11 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

11 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

11 Teprinisani 1934 Tire (Hasu- pi) — Bu sene Cumhuriyet baya ramında Tire miz bir hâyır essesesine daha kavuşmuştur. Bu se, yeke iy. çocuk ları yurdudur. Tirenin köyleri işgal günlerinde baştanbaşa ya kalmış, yıkılmış harabezara çev rilmişti. Cumhu- riyet devrinde yeniden köyler kurulmuşsa da esas itibarile çok fakir olan bu köylüler henüz eski ellerini bulamamışlardır. Bu yüz- den bazı köyler mektepsiz kalmış- tir. Cumhuriyetin feyizli müşfik eli buralara da uzanmış, maarife susamış olan bu vatandaşlara nur- lu kucağını açmıştır. İzmir valisinin ve keymakamı- miz Gafur beyin çok büyük him- metleri sayesinde Tirenin eski hü- kömet konağında, Boğaziçi nahi- ye merkezinde, Kahrat, Arpacılar, dağ Ter yurt tesis edilmiş, bu köy çocukları alınmıştır. Tire- Tire yatı yurduna 0 mize alınan köy çocukları çok fa- kir ailelerin evlâtlarıdır. Bu çocuk- ların adedi şimdilik 35 tir. Yedi yaşından 12 yaşına kadar bulunan bu yavurların iç ve dış çamaşır ve elbiselerini belediye- miz temin etmiştir. Bu yavrular hamama götürülmüş, başlarında bulunan memurların nezareti tunda tıraş edilmiş ve. yıkattırıl. mış, yeni. elbiseleri giydirilmiş, hepsi ir orta halli şehirli çocuğu gibi olmuşlardır. Bu ço- cuklar şehrimiz ilk mekteplerinde okutturulmaktadır. Mektep ço- cuklarının iaşe ve sair ihtiyaçla- mektebe girmeden I Tirede bir hayır mi müessesesi Yoksul köy çocuklarını okutmak için yur: tlar açıldı rını temin vaz düşmektedir. Ti- reliler de bu har Yarl zifeyi seve seve temin edecekler- dir, Bu münasebet- le (Yoksul mek- tep çocukları koruma cemiyeti) adile bir cemiyet kurulmuş ve bar gına da hamiyetli hemşerimiz Ha- cı Aziz zade Gani bey getirilmiş tir. Gani bey ve galışkan arkadaş ları hemen faaliyete geçerek vari- dat ve masarifi gösteren bir bütçe | hazırlamışlar ve program altında | işe başlamışlardır. Seve seve ve- rilen hayır paraları ile bu çocuk- ların ve diğer şehirdeki fakir ço- cukların yemesi, içmesi temin olu- | nacaktır. Bu sayede köylerin ma- | arif nurundan mahrum kalan bi- kes ve kimsesiz fakir çocukları da okumak ve maarif nimetini tat- mak imkânını bulacaklardır. Bu işi düşünen maarifseven valimizi, başaran elleri, hamiyetli Tirelileri #ekdirle anarız, — 0. O, Halkevi Ankarada bir toplantı yaptı Ankara 10 (A.A) — Halkevi 'köycüler kolu üyeleri dün, genel bir toplantı yapmışlardır. Toplan. tada yeniden kurulan, bilgi kültür, sağlık, soysal, ökonomik o emeci; ekim düzen, bâyındırlık iş kovala- ma takımlarına girim ve seçim yapıldı. Gelecek cuma yeni takımlar top- lanarak verili çalışma yollarını arıyacaklardır. Sumalık üzüm Gezi Antep, Nevşehir, Kara man, Silifke, Mardin ve havalisin- den inhisar idaresince sumalık ku- lümata göre; bu havali fabrika- ları için kuru üzüm satın alınması işi bitmiş ve bu sene inhisar i resi Gazi Antep, Nevşehir, Kara- man, Silifke ve Mardinden külli- yelli miktarda kuru üzüm almıştır. Polu - Düzçe yolu Bolu 9 (Hususi) — Son günler. de havalar gayet lâtif, yaz havası gibi geçmektedir. Bolu valisi Sa- Th Cemal bey Düzceye hareket ederek Bolu - Düzce yolunun ya- pılmasına gayret sarfetmektedir. Valimizin gayretine inzimamen havanın güzel gitmesi çok bozuk olan Bolu dağı yolunun bitmek üzere bulunmasına mahal miştir, satın © huriyet Lüleburgaz güzelleşiyor Şehirde güzel bir meydan ve gazino yapıldı Lüleburgaz (Hususi) — Son zamanlarda Lüleburgazda büyük bir çalışma var. Belediye şehri gü- zelleştirmek için çok uğraşıyor. Belediye dairesinin yanında son sistem bir belediye gazinosu ya Buradaki geniş sahada bir bahçe yapılmıştır. Burasi Lü- leburgazın en güzel yeri olmuştu Lüleburgaz elektrik tesisatı bi Bundan başka şehirde İs- tanbul - Edi iki ta bir bulvar haline konmuştur. Bugünlerde su meselesinin de halli bekleniyor. Sandıklıda istifadeli bir konferans Sandıklı (Hu. sasi) — San- dıklıda Cum- bay- ramı emsalsiz. tezahü- ratla kutlulan- mış, kasaba- nın muhtelif yerlerinde on tane tak ku- rulmuştu, Mey- zman 1 Sandıklı askerlik e YÜK Şubesi relsi yüz- bir halk kür. başı Naci bey | süsü konulmuştu. Muhtelif ha diplerden sonra Sandıklı askerlik şubesi reisi Naci bey kürsüye çıktı ve halkın sürekli alkışları arasın- Konyada mahsul Bazı kazalarda kuraklık yüzünden az mahsul alındı Konyada çıkan Babalık gazete- si Alöikad dikleri malümata göre bu yıl mer- kez kazasmda mevzii kuraklık hüküm sürmüştür. Kıştan olduk- şa iyi vaziyette çıkan ekin, ilk bahar yağmurlarının gecikmesin- den dolayı bazı yerlerde geçen son iki yılı andırır kuraklık ge- girmiştir. Bazı köylerin hasilatı yâğmur- dan faydalandığı için sevinç ve- ven bir hal göstermiştir. Merkez kazada mahsulâti çok fena olan 23 köy vardır. Çumra kazasında da on yedi köy iyi mahsul vermemiştir. İyi mahsul alan yerler; Akşe- hir, Ilgım, Kadınhan, Beyşebri, ve Seydişehri kazalarıdır. Karaman, Ereğli, “Cihanbeyli ve Karapınar kazalarında da mev- zil kuraklıklar hüküm sürmesin- den matlp olan mahsul almama- de bu yılki ekinden, yüz- de elli mahsul alabilmiş demek- rından, cumhuriyet hükümetleri- nin gördüğü işlerden bahsetti ve çok alkışlandı. Naci bey halkevinde, edetikbal harbinin mahiyeti ve tayyare ile gazların oynıyacakları roller» mevzulu ve çok istifadeli bir kon- ferans vermiştir. Şu hale göre, vilâyet sınır. | Almanya mektupları Berlinde tü rk kolonisi ve faideli toplantılar senelik sanayi plânımız ve Ziya öö Alp, hakkında konferanslar Berlin 4 (Hususi) — Berl bulunan Türk kolonisi, vakit va- kit Türklüğü yükselten tezahürler- de bulunmaktan geri kalmıyor. Bu koloninin faaliyeti, bir taraf- tan ticaret odasının, diğer taraf- tan Türk klübünün faal âzalari tarafından idare edilmektedir. Bir kaç hafta evvel, ticaret oda- si tarafından Almanya iktisadi ve sinai mahfellerine mensup büyük şahsiyetlerin hazır bulunduğu bir toplantı, Türkiye ile her hangi şe- kilde münasebette bulunm Ak manları pek ziyade alâkadar etti, Bu alâka etrafında yazılar yazan Alman gazeteleri, ayni zamanda Türkiye Cumhur riyaseti için 16- marlanan pek asri bir vagondan bahsettiler ve bunu Türkiye - AL manya münasebetinin samimiye- #ine, bilhassa Almanyanın smai tekemmi karşı Türkiyenin gösterdiği itimada bir delil olarak ileri sürdüler. Alman gazeteleri- nin yazdığına bakılırsa pek yakın- da Türkiyeye gönderilecek olan bu vagon, radyo tertibatını haiz ve modern bir sanat eseri olacaktır. Berlinde bulunan Türk talebe- leri, gençliş Yürt ananesini elden bırakmıyor- lar, Bu talebelerin, vakit vakit ça- lışan bir yurtları vardır. Kendi aralarında içtimai faaliyette bu- hınan talebeler, arasıra Türkiyeden gelen Türklerle buluşup gö ği bir prensip edinmişlerdir. Son zamanlarda Almanyaya gelmiş olan Naşit Hakkı bey, geçen hafta bu gençlerle bir görüşme yaptı. Mevzuu «beş senelik sanayi plâ- nımız» idi, Konferanıçı, plânın tlarını” Berlindeki Türk gençliğine pek güzel anlattı. geçenler. İz arasında mevcut Bu suale bugün ilmin verebildiği AKŞAM'ın faydalı neşriyatından : Çok meraklı bir kitap Ara sıra Kendi kendimize düşündüğümüz vakit, hayatın binbir cilvesi içinde şu sual tabintile dudaklarımız arasına geli | NEREDEN GELİYORUZ ? | İşte bizim bu müşkülümüzü halledecek güzel ve resimli kitap: | NEREDEN GELİYORUZ ? | 164 sahife, 60 resim — 40 kuruş AKŞAM KİTAPHANESİ Türkiye ile karşı- lanmış olan milliyetperver müte- fekkirimiz Ziya Gök Alpı da unut- madılar. İlmi tetkikatta bulunmak üzere hükümet tarafından Avru- paya gönderilmiş olan ve bu sr. rada Berlinde bukunan İstanbul Üniversitesi doçentlerinden Ziya- eddin Fahri beyden bir müsahabe istediler. Bu hafta Türk klübün- de yapılan bu müsahabe pek fay- dalı oldu. Müsahabe esnasında Ziya Gök Alpın. almanca, türkçe şiirleri okundu. Müsahabenin sonunda, mütefekkirimizin ahlâk, hukuk, din, terbiye sahalarında yaptığı yenilikler etrafında münakaşalar yapıldı. Berlin talebe müfettişi Ce- vat, hukuk doktorlarımızdan Hü- Avni, lisaniyatçılarımızdan Tahsin beylerin iştirak ey- lediği bu münakaşalar, gece geç vakte kadar devam etti. Bu mektubumu bitirmeden ev- vel Berlinde bulunan Türk kolo- nisinin Cumhuriyet bayramımızı hararetle kutluladıklarını da işa ret edeyim. 28/10/34 tarihli Ber- lin gazeteleri, Türk sefaretinin bü: in Türk kolonisini davet ettiğini bildiriyorlardı. Bayram sabahı bü- tün Berlin Türkleri sefarethane- mizin güzel salonlarında nefis Türk baklavalarının bulunduğu büfelerde buluştular ve bu değerli günü kutluladılar. Almanyaya giden malların parası Öğrendiğimize göre, büküm Klerinğ mukavelesi mucibince ithal edilen Türk em- tiası bedellerinin ödenmesi hı sunda alâkadarlara kolaylık termeği kararlaştırmıştı Alman cevabı öğrenmeği kim istemez?