6 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

İİ 6 Teşrinievvel 1934 AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Sulardan istifade Anadolu içerilerinde akan ne- hirlerden elektrik kuvveti istihsal etmek imkânı olup olmadığını Araştırmak üzere Iktisat vekâleti bir Alman mütehassısı davet et- miştir, Anadoluda faaliyeti canlandırmak ve inkişaf ettirmek için ucuz elektrik kuvvetine ihti- yacımız olduğu meydandadır. Ka- radeniz havzasındaki kömür max 'denlerimizden çıkardığımız. cev: | beri memleketin içeri taraflarına götürmek için çok nakliye ücreti veriyoruz. Halbuki bu nakliye üc- yeti nisbetle ehven bir raddeye in- dirilmek kabil olsa bile sulardan #emin edilecek elektrik kuvvetinin maden kömürü yakılarak elde edi- lecek kuvvetle kıyas kabul etmi- yecek derecede ucuz olacağı mey- dandadır. Onun için, imkân varsa sulari" #nızdan istifade çaresini aramak en büyük bir vazifedir. Bizim hı tırımızda kaldığına göre, mesele bütün Anadoluya şamil bir suret- ilet alâkadar edecek şekilde vaktile tetkik edilmişti. Sakarya nehri t raflarında kendi hesaplarına tet- kikat yapan bazı İsviçre mühen- disleri orada büyük su kuvvetleri bulmuşlardı. Sulardan istifade için, mutla- ka, İsviçrede olduğu gibi, yüksek şelâlelere ihtiyaç yoktur. Hiç şe- lâle olmıyan yerlerde de sular me- yilli arazide borularla biraz uzar ğa götürülerek bir irtifa farkı te. Çnin edilmek ve bu suretle elektrik istihsal edebilmek imkânı vardır. Burası artık o tetkikatı yapan mü- hendisin vukufuna, dirayetine, ik- | tidarına kalmış bir iştir. Eğer elek- tik kuvveti hep şelâlelerden çıka- rılmak kabil olsa idi uzun tetki- kata ne hacet vardı? Omu biz görür ve bulurduk. Sakarya taraflarında bu tetki- “| katı yapan İsviçre mühendisleri- nin gayesi orada tesis edecekleri 4) bir santral ile istanbul şehrini ten- Vir etmekti. Yaptıkları nafıa nezaretine verdiler, müsa- bakaya girdiler. Müsabakada ga. Tiba ikinci geldiler. Şimdiki şirke. #in plânları daha muvafık gö xüldü, Bugün, bir mütehassisa sular hakkında tetkikat yaptırılırken bu plânları bulup çıkarmak ve onlar. 'da istifade edilebilecek cihetler varsa ihmal etmemek menfaati. miz icabındandır. — Akşamci Elektrik ücretleri Elektrik tarife komisyonu, bu- günlerde toplanarak yeni kilovat ücretini tesbit edecektir. Son üç ay zarfında kömür fi- atlerinde mühim bi, Zından tarifenin de muhtemeldir. ŞEHİR HABERLERİ Universite Talebe hakkında bir talimatname hazırlanıyor Üniversiteye talebe kaydına de- vam ediliyor. Kayıt muamelesi 15 teşrinievvele kadar sürecektir. Her yeni talebe rektör tarafından kabul edilerek kendisine Üniver. sitenin şeref ve mesuliyeti anla- tılmaktadır. Bu sene müracaat eden talebe geçen seneden azdır. Sebebi bu sene liselerden daha az talebenin mezun olmasıdır. Talebe hakkında bir talimatna- me hazırlanıyor. Bununla talebe- nin devamı sıkı bir kontrola tâbi tutulacaktır. Talebenin yalnız mi seviyelerinin tetkikile edilmiyecek, bütün hareketleri fiş- lerine geçirilecektir. Tıp ve edebiyat fakültelerinde derslere başlanmıştır. Diğer külteler 16 teşrinievvelde açıla” caktır. Dilenci azaldı Küçük çocukları dilenciliğe alıştıranlar mahkemeye verilecekler Belediyenin verdiği kati emir- ler üzerine İstanbul sokaklarında öre dilencilerin adedi azalmıştır. Buna rağmen bazı di- lencilerin ufak, tefek şeyler sat mak bahanesile yeniden gizlice dilencilik ettikleri görülmüştür. Belediye dilenciliğe kati surette nl- hayet vermek arzusunda oldu: ğundan her ne suretle olursa ol- sun dilenciliği kendisine meslek edinenler hakkında şiddetli mu- amele yapmağa karar vermiştir. Diğer taraftan bazı kimselerin küçük yaştaki çocukları kendi he- saplarına istismar ederek dilen- ciliğe teşvik ettikleri görülmüştür. Bu gibi kimseler ciddi surette ta» kip edilecek ve bunlar hakkında şiddetli muamele yapılacaktır. Dilencilik esasen yasak olduğu halde buna rağmen bir de dilen- "| ciliği bir ticaret vasıtasi ittihi edenler hemen mahkemeye veri- Teceklerdir. Besim ömer paşa Avrupadan döndü Bir müddettenberi Avrupada bulunan kıymetli âlimimiz doktor Besim Ömer paşa İstanbula dön- müştür, Besim Ömer Divanyolun- daki evinde eskisi gibi kitapları, ilmi tetkikatı ve hastalarile meş- gul olacaktır. Löstik tekerlek Belediye, verilen kararın değiştirilemiyeceğini söylüyor Gürültü ile mücadele için bütün aların tekerleklerine lâstik konulması kararlaştırılmıştı. Bu- ine arabacılar, geçen gün yazdığımız gibi, belediyeye mür Tacaatla verilen kararın tatbiki kabil olmadığından bahsetmiş- erdi. Belediyeden yaptığımız. tahki. kata göre gürültü ile mücadele için kabul edilen esaslar ve bu arada araba tekerleklerine lâstik konulması Dahiliye vekâleti tara- fından hazırlanan talimatname ve daimi encümen kararı neticesidir. Bunun için arabacıların müraca- atlarının kabulüne imkân yoktur. Belediye arabacılara bir sene- mühlet vermiştir. Bu müddet inde arabalara tekerlek konula- bileceği kanaatındadır. Belediye, tüleri azaltma talimatname- sinin değiştirilmesi için vekâletin niden karar vermesi lâzim gel- diği kanaatındadır. 17 Teşrinievvel Mübadele komisyonu işlerini bitirmeğe çalışıyor 17 teşrinievvelde vazifesine ni- hayet verecek olan mühtelit mü- badele komisyonu, bu tarihe ka- k Trakya ve firari emlâkine ait dört Yüze yakın pürüzlü muamele var- dir ki bunların da bu tarihe kad. meticeleneceği muhakkak gör lüyor. Şayet 17 teşrinievvele kadar bütün bu muamelât neticelenmez- se elde kalacak dosyaların nasıl bir muameleye tâbi 'kemesine tevdi edileceği tahmin ediliyor. Komisyonun lâğvı üzerine açık- ta kalacak memurlara ikramiye verilip verilmiyeceği de henüz malüm değildir. Komisyon bütçe- sinde fazla tahsisat olmadığından. bu memurlara ancak bir nisbetinde Zanmediliyorö Maamafih komisyon. memurlarından bir kısmı kendile- maaş ikramiye verileceği rine şimdiden birer iş bulmuş. lardır. Amca beye görel!.. Ruam mücadelesi ŞSehrimizdeki atlar birer birer muayene ediliyor ünündenberi şeh mücadelesine ehemmiyetle devam ediliyor. Fatihteki hayvan hasta- mesine hergün at, kısrak ve emsali hayvanlar. getiriliyor. Baytarlar bu hayvanların kanlarını tüp içi- ne alarak muhafaza ediyorlar. Teşrinievvelin onuna kadar Emi- nönü ve Fatih kazaları dahilinde ki atların muayenesi bitirilecek ve ayın onundan sonra Beyoğlu ka- zasının atları muayene edilmek üzere mücadele heyeti Beyoğluna nakledecektir. Hayvanların muayenesile kan alma amliyatı bittikten sonra tüp- ler içine alınan kanlar tahlil edil- mek ve ruam hastalığı mikrobu olup olmadığı anlaşılmak üzere Ankarada Etlikteki Ziraat vek leti baytari lâboratuvarma gön- Otobüsler Şimdiki mintakalarda bazı değişlik ılacak Beşiktaşla Taksim arasında iş- yen otobüslerin durak mıntaka- ları nafıa ve belediye komiserleri tarafından tetkik edilmiştir. Bu tetkikat neticesinde otobüs sefer- lerindeki mıntakaların isabetli bir surette taksim edilmediği görül. müştür. Beşiktaştan kalkan bir otobü- sün birinci mıntakası Maçkada orta mektep önündedir. Halbuki burası tenha olduğu için otobüs ten inen Maçka yolcuları bir hayli irümeğe mecbur oluyorlar. Birinci | mıntaka istasyonunun Meçkapalas önüne getirilmesi ve ancak bu istasyondan sonra ikinci mıntakanın başlaması için tram- vay şirketi nezdinde teşebbüsatta bulunulacaktır, Camilerin tamiri mir edilen bazı camilerin avlula- rında görülen perişan hal, cami lerin sanat kıymetlerile mütena- sip olmadığından camilerden baş- ka avlularının da ıslahı ve tarihi ve yahut sanat noktai nazarından ehemmiyeti bulunan cami avlula- rındaki bazı şadırvanların muha- #zası kararlaştırılmıştır. Hey gidi spor heyl Hani bazı şıklığa meraklı, fakat parasız insanlar olur. İsterler ki şık elbiseleri, şık iskarpinleri, şık kravatları, şik gömlekleri, şık şap- kaları, şık çorapları olsun. Fakat bunları hep bir araya ge- tirmeğe muvaffak olamazlar. Me- selâ yeni bir elbise yaptırırlar. Fa- iskarpinleri son derece eski- Yeni bir iskarpin yaptırın- cıya kadar bu sefer elbise eski Elbise alınır, fakat şapka rengini atar, Şapka uydurulur. Bu sefer gömlekler parçalanır. Velhasıl, şapka, iskarpin, kravat,, gömlek ve sairenin hep birden şık old. zaman bir türlü görülemez. Ben spordan hiç anlamam. Faz kat görüyorum ki bizim sporumuz. da aşağı yukarı biraz evvel tarif ettiğim şıklığa meraklı zata benzi- yor. Bir gün bakıyoruz. Büyük bir güreş şampiyonluğuna giriyo- ruz. Yedi güreş yapılıyor. Yedi- sinde de rakiplerimizin. sırtımi yere getiriyor ve büyük bir mu- vaffakiyet kazanıyoruz. — Yaşasın pehlivanlarımızlı. diyoruz, Sporumuzun güreş kısmi mükemmel... Fakat «güreş» te böyle mükem- mel olmamıza rağmen bir de bakı- yoruz ki futbolde sıfıra sıfır elde var hiç, Futbolümüz düzelir gibi oluyor: Bu sefer de - ne bileyim - meselâ koşularda en sonda kalıyoruz. Koşumuz düzeliyor, bu sefer de- niz sporu berbat oluyor. Bir türlü iskarpinini, gömleğini, şapkasını, elbisesini tamamlıya- mıyan şıklık meraklısı adam gibi bizim sporumuz da güreşile, fut- bolile, koşusile, yüzmesi ve saire sile dört başı mamur bir hale gi- zemiyor. İlle bir tarafı eksik kalı yor. Hoca merhumun bir cübbe si varmış. Cübbe artık eekilikten âdeta çürümüş. Hoca mütemadi. yen bu cübbeyi karısına tamir et- tirir dururmuş. Fakat cüppeni yakası dikilse bu sefer kolları pat- larmış. Kollar tamir edilince etek- leri yırtılırmış.. Bir gün Hoca bakmış bakmış, cübbe elek gibi delik deşik... Hiddetle cübbeye bağırmı — Yahu... Ya cübbe ol. Ya elek ol... Ikisinden biri. Nasraddın hocanın cübbesi gibi bundan bıktık artık. Süt işi gibi a bu spor işi de böylece uza» yıp gidecek mi Hikmet Feridun Hırsız kadın Naciye isminde bir hırsız kadın dün gece Küçükpaza Halil efendinin dükkânının kilidini kı: np içeriye girmiş, eline geçen eşyayı toplamaya başlamıştır. Bu sırada oradan geçemekte olan bekçi dükkânda hırsız oldu gunu anlamış ve İçeriye girip hırsız Naciyeyi elinde eşya ile — Ben bir mektep müdürü olsam İ Amca na yıldızlarına. ber mektebe gelen hanımları... ip de se Efendileri geri geviririmls.. A. B. — Ben olsam, birer birer tw tar, mektep talebesi olduklarını hatırlar anna