23 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

BAĞCILIK: amaa Bağlara verilecek ma- deni gübreler hangile- ridir, nasıl ve ne suretle verilir? Bağlara her üç senede bir çiflik güb- resi vermekle beraber, çifkk gübresinin noksanlarını itmam zımnında madeni gübrelerin de bağlara verilmesi fayda- hdır. Çünkü, madeni gübreler yüksek miktarda gıda maddelerini ihtiva ettik- leri gibi az zamanda da inbilâl ederek asmalar tarafından çabuk ve kolaybkla Madeni gübreler şunlardır: 1 — Azotlu gübreler, 2 - Fosforlu | gübreler, 3 - Potası gübrelerdir. Made- mi gübreleri, cinslerine göre, muhtelif za- manlarda vermelidir. Meselâ: Azotlu gübreler - suda pek çabuk münhal oldu- Hundan - asmalar faaliyete geçtiği bir zamanda verilmesi lâzundır. Bu gübre zayıf kalmış, böyümemiş ağmalara bağlara ilkbaharda, Yazn da azar azar verilmesi daha doğrudur. Beher dönüme 5 - 40 kilo verilirse kâfidir. Azotlu göbrelerde kibritiyeti amonyak vardır. Azotiyeti sud gibi kolaylıkla inhilâi et- mez. Onun için bunu kıştan evvel top- yağa vermelidir. Beher dönüme 25 - 30 kilo verilirse kâfidir. o Azotlu gübreler- den Syanamit de vardır. Bu gübreyi çiflik yübresi ve Söper fosfat ile karış- armamahdır. Dönüme 30 - 35 kilo ve- rilirse kâfidi, Fosforlu gübrelerin bağlara faydası çoktur. Kimyevi gübre fabrikaları tara- fından yapılan kemik. tozu da bir nevi fosforlu gübredir. Kemik tozunun kireç ve fosfor cüni- karıştırılması katiyyen doğru de- Süper fosfat, bu da pek iyi bir madeni gübredir. Dönüme 35 - 50 kilo kadar kış hafriyatı ile beraber verilirse erk favdahdir. Potssh madeni gübreler: Bağların en rivade muhtac olduğu bir gübredir. Bun- lardan kibritiyeti potas vardır. Bu güb- re kili, kireçli ve ümüslü topraklarda ilkbaharda, hafriyat zamanı verilirse da- ba iyidir. Maamafih, sonbaharda veril- mesinde bir mahzur yoktur. Ümüsü olmuyan, kireci pek çek olan tebeşiri | topraklarda potas muhafaza olunamıyacağından bu gibi topraklarda potaslı gübreler, bağlar çiçek açtıktan sonra verilmelidir. Beher dönüme 25-30 kilo verilirse kâfidir. Potash gübreler yerine muhtelif ağaç külleri de verilebilir. Meselâ; Asma dal ların yanmasından elde edilen kül ga- yet güzel bir potaslı gübredir. Çiflik güb- vesinde, toprakta kaybolan amonyak kısmıdır, bir kısmı azotiyet haline geçer bir kısmı da sonbahar yağmurlarile top- yağın en derin tabakalarına giderek kay- Tefrika: No. 1 sonra da benim sıramz diye az çok he- yecanlanıyorum. Hattâ kale bile alın- mayan en küçüğümüzde de bir deği- şikiik var. Ablamızın gülüşünü sık sık işilemiyeceğimize rağmen evde sanki bir sevinç rüzgâr: esiyor. Bu ük düğün onu takip edecekler için bir saadet va- adi. Büyük sevincimin arasında sebe- bini iyice anlıyamadığım bir hüzün sak- h. Eğer hislerimi tahlil etmek için sab- nm olsa bu hüznün fazla bir gururdan ileri geldiğini keşfedeceğim. Ben hilkaten ast yaradılışhıyım; ni- anlar, düğünler her ne kadar hoşuna Nasıl oluyor da en aptah, en beceriksizi bile nazik sinirlerimize tamamiyle hük- medebiliyor? Aklı başında, hayatı iyi- ce anlamış, muhakemesi ve seçme ka- biliyeti kuvvetli zannetiiğiniz bir genç kız günün birinde önüne ilk çıkan er- keğin karşısında ya sevmeğe başladığı vermelidir. o Azotlu gübreler i KIRILAN BEBEKLER Güzel bir salon çiçeği füksin Münüei Yesi Zelid adas» olasi File- sin çiçekleri: dal yapraklarına uwhü- faza eden, zarif pek şık bir nebaltir. Yapraklar ufak beyzi veya yuvarlak bir şekilde, çiçeklerinin dökülmesile geriye | kalan yuvarlak kırmızımtırak meyvaları ile tel balon içerisinde hoş manzaralar arzeder. Füksin çiçegi sanbcı ve sarkıcı bir nebattır. Tavana asılmış tel balon İ icerisinde, büyümüş hali herkesin maza- n dikkatini celbedecek kadar hoştur. Bunlarm yetiştirilmesi diğer çiçekler «ibi değildir. Tel balonlar içerisine ko- nulan yosun, çürümüş inek gübresi, yap- rak çürüntüsü ve fımda toprağile karı- şık mahlut içerisine çiçekler ilkbaharda dikilirler. Tohumları evvelâ yastıklara naklolunurlar. Nebatın sakları pek ince, keza kökleri de kıl gibidir, bunun için bulundukları yerlere kolaylıkla sarılırlar. Füksinlerin ak sk slanması bizimdir. suyu nebatm her tarafına o püskürtmek suretile vermek İâzımdir. Bu tarzda, bir ki sene zarfında bulunduğu balonu (a- mamile doldurur ve âdeta tavana asil- mış yeşil bir balon manzarası arzeder. İlkbaharda pek sk olan köklerin el ile seyrelterek havalandırılması lâzem- dır, Aksi takdirde kök ifrazatı kökleri havasızlıktan harab eder. Buna benzer daha bir çok nebat, çiçekler varsa da Füksin kadar güzel değildirler. Resmi- miz Füksin nebatın havi Füksin balonu- nu göstermektedir. bolar, asmalar bundan istifade edemez, ezcümle bağlar meyilli, yamaçlı yerler- de olursa bu zayiat daha fazladır. Binaenaleyh o bağlardan iyi ve bol mahsul almak için kaybolan azot ve di. ğer maddeleri, madeni gübrelerle telâ- fi etmek mecburiyeti karşımda made- ni gübrelerin ehemmiyeti anlaşılır. Nakleden : Zeyneb İdü bu meziyetlerini unutuyor. Biraz ev- vel sabrım yok demiştim, yalnış, sab- rım var fakat hiddetimi yenemiyorum. Hayali meseleleri biraz karıştırdım mi bir türlü söküp atamadığımız aczimiz aklıma geliyor, o anda gururum kırı- hyor, bütün vücndümdeki kan başı- ma toplanıyor, boğazım kuruyor, yum- Tuklarımı sıkıyorum, Hayır, hayır! Ben asla, katiyen evlenmiyeceğim, isterler- se ihtiyar kız diye alay etsinler. Büheylâ ile ben babamın tabirile cay- ni yolun yoleusu> değiliz. Tahlili gay- rikabil bazı irsi huylarımadan mada biribirimize benzer hiç bir noktamız yok. Ablam sarışın, hattâ biraz müba- lâgalı sarı, uzun boylu, gösterişli bir kız. Halbuki benim kumral saçlarım hiç te şairane değil, Oldukça kısayım, gayet serbest yürüdüğüm için iki ta- rafa sallanırım. Çirkin değilim, fakat Süheylâ benden çok güzel. Şimdiye ka- dar güzelliğimizi mukayese edecek 1ü- tufkâr bir insana tesadüf etmedim. Be- nim de sıcak kanlı ve çekici olduğumu söylerler. Evet cazibeliyim, eğer ken- dimde yalnız bu megiyeti görseydim yi- İ hastalıkları, TAVUKÇULUK: Tavuklarınızı daima kon- trol altında bulundurunaz Zuhuru muhtemel her hangi bir hastalığın önüne ancak bu suretle geçmek kabildir Evlerde tavuk besliyenlerin bir çok- lan, tavuklara muayyen olan zamanlar- da, yalnız yem vererek bırakır giderler, Hattâ, bunu sfak çocuklara terkederler ve onların ahvali umumiyelerine katiy- yen bakmazlar. Halbeki, tavuklarda bir gok hastalık ârazı vardır ki, vaktin- den evvel keştedilebilirse tehlikenin önüne geçilmiş olur.. Tavuklarda görülecek umumi hasta- hk âran, shhatlerinin bozulmak üzere olduğu, kümeste hastalık zuhur edece- ğine alâmettir. Meselâ: Tavukların dermansızlığı, za- yıllaması, fena fena pineklemesi, ibikle- yinin donuk olmam, bazan ishal görül mesi gibi avarız tavukların sıhhati umu- miyelerinin bozulduğunu gösterir. Bu takdirde böyle olan tavukları hemen bi- sibirlerinden ayırmalıdır ki, zuhuru mub- temel herhangi bir sari hastulıktan diğer- eri vikaye edilmiş olsun.. Kümes hayvanlarmın bazı mühim ekseriyetle başta - görülür, bazanda »yaklarda. Meselâ: Tavukların ibiklerinin soluk olmas kansızlığa alâmettir ki: Bu da, fazla bitlerden, barsak hastalığı veya veremden ileri geldiği anlaşılır. Bundan başka ka hipna tutulan tavukların ibikleri ve ağızlarının iç tarafındaki zarlar sarımtırak olur. Keza, Yüzunmundan fazla koyu kanın ibikte görülmesi, kanın vöcudde iyi de- veran edememesinden ileri gelir. İbiklerinin üzerinde sarımtırak sert kabartıların görünmesi çiçek hastahğı nişanesidir. Gözler ve burun kenarlarm- da beyaz sanmtırak kabarcıkların zuhu- ru, burun akması tavukların şiddetli sari nezlâye tutulduklarına delâlet eder. Bu- nunla berber ağın içerisinde, beyaz beyaz gümüşü venkte lekelerin görülme si ve bunların berbad bir şekilde kok- ması tavukların difteriye tutulduklarını gösterir. Ayaklarımın pul pul kabarıp şişmesi, bunun bacaklarına doğru ilerilemesi ayak uyuzuna yakalandıklarını gösterir. İşte, bu gibi arızaların zuhons anında İâzımçelen tedabire tevessül ederek sağ- lamlarmı hastalıklı olanlardan ayırmak tedaviden dahâ faydalıdır.. Tavuklarda sari hastalıkların tedavisi hemen yok gibidir. Olsa bile çok pahalıdır. Onun için sari hastalıkların kümese girmeme sine dikkat ve itina etmek, sirayet anm- da da hasta olanları hemen kesmek da- ba faydalıdır. Bunlar meyanmda, ayaklardaki uyuz kabili tedavidir. İbiklerinin üzerinde gö- emin bir çehre ile dönen ablam bu de- fa ikimizi de şaşırtanışta. Evvelâ hasta mm oldu? diye düşündüm, lâkin ateşi sormuş. Adnan her genç kız için şerefli bir parti imiş. Çok eski bir ailenin ço- Cuğunun çocuğu imiş, kibar bir muhiti varmış, lâkin serveti yokmuş. Bir insan- da bu kadar meziyet olduktan sonra servet aranır mı hiç?. Esasen bizim ağır basan bu tarafımız da o boşluğu dolduracak ayarda. Bahsin yeknasak- bıkkınlık getiren zavalh Sühey. MEYVA AĞAÇLARI; Mevya ağaçlarından fazla hasılat almak Ağaçların gağlam kalması için ne yapmalı? Meyva uğaçlarından iyi ve bol mal #ul almak için onların fen dairesinde ba- kılması lâzımdır. Bununla beraber, bidayette dikilecek meyva ağaçlarının sağlam, hastalıkaz olanlardan intihab edilmesi lâzımdır. Bu maksada göre yapılacak, nazan dikkate alınacak hüsusatı aşağıda huli- sa olarak yazalım: I — Dikilecek meyva ağaçları fidan- larının o muhitte en iyi yetişebilecek bir cinsten olması, 2 — Dikilecek nğaçların bulunduğu toprağın iyi hazırlanmış ve gübrelenmiş bulunması ve Jüzumundan fazla sık di- 3 — Meyva ağaçlarında, meyvalar kemale gelip toplandıktan sonra, yere düşen çürük, hastalıklı meyvaları ve yap- rakları toplayıp yakmak. 4 — Keza ağaçlar üzerindeki kuru muş dalları, meyvası yaralı bereli olan- lan toplayıp yakmak. 5 — Meyva ağaçlarının gövdeleri üzerindeki kabukları toplayıp yakmak, büyük çatlakları karbonilyom macunu ile kapamak lâzımdır. Bu hususata, civar meyva bahçeleri sahiplerinin de, ehemmiyet vererek, har- fiyyen riayet etmesi lâzımdır; aksi tak- dirde hastalığın bir bahçeden diğerine geçmesi pek kolaydır. 6 — Meyva ağaçları dikilmiş olan araziyi ilk ve sonbaharda, toprağın sürmek, bellemek ve senede iki üç defa su vermek, bol gübrelemek lâzımdır. 7 — Ağaçların, ilkbaharda, kireçli, kükürtlü Bordo bulamaçı ile gövdeleri- nin badaralanmasını unutmamak İâzim- dır. 8 — Budama zamanında, ağaçlar umlü ve fenni dairesinde budamak İs zımdır. Bu hususta bilâhare aynca iza hat verilecektir. İşte yukarıda söylediğim hususata ri- ayet edildiği takdirde mey nn dan azami hasılat almabileceği gibi ağaç- lar da iyice muhafaza edilir. rülen Tekeler ishal ve inkıbaz hastalıkla- zı âsandır ki, tedavisi kabildir. Kümes hayvanlarım © yem, “sulanma sıhhat (şartlarına o ehemmiyet verildiği takdirde hiç bir tehlike yoktur ve ola- maz. İtina edilecek mühim mesele: Hariç- ten olur olmaz kimselerin kümese gir- melerine müsaade etmemek. Çünkü: Bu hal sari hastahklerım sirayet vasıtaları- dır. Zaman zaman sari hastalıkların se- beplerini yazarak bu gibi hastalıkların umumi vaziyetlerinden buhsedeceğiz.. — ım yaldızlatmak istiyor» diye çok haklı 0- larak bağırmış. İş bu kadarla da kal- mMariış., Odaya girer girmez ablam perişan bir halde kendisini kanapenin üzerine atlı, bizden imdat bekleyen bir bakışla kadında eksik olan yegâne kabiliyet te esasen insan seçememektir. Üç gün sonra Sait paşanın karısı ge- Wp bahsi tazelemeseydi, babamm da bütün istek ve isratflarına rağmen bu iş suya düşecekti. Tombul kadın bir tepsi içinde sanki oğlunun kalbini ge- tirmiş, bir türlü durduramadığı hiçkı- ederiz. Meyva ağaçları bulunun He ter, bunu kat'i olarak bilmemiz lâz Yalnız, ağaçları diktiğiniz toprağın zayıf olması ve evvelce meyva dikilip onların hastalık ve haşere İerile toprağınızın bulaşık olması yeile hastalığın, haşerelerin “diki fidanlara geçtiğini, toprağımızın bulunması hasebile | fidanların Jâyii büyüyemediğini bittabi böyle zayıf İE danlara her türlü haşerelerin musallat ması tabii bulunduğunu zannediyoru£ — İzah ettiğiniz böcekler, kışır ve kabuk delen böceğidir. Kurtlar, görüldüğü gibi, kabul altında göleri altında yaşarlar ve bu galeri” içerisine yumurtalarını koyarlar, yuri” tadan çıkan kurtlar, ağacın ka altını kemirmeğe, delik desik başlarla. Bilâhare Krizalit haline geğii ler. Bunlardan çıkan o böcekler halinde bütün kış toprak içerisinde İf bırlar. Bilâhare bunlar da yurur tekessür ve ayni vaziyeti temadi etirif ler. Bunlara karşı yapılacak sevler: | 1 — Ağaçların gövdeleri. kök gö” deleri üzerinde delikler çoken, nğesi tamamile kurumağa başlamıslar ise men sökülerek bunları yakmak. Haset delikleri pek az ise ağacı Borda bula” ön karonilyom ile srvamak ve ağaç b #azları, sonbaharda açarak ora ii etmiş böcekleri donların tesirine ar#tt mek ve beş on gün sonra her sönç KÜİ küne çürümüş, iyi muhafaza edilmiş ba?” | van gübresi vermek ve ilkbıkarda dö” nüme 30 - 35 kilo hesabile korenle Kİ nşık madeni gübre verilmesi Fvdalıdif Hastalıklı, kurtlu ağaçları sötrüğüif yerlere asgari olarak bir senn -aç memenizi, bu yerlerin sonbaharda Ef defa derin belliyerek, gübrehverek ME var meyva fidanlarını dikmeniri kumsal olmasına karşı, hemen burst dönüme 4 - 5 bin kilo çiik gül < hayvan gübresi - vermenizi tavsiye ederiz. Resmimiz, zayıf fidanlara, ağaçler musallat olmuş kışır böceklerinin rıklar arasında bir gün evvel yazl ve ezberlenmiş kelimeler, Adnanm Gö” tiği ıztırapları öyle anlatıyordu ki, Sİ heylâyı bile merhamete getirdi. Kır Biz içini çekerek; — Peki öyle ise kendisini bir kere ö” ha göreyim. dedi, : Ben de Adnanı muhakkak gör” diydim, ve nitekim gördüm. Çirkin O mamakla beraber güzel de değil, us boyu, kibar, ağır hareketleri var. 78 bi derhal tesirini yapıp yarım içinde hepimizi manyetize etti. Kend” mizi tepki, tavukçu dükkünlarındeki kafeslerin içerisine dizilmiş, başlar kanatlarının arasına sokmuş kesil leri günü bekliyen şaşkın tavukla” benzettim, Ertesi sabah Süheylâ dü Benim fikirlerim alelüsul bir formel”. olarak telâkki edildi ve yazmak yenlerin imza yerine kullandıkları Dİ parmak izleri gibi uçup gitti. Yerine başka bir damat kı tan sonra Salt paşaları kıymetten dü” şürmek neye yarar? Kendisini istediğ etsin, Adnan bana vasat bir koca gil geliyor. Canımı sıkan nokta da , bu ya. Fakat zünnetmem ki, Süheyiğ müstakbel nişanlısını benim ; inceden inceye tetkik edebilsin.