11 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1934 AKSAMDAN AKŞAMA Masrafa giden gelirler Devletin bazan bir gelir almak için katlandığı masraf, akıllara hayret verecek kadar çoktur. öyle işlerimiz var ki, halktan toplanan paranın büyük bir kısmı, bu işin masrafına gidiyor, devlete pek az bir şey kalıyor. Buna misal olarak Balıkhaneyi anlattılar, Bu müessese sırf devlete gelir olsun diye kurulmuş. Galiba sene- de, aşağı yukarı yüz on bin küsur Tira geliri varmış. Fakat bu para- nın yüz bin liraya yakın kısmi masrafa gidiyormuş. Balıktan ver. gi alıp, bunu olduğu gibi masrafa yatırmak ne maliyecilik fennine, ne ticarete, ne de adalete uygun- dur. Zarar bununla da kalmıyor: İstanbul gibi bir deniz şehrinde, Balıkhane yüzünden taze ve ucuz balık yemek imkânı kalkıyor. Dü- şününüz bir kere: Boğaziçinde bir balıkçı, tuttuğu balıkları oradan 4a balıkhaneye götürecek, sonra satmak için tekrar Boğaziçi #ündeki evler, gözleri önü! de tutulan balıkları satın alıp yi yebilmek için, balıkların balıkha- neye kadar bir iki günlük gidip gelme seyahatini bekliyecekler, bu zoraki bayatlığa bir de bu li zumsuz seyahatin masrafını ilâve edecekler! in bunlar niçin? Toplanan varidat masraf edilsin diye... Eskiden kalma devlet zihniyeti- nin böyle garabetleri vardır. Halbuki eğer, bu usul kalkea da denilse ki: «Her balık tutar mın cebinde bir müsaade vesikasi, olacaktır. Bu vesika, her sene içi iki liradır, bütün tahsil şubelerin- den tedarik edilir.» O zaman, bu verginin hiç masrafı“olmaz, ba- İıkçılar daha Fazla kazanır, halk daha ucuz ve daha taze balık yer, devletin varidatı da artar. Bunu bir misal diye söyledik. Hem devlet hazinesinin, hem hal kın menfaati lehine böyle sadeleş- tirilecek neler var ki, bugün zor- luğu, karışıklığı, ve tahsilât mas- rafı yüzünden verimi hiçe inmek- tedir. Akşamcı Fındıklı sahillerinde kanalizasyon Fındıklı sahillerinde yapılan ka- malizasyon ameliyatı hayli ilerile- miş olduğundan inşaatın Cihan- gire doğru uzatılması muvafık gö- rülmüş ve faaliyete başlarimıştı. Cihangir, son seneler içinde ye- ni baştan meydana gelen yeni bir semt olduğundan belediye bu ha- valinin lâğımlarını bir an evvel bilirmeğe gayret ediyor. Cihangir kanalizasyonu ilkbahara kadar bi- tecektir. Balıkların tutulduğu sa- | | gilerini kaybetmiş ve kayalara Nezle, grip Havaların sık sık değişmesi fena tesir yapıyor havalar çok değişiyor, Ekseriya lodosu, poy- raz, poyrazı gene lodos takip edi- yor. Bu ıttıratsızlık halkın sıhhati üzerinde fena tesir yapmaktadır. Son zamanlarda nezle, grip ve anjin vakaları çoğalmıştır. Bil- hassa anjin denilen şiddetli bo- az ağrıları çoktur. Doktorlar halka kendini üşüt- memeği, bilhassa cereyan yapan yerlerden sakınmayı ta edi- yorlar. Bu münasebetle tramvay kapılarından birinin daima kapa- hı bulundurulmasını temin etmek lâzımdır. Zira nezlenin çoğalma» sına başlıca sebep tramvaylarda- ki hava cereyanıdır. Keçileri ararken.. Küçük çoban kayadan * düştü, ağır yaralandı Anadolukavağında — çobanlık yapan on iki yaşlarında Ali ir minde bir çocuk dün dağda ke- tırmanarak keçi aramağa başla- mıştır. Küçük Ali kayaların üzerinde dolaşırken ayağı kayıp bir uçu- ruma yuvarlanmıştır. Düşme er masında çocuğun çarptığı gibi belkemiği de zede- lenmiş ve zavallı çocuk bayılıp kalmıştır. Kazayı gören başka ço- hanlar zabıtaya haber vermişler. dir. Yaralı Ali kayaların arasın kafası taşlara dan çıkarılıp ifade veremiyecek bir halde çocuk hastanesine kak darılmıştır. İstanbulda son seneler içinde yeniden yapılan mekteplerle ta- mir edilenlerin sıralarının, ders | levazımınım tamamile yeniden sa- tan alınması ve çocuklarımızın bu suretle yeni vasıtalarla ders oku- maları esas itibarile kararlaştırıl. muşt, Bu surelte mektep sıraların- dan yüzde sekseni tamamile ye- nileştirilmiştir. Maarif müdürlü. ğü mekteplerde sıhhi sıralar bu- lunmasını temin etmeğe karar verdiğinden sene sonuna kadar bütün mekteplerin sırası baştan Boğaz sahilleri Iki taraftaki rıhtımlar da tamir edilecek Vilâyet tarafından Büyükdere- den İstinyeye kadar uzanan deniz. kenarı caddesile rıhtımların tar rine başlandığını yazmıştık. Bu şant, bilhassa senelerdenberi ta- mir yüzü gör lerinin rıhtımlarını bir kat daha vilâyet Boğaziçindeki gerek cad- de, gerek rıhtım tamirini nihayet ilkbahara kadar bitirmek Rümeli cihetindeki rılıtımların | tamiri bittikten sonra Anadolu sa- hillerindeki rıhtımların tamirine başlanacaktır. Bu suretle Boğaz Fıhtımlarının çöküp yıkılmasına nihayet verilecektir. Fırka ocak kongreleri Halk Fırkası ocak kongreleri toplanmağa başlamıştır. Bir ay içinde tamamlanacak olan ocak kongrelerinden sonra nahiye, bundan sonra du kaza ve en ni- hayet te vilâyet kongreleri topla- nacaktır. Ocak idare heyetlerin- 'de, bu sene bazı değişiklik olması muhtemeldi Sarhoş koca Mahkeme koridorunda karısına taarruz etti Adliye koridorlarında garip bir yaka olmuştur. Hayriye hanım is- minde bir kadın kocası Halit aleyhine boşanma davası açmış ve muhakemeleri altıncı hukuk mah- kemesinde başlamıştır. Halit evvelâ sağlam olarak mehikemeye gelmiş ve bir müddet koridorlarda dolaştıktan sonra or. adan kaybolmuştur. Aradan yarım saat kadar geçmiş ve bu sırada Halit e körkütük sarhoş bir halde tekrar adliye koridorlarında pey- da olmuştur. Sarhoş koca bir müddet karısı- nı beklemiş ve Hayriye hanım mahkemeden çıktığı sırada bir 'denbire kadının üzerine atılmıştır. Halit adliye zabıta memuru Refik bey tarafından yakalanmış ve Sul- tanahmet sulh mahkemesinin tev- kif kararile tevkifhaneye gönde- ilen binlerce okuyucunun iştirak ettiği AMCA BEY Karikatür müsabal dördüncüsü 15 Son teşrin 1934 İİ perşembe günü başlıyor! Tı Balık bolluğu Birkaç günden- beri balıkçıların yaz ve sonbahar rin büyük bir kısmı balıkaız geç- 8 Boğaziçinde balık avına çıkan- lar ekseriya elleri bop dönüyor- lardı. Yalnız Yeşilköyde biraz ba- hik çıkıyordu. Bir haftadanberi Boğazda balık bolluğu başlamıştır. Torik, pala- mut ve diğer her türlü balık av. laniyor. Bu hal balıkçıcları. se vindirmektedir. Bu sene eylül ve teşrinievvelde Jevrek pek azdı. Son günlerde gayet iri levrekler de tutulmağa başlanmıştır. Balık fiatleri ucuzlamıştır. Lü fer 30, kılıç 50 kuruşa satılıyor. Kaçak rakı Feriköyde bir evde gizli bir fabrika bulundu Feriköyünde | oturan Zebra hanım isminde bir kadının evin- de kaçak rakı yaptığı haber alın- imiş ve evde araştırma yapılmış tır, Bu araştırmada evin bodru- munda dokuz teneke ispirto ile iki fıçı içinde kaçak rakılar, üzüm cibreleri ve saire bulun- anuştur. Zehra hanım sekizli ihtisas mahkemesine verilmiştir. Iki azılı yakalandı Şetket isminde birisi evvelki gün bir kadınla Fındıklı civarında #enha bir sokaktan geçerlerken Mehmet ve Yorgi isimlerinde iki kişi yanlarına sokulmuşlar ve ka» dına takılmağa başlamışlardır. Şevket bunlara rahat durmalarını ihtar edince Mehmetle Yorgi bu defn üzerine atılarak Şevketi fena halde dövdükten sonra bıçakları nı çekmişler ve kovalamıya başla mışlardır. Şevket koşup polise ha- ber vermiştir. Zabıta iki kişiyi ya- kalamıştır. Haybeli sanatoryomu genişliyor Heybeliada © sanatoryomunun genişletileceğini yazmıştık. Hey: beli sanatoryomunda yapılan ame- Hiyal ve memurin dairelerile lâ- boratuvarlar ilkbahara kadar bi- tecektir, Bu inşaat bittikten sonra mü- essesenin şimdi mevcut olan yüz otuz yatağı bu sene bir miktar da- ha arttırılacaktır. Yatak adedinin yüz elliye çıkarılacağı zanmedili- Ani içtiler Kurular, yani içki düşmanları evvelki gün toplanmışlar ve hep birden ne içmişler biliyor musu- muz?. «Ayran» mu diyeceksiniz... Ha- yır değil... «Taşdelen suyü» muf. O da değil... Her halde içki düş- manları rakı içecek değiller Ant içmişler.. Her ne halse içki düşmanları bir şey içmişler ya... Siz ona bakınız... İçtikleri andın şeklini gazetelerde okudum. Ant cümlesi şöyle başlıyor: «Hiç bir surette, doktor reçe- tesile, ilâç olarak müstema, hiç bir cins ve nevi alkol kullanımı yacağıma dair.» Bu andı okuduktan sonra dü- gündüm. Mademki ilâç için alkol kuk anılmasına içki düşmanları mü- sane ediyorlar, o halde hiç me- sele yok. Bu şartlar altında bütün ayyaş- lar ant içerek - onlar olsun da isterse ant içsinler - iç- ki düşmanları cemiyetine pekâlâ girebilirler. Çünkü hepsi rakıyı, şarabı, birayı ve saireyi ilâç için içerler. Kimisi «neşeleneyim!> der içer.. Grip oldukları zaman biribirlerine akşam olunca iki üç kadeh atmağı tavsiye ederler. Diş için bir çokları arasında en iyi ilâç rakı addedili Öksürük mü oldular? At bir kaç kadeh konyak için kızışsın.. Midende sancı mı var?. Gene kon- yak yuvarla... Hakikaten böyle bir çok hasta- hıkların devası olarak alkolu ka- bul edenler pek çaktur. Şimdi kurların andını okuyan ayyaşlari — Bak kırk yıllık içki düşman- ları bile alkolün her derde deva, her hastalığa şifa verdiğini ken- di ağızları ile söylüyorlar.. diye kim bilir ne kadar sevinecekler.. Ve bu neşe ile kim bilir kaç şişe dibine kadar boşalacak... Hikmet Feridun Türk parasını koruma kanununa muhalif hareket edenler Türk parasını koruma kanunu- na muhalif hareket suçundan maznun Levi ve Lefter isimlerin- de iki sarraf zabıta tarafından ya- kalamp adliyeye teslim edilmiş erdi. Levi ile Lefterin Sultanahmet sulh ceza mahkemesinde du- ruşmaları yapılmış ve ikisi hak- kında da tevkif kararı verile e Bunlar tevkifhaneye sevkedilmiş- ler, haklarındaki evrak sit olduğu mahkemeye verilmek üzere müd- deiumumiliğe iade olunmuştur. Suçlular ceza mahkemesinde mu: hakeme edileceklerdin — Bunca yildir Saim A beyimy operatörlük, hocalık ederim, böylesin) biz görmemişim Amca bey ve, Bizim bildiğimiz rüya Ken görülür... 2) Halbuki dün bir hasta getirdiler, güpegündüz, gözleri açık otururken, adametiğizın dimağında bir balı var, açıp bakacağını, Türlü rüyalar görüyor!.. Besbelli | A — Neden). A, B. — Belki cebinde bir piy bileti vardır!