October 6, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

October 6, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

1111011111111 İL LL ll. > ço AM 2 6 Teşrinievvel 1934 AKŞAM ,Sahife 5 Kadıköy suyu ıslah ediliyor Ücretlere bir mikdar zam yapılması ihtimali var Kadıköy su şirketinin şebeke- sini ıslah etmek ve su tevziatıni ilk hamlede yüzde elli kadar ar- tırmak üzere teşkil edilen komis- yön Metro hanında nafıa komiseri. ivanşir beyin riyasetinde toplan- miştir, Komisyon, şimdi günlü Su tevziatı 7500 metre mikâbin- dan ibaret olan şirketin şebeke ve fabrikasını 10500 metre mikâl Su vermeğe müsait bir hale geti- recek projeyi hazırlamağa başla- ia Iİ) Proje yakinda tamamlanacak ye Nafıa vekâletince tastik edik. dikten sonra tatbikata geçilecek, Yeni sene başında Kadıköylüler bol suya kavuşmuş olacaklardı Ayni zamanda şebeke de genişle tilerek, su istiyen birçok halkın ihtiyaçları temini edilecektir. Islahat bunlardan ibaret kal muyacak, 25 sene zarfında su mik- tarı günde 17,000 metre mikâbi- pa çıkarılacaktır. | Fabrika ve şebekede bu kal liyetin icap ettirdiği esaslı değişik” likler yapılacaktır. Kadıköy su ücretlerine, islahat masraflarını karşılamak üzere bir zam yapıl. ması ihtimali vardır. Şirketin imtiyaz . müddetinin artırılması mevzuu bahis değildir. İstiklâl harbi Büyük ve milli bir filim hr #stiklâl harbini bütün büyüklü- ile yaşatan bir filim yapılacaktır, ükümet tarafından çektirilen bu. filim için Aydından İzmire bir he- Sayin © İstiklâl mücadelesinin İzmir ve civarında geçen bütün safhalari; mücadele zamanında olduğu gibi filme alınacaktır. Bu mücadeleye iştirak eden kahramanlar o za- manki kıyafetler filime alına- caktır, Hazırlanmaları ve heyete her suretle yardımda bulunmaları bu kabil vatandaşlara haber ve rilmiştir. Izmirde hayvan sergisi İzmir 4 (A.A.) — Yarış ve iş gk encümeninin ehli hayvan ser- İ gisi bugün Burnoya ziraat mekte- binde açılmıştır. Sergide 144 tay ve kısrak ile kırk iki öküz ve inek ei edilmiştir. Hakem heyeti gün bunlari tetkik ile meşgul- ile İyi dereceyi kazanacak hay- İ yanların sahiplerine verilecek il İzamiye mecmulu üç bin altı yüz Romanyada bir gazele Kapatıldı Bükreş 5 (Hususi) — M. Ta tareskonun. kardeşinin. heyecanlı bir. makalesini .neşreden gazete bükümet tarafından kapatılmıştır. M. Mussolini Milânoda 7 Milano 5 (AA) — Mi Musso. İlini buraya gelmiş, halkın coşkun | tezahüratı ile karşılanmıştır. Duçe; Normandiyanın 15,000 köylüsüne Geçit resmi yaptırmıştır. Bunlar, buğday ve saire gibi yerli mahsul- lere ait manzaraları gösteren ara- balarla Duçenin önünden geçmiş- erdim, GUNUN HABERLERİ Gümrük ıslahatı lâyihası işlerin çabuk görülmesi için tedbir alınacak Gümrük teftiş heyeti reisi Mu- amier bey dün Ankaradan şehri- mize gelmiştir. Günirük ve İnhi- sarlar vekili Ali Ranâ beyin de bu- gün geleceği ve tetkikatta buluna- caği haber alınmıştır. öğrendiğimize görç, gümrükler. de yapılacak ıslahata dair kanun lâyihi Yakında heyeti vekileden geçirilerek Mil let Meclisinin bu içtima devresine tedbirlerinin başinda gümrüklerde işlerin za- masına ve kırtasiyeciliğe meydan. veren iş sahiplerinin her memur- ln temas suretile muamele kâğı larını takip etmelerinin önü ahn- masi vardır. İş sahipleri yalnız evraki v4 ken ve tamamlandıktan sonra alır- ken gümrükle temas edebilecek- lerdir. Bu suretle ötedenberi şikâ- yet mevzuu olan bahşişciliğe de imkân bırakılmamış zaktır, © Kübada yeni bir hadise Havana 4 (A.A.) — Otomobil inde bulunan bir kaç rika, sefareti üzerine ateş açmış” lardır. Şark vilâyetleri askeri tindadır, Dün akşam Santi: ba patlamıştır.” Bonolar yükseliyor Mersinden çok miktarda bono istendi are al Gayrimübadil bonolarinin yük- selişi devam etmektedir. Mersin- de çok kiymetli bir takım 'emlâ- kin müzayedeye çıkarılmasi dola- yısile İstanbuldan tarda bono istenildiğinden pi sada bono satışları hararetlen- miştir. Bugünlerde daha ziyade kıymetleneceği ediliyor, Diğer taraftan öğrendiğimize göre, gayrimübadiller cemiyeti idare heyeti âzasından Ali Azmi liyetli mik kuvvetle © ümit beyle, heyetin diğer âzalari ara- | sında bir'noktai nazar farkı çık- mıştır. Ali Azmi bey, idare heye #inin geçenlerde yapılan para tev. zatında. kendisinin. mütaleasini nazarı dikkate #lmamasından do- layı bazı tenkiilerde bulunmuştu. İdare heyetinin reisi bu beya: mattan müteessir olarak Ali Azmi beye birlikte, çalışamıyasaklarıni bildirmiş ve kendisini istifaya da: vet etmiştir. Ali Azmi bey, idare heyeti içtimalarına iştirak etme mekle beraber henüz idare heyeti Szalığından çekilmiş değildir. Maamafih içtimslarda . bulun- maması, sebebile, kendisine istifa etmiş nazarile bakılacağı söylen- mektedir. Bir ay sonra toplanacak. gayrimübadiller. kongresinde mesele hararetli mevzu olacaktır. Avrupadan; Amerikaya seyahat Gereli Londra 5 (A.A:) — Londra şi- mal Atlas konferansı, olan bu münakaşalara Avrupadan Âmeri- kaya gitmek ücrelinin olduğu gi bi bırakılması ve yahut bu ücretin indirilmesi meselesini tetkik. mesgul olmuştur. Okyanosu , yolcuları | GUNUN MESELELERİ | Romanyada kabine değişmesi Romanyada bir kaç gün evvel bir kabine değişikliği oldu. İşbaşında bulu. nan Tataresko kabinesi istifasını krala takdim etfi, Kral istifayi kabul eder yeni kabineyi teşkile tekrar M. Te koyu memur etti. Başvekil de, caki naz zırları hemen kâmilen mevkilerin mak suretile kabinesini teşkil etti nız hariciye nazını M. Titülesco yeni ke- binede yoktur. Tataresko kabinesinin istifasına, M, Titülesco sebep olmuştur. Romanya ha- riciye mazır, Ceneyreden «28 eylülde gönderdiği bir telgrafta sıhhi sebepler dolayısile kabineden, çekildiğini bildir. miştir. M. Titülesco gerek Romanyada, gerek dünya âleminde büyük şöhret sne hibi aymetli bir diplomattır. Başvekil bir müddet bu istifayı gizli tutarak has riciye nazile anlaşmağa alışmış, fakat, buna imkân hasıl olmayınca kabinenin. müşterek, itifesını vermiştir. sebepler gele kabinedeki arkadaşlarından bazıları .ve bilhassa bazvekil ile arasındaki fikir lifi yüzümden is muhakkak, sayılıyor. Ortada, dolaşan rivayetler doğru ise istifanın sebebi şudur: M. Titülesco Ramanyanın küçük itilaf ve Fransa ila mevcut itüifaka şiddetle riayet, etmesi, filrindedir. Halbuki, bir, kasım Romen ricali Lehistan ve Almanya, ile anlaşıtaya meyil göstermektedir. Bu temayül ,bagvekilin. pek, yakınları, arar sında da görünmüş, hattâ kardeşi yaz- dığı bir makalede bu fikri açıkça müz dafaa etmişti, İşte M, Titülesconun bunlardan, mür. teeisr, olarak. çekildiği. anlaşılmaktadır | Başvekil, gazetelere boyanatmda. bü kümetin Eransa ve küçük, itilâf le mev» cut ittifakları tamamen sadık kalacağı ni söylemiş ve kardeşinin. , makalesini neyreden gazeteyi de kapatmıştır. Başvekil. ayni. zamanda hariciye mas iile arasıtda hiç'bir esası fikir hilâl, bulunmadığını, M, Titilesce . Bükreşe, gelinçe,kendiile anlaşacağına emin ol. duğunu söylemiştir. Bu beyanat, başves kilin M, Titülescoyu tekrar hariciye ne zaretini deruhde etmesi için kandırmağa çalışacağını gösermektedi Romanyanin harici politikasında bir değişiklik. olmamakla , beraber. M. lesconun. tekrar, iş başına gelmesi bütün. siyaset âleminde memnuniyetle karşıla nacaktır. İndir alımı Şimdiye kadar Aydından bir buçuk milyon kilo incir Aydın inhisar idaresi hurda in- cir mübayaasına faaliyetle devam alındı etmektedir. Aydin inhisarlar baş: müdürü Sırrı bey bu hususta son derece hastas davranmakta Selçuk ile Nazilli arasında müte- ve madiyen dolaşmaktadır. Makâat mutavassıtlardan değil, doğrudan doğruya > müstahsilin elinden incir almaktır. Şimdiye bir büz suk milyon kiloyu tecavüz etmiş- tir, istasyonlar incirle dolmuştur. Bunlar yavaş yavaş İzmire sevke- dilmektedir. kadar alınan incir mikta HOLANTSE BANK - UNU W. V, Holanlsa Bank » Un! N. Va sbankaşı | driyeti unumiyesi. tarafından, 9 tegrinlavel 984 tarihinde Amaterdam'da yukubulacak Hizcolaran hoyetl um içtlmammda 8 0/0 hissal tometta tey 21 teklif edileceği hnher alınmıştır tlemenik Talrisafi Bankaşile vaki olun istihattar dolayı beklenen samara: lor tarşamen elde edilmiştir. Bütpn çur beler nezdinde munmeliğ adedi tazaynt etmi. Malım olduğu. veçbile mezkor. banka tarafından, ahiren hayfa (Elati) de. yeni bir şube açılmış va 1 taşrinlev: valde icrayı faaliyete başlamıştır. em “ASKERİ BAHİSLER Italyan mânevrasi JAskeri'mubarririmizden: Kırinizi ordu (şimal) 19 ağuk 403 sabahi fecirle beraber kendi- inin henüz haiz olduğu mütefev. vik” vaziyetten de ederek meyziini biraz daha islah için mer» kezden şiddetli bir taarruza geçti, ilgioga civarında dördüncü kolor- 'dunun ağir topçularının da himâz yesinde kırmızının 16 inci fırkasi kuşatıcı bir. hareketle mavinin Fakat mavinin biraz son“ Ta yetiştirdiği kuvvetlerle bu ta5 arruz durduruldu ve öğleye doğ-. ru şiddetli bir piyade muharebesi başladı. Berzagliyeri ve siyahi lekli taburların gösterdik gayretler biribirini takip etti ve öğleden sonra mavi kıtalarin” dan bazılarının nin bati balâsina vâsıl oldukları gi öğleden sonra bu mıntakaya bir çabuk fırka daha yaklaştırdı, fa: kat kırmızının keşif tayyareleri ördü ve takriben 60 tayya- reden mürekkep tayyare filosu nun hücumuna maruz kaldi. Tayyareler bombaların attık- Tan sonra 50 hattâ bazi yerlerde 10 metreye kadar inerek makineli ateşi açtılar, Bu şiddetli ha- va hücumu karşısında süvarinin” bilhassa büyük zayiata uğradığı kabul edildi ve akşama doğru ma- vi taraf çabuk fırkanın erine bir piyade fırkası sürerek çabuk fır. kayı geriye çekti ve birinci gün bu süretle bitama erdi. 20 ağustosta kırmızı taraf Futa, geçidinde elde ettiği muvaffakı-. yetimi muhafaza için çalışı ve bu geçidin iki tarafında tahkimatla Mavi 19-20 gecesinde geriden gelen kıtalarını ileri sürerek ye henüz tamamen ikmal, edilmemiş olan seferberliğini ikmale çalışa- rak kirmızinin sol yanıni kuşat- mıya çalıştı. Bir gün evvel geri çektiği çabuk firka ile 20 inci ve 18 inci fırkaların ve tank kıtala- rının yarısile Fula göçidinin. sol yanından bir gedik açmıya çalıştı. Büğünün bütün harekât hep bu geçidin tarafında vukua geldi Mussol Titerlerle heyetler de bürada bulu- nuyordu. “Akşama doğrü manevra tatil edildi ve Mussolini mavi ordunun 19'uncu fırkasına mensup alayları ziyarete gitli. 21 ağustosta meby- san, kral ve Müssolini, ecnebi ataşelerin hu- zurile hususi bir tabur. tatbikatı gösterildi. 157 inci alayin üçüncü taburu kırmızı tarafından müda- faa edilen bir boyun noktasına ta- arruz etti. Taburun teşkilâtı gayet entere- san görünüyordu: Üç avcı böl ğünden terekküp eden taburun bölüklerinden ikisinde hafif maki i, kral ve ecnebi ataşemi- ran âzalarile nazırlar, neli tüfek: müfrezeleri, diğer bö- lükte ise ağır makineli tüfek müf- rezeleri vardı. Burdan başka, ta» burda 63 milimetrelik iki toplu bir piyade havan takimi, 65 milimet- relik dört toplu bir piyade batar. yası, bir muhabere müfrezesi yar dı. Bu teşkilât ile yeni piyade ta- arruzlarının nasıl yapılabileceği gösterilmek istenmişti. Öğleye do: ru taburun göşleriş taarruzu bitti, || KANSIZLIK dine dava kanl ilya aratan tertip imiz. bugün diğer kıtalar iötirahat ile vakit geçirdiler. © 22 ağustos sabahi saat 8 den itibaren manevra yeniden başladı. Kırmızi Kendi müdafaasını “sağ laralaştırmak için Renonun şarkı- na doğru taarruzlar gösterdi ve fakat göri püskürtüldü: Maamafiki bu mıniakada mavinin gösterdiği faaliyet te kırmızınin güzel mü- 'dafaası karşısında kırıldı. Yalnız mavi 7 inci kolordunlun suni sis arkasından yaptığı taarruzlar mu- vaffakıyatle ileriledi ve kırmızi- nın bazı mevzi merkezden esaslı taarruzlar yapar. ken kırmızının sağ yanı gerisine düşmek için bu yana doğru 2 inci çabuk fırkasına manevra yaptırdı. Havanın kapalı oluşu iki taraf hava kuvvetlerine de mühim işler gördürmedi, i 23 te mavi taarruzlarına daha büyük bir şiddetle devam etti, Kır. mızının çetin ve müteharrik mü- 'dafaasına rağmen müteaddit yer- lerde mevziler zaptetti. Bu taar- ruzlar esnasında hafif tankların mühim işler gördükleri tesbit olundu, Bugün gerek topçu ge rekse tayyare faaliyeti en son had- dini buldu. Geceye rağmen 80 ki- lometre genişliğindeki cephe kıs- mında muharebe Faaliyeti dur. madı. , Gece yarisina doğrü mavinin iki kolordu ile merkezden yaptığı şiddetli taarruz bir gedik açtı. Ge- riden gelen ikinci çabuk fırka he- men bu gedikten içeri daldı. Fa- kat kırmızının daha evvel buraya yanaştırdığı ihtiyatlar gediğin Yümesine ve mavinin ilerilemesi- ne müsaade etmediler, İlk mev- ziin gerisinde mavinin yarma hare. keti durduruldu ve ne galip ne de mağlüp bulünmüdığı ilân olundu. 24 ağustos sabah 9.10 dan iti- barâni manevra nihayete ermişti. Tağyârelerle her tarafa zabitin Huzurunda manevranın kritiği yapıldı ve sonra Mussolini bir sureti gazetelerde neşredilmiş değil ve fakat bugün için dahi harbe hazırlanmış olmak lâzım geldiğini» ihtar etti, Mussolini ay- ri ayri bütün kıta ve silâhların ha- rekâtini imethettikten sonra bil hassa hava küvvetlerinin ehem- miyetine ve piyadenin hâlâ zaferi Közanacak esas sinifi teşkil ettiği. ne nazari dikkati celbetti: i M. Şevki ecnebi memleketlere Seneliği 3600, nl aylığı 1000, «iğ aylığı 1000 kuruştur. ares teballi için yirmi, başi Kuruşluk pul göndermek izımdır. Gemmazlyalir 01 5 mak Gn Ote ie Akca E 1039 1207 617 3 AZ ae Bü — Koza arekine Babali civari, ii a Nörasteni, zaliyet ve Chlarose SIROP DESCHIENS, PARS j ğ