3 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

PA YA Sahile 2 Son dakika Romanın bize karşı dostluksiyasetideğişmedi Milâno mülâkatı münasebetile Tribuna ve Ciornale d'ltalianın iki makalesi Roma 3 (Akşam) — İtalyan gâzö- | nasebatının umumi çerçevesi içnide teleri bugün Milano şehrinde Türkiye | tetkik edilmek lâzımdır. “ Fransa, Almanya ile uyuşmak için Moskova ile olan ipleri koparmalıdır,, Bir Alman gazetesi, M. Delbosun nutku münasebetile yazdığı makalede böyle diyor Hariciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras- la İtalya hariciye nazırı Kont Çiano ârasındaki vukubulacak mülâkattan bahsederken, bunun Türk - İtalyan münasebatını aydınlatacak bir hâdi- se olduğunu yazıyorlar, Tribuna gazetesi diyor ki: «Türk - İtelyan teşriki mesaisinin bu yeni safhasının yakın bir zamanda diğer Türk - İtalyan münaşebatı iki ba” kımdan tetkik edilebilir; 1 - Umumi! mahiyeti haiz olan meseleler ile iki memleket arasında maddi ve mane- vi mukarenete zemin hazırlamak, 2 - İki memleketi doğrudan doğruya alâkadar eden muayyen meseleler. İki memleket arasında dostluk ve emniyetin birinci şartı şudur: Türki- Berlin 2 (4 A.) — Havas ajansı mu- | cud olan noktai nazar ihtilâfları, habirinden: Fransa usullerinde devam ettikçe de- Alman gazeteleri, Fransız hariciye | vam edecektir, Milletler cemiyeti, şim- nazarı M. Delbosun nutkuna büyük bir) GKİ Şekliile Almanya için bir yem ehemmiyet aietmektedirler. Gazete- | olamaz. ler, «esarette ölen Alman askerleri a- Berliner Tageblatt, M. Yvon Delbo- bidesine çelenk koymuş olan» Fransız su Almanyanın hususi vaziyetini ve bariciye nazırının bu hareketini mem.) epmniyet ihtiyaçlarını nazarı dikkate almamış olmakla muahaze etmekte- ye kani olmalıdır ki, İtalyanın Tür- kiyeye karşı siyaseti 1928 senesinde M. Musolininin Milanoda izah ettiği prensiplerden <aynlmamıştır. Yani feşist İtlayanın dostane ve emniyetli bir teşriki mesaiden başka Türkiyede Akdeniz devletlerile de inkişaf etmesi müstebat değildir» Roma 3 — Ciorale d'İtalia gazete- si, B. Tevfik Rüştü Aras - Çlano mü- Mkalına tahsis ettiği bir başmakale- nuniyetle kaydetmektedirler. Mamafih bazı gazeteler mehfi telek- ki etmekte oldukları bu nutku tenkid etmektedirler, Deutsehe Allgemeine Zeitung, diyor ki: «Pransa ile Almanya arasında mev- dir. Koclanische Zeitung gazetesi, M. Delbosun Alman silâhlarını tedafül mahiyette olduğunu tssdik ettiğini iddia etmektedir. Silâhları bırakma konferansına gelince, bu gazeteye gö- de'diyor ki: «Milano mülâkalı samimi ve sakin bir muhit içinde öcreyün edecek ve umumi Avrupa meseleleri ile iki mem- Icketi alâkadar eden meseleler tetkik edilecektir. Fakat Milano mülâkalında en 3i- yade iki memleketi alâkadar eden ve norma! diplomasi yollar ile halledile- cek meseleler üzerinde durulacaktır, bir gayesi ve emeli yoktur. Bu emni- yet tecessüs ettiği gün iki memleketi alâkadar eden meseleler tetkik ve hal- ledilebilir. Bu meseleler de şunlardır: 1 — Montreux muahedesi, 2 - Yeni İtalyan imparatorluğunun teessüsü, 3 - Türk toprağında mevcut İtalyan müesseselerile bunların nikişafı. Ciornale d'İtalin makalesini şöyle biriyor: | re Fransız nazırınin beyanatı bu işte : hafif bir faaliyet husule getirmiştir. Bununla beraber mesele olmuş bir ha“ *. le gelmekten uzaktır. | Angritf gazetesi, Fransız harletye ni zaretini işine gelmediği zaman ve bil- hassa Sovyetler birliği meselesinde an” lamamazlık yoluna sapmakla ittiham | etmekte ve şunları ilâve eylemekteğir: *İstikameti değiştirmek ve uyuşma şanslarına doğru dönmek'samanı he“ nüz gelmemiştir. Fakat böyle bir hattı” hareket takip edebilmek için evvelâ Moskovaya bağlıolan bütün ipleri Ko” parmak lâr Bursa treni çukura devrildi Iki vagon parçalandı iki | gardöfren yaralandı Bursa 2 — Mudanya - Bursa posta Hayatı ucuzlatmak Yüksek maliyet fiatlerini indirecek bir proje hazırlandı Ankara 2 — Hayatı ucuzlatmak için alınan tedbirler genişletilmekte- « niz Avrupa siyasetinin yeni- den merkezi ve mihveri oluyor. Bah- risefid devletleri arasındaki münase- betlerie bunların inkişafı imkânları umum Avrupayı alâkadar eder» Türkiye, İtalyanın Montreux muahe- desine iltihakına ehemmiyet veriyor. İtlaya, Türkiyenin bu talebini sami- miyetle telâkki etmiştir. Fakat Mon- treux muahedesi, Türk - İtalyan mü- Bektaşilik âyini yapanlar Suçluların üçer ay hapislerine karâr verildi Bektaşilik âyini yapmak suçundan maznun Nihad ve Mustafa 'Türabi ile bu hâdisede mahkemede yalancı şahit- likten suçlu Muhsinin muhakemeleri Amerikada müt- hiş kar fırtınası Şimdiye kadar birçok kimseler öldü San - Pransisko 2 (A.A) — San » Pransisko şimalinde Pasifik denizi sa- hillerinde şiddetli kar fırtınaları hü- küm sürmektedir. Bu fırtına bilhassa treni bugün Bursaya gelirken 17 nci kilometrede yoldan çıkarak devrilmiş, lokomotif bir çukura yuvarlanmış, iki Devrilen yagonlariz bulunan iki gardöfren yaralanmışlardır. Başka 23- rar gören yoktur. Trenin yoldan çıkmasına sebep Hollanda ticaret mümessilleri ile müzakere Ankara 2 (Telefon) -— Hollanda ti- caret mümessilleri ile mümessilleri- miz arasında cereyan etmekte olan müzakerelerin bugüzi biteceği tahmin dir, Sanayiin hayat pahalılığı üzerin- de munr tesirlerini izale için fabrika- ların yüksek maliyetlerini indirecek bir kanun projesi hazırlanmış, Baş- vekâlete verilmiştir. Bu proje maliyet kontrol kanununu O tamamlıyacak mahiyettedir. Yeni proje İle fabrikalara rasyonel çalışma yolları gösterilmekte ve bu noktadan bütün fabrikalar devlet kontrolu altına alınmaktadır, Kanun 1âyihası madenlere de şamildir. Ankara hukuk fakültesi tale- beleri imralı hapishanesini gezecekler Ankara 2 (Telefon) — Ankara hu- kuk fakültesi talebelerinden 30 kişi- Portland ve Orogo mıntakalarında şid- det göslermekledir. Bazı kasabalara münakalât kesilmiştir. Bir çok kişinin öldüğü haber veril mektedir. SU BASMASI DEVAM EDİYOR Nevyork 2 (A.A) — Bütün memle- ket büyük bir heyecanla Misispi vadi- si şehirlerinin falâketle mücadelesini takip etmektedir. Sular İllinois devle- nde kâin Cniroda bendin tepesini bulmuştur, İhtiyat tedbir olarak teh- dit, altında bulunan şehirin kadın ve çocukları tahliye edilmiştir. İtalyan yüksek müdafaa mec- lisi senelik toplantısını yaptı Roma 3 (A.A.) — Yüksek mili mü- dafaa meclisi Venedik sarayında M. Mussolininin riyaseti altında senelik toplantısını yapmıştır, Madridde harp dün birinci ceza mahkemesinde biti- rilmiştir. Muhakeme neticesinde Niha- dın evine birçok kimseleri toplıyarak kendisi bektaşi tacı giymek üzere bek- taşilik âyini yaptığı ve taç giydiği, Mus- tafa Türabinin de Nihada taç giydir- mek suretile bu cürme fiilen iştirak et- tgi sabit olduğundan tekke ve zaviye- lerin kapatılması hakkındaki kanuna muhalif hareketten dolayı üçer ay müddetle hapislerine karar verilmiştir. Ancak bunlardan Mustafa Türabi suç işlendiği zaman 60 yaşını ikmal etmiş bulunduğundan cezasının altıda biri indirilerek iki ay, on beş gün hapsine karar verilmiştir. Yalancı şahitlikten suçlu Muhsin de üç ay hapse mahküm olmuş, fakat mu- hakemenin ikinci celsesinde yalan ifa- desini çevirerek hakka rücu etmiş ol- duğundan cezası bir buçuk aya indiri)- miştir, Hataylılar lik bir kefile sümesir tatilinden İsti- fade ederek, İmreli adasındaki mo- dern hapishaneyi gezecekler, oradan da İstanbul ve İzmire giderek bu iki vilâyet hapishanelerini göreceklerdir. Talebelerin seyahat masrafı adliye vekâleti tarafından verilecektir. 937 bütçesi 32 - 36 milyon liralık bir esasları nedir? varidat fazlası gösterecek ai Ma dü Ankara 2 (Telefon) — Müstakil , (o Ankarc2— Maliye vekâleti 937 büt- ağır ceza mahkemesi bulunmuyan yer- çesi hazırlıklarına devam cdiyor, Mali lerde, ağır ceza davalarına ve mün- | Yılın ilk altı ayının 936 yılının İlk &- ferin de asliye hukuk ve ceza işleri - tı ayna göre 16 milyon liralık tahsilât ne bakmak suretile tek hâkim ika. | razlası ve mesi, - işlerin daha çabuk görülmesi- 936-937 yılının memleket kalkınma- ni temin etmek bakımından fayday, | #inda sayılı bir yıl olacağı ve yeni büt- görülmüştür. Bu hususla bazırlanan çemizin bü yıla göre 32-36 milyon lira- kanun lâythası bugün mecliste mü- ık bir fazlalık göstereceği tahmin edil zekere edilecektir. Keke: 7g 0) Bu lâyihaya göre, C€73 Muhake- Bayramda mektepler bir ediliyordu. Bazı ihtilâf noktaların halli için müazkereye yarın da (bu- gün) devam edilecektir. İşlerin çabuk görülmesi için Tek hakim ikamesine dair olan lâyihanın Havalar düzeldi, topçu |Türk matbuatına teşekkür faaliyeti artıyor ediyorlar eni GİR Ankâöra 2 (Telefon) — Matbuat Madrid 1 — Havalar düzeldiğinden meleri usulü kanununun #21 inci maddesine yazılı cürümlere ait da, vaları gören asliye mahkemelerinin ceza dalreleri iki âza İle bir relsten mürekkep olacaktır. Bu ceza daire. hafta tatil edilecek Ankara 2 — Maarif vekâleti 22 şu- bat pazartesi gününe raslıyan dört günlük bayram tatilini takib eden cu- ma ve öumartesi günleri de mektep- umum müdürlüğüne, Hatay Cumhu- Madridde tekrar harp başladı. Topçu | riyet Halk Partisi kaza pe kurul uray başkanı Ayten Bozkurt ve milli Hatay mitinginde hamr bulunan halk namına Sanda imzasile şu telgraf gel- miştir: «Matbuatımızın yurt ve uluş işin de milli efkâra bu kadar içlen ve ya- kından isabetli tercüman oluşuna şükranla borçlu olduğumuz saygıla- Tımızı Sunarız.» Bundan başka Beylân Halk grupu namına Aziz Bilen, İbrabim Dönmez, Mehmet Emin, Ziya Çalışkan ve Meh- met Dönmez imzalarile gelen telgraf ta şudur: «Türk matbuatının Hatay müdafa- asındaki değerli mesaisine zaferimiz- den doğan sevinçle sayğılar sunarız.» Tiran elçimiz ıtimadnamesi Tiran 2 (A.A.) — Yeni 'Türk elçisi faaliyeti artmaktadır. Başvekil M. Largo Caballero dün Va lensiyada kortes meclisinde söylediği bir nutukta gelip gelmek için mukad- des bir birleşme yapılmasını tavsiye et miş ve galip geldikten sonra herkesin tekrar hürriyetlerine kavuşacağını söy- lemiştir. Meclis nihai zafer elde edilin- ceye kadar hükümete tam salâbiyet vermiş ve dağılmıştır. Ussietzky Norveçe davet ed''di Londra 2 (A A.) —Nöbel müküfatı- ni kazanan M. Ussleteky gayri siyasi bir kaç Norveç teşekkülü tarafından Norveçi ziyaret etmeğe davet editmiş- tir, eğ iş Fransız hariciye nazırı sefirimizle görüştü Paris 2 (AA.) — M. Delbos bu sa- a pu © bah Türkiye büyük elçi B. Suad Da- : ul etmişti mi i (Ali Türk geldi, mutad merasimle bugün itimadnamesini kral birinci Zogoya v leri kaza hudutleri tayin olunarak adliye vekâletinin tensip edeceği bir hâkimin relsliğinde toplanmak üze- re tek hikimlerden de teşkil olunabi- lecektir. M. Tataresko Romanya başvekili bu ay içinde Ankarayı ziyaret edecek Ankara 2 (Telefon) Bugün kendisi ile görüştüğüm hariciye ve- kâleti umumi kâtibi B. Numan Me nemecioğlundan (aldığım malümata göre, Romanya başvekili M. Tatares- ko bu ay içinde Ankarayı ziyaret edecektir. Başvekilin, hariciye nazı M. An- toneskodan evvel mi, sonra m gele lerin tatil edileceğini bildirmiştir. Hatayın ana yasası Komisyonda hariciye vekâleti umumi kâtibi de bulunacak Ankara 2 (Telefon) — Cenevreden dönen hariciye vekâleti umumi kâti- bi B. Numan Menemencioğlu bu- günkü ekspresle gelmiş ve İstasyon- da bir çok zevat tarafından karşı- lanmıştır. B, Numan Menemencioğlu ile ko- nuştum, Hatayın ana yasasını ta- yin için toplanacak komisyonda bu- Tunup bulunmuyacağını sordum. Bu müzakerede bulunmak üczre yeniden -Cenevreye söyledi, Odun yerine maden kömürü Devlet müesseseleri maden kömürü kullanacaklar Ankara 2 — Memlekette odun ve 0- dun kömürü yerine maden kömürü kullanılmasını temin için mühim bir | kanun lâyihası hazırlanarak başvekâ- | Jete verilmiştir. Bu lüyihaya göre $şi- mendifer güzergâhında ve sahillerde- ki şehirlerle bunların 50 kilometre da- hilinde bulunan devlet müesseselerin- de, içtimai müesseselerde ve fabrikalar. da taş kömürü kullanılması mecburi olacaktır. Bu muhit dahilinde nüfusu iki bini geçen ve belediye teşkilâtı olanı şehir” lerdeki müesseselerde bu möcbüriyete tâbi olacaklardır. Diğer taraftan maden kömürünün ve maden kömürü yakan #obaların ucuz tedariki için tedbirler alınacak ve Eti bank tarafından kömürün ucuza ve- rilmesi için birçok yerlerde teşkilât ya- | pılacaktır. : Teşkilâtı esasiye kanunu Dün parti Meclis gru- punda B. Şükrü Kaya izahat verdi Ankara 2 (A.A.) — C. H. Pârtisi Ka- mutay grupu bugün (dün) Antalya saylavı Dr. Cemal 'Tuncanın reisliğin- de toplandı. Cumhuriyet Halk Partisinin ans prensiplerinin teşkilâtı esasiye kanu- nuna derci hakkında 150 imza ile ve- rilen takrir üzerine Parti genel sekre- teri ve dahiliye vekili Şükrü Kaya ta- rafından verilen izahat dinlendikten sonra bu takririn intaç odilmesi itti- fakla tasvip edildi. Evvelce verilmiş olan grup kararına tevfikan Partinin Kamulay grupu re- is vekili Trabzon Saylavı Hasan Saka tarafından hasırlanan, siyasi müste- şarlıklar ihdası hakkındaki kanun tek“ fi projesi üzerinde müzakere cereyan | etmiş ve bu teklifin esas prensipleri tasvip olunarak projenin Büyük Millet Meclisi yüksek reisliğine takdimine ka* | rar verilmiştir. Ankara 2 — Encümen teşkilâtı esa- siyode yapılacak değişikliği tasvip et- miş ve lâylhayı meclis riyasetine ver- miştir, Tadilât lâyihası 5 şubat cumaf” | tesi günü mecliste müzakere edilecek” tir. Erbaada feci bir yangın Erbaa 1 — Erbâada feci bir yangın hadisesi olmuştur. Gece yarısı soba ateşinden tutuşan iki katlı büyük bir ev tamamen yanmış, bu evde misafir olarak bulunan Malatyalı Abdülaziz ismindeki 50 yaşlarında bir adam d8 yangından kendini (okurtaramıyarak, feci bir şekilde can vermiştir. Yangından sonra vaka mahallinde iki gün yapılan taharriyattan sonr# zavallı misafirin yanmış cesedi bü”,