilmektedir Bus ihtiyaçlarına uygun bir orman haritası yapılmadıkça Tür kiyede yeni bir ormancılık politi-., kası takip etmeğe imkân yoktur. Harita olmadığından şirketleri kontrol etmek te imkânsızdır. Ziraat vekili Muhlis bey bu gi-* bi meseleleri yeniden tetkik etti Terek bu sene içinde Millet Mec- Türkiye ormancılığında dö- üm yeri yapacak olan bir kanım. üyihası verecektir. Muhterem misafirlerimiz Bursada Bursa 5 (Hususi) — İsveç veli- hti, refikaları ve kerimeleri bu ün otomebille ve Karaköy yolile Bursaya vâsıl oldular. Misafirle. kumandan rimiz vali Fazlı bey, | paşa, belediye reji ni ve binlerce halk te şılandılar. Doğruca Fethiyedeki © Cumhuriyet köşküne giderek bir müddet burada istirahat ettiler ve öğle yemeğini yediler. Köşk on gündenberi hazırlan- mıştı, Buradan Bursa şehri ve bir deniz gibi uzıyan yeşil Bursa ova” sı fevkalâde güzel görünür. Muh- #erem misafirlerimiz Bursanın gü- zel manzarasını uzun uzadıya s€y- rettiler. a Öğleden sonra şehrin görülecek | yerleri gezildi. Prens Hz. camiler ve eski eserler hakkında uzun iza, hat aldılar Muhterem misafirlerimiz geceyi! köşkte geçirmişlerdir. Yarın öğleden sonra Yalova tarikile İstanbula hareket edeceklerdir. Kendi verilmek üzere belediye tarafı değer eserlerini bir araya topliyan bir albüm hazırlanmıştır. Dağcılık klübü de Uludağa ve kayak spor larına sit şık bir albümü prens Hz. ne Uludağda takdim edecektir, dan şehrin manzara ve