11 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

11 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

11 Teşrinisani 1934 Yeni dünyada bir gezinti Amerikada içinde hususi evlenme dairesi bulunan büyük oteller var Nev Yorktaki 60-70 katlı binalarda, üst katlarda bir apartımanın senelik kirası 20 bin liradır Amerikanın her tarafında ha- raretli bir faaliyet ve canlılık göze çarpıyor. Yollarda kı lık akla şaşkınlık verecek dere- cededir. Eğlence yerleri, sinema- lar, tiyatrolar, kapılarına ka. dopdoludur. Tuvalet çıklığı müt- biştir. Bu şıklık merakı yalnız burjuva tabakasında değil, küçük memurlarda, mağazalarda çalı şan kadınlarda, daktilolarda gö- Otomobiller kadar yayılmış olan hamamlar, herkese tertemiz Ameri- kalı kadınlar, dış kıyafetine bü- yük ehemmiyet verirler. En sıcak günlerde gü defa beyaz kostümleri ren kadınlar gördüm. Günde bir defn elbiselerini ütülemiyen ka- dınlar pek nadirdi Bu itibarla bütün Amerikalı kadınlar, sanki bir tuvalet salo- mundan henüz çıkmış gibi bir hal. de görünüyorlar. Şaşılacak di nokta şudur. Amerika şehirle- rasında ister büyük, ister kü gük olsun, hiç bir fark yok gibi dir. Hepsi de ayni konfora malik- rler, şük şehirlerde (Gratte ciel) denilen yüksek binalar. vardır. Bunların büyük şehirdekilerden biricik farkı daha az katlı olma- sıdır. Bütün Amerika şehir ve kasa balarının cadde ve sokaklarında ayni temizlik göze çarpı Bu itibarla şair mizaçlı amatör sey- yahlar, Amerika şehirlerinde, Avrupada gördükleri ve bulduk: ları değişikliği bulamazlar. Ay. rupada her İki yüz, üç yüz kilo- metre mesafelerde evlerin, şehir. erin, sokakların yapılış tarzları ve manzaralar değişiyor. Halbuki (Amerikada böyle bir değişikliğe yasgelmek için hiç olmazsa 1500 kilometrelik mesafe aşmak lâ zımdır, Amerika şehirleri, aşağı yuka- rı biribirine benzerler. Maama- ih bu şehirler, bazı hususiyetleri itibarile diğerlerinden ayrılırlar, Meselâ Nev Yorkta zengin ma- ballelerin ve yeni yüksek bina- ların mimari tarzları, diğerlerin- iktir. Vaşingtonun yeşil- liği, şehre Amerikada pek nadir Charleston şel #asgelinen bir güzellik | veriyor. Dağlık ve şairane bir koyda ya- pılmış olan Sanfransisko şebri, Ric de Janciroya çok benzer, San- fransiskoda göl üzerinde yapılmış olan muazzam parkların, yüksek Dünyanın en büyük ve en yüksek öleli olan Nev Yorkun meşhur Waldorf oteli (ikinci yüksek bina) binaların panoraması cidden zen- gin ve güzeldir. Maamafih orijinal manzarala- rını muhafaza eden Amerika şe- birleri pek azdır. Bunların içinde buradan Ilmanın görünüşü en ziyade göze çarpan bir husu- siyet gösteren Çarleston şehridir. Çarleston şehri, 80,000 nüfuslu küçük b'r şehirdir. Ahalisinden 25,000 i zencidir. 1670 senesinde kurulmuştur. Bu şehir, 18 inci asır- daki görünüşünü hâli muhafaza ediyor. Amerikada görülmeğe değer şehirlerden biri de Yeni Orlean şehridir. Bu şehir Misisipi nehri- nin denize döküldüğü yerde de- niz sathından bir çok metre aşa- ğıda kurulmuştur. Bu itibarla al- çak mahalleler, sık sik su altında kalırlar. Amerikalılar, su altın- 'da kalan mahalleleri sulardan te- mizlemek için çok büyük tulum. ba teşkilâtı vücuda getirmşler Bu büyük tulumbalar, saniyede 2000 metro mikâbı çekip boşal. trlar, Los Ancelosun kâin olduğu Kelifomiya, o Amerikanın arzi mevudunu teşkil eder. Kaliforniyada eşi bulunmıyan dalmi bir yeşillik, tadına doyul- maz türlü türlü meyvalar ve bu lutsuz masmavi bir gökyüzü göz- leri okşar. Kaliforniya, Amerikanın Kot dazürüdür. Los Anceles, Hok Tivut şehirleri, senenin hiç bir mev- siminde eksik olmıyan yeşilliğile daimi bir ilkbahar hayati içinde- dir. Sı yolları, âzami süratle en bir otomobille saatlerce sürer, Dünyanin en muhteşem villâla- ri, en güzel bakılmış bahçeleri, en büyük otelleri burada bulunur. Bu otellerin büyüklüğüne dair bir. fikir vermiş olmak için Biltmore otelinde sinema yıldızı Mary Pick- Şikaya çehre gören küm malı faaliyete hiç bir Amerika şehrinde rasgelinmez. Şikago şeh- rinin cadde ve sokaklarında, ar. Kası gelmiyen insan dalgaları mü- temadiyen akıp gider. Otomobiller için yapılmış olan büyük parkta daimi surette 10,000 otomobil harıl harıl işleyip duru- yarlar. Nev York yüksek binalar şeh- ridir. Meşhur Valdorf Astorin Gaziantep Gazi Antep (Hususi) — Bi tirilen şehirimiz belediye intih: batında, fırka namzetleri tamı mile seçildikleri gibi belediye ri- yasetinde de eski «Ahmet Hamdi bey i Belediye reisimiz, genç ve ça- lışkan bir zattır. Ahmet Hamdi bey işe başladığı zaman belediye çok borçlu; memurları dört aydır maaş alamamış, tanzifat amele | sinin 45 günlük yevmiyeleri veri- lememiş idi. Bu zat çalışmış, bele- diye vergilerinin tahsilini ıslah ve halka yeni hiç bir külfet tahmil etmiyecek irat membaları © bul muştur. Bu devamlı çalışma neti- cesinde yetmiş beş bin lira borç tamamen ödendikten başka 50- 60 bin lira raddesindeki belediye bütçesi 112 bin küsur liraya iblâğ edilmiş, fazla olarak ta ihtiyat akçesinden on dört bin Ti lediyeler bankasına tevdi olun- muştur. Hem şehrin medeni ve asri ih- tiyaçlarını temin etmek ve hem de belediyeye bir meliyette ve eksiksi, tuvara sahip olan bir mezbaha inşa edilmiştir. Bu mezbaha bu- gün belediyeye senevi yirmi bin lira varidat temin etmektedir. Mezbaha ittisalinde güzel bir bar- sakhane yaptırılmıştır. Okuz dört bin liraya ihale edi- len buz fabrikası ikmal edilerek vatandaşların kuyulara gömülen Pis karları yemekten kurtulması #emin edilmiştir. Büyük bir sebze ve et hali im gasına başlanmak, üç senede dört bin metre murabbal kaldırım, (1125) metre tulünde lâğim ya- pılmıştır. Bıçkıcı ve direkçi esma- ını bir araya topliyan yirmi bir büyük dükkân yapılmıştır. Tesis edilen elektrik fabrikasile şehrin en hücra köşeleri aydınlatılmıştır. En mühim olarak ta şehirin met den maarif bahçesine kadar im- tidat eden 1270 metre tulünde ve 20 metre genişliğinde Büyük Gazi bulvarı açılmıştır. Su ve sıhhat işleri Şehrin garbındaki Pancarlı kö- yünden çıkan Antep suyuna bir çok masraf ve külfet ihtiyar © erek meşhur İspatirn suyu rıştırılmıştır. Diğer su yolları in- şa edilmiştir. Arsa ve sair mahak lerdeki enkaz ve mezbelelikler kaldırılmış, büyük bir çocuk bah- çesi vücuda getirilmiştir. Şehrin teşciri için gayretgösterilmiş ve caddelere 15 binden fazla fidan ikilmiştir. İki kamyon, beş araba ve altı | merkepten ibaret bulunan tanzi oteli Nev Yerkta bulunuyor. Bu otelde, 2, 300 oda vardır. Her oda- sının da ayrı bir hamam dairesi Gratte Gielleri mevcuttur. en yüksek katları, içinde oturanlar rın gözleri önüne serdikleri muh- teşem ve göz alıcı manzara İt barile pek ziyade aranılmaktadır. Bu yüksek katlardaki apartıman- ler, senevi 15,000 dolara yani bi- halinde bulunan lise binası önün- | mektupları Gaziantep belediyesi 3 senede çok iş gördü Şehirde göze çarpan bir yenilik ve güzellik var Gazlantep Delediya ralsi Ahmet Hamdi bey fat şebekesinde elli amele çalış maktadır. Techizat ve malzeme- si mükemmel iki itfaiye otomobili ve bir yangın mötörü vardır. Bu mahdut teşkilâtla çok büyük yan- gınlara karşı geli Evvelce tanzim edilen mesai programı mucibince; şehir ağaç landırılacak, su tesisatı ikmal ve intaç olunacak, çarşı ve esnafın sıhhi ve asri şersite uy- , müstakbel şehir plânı üzerinde yeni bir imar programı yapılacak ve tesbit olunacak va- ziyete göre umumi bahçeler, park- lar ve meydanlar vücuda geti mek suretile şehrin bedii güzelliği temin olunacaktır. Bulvarın as- faltlanması ikmal edilerek Alle- ben deresi ıslah ve kanalizasyon işlerine fazla ehemmiyet verile- cektir, Adanada şoförler, arabacılar bir örnek elbise giyecekler © Adana belediyesi kamyon ve taksi şoförlerile binek ve yük ara- bacılarının ve hamallarm ayrı ayrı renkte, fakat ayni biçimde elbise giymelerini kararlaştırmış- tır. Bu karar sene başından itiba- tatbik edilecektir Tarihi mühim bir eser İTTİHAT - TERAKKİ TARIHINDE ESRAR PERDESİ Yakup Cemil niçin ve nasıl öldürüldü? MUSTAFA RACIP HAT ve TEİ korlesinla izl ihti ve. mncadelelerini gösteren taçibi vakalar. Resimli, 638 büyük sahife 150 kuruş Yeni çıktı » AKŞAM KITAPHANE: zim paramızla 20,000 liraya ki ralaniyorlar. Astoria otelinin diğer bir hu- | susiyeti, hususi evlenme dairele- rini ihtiva etmesidir. Bu otelde zengin museviler, zengin proles- tanlar, ayrı ayrı dairelerde ni- kâhlarını kıydırırlar. Bu evlenme daireleri, bütün süsleri ve saire- sile beraber, bizim paramızla 4,000 liraya kiralanıyorlar.