23 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

re çi Salep Sahife 2 Son dakika Konsey dün Sancak meselesini görüşmedi Meselenin tetkikine haftaya başlancak, devletler bir uzlaşma yolu arıyorlar | Cenevre 22 — Konsey bugün San- cak meselesile meşgul olmamış, ipti- dai maddelerin taksimi için bir ko- misyon teşkili ile uğraşmıştır. Konss- yin bir haftadan evvel Sancak mesele. sile meşgul olması İhtimali bulunma- dığı zannedilmektedir. Türk ve Fran- sız heyeti murahhasaları- arasında, bir anlaşmaya varsbilmek için temas ve müzakerelere devam edilmektedir. Sancak meselesind» raportör vazifesi- Dİ gören M. Sandler, bugün hem B. Amerikada nehirler taştı Binlerce kişi evlerini boşalttı Nev-York 22 (A.A) — Yağmurlar- dan ve eriyen kardan doğu, merkez ve batı bölgelerinde mühim nehir taş- maları olmuştur. Bir çok yerlerde bin- lerce kişi evlerini boşaltmış ve bir çok kimseler de boşaltmağa hazırlan- maktadırlar. Kentuki içinde, sular treni yoldan çıkarmıştır. Bir çok yaralı vardır. Cincinnati 22 (A.A) — «Ohio, vadi- sindeki tugyan şimdiye kadar 80,000 kişiyi evlerinden mahrum etmişti, Bir şehir kâmilen tahliye edilmiş ve diger birkaç şehirde de halk müteaddid ma- halleleri terketmiştir. Bu havalide bütün sınai faaliyeti durmuştur. İçilecek su kıtlığı şiddetle kendisini hissettirmektedir. Hasarın birkaç milyon doları bulduğu tahmin ediliyor. On devlet eriyen karların ve yağmur- ların tahribat yaptığını bildirmişlerdir. M. Mussolini Almanyaya gitmiyor Roma 22 (A.A.) — M. Mussolinin ge lecek ilkbaharda Almanyada M. Goe- Ting ile görüşeceği hakkındaki haber- ler burada teyid edilmemektedir. İyi haber alan maehfeller iki devlet adamının bu meseleye temas ctmedik- lerini söylemekledirler. S'nopta şiddetli kasırga var, Vatan vapuru yoldan döndü Sinop 22 (A.A) — Dün akşam ba- tı rüzgürile başlıyan fırtına gece yarısı bir kasırga halini almış ve sa- baha kadar devam etmiştir. Fırtına- mın şiddetinden bir çok evlerin ba- caları uçmuş sıvaları dökülmüş ve büyük ağaçlar devrilmiştir. Civar is- Kelelerde bulunan Yâpurlar Iimaha iltica etmişlerdir. İstanbula doğru hareket eden Vatan vapuru yoluna devam edemiyerek limanımıza dön- müştür, Almanya - Fransa Almanya hudutta mühim tahkimat yapıyor Metz 22 (A.A) — Almanya askeri makamatının, Ren nehrinin s0l sahilin- deki Nache vadisile Landsihul'un şi- mlainde bu nebrin yan taraflarındaki yadilerde pek mühim tahkimat yapma-! ğı düşündüğü söylenmektedir. Birkenfeld prenaliğinde kâin 15 ka- #abanın abalisi bu havaliyi terketmek emrini almıştır. Halka tazminat ola- Tak Almanyanın şimalinde arazi verile- cektir, Be'gradda Bu'gar başvekilini istikbal hazırlığı Belgrad 22 (A-A.) — Bulgar başvekili M. Köseivanın ziyareti dolayısile büyük hazırlıklar yapılmaktadır. Bulgar baş- vekili, burada Bulgar - Yugoslav ebedi dostluk misakını imzalıyacaktır. Japon diyeti feshedilmiyor Tokyo 22 (A.A.) — Diyet meclisinin Tevfik Rüştü Arus, hem de Fransız hariciye nazırile görüşmüştür. M. Li vinof, ve M. Eden de hariciye vekili- mizle mülâkatlasda bulunmuşlardır. Muhtelif devleler murahhaslorı biribirine zıd 7ki İz arasında bir uz- laşma noktası bulmağa çalışıyorlar. Sancak meselesi için Lahey. adalet divanı fikrinin sorulması ve Laheyden cevap gelinciye kadar meselenin İe- hiri hakkında buğün burada bir şa- yia çıkmıştır. M. Hitler mühim bir nutuk söyliyecek M. Edene ve M.Bluma cevap verecekmiş Berlin 22 (A.A) — İyi bir memba- dan bildirildiğine göre, M. Hitlerin bu ayn otuzunda Rayiştagda söyliyeceği nutuk heyecan tevlid edici mahiyette | olacak, dahili ve harici siyaset hak- kında mühim beyanatı ihtiva edecek- Zannolunduğuna göre Fuhrer, M. Edenin Avam kamarasında söylediği mutkun Almanyaya taallük eden kıs- mına cevap verecek ve ayni zamanda .M. Leon Blumun önümüzdeki pazar gü- nü Lyon'da söyliyoceği nutka cevap vermek için Fransaya'da hitap edecek- tir, Yarı resmi mahafil, M. Hitlerin Bel- çikaya Fransanın verdiği teminata mümasli teminat verip vermi-! yeteği hakkında hiçbir şey söyleme- mektedir. Bu mahafit, Almanyanın M. Hitlerin yeni bir Lokarnoya aid teklii- lerindenberi Belçika meselesinde bir değişiklik vukua gelmiş olduğu müta- leasında bulunmadığını ilâve etmekte- dir. Londra 22 (A.A.) — Siyasi müşahid- ler Belçika hakkında M. Hitler tarafın- dan söylenecek muhtemel bir nutkun İngiltereyi M. Edenin Avam kamars- sındaki nutkunda tasrih ettiği tarzı ha- reketten inhiraf ettirmiyeceğini beyan etmektedirler. Bu nutkunda M. Eden Almanya ile iktisadi sahada bir iş bir- liğine girişilmeden evvel bu memleke- tin siyasi taahhüdlerde bulunması 1â- zım geldiğini kaydetmişti. Ayni müşahidler bu taahhüdlerin Memel, Danzig, Çekoslovakya, Avus- turya, Belçika gibi Avrupada Alman- yanın müdahalesine maruz şehir vey& memleketlere de teşmil edilmesi lâzım geleceğini söylemektedirler. Almanya bundan maada dört sene- Jik plârunın tatbikinden de vaz geçme- lidir. Çünkü bu plân sureli umumiye- de burada bir askeri hazırlık plânı ma- hiyetinde telâkki edilmektedir. Bir Suikasd Hayfa belediye reisine silâh atıldı Hayfa 22 (A.A.) Ba iabeli beledi ye dairesinden çıkan belediye relsi Şük- rü beye bir kaç el ateş edilmiştir. son kargaşalıklara iştirak etmediği ma- Yümdur. Heyecanlı bir takipten sonra kaça- mağa muvaffak olan mültecavizin eş- kâli polisce zaptedilmiştir. Şükrü bey bugün hâlâ Hayfada bulunan yüksek mi beraber öğle yemeği yiye- Ingilterede gripten ölenlerin sayısı artıyor Lonâra 22 (A.A) — İngilterede hü- küm süren grip yüzünden ölenler hafta 1317 kişiye baliğ olmuştur. ME 0 1 AKŞAM m emme 23 Kânumus Nü —- m Bu Sabahki Valencia 22 (A.A.) — M. Azana be- ( kişi tarafından alkışlanan bir nutuk öylemiştir. M. Azana ezcümle demiştir ki: sİspanya halkı cumhuriyeti müda- faa etmek için icap ettiği müddetçe mücadele edecektir. İspanya bir ecne- bi istilâsının arifesinde bulunuyor. Teh-| Jikede olan yalnız siyasi rejim değil ay- ni zamanda memleketimizin istiklâli- dir, Memleketimize yabancı ordular | gönderilmesinin umumi bir harp teh- | Jikesi doğurduğunu herkes bilir. İspanyol harbini tahdid etmek ve ya-i bancılar tarafından kendi toprakları- mızda yüz kızartacak bir şekilde teca- vüze uğrayan beynelmilel kanuna Yia- yet etmek vazifesi diğer devletlere dü- şer. Harbi tahdid etmek için İspanya hükümeti fedakârlıklarda bulunmuş ve silâh seviyatmın kontrola tabi tu- iTürk-Alman Ticaret anlaşması üzerinde yeni müzakerelere a ema Ankara 22 (Telefon) — Almanya fmda yaptığım tahkikat şu merkez- dedir, Almanlarla aramızda mevcud ticaret anlaşması şeraitinde geçen sene İle 'bu sene arasında bir takım tebeddülât husule gelmiş ve bu süretle gerek mem-) leketirizden Almanyaya vaki olan ih- | recat ve gerekse Almanyadan memle- | ketimize yapılan ithalât şeralti değiş- miştir. Bu vaziyet karşısında hükümetimiz Almanya ile buğünükü şeralte göre ye- ni müzakerelerde bulunmak lüzumunu hissetmiş bulunuyor. Önümüzdeki ma- yis ayı zarfında yapılacak olan bu mü- gzakeelerin şimdiden hazırlığına başlan-! mıştır. Su ihtiyacı Kırk şehir üç sene içinde temiz ve bol suya kavuşacak Ankara 22 (Telefon) — Dahiliye ve- 'kâleti imar heyetinin, memleketin su ihtiyacını temin için hazırladığı proje- ye göre, nüfusu 10 binden yukarı olan 40 şehrimiz 1930 seensine kadar temiz, bol ve ucuz suya kavuşacaktır. Ingiliz sarayı Amele partisi demokrat- laştırılmasını istiyor Londra 22 (A.A.) — Hazinei hassa hesabatının tetkiki sırasında amele partisinin İngiliz sarayını demokrat- Yaştırmak için gayret sarfedeceği zan- nedilmektedir. Amele partisi demokrat bir memle- kette sarayın arislokrat olmuyanlara karşı daha, açık bulunması ve halen aristokratlarla İngiliz ve ecnebi zengin- lerinin saraya kabulü imtiyazının tev- sil lâzım geldiği kanaatindedir, Amele partisinin mebusları fakir 81- nıfa mensup bir kadın veya bir erkek, nadiren olduğu gibi, saraya kabul edi- lecek bile olsa bu husustaki merasimin icap ettirdiği masarif dolayısile buna imkân olmadığını söylemektedirler. Bu mebuslar, kral ve kraliçenin maiyeti- ni teşkil edenlerin muayyen bir çember dahilinde kalmaması lâzım geldiğini ilâve etmektedirler, Pariâmento mahfellerinde amele par- tisi mebuslarının bu arzuların yerine getirmek kabil olmadığı beyan edil- mektedir, Bu mahfeller, saray âdetle- ümid elmemektedirler. “Mücadele devam edecek, ! tulmasını kabul etmiştir. Fakat cum- | kimiyetine dokunulmasma müsaade etmiyecektir.> Fas hakkında da M. Azana söylemiştir: «Fas İspanya için daima bir endişe | mevzuu olmuştur. Fakat İspanyanın Fastaki haklardan vaz geçeceğini as- Ja ümid etmemelidir.» ALMAN MAHAFİLİ NE DİYOR? Beriin 22 — M. Azananın nutku şunları kında Alman istihbarat ajansı general Frankonun dalma İspanyanın tema miyetinin muhafaza edileceğini söyle- miş olduğunu hatırlatıyor, buna rağ- men M. Azananın telmihlerini dikkate şayan görüyor, Madrid 22 — Hükümet kuvvetleri Madrid cephesinde mühim bir askeri mevkii ele geçirmiştir. “İleri - hareketi muvaffakıyetle neticelenmiştir. Kıbrısta yeraltı hangarları yapılıyor Kıbrıs İngiliz. hava kuvvetleri için merkez olacak Londra 22 (A.A) — Morning Post gazetesi, Kıbrıs adasındaki Nikosta ya- kınında birçok yerallı hangarları inşa edileceğini bildiriyor. Doğu Akdenizin- deki İngiliz hava kuvvetleri için Strate-; ji merkezi tesisine matuf olan bu prog- ram 250 bin İngiliz lirasına mal olacak» tr. Garnizon 2000 mevcutlu olacaktır. Irak petrolünü Hayfaya sevkeden bo- ruların inşasından sonra Kıbrıs adası- nun aldığı büyük sevkülceyş ehemmi- yeti bu vesile ile bir kerre daha tebariiz ettirilmektedir. Vekiller heyeti dün toplandı Ankara 22 (A.A.) —İcra vekilleri heyeti bugün başvekil İsmet İnönünün başkanlığı allında toplanarak muhte- Uf işler üzerinde görüşmelerde bulun- muş ve bu işlere aid kararlar vermiştir. Büyük radyo istasyonlarımız bir milyon sekiz yüz bin liraya çıkacak Ankara 22 (Telefon) — Ankarada istasyonları bir milyon 800 bin liraya çıkacaktır. Papa ağırlaştı Roma 22 (A.A) — Papanm sıhhi va- siyeti ağırlaşmıştır. Madam Simpson İtalyada oturmak için sayfiye kiralamış Roma 22 (A.A.) — Popolo di Roma gazetesi madam Simpsonun nisanda Formia'ya geleceğini bildirmekte ve bu şehirde kendisi için büyük bir safiye kiralanmış olduğunu ilâve eylemekte- dir, MADAM SİPMSONUN TEYZESİNİN OĞLU ÖLÜ BULUNDU Madam Simpsonun teyzesinin oğlu olduğu söylenilen M. Montago isminde! biri Amerikadar Viskonsinde gara- jında ölü olarak bulunmuştur, Polis otomobilin ekzost borusundan çıkan gaz tarafından zehirlendiğini tesbit et- miştir. İsticvap edilen karısı demiştir ki: — Kocam son zamanlarda madam Simpson hakkında bir kitap. yazmak İçin madam Simpsonla annesinden izin! istemişti, fakat müsaade #Jamamıştı. inin mahsus bir şekilde değişeceğini | Ölümünün ne suretle vukun geldiğini i 'Telgraflar i Ispanya başvekili söylediği bir nutukta böyle diyor Madrid 22 (A.A.) — Asi tayyareler, © lediye binasının balkonunda binlerce | huriyetin otoritesine ve hükümetin hâ»| dün akşam yeniden Madrid varoşlarını Sö bombardıman etmiştir. Ölen ve yarâ* lananların miktarı henüz belli değlik © dir, Payitahtın siyil ahaliden tahliyesine süratle deyam edilmektedir. Barselon dan 60 kamyon gelmiştir. Bunlarda 30 zu 760 milliyetçiyi hamil olduğu hak de Kalalonyaya hareket etmişti ger otuzu ise payıtaht ile en y: miryolu istasyonları arasında mekik dö“ kumaktadır, CEUTA BOMBARDIMAN EDİLDİ Paris 22 — Asilerin bir tebliğinde hü kümet tayyarelerinin İspanyol Fasın- © daki Ceuta limanını bombardıman et tiğini bildiriliyor. 36 kişi ölmüştür. Öl Bunların ekserisi sivildir. General Franko İspanyol sularında © bütün gemilerin arâştırılmasını emre © miştir. g Umumi müfettiş Mıntakalarında memnu- zi niyeti mucib sa'ah — eserleri görülüyor Ankara 22 (Telefon) — Umumi müs fettişler kongresinde alman kararlar vekiller heyetince tasvip edilmiştir. BU kararlar tabedilmek üzeredir. i Umumi müfettiş mıntakalarında hel. bakımdan memnuniyeti mucip salah 4 eserleri görülmüştür. Bilhassa dördün” cü umumi müfettişlik mıntakasındâ © Dersim ve havalisinde tam bir asayi$ 2 temin edilmiştir. Bu mıntakada 932 © den itibaren 33, 34, ve 35 sene'-rind& 72 cinayet vakası tesbit edilmiş iken © son sene zarfında bu havalide tek bir © vaka bile kaydedilmemiştir. İnc? cam şişsler Ankara 22 (Telefon) — Genel itha- lât rejimi kararnamesinin M, Tistesin- de bulunan ince cam şişelerin K. L Bstesine nakli vekiller heyetince Kar rarlaştırılımıştır, Kar yağdı Kar, bugün de fasılalı surette devam edecek Dün geceden itibaren yağmağa başlıyan kar, şehrin her Lar.fm ört müştür. Rasathaneden aldığımız ma- Tümala göre kar, bugün de fasılalı bir surette devam edecektir. Bu sabah hararet derecesi saat yedide azami fevkassıfır 3, asgari 2 idi. Bir milyar zloti İLehistan milli müdafaa için mühim tahsisat kabul etti Varşova 22 (A.A.) — Bakanlar mec- isi Milli müdafaa tahsisatı hakkınd8 bir kanun kabul etmiştir, 'Bu kanuna göre, 1937 den 1940 a ka- dar milli müdafaa için bir milya» zloti tahsis edilecektir. İlk seneye ait sarfiyat Fransada yö” pılan istikrazdan ve Fransanın ayrnâ temin edeceği mütemmim krevilerdeni Son üç sene için, 400 milyonluk baş“ ka istikrazlar derpiş edilmektedir. Yunanistan Almanyadan harp levazımı alacak mühimmat ve levazımı harbiye satın alacaktır. Yunan başvekili M. Metak- sas bunun Almanyada aktedilmiş bir istikraz değil, fakat Yunanistanın klering hesabatından Almanyada olan. bloke alacağına karşı Yunanistan vE Almanya milli bankaları arasında ak“ dedilmiş bir anlaşma olduğunu beya eylemiştir. Ni e