6 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 i Son dakika Momin Almanya Ispanya hükümetine . 3 günlük mühlet verdi © Bu müddet zarfında Alman vapurunun hamulesi iade edilmezse iki İspanyol vapuru satılacak Berlin 6 (Akşam) —D.N.B.nin B. bir tebliğine göre İspanya sularında . bulunan Alman filosu E. Valensiya hükümetine bir nota gön- kumandanı dererek Alman bandıralı Palos vapu- ru hamulesile içinde bulunup tevkif edilen bir yolcunun iadesi için 8 kâ- nunusaniye kadar mühlet vermiştir. 'Bu mühletin inkizasında Alman va- purunun hamulesile yolcusu iade edilmiyecek olursa Alman hârp ge milleri tarafından yakalanmış olan İspanya hükümetine ait Aragon ve *Guecra vapurları salılığa çıkarılacak- tor. Bu suretle Palos vapuru hâdisesi kapanacaktır, Nesyonalisi oAngriff gazetesi, Alman hükümetinin İspan- ya hükümetine bir ültimatom verdi- dinden bahsediyordu. Alman polisi derhal gazetenin bu nüshalarını toplattırmıştır. NORYEÇ HÜKÜMETİ ÂSİLERİ MESUL TUTACAK Oslo 6 (Akşam) — Norveç hükü- meti General Frankoya bir nota ve- rerek İspanya hududunun ablokası- ni gayrimeşru addettiğini ve Norveç gemilerine yapılacak tecavüzlerden dolayı, Burgos hükümetini mesul tutacağını bildirmiştir. - Adananın kurtuluşu dün coşkun - tezhüratla kutlandı (Baş tarafı birinci sahifede) : bağışlamağa hazır olduklarını en , coşkun tezahüratla ifade etmişlerdir. © — Kardeş Hatayın da istiklâl ve kur- tuluş bayramlarına (o kavuşlurulma- Yarını Büyük Atalarından dilemiş- p lerdir. Şu dakikada tekmil Çukur- ovalılar, Alanın yolunda onun büyük a adının önünde baş eğmişler ve saygı- Yarını sunarak büyük fikirlerinizin . uğrunda canlarını fedaya and içe- Tek emrinize hazır olduklarım bildir- mişlerdir. 5 Sonsuz tazimlerimizle bunu Ulu Alamıza ârzederim.» Halkın kurtuluş bayramı münase- betile hararetli tezahüratı devam ediyor. Adanalılar bugünkü tezahü- ratın bir misline daha şad oldukla- yını söylüyorlar. Gece belediye önün ; de toplanan binlerce halk Adana ve Hataylı gençlerin Adananın kurtulu- şunu, Hataylıların izlıraplarını an- latan mutuklarını coşkun - tezahür- lerle karşıladılar. Belediye tarafın- dan verilen 200 kişilik ziyafete istik- N 1âl marşı ve Atatürk şerefine içmek- le başlanmıştır, Ziyafette söz alan- Jardan Antakyalı Rasim ezcümle de- miştir ki; «— Biz Atatürkün emirlerini bek- p diyoruz. Bu emsi aldığımız gün esaret “© zincirlerini bir hamlede kırmağa mMuktediriz.> “ Coşkun alkışlarla o karşılanan bu sözler üzerine davetlilerden diğer bir Hataylının teklifile yakında istiklâ- line kavuşacak: Antakyalılar şerefine #çildi ve Cumhuriyet marşı bir ağız- ik dan söylendi. Şiirler Okundu. Şiir e söyliyenlerden Kâmrana Adana va- © isi ve parti başkanı B. Tevfik Hadi tarafından hediye edilen saat mebus yi 'B. Ferid Celâl tarafından kendisine verildi, AY DAHİLİYE VEKİLİNİN TEBRİK TELGRAFLARI Bu esnada Dahiliye vekili Şükrü Kaya tarafından gönderilen şu ce vap alkışlar arasında okundu: «Müstakil yaşamak, devlet kurmak ezeli hakkı olan Türk milletinin kud- retinin bir kere daha tahakkuk etti- Zi Adananın yabancıların istilâsım- dan kurtulduğu bugünün yıldönü- münü sevgilerle kutlarım.» İÇEL MEBUSUNUN NUTKU Ziyafette İçel mebusu da ööylediği nutukta Hatay »trafında söylenen sözlere temas ederek dedi Ki: «— O sözleri Hataylı arkadaşlar teyid ettiler, Söylenen sözlerden an- ladımı ki, Türklüğü kurtaran Atatürk Hatayı da kurtamıcaktır. Şu nokla- nın bilinmesi lâzimdır ki, esareti yık- mak için topluluk lâzumdır. Hataylı ırkdaşlarımız bu mefhum etrafında toplanmışlardır. Gaziantepliler, Ma- raşlılar, Adanahlar gibi onlar da Ata- türkten aldıkları ilhamla mutlak ve mutlak surette isliklâllerini alacak- lardır. İçel mebusundan sonru bir çok kim- #eler söz almışlar, İsmet İnönü, Fev- zi Çakmak, ordu ve Şükrü Kayanın şereflerine tekrar tekrar içilmiştir. Bu #rada belediye reisi Turhan da: «— Benim için söyliyecek bir söz kalmıştır. O da Türk milletinin sâa- detine, Atatürkün sıhhatine, şerefine üç defa daha 'çmoktir.4 demiştir. MERSİNDE KURTULUŞ BAYRAMI Mersin 5 (A.A) — Bugün Mersinin kurtuluş bayramı coşkun tezahürat la kutlandı. Bu vesile ile büyük kur- tarıcılarımızın adı saygı ve minnetle anıldı. Geceleyin ayrıca şenlikler ya- pılarak, Halkevi tarafından bir müsa- mere verilmiştir. Amerikanın bitaraflığı a Vaşington 5 (A.A.) — Bugün kon- © gre pek mühim bir içtima akdedecek- p tir. Bitaraflık kanunu muârtizlarile bu kanunun daha şiddetli tatbikini isteyenler şimdiki kanuna itiraz ede- © — <eklerdir. İdare, reisicumhura İspan- yaya gönderilecek silâhlara konacak Reisicumhur bundan sonra memnu eşya listesini intihab etmek hakkını isteyecek ve muhabirlere açılan kre- dilerin kesilmesini taleb edecektir. ğ Bundan maada demokrat ekseriyeti muvakkat buhran kanunlarının ıslahı için mücadele edecek ve şunları iste- yecektir: 1 — Amelelerin hayat şartlarının aslahı, 2 — İş santlerinin azaltılması, . 3 Kongre bu meseleyi tetkik etmeğe başlıyor kemliğin bir nizamnameye bağlan- ması. Bütçe hakkındaki müzakereler da- ha toplantının bidayetinde işsizliğin tarminatı, büyük mikyasdaki işler ve hususi teşebbüslere yardım mevzuları etrafında münakaşalara sebebiyet ve- recektir. Tahmin edildiğine göre relsicumhur federal yardım müesseseleri için yeni tahsisat isteyecektir. Bu müzakerelerin hazirandan evvel bitmiycceği zanneditmektedir. Japonya ile Italya arasında müzakereler Roma 5 (A.A.) — Japonyanın şar- ki Afrikadaki menaflini vikaye için girişilmiş olan ticari müzakereler de- vam etmektedir. Bu müzakerelere geçen teşrinisani- de Japonyanın fiilen Habeşistanda- ki İtalyan tanıma- imparatorluğunu AKŞAM e — — - Bu Sabahki 'Telgraflar 6 Kânunusani 1937 — ——— İngilterede endişeler artıyor Bazı gazeteler İspanya işinin harbe sebeb olmasından bahsediyorlar Londra 5 (A.A.) — İspanya mesele- sinin vehamet kesbetmesi üzerine Sol cenaha mensup İngiliz gazetelerinin bir harbi infaç edebilecek mahiyetle tedbirler alınmasını tavsiye etmeleri Daily Mali gazetesini korkutmaktadır. Bu gazete diyor ki” Şirhdiki vaziyette İngiliz siyaseti hassasiyetten değil hakikatten mülhem olmalıdır. İngiliz hükümetinin müs- takar ve anli komünist bir hükümetin Madridde yerleşmesini tercih ettiği her- kesce malümdur. Almanya ile İtalya, İspanyada kızıl bir hükümetin tesisini kati surette kabul etmiyeceklerini söy- Yemekle insanlığa hizmet etmişlerdir, Londra 5 — İspanyaya binlerce İtal- yan gönüllüsünün gitmesi ve deniz hâ- diselerinin çoğalması endişe uyandır. mıştır. Taymis ve Deyli Telgraf gibi hü- kümetle münasebetleri olan gazeteler İtalyan gönüllüleri hakkında makale >. . Çöp nakli Belediye yeniden kamyonlar satın salacak Bele diyenin çöp nakli için kullan- dığı altı kamyona ilâveten Şehir meclisinden alınaı 43 küsur bin li- ralık tahsisat ile yeniden çöp kam- yonu alacağı yazılmıştı. Belediye şim- dilik bu kamyonlar ile çöp nakliya- tanı temin edecektir. Fakat yalnız İstanbul ve Beyoğ- Tunda toplanan çöpler günde 80 kam- yona baliğ olduğundan elle mev- cut vesait ile bunları süratle topla” mağa imkân görülmüyor, Belediye 937 bütçesine tahsisat koyarak daha bir mikdar kamyon alacaktır, Bütün İstanbul çöplerinin birikme istasyonlarında uzun müddet dur- maksızın nakilleri için 40 kamyona ihtiyaç olduğu ileri sürülüyor. Bele- diye, kamyon mikdarını arttırdıktan sonra İstanbul çöplerini Şişli hari- cinde bir yere değil, Kilyos sahilin- de bir çukura dökmek istiyor. Nafıa vekili Ankaraya gitti Bir müddettendberi şehrimizde bu- Yunan Nafia vekili B. Ali Çetinkaya Ankaraya hareket etmiştir. Fransız sefiri gd Ankara 5 (Telefon) — Fransız seliri M. Ponsot bugün Hariciye vekilini zi- yaret ederek bir müddet görüşmüştür. Şeker istihlâk resmi... Ankara 5 (Telefon) — Meclis Iktisad encümeni bugün şeker istiklâk resmi hakkındaki yeni kanun projesinin mü- xakeresini bitirmiş ve lâyihayı aynen kabul etmiştir... Ingiliz gönüllüler Bu hafta içinde bir kafile Barselona gidiyor Londra 5 (A.A) — Müstakil işçiler partisine mensup gönüllüler bu hafta zarimda Barselona hareket ederek Aragon cephesindeki beynelmilel mi- dis kuvvetlerini takviye edeceklerdir. Londra 5 (A.A.) — Daily Mail gaze- tesine göre komünistlerin İspanyaya göndermek üzere gönüllü toplamak için mesai sarfetmekte olduklarından dolayı delikanlıların memleket hari- cine çıkmalarının siki bir tetkike tabi tutulması bütün İngiliz limanları me- murlarına emredilmiştir. Bu gazete, geçen cumartesi günü gençlerden mürekkep ufak bir grubun İspanyaya gitmek üzere cenubi Gal- lesden ve Durhamdan hareket ettiğini yazmaktadır. Lübnan kabinesi Beyrut 5 (A.A) — Cumhur baş- kanı, Beyrut saylavı Hayreddin Ah- dabi yeni kabineyi teşkile memur et. yazıyorlar. Fakat muhalif gazeteler şiddeti makaleler yazarak Almanya ve İtalyaya hücum elmekte, hükümeti de şiddetle tenkid eylemektedir. Deyli He- rald; «İngilterenin İlalyay: İspanyada istediğini yapmakta serbes bıraktığı aşikârdır» diyor. BİR ALMAN GAZETESİ NE DİYOR? Berlin 5 — Berliner Tageblat gaze- tesi İngiliz-Fransız anlaşmasından bah» sederken dlyor ki: «İtalyanın elleri İs- panyada serbes bırakılmıştır. İspanya işlerinde İtalyanın hareket tarzı ma- lümdur ve bu islikbalde de değişmiye- cektir. FRANSIZLARIN MÜTALÂASI Paris 5 (A.A.) — İspanyaya İtalyan kıtalarının gönderilmesi son İngiliz - İtalyan anlaşmasile kabili telif midir? Paris matbuatı bu sabah bu suali sor- maktadır, Yugoslav- Bulgar anlaşması Türk - Bulgar anlaşma- sının hemen ayni olacakmış Bulgar başvekili ve Hariciye nasırı 'M, Köselvanof, 25 kânunusanide im- zalanacak olan Yugoslav « Bulgar pak- tı hakkında Temps gazetesinin Sofya mubabirine şu beyanatta bulunmuş- tur: —Hazırlanan pakt, vaktile Belgrad- da sefir iken Yugoslav hükümetine yaptığımı tekliflere tamamen uygun- dur. Pakt meselsi, geçen eylülde Ce- nevreden dönüşümde, Yugoslav payh- tahtmda M. Stoyadinoviçle yaptığım mükâlemeler esnasında daha müsbet bir surette tedkik edilmiştir. Bir ay olu- yor ki, Yugoslav hükümetine sarih bir teklifte bulunduk. Yugoslav hüküme- ti, sarih taahhüdlerle bağlı bulunduğu Küçük itilât ve Balkan andlaşmasma dahil devletlerin fikrini sormadan bi- ze cevap veremezdi. Bazı komşularımız ihtirazi kayıtlar İleri sürmekle beraber muvafakat ce- vabı verdiler. Bunun üzerine bizi Tür- kiyeye bağlayan dostluk misakına ben- zer, belki de tamamile ayni olacak bir paktla Yugoslavya ile Bulgaristan ara- sında fiilen mevcud olan ve Balkan suk hünün esaslı bir âmili bulunan iyi mü- nasebetleri diplomatik bir vesika ile ta» mamlayacağımızdan fevkalâde mesud ve bahtiyarız.» Komünistliğe tahrik suçundan tevkif edilenlerin sorguları yapıldı Komünistliğe tahrik suçundan tev- kif edilen Nâzım Hikmetle diğer on iki arkadaşı haklarındaki evrak ye- dinci istintek dairesine verilmişti. Dün on üç suçlunun islinlak hâkimi tarafından sorguları yapılmıştır. İzmirde bir cürmü meşhut İzmir 5 (Telefon) — Bugün şehri- mizde bir cürmü meşhut vakası Ool- muştur: Ödemişli Mehmed adında biri şoför ehliyetnamesi almak istemiş ve bu iş için belediye makine mühendisi “B. Hurşide ve seyrüsefer âmiri B. Hü- Gazete ilânlarının damga resmi Ankara 5 (Telefon) — Hakkı Tarık 'Us meclise bir kanun teklifi yaparak damga resmi kanununun 11 inci mad- desinin değiştirilmesini istemektedir. Yaptığı bu teklifin esası gazetelerde- ki neşredilen ilânlarla mecmualardaki ve muvakkat risalelerdeki neşredilen ilânlardan ayn! damga resmi alınması- nan doğru olmadığı ve bu müsavatsızlı. ş Echo de Paris gazetesinde Pertinax bu hususta şu satırları yazmaktadır; «Dört bin İtalyan askeri İspanyaya ihraç edilmiştir. İşte Romanın gönüllü ler meselesi hakkındaki Fransız ve İn- güliz notalarına cevabı... İngiliz - İtal- yan anlaşması vukuatın seyrini değiş- tirmemiştir. Almanlara göre bu anla#- ma İngiltere ile Fransa arasına sokul- muş bir çividir. Bu hususta hakikati t€- beyyün ettirmek İngiltere hükümetine alddir.» ON BİN İTALYAN GÖNÜLLÜ Londra 5 (A.A.) — Reuter ajansının öğrendiğine göre Noelden biraz evvel veya biraz sonra takriben 6,500 İtalyan gönüllüsünden mürekkeb bir kafile da- ha Cadix'de karaya çıkmıştır. Bu haber İngiliz hükümetince ma- Iâmdur. Son on beş gün zarfında İspar- yaya gelen İtalyan gönüllülerin mik- tarı bu suretle on bini geçmektedir. Müstemlekeler Bir İngiliz lordu acele bir konferans toplanmasını istiyor Zondra 5 (A.A) — Lordlar kamarası © âzasından lord Elibank, Times gazetesi ile neşrettiği açık bir mektubla müs- temlekeler meselesinin hemen tetkik * edilmesini istemektedir. Lord Elibank, geçenlerde imparator- luk dahilinde yaptığı bir seyahat es- nasinda dominyonlarda bir çok zevat İle görüşmüştür. Bu zevat, bu mesele için mutlaka bir hal sureti bulunması ** mütalâasını serdetmişlerdir. Eğer bu meselenin halli ihmal edilecek olursa müstakbel nesiller bizi basiretsizce hü- reket etmiş olmakla muahaze edecek lerdir. Lord Elibank, münhasıran müstem- Jeke sahibi devletler mümessillerinden mürekkep bir komisyon teşkilini tek- Jif etmektedir. Hatırlardadır ki lord İllen Of Husfwood, geçenlerde beynel- milel bir komisyon teşkili teklifinde bulunmuştur. Lord Elibank, 'Togo ve Kamerounun Almanyaya iadesini tavsiye etmekte- dir. Bu takdirde Samoa ve yeni Guine- nin iadesine yeni Zellanda ve Avustu- ralyanın muhalefet etmiyecekleri mü- talâasındadır. Berlin 5 (A.A) — Milli ekonomi nazırının M, Von Ribbentrop ile bir- ta olduğu hakkında ecnebi memba- larından gelen haberlerin asılsız ol duğu Berlinin iyi haber alan maha- fili tarafından öğrenilmiştir. İşsizlik azalıyor Beynelmilel mesai büro” sunun bir istatistiği Cenevre 5 (A.A.) — Beynelmilel mie- sâl bürosunun üç aylık istatistiklerine göre ağustos ayı ile kânunuevvel ay! arasında bir çok memleketlerde işsizlik