6 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

6 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

: “Madrid Mehri niş bir bombardımana üğrekli Bir çok mahalleler barab oldu yüzlerce ölü ve yaralı var Asiler, bir yol müstesna olmak üzere Madridin ; her taraftan rabıtasını kestiklerini bildiriyorlar Bir bomba Isabetile harap olan Puerta del Solde yeraltı şimendiferinin giriş yeri Madrid 5 (A.A.) — Madrid dün öğ- le zamanı şehrin muhasarasından» beri görülmemiş bir şekilde müthiş bir bombardımana maruz kalmıştır. Asilere ald on beş bombardıman tay» | yaresi şehrin üstünde uçarak birçok bomba atmışlardır. Bunlardan üç ta- nesi sabık kralın yeğeni Duc de San- tasHelena'nın mükellef sarayına tesa- düf ederek sarayı kısmen tahrip etmiş ve doküz kişiyi öldürerek birçoklarını da yaralamıştır. Şehrin muhtelif sokaklarında bir- kaç yangın çıkmıştır. Amelelerin oturduğu Tetuân mahaj- desi bombardımandan bilhassa mütees-| sir olmuştur. Top sesleri daha sık ve daha yakın- dan işitilmekte olduğundan asilerin Madridi daha şiddetle tehdid etmeğe karar verdikleri tahmin edilmektedir. Madrid 5 (A.A) — Asi tayyarele- rih dün Madrid üzerindeki uçmala- rı neticesinde 35 kişi ölmüş, 200 kişi yaralanmıştır. MÜTHİŞ SAHNELER Madrid 5 (A.A,) — Havas ajansı mu- habirinden: Dün öğle zaman: başlıyan Madridin bombardımanı maneviyalı ki- racak kadar müthiş idi. Bombardıman bilhassa Tetouan de Los Victorios ma- hallesinde tahribat yapmıştır. Enkaz geçen bombardımanın enka- 21 üzerine yıkmıştır. Bombardıman- dan bilhassa mukavemeti pek az olan küçük &mele evleri müteessir oluyor. «Pransa yolu» ismi verilen mahallenin başlıca caddesinde manzara tüyleri ür- perticidir. Şosenin tüstünde geniş kan lekeleri görülüyor. Çay haline gelen kırmızı su bir iaşe mağazasının önünde bekleyen ev kadınlarının durduğu yeri işaret edi- yor. Saat 16 da şeklini kaybeden - parça- lanmış cesedler hâlâ kaldırımların iis- iünde duruyordu. Patlayan bombaların parçalarile de- lik deşik olan kırmızı kiremitli bir kili- senin önünde dar bir sokağın içinde b: Hunan evler birer kalbur haline gelmiş- | tir. Bu mahallenin diğer sokakları dar- | ma dağınıktır. , Bazı kimselerin kırık öşya parçaları taşımakta oldukları görülüyor. Talihin <iarbesine uğramışken gene sükünetini muhafaza ederek metronun dehlizlerin- de veya dostlarının evinde gecelemek için konuşup anlaşan bu insanlara kar» “sı derin bir merhamet duymamak kabil , değildir. Asiler tarafından atılan bombalar - “dan bazılarının 150 kilo sikletinde ol- duğu öğrenilmiştir. ASİLERİN BİR TEBLİĞİ Foris 5 — İspanyol asllerinin bir teb- Uiğine göre asiler Madrid etrafında son © Otaarruzlar üzerine epeyce ilerlemişler- dir, Hükümet kuvvetleri için yalnız Terrolodönes'den Kalomenara giden yol! © açıktır. Diğer bütün yollar kesitmiştir. a iple hükümet kuvvetleri gece ya: hud bugün çekilmeğe mecbur olacak- f tar. Avila 5 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Asi kuvvetler dün akşam Las Roza- sın ilk evlerine girmişlerdir. Madridi Valladolide bağlayan demiryolu kesil- miğtir. İki gün süren bir taarruzdan sonra asiler 7-10 kilometre derinliğinde ve 16 kilometre genişliğinde bir arazi parçası! kazanmışlardır. ARGON SERBES BIRAKILDI Rabat 5 (A.A.) — Tetundaki asl radyo istasyonunun haber verdiğine göre Admiral Graf Spec Alman kru- vazörü tarafından zaptedilen hü- kümeteilere ald Aragon adlı nakliye gemisi serbes bırakılmıştır. MURCİE BOMBARDIMAN EDİLDİ Madrid 5 (A.A) — Murcieden bil- dirildiğine göre iki asi bombardıman tayyaresi bu şehir üzerinde uçarak kenar mahalleleri ve fabrikalar üze- rine 12 bomba atmıştır. 6. Halk Partisi Kamutay grupunun toplantısı (Baş tarafı 1 inci sahifede) görüşülmek üzere esas itibarile mü- talâ& etmekliğimizi istemiş ve böy- le bir sarih teklif alınca âzami hüs- nü niyetle tedkik ve mütalâa ede- ceğimzin kendisine söylenmesi Üze- rine derhal Fransa hariciyesine bildirerek böyle bir teklifin verilece- ğini vâdetmiş olduğunu naklet- miştir. Bugün Paristen avdet etmiş olan Fransa büyük elçisinin bir teklifi hâmil olmadığını ve hükümetinden keyfiyeti derhal sorarak iki üç gü- ne kadar bu hususta bir cevap ve- rebileceğini söylediğini bildirmşitir, Dr. Arasın beyanatından meselenin nasıl bir reviş alacağını tasavvur et- mek mümkün olmadığı anlaşılıyordu. | Söz alan hatipler, Fransanin tatbik ettiği müzâkere usulünü şiddetle ten- | kit etmişler, açık ve anlaşılır bir usü- lü Türkiye efkârı umumiyesinin daha ziyâde takdir edeceğini söylemişlerdir. Hatipler hayret ve infiallerini gizle- miyorlardı. Dr. Aras tekrar kürsüye gelerek be- yanatına ilâve edecek bir şey olmadı- ğını, maceray! fırkaya sadıkane nak- letmekle şimdilik iktifa ettiğini ve ha- disatın almış olduğu cereyanı nihaye- te kadar soğuk kanlılıkla takib etmek muvafık olduğunu söylemiştir. Bazı hatiplerin iki tatafa dostluk gösteren devletlerin bu meseledeki ha» reketleri hakkındaki suallerine Dr. Aras yakın bir zamanda izahat verö- ceğini vadederek cevübını şimdilik te- hir ettiğini arzetmiştir. | get | başlayan tesirli bir nutuk söyledi ve | konser verildi. Ve Adana portakallari İ bir krom imtiyazı verilmiş, memleket muhalefet et, Mfatürkün birtek işaretini bekliyoruz.. (Baş tarafı 1 inci sahifede) Saat 15,30 da Eminönü Halkevi To- roslular ve üniversite gençliği tarafın- dan hınca hınç doldurulmuştu. Adana- ılar yakalarına rozet olarak birer pğ- muk kozası takmışlardı, Merasime İstiklâl marşile başlardı. Bundan sonra Adanalı gençlerden Yah- ya Derman, Remziye, Bahadir, edebi- yat fakültesi asistanlarından Muzaf- fer ve muallim İsmail Habib tarafından heyecanlı nutuklar söylendi; kurtuluş mücadelesinde büyük kahramanlıklar gösteren Adanalıların hatıraları tekrar landı. Edebiyat fakültesi asistanlarından Muzaffer söylediği nutukta işgal gün- lerinde Adanalılarn uğradıkları işken- celeri ve düşmanâ karşı Türklerin yap- tıkları kahramanca müdafaa safhala- rını canlandırdıktan sonra sözü Antak- ya meselesine naklederek dedi ki: «— Atatürk Adanayı kurlaracağız! demişti, Onun bu sözünü yerine getir- | dik. Atatürk Adana için söylediğini na- sl yerine getirdikse Antakya için söy- lediğini de yerine getireceğiz. Bunun için bütün vatandaşların harekele geç“ mesine lüzum yoktur. Bu sözü yerine ek için yalnız Adanalılar kâfidir.! Onun bir tek işaretini bekliyoruz, Bu- rada verdiğimiz bu sözü her zaman ye- | rine getirmeğe kadiriz.x Asistan Müzafferin büyük bir heye- | canla söylediği bu sözler bütün genç- lik tarafından şiddetle alkışladı, salon dakikalarca «bu işareti bekilyorum İ seslerile çınladı. Adananın kurtuluş mücadelesinde. | bizzat vazife almış olan general Sinan gençlerin israrı üzerfne kürsüye çıktı. — Ben sizin ağabeylerinizle, babala- | rınızla beraber çarpıştım.. cümlelerile | Sözlerini: | — Atatürk bizi nasıl kurlardıysa An- | takyalıları da öyle kurtarâcaktır. Söz- lerile bitirdi, Ve çok alkışlandı. Bu heyecanlı nutuklardan sonra To- roslu gençler eski hatıralarını anlâttı- | lar, kurtuluş günü münasebetile bir dağıtıldı. Dünkü heyecanlı toplantı bu suretle neşe içinde bitirildi, ADANANIN KURTULUŞU ANKARADA DA KUTLANDI Ankara 5 (Tetsfon) Buradaki | Adanalılar bu am kurtuluşları yu dönümünü kutlamışlardır. Muğlada verilen maden ruhsâtnameleri Muğla 5 (A-A.) — 936 yılında Muğ- la ili içinde altı maden ruhsatnamesi, dışma 111,378 ton krom ve 12,197 ton zımpara ve 5,200 ton manganez cevheri sevkedilmiştir. Bunlardan kazanc ve süir vergiler. | den maada yanız rüsum olarak hazi- neye 205.825 lira girmiştir. Zımpara ve kromun beher tonu ortalama ola- rak 18 lira tutulürsa yanız bu İki mg. denden ilimize iki milyon 143,980 Vira girmistir, Alpullu şeker şirketinde kâçakçılık yok Ankara 5 (A.A.) — Öğrendiğimize | göre, Alpullu şeker şirketile İstihlâk vergisi noktayı nazarından bir ihtilâğ mevzuu olan ve maliyece tesbit edilen rakama göre 800,000 liralık bir: ye- küna baliğ bulunan meselede kaçak- çılık mevzuubahis değildir. İşte noktai | nazar ve ictihad ihtilâfı bulunduğu | için meselenin halli mahkemenin tak- dirine arzedilmiştir. İngilterede mecburi askerliği istemiyorlar Zondra 5 (AA) — Amele fırkası teşkilâtından biri olani İngiliz üniver- siteleri amele birliği dün Manchester- de akdetmiş olduğu senelik kongresin- de İngiltere hükümetinin her ne şe "kilde olursa olsun mecburi askerlik hizmetini kabul etmesine kati surette ğe kal vermiştir. Yunanistanda iskonto fiati indirildi Alina 5 (AA) © İskonto fiati, yüz- de 7 den yüzde 6 ya indirilmiştir, Ri | len ötobüsleri ucuzlatmak. | Jeyh lâstik eskimesi, makas kırılması, İ Sarsıntı Yalova; Ber keseye elverişli hale getirilecek Vapur, otobüs ücreti indirilecek, yemek banyo masrafları Akay işletmesi direktörü Cemil dün sabah Yalovaya gitmiştir. B. Cemil kaplıcalardaki yeni tesisatı, bilhassa modern otelin inşaatını bir defa daha gözden geçirecek ve bazi tedkiklerde bulunacaktır. Doktor Nihad Reşad da tubbi bakımdan tedkiklerine devam edi- yor. Önümüzdeki seneden itibaren kaplı- calârın halkâ birçok yeniliklerle açıla- cağı haber verilmektedir. Ve, her sene kaplıcalar bir geçen yıla nisbetle daha asri olacak, nihayet şehircilik mütehas- sısı tarafından yapilan plânm tama- men tatbikinden sonra Yalovada yep- yeni bir şehir meydana gelecektir. Ancak bu güzel şehri bugünkü şera- 18 dahilinde İstanbulluların bile sık sik ziyaret edecökleri zannedilmiyor.Çün- kü en az üç nüfuslu ve orta halli bir ailenin kaplıcalarda banyo yapması için yol masrafı ve yiyecek parası da- hil asgari 7,5 llra sarfetmesi lâzım gel- mektedir ki, 75 lira maaşlı orta halli bir gilenin kesintisiz olarak eline geçen paranın sekizde birini bir günde sarfet- mesi icap ediyor, Bu fedakârlığı göze alan aileler ancak senede bir defa kap- lcalara gidebiliyor. Bu cihet alâkadarlaca da göz önün- de tululmuş ve tedkik mevzuu olarak ele alınması muvafık görülmüştür, Ya» lova kaplıcalarından herkesin İstitade- si için alınması şiddetle lüzumlu olan tedbirler şu suretle hülâsa ediliyor: 1 — Yaz mevsimine mahsus olmak üzere Yaloraya gidiş ve dönüş vapur ücretlerinde bir miktar daha tenzilât yapmak. ? —Yalovadan kaplıcalara gidip ge- 3 — Kaplıcalarda çok pahalı olan tabidotta esaslı ucuzluk temin etmek. | 4 — Bawyo ücretlerini indirmek, Bu dört mühim noktadan birincisi Akay idaresinin fedakârlığı ile tahak- kuk ettirilebilir kanaati mevcuttur. İkincisine gelince: Yalova ile kaplıcalar arası 12 kilometredir. Yol ise İstanbu- | Tun en muntazam caddesinden ve civar | şoselerinden daha güzeldir. Binaena- | motörün arızalanması gibi şeyler dü- | i hendislerinden M. da ucuzlatılacak şünülmeden yalnız benzin masrafı he- sap edilerek çok ucuz bir tarife tesbiti mümkündür. Üçüncü ve dördüncü nok» talarda Akay İdaresinin fedakârlığı ile tahakkuk ettirilebilecektir. Akay ida- resi tedkikat sonunda bu dört mühim noktayı hallettiği takdirde ilk günler meydana gelöcek zararı, bir müddet sonra fazla tehacümden mutlak surette telâfi edecektir. * İkinci derecede halli lâzım gelen ci- hetler de Yalova ile İstanbul arasın- daki deniz yolunun Kısaltılması ve kap- ıcalarda bir günden fazla kalacaklar için tenzilâtlı bir tarife kabulüdür, Türokfis reisi geldi Türk - İtalyan ticaret alanşması müzakerelerinde obulunmak üzete Romaya giden Türk heyeti başkanı B. Bürhan Zihni şehrimize dönmüş- tür. B. Bürhan Zihni Romada iken Türkofis ikinci relsiiğinden relsliğe tayin edil Yeni vazifesine baş- lamak üzere bugün Ankaraya gide- cektir. İstanbul Ofis müdürlüğüne tayin edilen Roma ticaret atâşesi B. Suphi Ziya da bugünlerde bekleniyor. Ken- Gisine şehrimizde vekâlet etmekte olan eski baş müşavir PR, Halil Mitat Roma ticaret ataşoliği vazifesine baş- lamak üzere bugün şehrimizden ay- rılacaktır. Bu münasebetle İstanbul Ofis mü- dürlüğünü vekâleten B. Necmeddin Meto idare imiz Dm Karabük demir ve çelik fabrikasını yapacak grupun ikl mühendisi geldi Krabük -demir ve çelik fabrikasını inşa edecek olan İngiliz grupu- müs Aleksandr Gib ve M. Piver dün şehrimize gelmiş ve İn şaat işleri etrafında İktisat vekâleti- le temaslarda bulunmak üzere Anka- Taya gitmişlerdir. Çankırıda ze'zele Çankırı 5 (A.A) — Bu sabah beşe on beş kala yer sarsıntısı olmuştur. bir çok kimseleri li Kandilli Kız Lili Satınalma Muhammen Fiat K.S Miktar 3000 Kilo 1000 2500 10000 3000 1500 Demet 1500 » .ŞUUpPavusanm 75 75 Başkanlığından: Tutarı Cinsi L.K. 150 120 210 140 9 135 140 140 141 300 90 11,25 15 1479 Lâhana Pırasa İspanak Taze Bakla Pancar Baş Engi Orta Enginar Karnıbahar Yeşil Salata Limon Marul Kırmızı turp “ Taze soğan Okulumuzun Mayıs 937 sonuna kadar olan yaş sebzesini 7/1/937 per, şembe günü saat 14,30 da İstanbul Liseler muhasebeciliğinde açık ek- siltmesi yapılacaktır. İlk teminat 110 lira 92,5 kuruştur. Miktar ve mu- hammen bedelleri ile cinsleri yukarda gösterilmiştir. Şartname mektep- ten görülür, Girecekler belli gün ve saatte vesaik ve ilk teminat makhuz- larile komisyona gelmeleri. (3717) Askeri Fabrikalar Umum Müdürlüğü Satınalma Komisyonu ilânları 500 ton Asit nitrik Tahmin edilen bedeli 127500 lira olan yukarıda mıkdarı ve cinsi yazılı malzeme Askeri Fabrikalar Umum müdürlüğü satınalma ko- 19/2/937 misyonunca tarihinde cuma günü saat 15 de kapalı zarf ile ihale edilecektir. Şartname altı lira 37,5 kuruş mukabilinde komis- yondan verilir. Taliplerin muvakkat teminat olan 7625 lirayı havi tek- lif mektuplarını mezkür günde saat 14 e kadar komisyona vermeleri ve kendilerinin de 2490 numaralı kanunun 2 ve 3 maddelerindeki vesaikle mezkür gün ve saatte komisyona müracaatları, r ane keme Ale (3776)