11 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 11 Teşrinisani 1934 SON TELGRAFLAR Bermmem E mne RMA Hitlerin murahhası Londrada Londra 11 (Hususi) — M. Hit lerin fevkalâde murahhası Von Ridentop yarın hariciye mezare- #inde lord Eden tarafından kabul edilecek ve Almanyanın Milletler cemiyetine dönmesi ve silâhsız- lanma meseleleri görüşülecektir. M. Lavalın izahatı Paris 11 (Hususi) — Fransiz bariciye nazırı M. Laval cuma gü- nü âyan meclisi hariciye encüme- seti ve Ak meleri hak- kında izahat verecekti M. Mussolininin bir nutku Roma 11 (Hususi) — talya başvekili M. Mussolini, yeni esnaf teşkilâtı ve mürakabe heyetleri #zalarının mernuriyetlerini tastik etmiş ve bu münasebetle bir nu- tuk söyliyerek demiştir ki: «— Bu hadise, İtalyan tarihin- de mühim bir dönüm noktası teş- kil eder. Faşizmin siyasi ve öko- nomi sâhalarda filen tatbiki şimdi başlıyor.» Esnaf teşkilâtı meclisi, şimdiki İlalyan mebusan meclisinin yerine geçecektir. Türk - Yunan ficari anlaşması Anlaşma kânunuevvel iptidasından itibaren tatbik edilecek Ankara 10 (Hususi) — Türk - Yunan ticarii — anlaşması zalanmıştır. — Anlaşmaya o göre takas sistemine ber iki taraf, istinaden biribirine mal verecek- tir. Türk - Yunan ofisleri iki ta- raf arasındaki ticari müvazene- yi kontrol edecektir. Yeni anlaşma, bundan evvel kilerden şekil i parüt olması Yunanistan bize en ziyade pencere camı, suni gübre, boya, kimyevi maddeler verecektir. Biz. 'de hububat, diri hayvan, balık gi- bi gıda maddelerini fazla miktar- da vereceğiz. Yeni anlaşmada Yunanistana gönderilecek Türk malları beş grupa ayrılmıştır. Birinci grupa canlı hayvanlar ve taze balıklar, ikincisine maden kömürü, tuzlu konserve balık üçüncüsüne pamuk ve yünler, 'düncüsüne yiyecek maddeleri, be- şincisine de diğer mallarımız ko- ulmuştur. Her grupa ait ihracatımız bede- Tinin ödenme şekilleri anlaşmada gösterilmiştir. Yeni anlaşma Türk - Yunan iicari münasebetlerini daha ziy: 'de arttıracaktır. Anlaşmanın mü deti altı aydır. İtilaf 15 kâmunu- evvelden itibaren tatbik edi- lecektir, Yunan iktisat siazirı M. Pesmaz- oğlu ve iktisat vekili Celâl bey buradan hareketlerini geri bı lar, Yarın hareket ederek hu si trenle Eskişebre, oradan Here- keye gideceklerdir. Hereke fabri- kasımı ziyarette sonra Derinceden Ertuğrul yatile Müdanyaya gele- cekler ve Bursa fabrikalarını ge- zeceklerdir. Bursadan İstanbula döneceklerdir. Iktisat müsteşarlığı iktisat vekâleti müsteyarlığına Kurt oğlu Faik beyin tayin edi- leceği söyleniyor. Paris 10 — Yeni kabine ilk toplantısını yapmıştır. Bu toplan- tada il lerle uğraşılması kararlaştırılmış iş olarak iktisadi mesele- reisliği altında dahiliye, mesai ve ziraat nazırlarından mürekkep bir “komisoyn teşkil edilmiştir. Komis- yon Fransız amelesine iş bulmak meselesini araştıracak ve ecnebi ede- amelenin girmesini tahdit cektir. Kabine, bütçe müzakere edilir- iken parlâmentonun masrafı artır. ması hakkının tahdidi hakkında tetkikat yapmağa maliye nazırıni memur etmiştir. Yeni kabine gazeteler tarafm- “Rıhtım şirketi Bugünkü kadroda değişiklik yapılmıyacak Bir buçuk ay sonra hükümete devredilecek olan Rıhtım şirketi- nin müdürü M. Kanonj, bu müba- yaa işinin teferrünt hakkında murahhasımız. Saracoğlu Şükrü beyle temas için Ankaraya git miştir. Devir hazırlıkları yapılmakta Şirketin kadrosunda şimdilik. ir değişiklik yapılmaması mu- vafık görülmüştür. Şirket imtiyiazı hükümete inti- kal ettikten sonra muvakkat bir tecrübe devresi geçirilecek, — bu müddet zarfında şimdi zarari mu ir. şekil verilecektir. senelerdenberi zarar et- iğini ileri sürerek ne hissedarları: na, ne de hükümete tediyatta bu- unmuştur. Rıhtım ve liman işleri birleşti erek bir umumi müdürlük teşkil edilmesi ve teşekkülün başına İz- mir liman şirketi idare meclisi re- isi doktor Hulâsi beyin getirilmesi muhtemeldir. Yeni müzakere Tramvay şirketi heyeti Ankaraya gidiyor Hükümetimizle müzakere mev. zuu olan meseleler hakkında Bek çikadaki merkezinden © talimat alan elektrik çirketi müdü imize dön Hansena Şirket mi daki heyetin bugünlerde Ankara- ya giderek Nafıa vekâletile temas- ara başlıyacağı anlaşılmaktadır. Bu temaslarda tramvay, elektrik ve tünel şirketlerine ait halledil- memiş meseleler de görüşülecek” #ir. Zaten bu üç şirketin bir merke- ze bağlı oldukları malümdur. Tramvay şirketinin, 926 muka- velesinin feshi üzerine iade etmesi tebliğ edilen iki milyon lirayı ver- mesi için tayin olunan müddet bit- miştir. Fakat şirket, bu hususta 'devlet şürasına müracaat et den hattı hareketini tayin için şü- ranın kararını beklemektedir. Ingiliz tayyarecileri Şehrimize gelen İngiliz tayya- recileri Eskişehire gitmişlerdir. tır. Bu münasebetle M. Herriotun | dan iyi karşılanmıştır. Mebusan ve âyan mahafilinde de kabine lehinde cereyan vardır. Sosyalist- İerin yeni kabineye karşı daha te- veccühkâr bir vaziyet alacakları ve aleyhte rey vermiyerek müstenkif kalacakları tahmin ediliyor. Gazetelerin beyanına göre ka- bine iptida bütçenin kabil oldu- ğu kadar çabuk kabulü i çalışacak, bundi | kalkınma meselesini tetkik | cek, nihayet kanunu esaside yapi- lacak tadilâtı görüşecektir dilât esnasında meclisin | dağıtıl- ması meselesi bir tarafa bırakıla- caktır. Borsada vaziyet 10 (A.A.) — Esham bor- Pan Bina vergisi dört taksitte verilecek Şehir meclisi dün toplandı, karar verdi Şehir meclisi dün toplandı. Zi evrak okunarak havale edil Meclisin açılması münasebetile Reisicumhur Hz. ne çekilen ta- zim telgrafına cevap olarak gelen telgraf okundu ve alkışlarla kar- şılandı. Bundan sonra Kâzum, İs- met paşa Hz. ile Şükrü Kaya bey- den gelen telgraflar okundu. Müteakiben bina vergilerinin dört taksit yerine iki taksitte alınması hakkındaki teklif üze- rine iktisat encümeni okundu. Encümen, şimdiye kadar m tecrübeler iyi netice ver- liğinden verginin gene eskisi gi- bi'dört taksitte alınmasını ancak sayfiyecilikle meşgul olan Ada- larda bina vergisinin temmuz ve teşrinisani aylarında iki taksitte olarak alınmasını teklif ediyor- du, Meclis bu teklifi | kabul etti. Meclis salı günü tekrar toplan caktır, Balkan antantı M. Maksimos yunan bâşvekilile uzun müddet görüştü Atina 10 (Hususi) — Yunan hariciye nazırı dün başvekil M. Çaldarisle iki saat görüşmüş ve Ankarada Türk ricalile yaptığı görüşmeler neticesinde, Türkiye ile Yunanistan arasında daha bü- yük bir anlaşma hasıl olduğunu söylemiştir Başvekil, hariciye nazırile gö- rüşmesinden sonra gazetecileri ka- i zaman M. Maksimosun Ankarada toplanan Balkan hari- ciye nazırları konseyinden pek memnun olarak di inü ve Bul. garistanın Balkan na girme- için teveccühkâr bir temayül gösterildiğini ilâve eylemişti: Alman elçisi Izmirde Almanyanın Ankara büyük el çisi doktor Rosenberg, ziyaret için zevcesile ve kerimesile birlikte İz- mire gitmişlerdir. mazbatasi | Bu Sakhahki 'Telgraflar Fransız kabinesi iyi karşılandı Kabine ilk iş olarak iktisadi meselelerle uğraşmağa karar verdi. sası, yeni mütareke kabinesini iyi karşılamıştır. Esasen gözde olan ir yükselme eshamda kuvvetli kaydedildiği gi Fransız eshamında göz. ir derecede faaliyet gö İngiliz kira- sının biraz düşmesi üzerine bazi eshama ait musmelelerde hissedi- lir surette ihtiyatlı davranılmaya başlanılmıştır. M.Doumergue'e iki mektup Paris 10 (A.A.) — Âzasının miktarı üç buçuk milyona baliğ olan ceki muharipler milli birliği le Paris belediye meclisi sabık başvekil M. Doumergue'e bağlılık- larmı bildiren birer mektup gön- dermişlerdir. Sar meselesi Almanyanın muhtelif devletler nezdinde bir teşebbüsü Paris 10 (A.A) Londra, Bükreş ve Romadaki Alman se firleri tarafından İngiltere, Bek çika ve İtalya hükümetleri nez- dinde yapılan teşebbüslerden son- ra Paristeki Alman sefiri M. Roland Koester, dün sabah ha- riciye nezaretinde M. Lavali zi- yaret etmiş ve kendisine Sar havzasına müteallik olarak Mil letler cemiyeti tarafından alınmış olan kararları Berlin hükümetinin ne suretle anlamış olduğu hak kında malümat vermişti Diğer taraftan M. Laval, Fran- in sefiri M. Poncetyi de kabul etmiş ve nazır ile sefir iki asli meseleleri tetkik etmişlerdir. Mütareke yıl dönümü Bugün umumi mütarekenin ıl "dönümü olduğu cihetle, umumi harpte ölen mültefik askerlerin istirahati ruhu için — İngilizler, alyanlar, Fransızlar tarafında 'dini öyinler yapılacaktır. Deniz seferleri Beş senede beş milyon lira sarfedilecek 1935 senesi raya götürmüş olan deniz yollari Sadeddin. ve üdürü Cemil bey- ler Ankaradan şehrimize dön- müşledir. Haber aldığımıza göre; 1935 senesi bütçesine deniz yollari iş- Tetme idaresinin inkişafı için her sene birer milyon lira sarfedil. mek üzere beş milyon liralık tah- sisat konacak ve idare bu para ile yeni vapurlar satın alarak Marsilya ve Hamburga kadar se- ferler yapacaktır. Kokmuş torikten zehirlenenler if müdürlüğünde umum lik baş hademesi Mah- mut efendi ve ailesi evvelki gün yedikleri bir torik balığından ze- hirlenme alâmetleri göstermişler- dir. Derhal doktora baş vurulmuş ve ölüm tehlikesinin önüne geçi Tetkikat neticesinde balık- ların kokmuş olduğu anlaşılmıştır. vakit varmış! Şubatın 9 veya 10 uncu günü hava bozacacakmışl Bir kaç gündenberi hava açık ve güneşli gidiyordu. Dün birden- bire kapandı. Maamafih, uzun 10 neler ziraat işlerile uğraşan bir | zatın dediğine bakılırsa henüz ki. İj İ şın gelmesine vakit varmış. Bu Zat diyor kiz b «— Benim uzun tecrübelerim vardır. Bu tecrübelerimle kışın N geleceğini evvelden tayin: rim. Bakmız kasımın üçüncü günü Kasımın ilk iki günü düzgün gitt hava bozmadı. Demek ki kışın iki ayı, yani kânunuevvel ve kâ- mutedil gececek, Bugün inüdür. Şu halde kişın içüncü ayı olan şubatta havalar bozacak. Şubatın hangi günü kış görece- iz? Durunuz onu da size anlata- yam Bunu keşfetmek için de şu ne- Miceyi tecrübe ile elde ettim: Öğ- leye kadar hava bozarsa şubatın ilk onuncu güni den ikindi- ye kadar hava bozarsa subatın onu ile yirmisi arasında, ikindi- 'den gün batımına kadar hava bo- zarsa şubatın yirmisinden sonuna kadar geçen günler içinde kış baş- uyacaktır. Bugün öğleden evvel hava değiştiğine ve saat doğru hafif yağmur o yağdığına göre demek ki şubatın dokuz onuncu günü İstanbulda kış başlı- yacaktır. Şu halde şubat ona ka- dar İstanbulun sonbaharı ve yahut mutedil bir kış vardır. Bu tarihi unutmayınız?» > Bakalım, odun kömür satan es- nafın keyfini kaçıracak olan bu zatın kehaneti doğru çıkacak mi? Avrupada soğuklar Avrupada bu sene kış erken başlamıştır. Fransa, Almanya ve İngilterede şiddetli soğuklar hü- küm sürmektedir. Fransanm ek- ser yerlerine kar yağmıştır. Geçen hafta içinde Parise de bir defa kar yağmıştır. Hararet sıfır dere- .cededir. Bazı yerlerde sıfırdan aşağı 4-5 dereceye kadar inmiştir. Kim koydu? Fethiyede bir mühendisin evinde dinamit patladı İzmirde çıkan İzmir Postası re- fikimiz. yazıyor: Evvelce Balye Karsaydın maden şirketi mü dürlüğünde bulunmüş olan | ve şimdi de Fethiye madenleri Türk Anonim şirketi başmühendisliğini yapan Hayri bey bir suikasta uğ- Tamış ve evinde patlatılan bir di- namit ile ağır surette yaralanmış- tar. Evde bulunanlardan bir kısmi da hafif surette yaralıdır. Hayri beyin hayatı henüz tehlikeden kurtulmamıştır. Hadisenin tahkikine başlanmiş ve şimdiden üç kişi zan altına alınmıştır Bir motör battı Tayıfa ve yolcuları kâmilen kurtarıldı Ereğli 10 (Hususi) — Bura. Zonguldağı yük ve yoclu ile Teket eden Zonguldak moti Çamlı ocağına eşya çıkarırken bir kaza geçirdi. Motörün birden bire dibi delinerek biraz sonra battı, tayfa ve yolcuları kurtarık. mış ve karadan Ereğliye dön müşlerdir. Motörün denizden çi karılmasına çalışılmaktadır. bire