3 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

3 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Tam bir mektep sporu olan atletizm! şimdiki halde mektepte eli ikisi kız — e mekteplerimizde taammüm etmelidir Hem az müsabaka yapı- yoruz, hem de baştan savma organize ediyoruz Memleketimizde tletizm hâreketle- rinin canlanması için yapılacak ilk iş, ne bahasına olursa olsun, bu sene Bük- | reşte yapılacak olan sekizinci Balkan oyunlarında Rumenlerin mağlüp edil- mesidir. Bunu yapabiliriz ve yapma ayaz, Bugüne kadar mekteplerimizde ta» ammüm etmemiş olan atletizm, bu se bepten bizde daima varlıkla yokluk arasında bocalamış durmuştur. Gerçi alletizm öyle bir spordur ki, onunla uğraşmış vlarilar, imkân yok, zevk ve Heyecanmi duyamazlar; hoş diğer sporlar da böyledir ya... Bugün fut- bol maçlarının fazla seyirci ve alâka toplamasının yegâne sebebi vaktile az çok herkesin top peşinde koşmuş olmar sından değil midir?... Onun için cid- den tam bir mektep sporu olan atle- #zm mekteplerimzide taammüm etti- ği gün, hem tribünlerimiz dolacak, hem de pist güzide atletler kazana- caktır. Bunu bizim kadar her atletizm me- raklısı bilir ve söyler... Buna rağmen şimdiye kadar bu vadide hiç bir müs- bet iş yapılmamıştır. Şimdilik bizi ye- güne teselli eden şey bu ciheti çok ya- kından görmüş ve anlamış olduklarım tahmin ettiğimiz arkadaşların bugün bol bol salâhiyetlerie iş başında olma larıdır. Kendilerinin bu sene Bükreş- te yapılacak sekizinci Balkan oyunları için geniş bir çalışma programı hezir- ladıklarım duyduk. Henüz bunun 0sas- larını öğrenmemiş olmakin beraber bil- gili ve gayretli bir çalışmaya istinad et- mesi Jâzım gelen projelerinin az za manda müsbet neticeler vereceğini ü- mid ediyoruz. .. Biz bugün burada, kendi kansatleri- mize göre, memleketimizdeki şiletizm hareketlerinin canlanması için neler yapılabileceğini tedkik edeceğiz. Bu- nun için evvelâ bu sporun popüler ol- ması lâzımdır. Bu da kıymetli galebe- ler ve güzel rekorlar temini ile elde edilebilir. Ondan sonra bir sistem da- hilinde çalışmak suretile mekteplerde bu spora yer verilerek az bir zamanda hiç olmazsa komşu rakiplerimize ka- fa tutacak bir kudrette bir takımımız olacaktır. O halde şimdilik ilk yapılacak iş gü- zel bir galebe elde etmek üzere çalış- maklır. Bu maksad için de, bu sene Bükreşte yapılacak olan sekizinci Bal- kan oyunları en güzel bir fırsattır, Fil vaki kudret itibarile bize en yakın olan Rumenlerin bu sene kendi memleket- lerinde koşmak gibi büyük bir avan- tajları olmasından başka son zaman- larda aldıkları dereceler llbarile de seviyemizden hayl! yükselmişlerdir Fakat buna rağmen elimiz deki elemanlar (ORumenlerinkin- den bol ve kablliyetlidir; muntazam ve . görgülü bir çalışmaya tâbi tutulduk- Yedinci Balkan oyunlarında Atinada 28 puanla dördüncü olan atletizm takımımız lirler. Gelecek yazımızda Türk ve Ru- | mak için bundan iyi bir çare de pek bu- men atletlerini ferd ferd alıp kabiliyet-| Junamaz sanırız, lerini ve derecelerini incileyerek bunu aşikür bir surette gösterirken gtletle- rimizin icap eden şerait dahilinde ça- lıştıkları takdirde galebe ihtimalleri- nin ne kadar kuvvetli olduğunu teba- rüz ettireceğiz. Şimdilik atletlerin çalışacakları z6-. mini hazırismak itibarile ehemmiyeti birinci plânda gelen idari işlerin ya- pıla gelen noksanlarını ve sakatlıkla- rını ortaya koymağa çalışacağız: 1 — Şimdiye kadar hiç bir zaman mevsim başında bir çalışma ve müsa- baka programı tanzim ve ilân edilme- miştir. Atlet daima müphemiyet için- de kalmıştır. Bu vaziyete göre bir at- let aklına geldikçe piste çıkaz, antren- man yapar, belki bir hafta sonra bir İ müsabaka vardır, belki de hiç yoktur!.| Halbuki atletlerin muayyen müsa- kalara göre çalışmaları formları nokta- sından çok mühimdir. Böyle bir prog- ramın yapılması çok müşkül bir iş ol- masa gerek. 2 — Mevsim içinde hem az müsaba- ka yapılıyor, hem de &kserisi baştan savma ve rasgele bir organizasyonla or- taya konuyor. Bu sebeptefi atletlere ümitsizlik gelmiştir. Amatör bir spor- cu bilhassa bir atlet olursa biraz teşvik bekler. Üç dört kişi önünde müsabaka kazanan bir atlet, o müsabakadan ta- mamile fena hatıralarla ayrılır. 3 — Müsabakalar hiç olmazsa iki kategori üzerinden yapılmalıdır, Genç, hevesli ve belki de kabiliyetli bir atle- tin kendi müsabakasının rekordmeni ile koşup on on beş metre takılmasını, onun bu spora karşı olan hevesinin baltalanması için kâfi bir sebeptir. Epi bir zamandan beri düşünülen bu işin ne için tatbik sahasına konmadığını anlıyamıyoruz?. 4 — Müsabaka gâliplerine güzel ma- dalyalar, kupalar verilmelidir, Halbuki! miüsabakalarımızda madalyayı bile pek nadir görürüz. Diğer taraftan gazete- lerde o günkü müsabakayı bir iki sa- tırla geçtikleri gibi çok yerde yazmak lüzumunu bile hissetmezleri. Kazan- dığı müsabakadan en ufak bir hatıra bile saklayamıyan atletin hevesini kır- 5 — Muntazam bir mmtaka şampi- yonası yaptırılıp mıntaka şampiyon- larına bir zamanlar yapıldığı gibi şe- hirdeki bütün spor sahaları için bir se- ne muteber olmak üzere serbes duhu- 6 — Atletizm ile uğraşanların, mem- Jeketemizdeki atletlerin kısmı azami- nin talebe olduğu düşünülerek imti- han ayları yakınlarında seyrekleştirip ilkbaharda ve temmuz, müsabakalar için muhakkak surette cazip bir program hazırlamak gerek- tir. Aksi takdirde müsabakalar hakemlerin huzurunda yapılmak teh- likesine girer. Bu sebepten müsabaka- ların yapılacağı güne meselâ bir fut- bol maçı sokulabilir. Musiki muallim mekte- bine rağbet artıyor olmak üzere 120 talebe vardır. Musiki Muallim mektebi talebesinden bir kısmı Ankara | — Musiki Muallim mek- tebi müdürünün çalışma odasında- yız. Eski bir maarifçi ve centilmen bir zat olan müdür bay Rauf, her suali- 'mize ayrı ayrı ve alâka İle cevap ve- riyor. Bir yandan da İşlerile uğraş- makta devam ediyor. Muallim ve ta- Jebelerin müracantlerini kabul ediyor; isteklerini ve şikâyetlerini dinliyor. Burada her şey gibi şikâyetlerin mevzuu, cezaların mahiyeti de deği- şiyor. Bir talebe geliyor: — Bay müdür, diyor, hocam bozuk keman almak için... Müdür yerinde bir asabiyet göste- rerek talebenin sözünü kesiyor: — On beş gündenberiğir neye bana müracaat etmediniz, diyor ve ilve ediyor: — Ceza olarak sizi bir hafta daha kemansız bırakacağım!. Bu ihtarın aşikâr tesiri göze çarpı- yor. Talebe cevap vermeden geri dö- nüyor. Sendeliyerek oğedan çıkıyor, 8 — Yapılacak mıntaka şampiyona- teessürünü gizlemeğe çalıştığı halde sında klüp rekabeti yaratılmalıdır. muvaffak olamadığını yüzünün kı 9 — İleri gelen klüplerini, hususi te- zarmasından, gözlerinin yaşarmasın- maslar şeklinde spor bayramları ter- tip ederek atletizm müsabakalarına dan anlıyoruz. Aradan bir kaç dakika yeçiyor geç- ehemmiyet vermeleri temin edilmelidir.) Miyor; müdürün, muavinini çağıra Burada dikkat edilecek cihet duhuliye rak titrek bir sesle şu emri verdiğini için konacak ücretin mümkün merte. | işitiyoruz: be az ve meselâ 10-15 kuruş olmasıdır, — Atölye şefinden 108 i neye ke- 10 — Futbolde yapıldığı şekilde kü- | mansız bıraktığını araştırınız ve he- me şampiyonaları yapılıp hemen arka.| men bir keman tedarik ederek ona sından da Türkiye şampiyonası yapıl. | vermesini söyleviniz!. malıdır. ... Atletizm federasyonunun genç başka- Kim bilir; 108 biraz sonra kemanı- na kavuşunca ne kadar sevinmistir? Herhalde ben bu canlı ve mânalı nının spor hayatımıza yeni bir hız vere. tablonun tatlı ve zevkli hatırasını bilecek olan bu cihetleri gözden kaçır- mıyarak içe başlamasını bütün kalbi- mizle temenni ediyoruz. plan maliye Uşak Turan yurdu idman kongresi Uşak (Akşam) — Şehrimizin ve- rimli gençlik yuvalarından bütün ömrümce unutamıyacağım. ... Musukt Muallim mektebi, Anka- Atleğ | Tanın en içerlek bir mahallesine değer vermektedir. Eski ve meşhur Cebeci mezarlığının bir kısmı üzerinde kurul- muştur, Mezarlığın şimdi arsa ve yo- In inkıâlb eden kısmında tek tük te- sadüf edilen mezar taşları olmasa idi; İdman yurdu yillik toplantısını yurt burasının pek yakın bir zamana ka- salonunda yapmışlar. Toplantıyı Hal- | dar mezarlık olduğunu anlatacak or- kevi ve Yurdun değerli başkanı Yu- suf Aysel açmıştır. Müteakiben yeni- tada hiç bir nişane bulunmazdı. Mekteple beraber Cebecinin bu kıs- den seçim yapılarak, kongre başkan- | mında yepyeni bir mahalle doğmuş- ağına ittifakla Yusuf Ayse, sekreter- Uiğe, Şahin oğlu. ve Nuri Çolak seçli- mişlerdir. İur, Muntazam bir plân dahilinde, büyük bir itina ve titizlikle kurulan bu mahalle; İç Cebeci adını ta- Yurdun fahri başkanı adliye bAş- | «makta ve zarif vilâcıkları ile eski kanı Şükrü Saraçoğlu, ve yurda bü- yük hizmetler yapan Hamit Ögene teşekkür edilmesi ittifakla kararlaş- tırılarak toplantıya son verilmiştir. Tekirdağda spor kulübü şehre yeni bir dekor katmaktadır. İçcebecinin ne kadar parlak bir ge- leceğe namzed olduğunu anlatmak için Mülkiye mektebinin burada açıl- dığını ve Ankara Hukuk fakültesi bi- Tekirdağ (Akşam) — Tekirdağ spor '| nasının da gene burada açılacağını klübü yeni idare heyetini seçmiş ve | söylemek kifayet eder. hummalı bir çalışmaya başlamıştır. Başkanlığa Ali Gür, ikinci başkanlığa | yaptırdığı Cebeci - Yenişehir asfalt yo- Hiç şüphe yok; belediyenin yeni İsmali Derin seçilmişlerdir. Klüp genç-| lu bu semtin daha büyük bir hızla leri bayramda bir müsamere vermeğe ve «Zehir» piyesini temsil etmeğe ha- zırlanmaktadırlar. Bu klübün kültü- inkişafında âmil olacaktır. Diğer ta- raftan bu yol, İçcebecinin Yenişehire doğru yayılmasını ve genişlemesini rel faaliyetlere daha fazla ehemmiyet | de mucib olmuştur. anlaşılıyor, vereceği Musiki Muallim mektebi dördü or- ta, ikisi meslek tedrisatına mahsus © olmak üzere altı sınıftan ve iki kısım- dan mürekkeptir. Orta kısmında, di- ğer orta mekteplerden fazla olarak musiki dersleri de okutturulmakta- dır. Bu kısımda bulunan talebelerin keman öğrenmeleri mecburidir. Mes- Iek kısmında kemandan maağa piya- no da mecburi olarak öğretilir. Musiki Muallim mektebi ilk mezun- Yarını 928 - 929 senesinde vermiştir. Şimdiye kadar mektepten çıkan sek- sen talebeden; Riyaseticumhur filar- monik orkestrasına intisab eden bir ikisi müstesna olmak üzere; hepsi muallim olmuştur. Bu sene mezun olacak 16 talebeden dördü Riyaseti- cumhur orkestrasma, biri de askeri bandoya ayrılmıştır. Halen mektepte mevcut 120 tale- beden elli ikisi kızdır. İlk senelerde mektebe girmek istiyen kızların sayı- sı yok denecek Kağar azdı. Halbuki son senelerde mektebe girmek Üzere müracaat edenlerin ekseriyetini kız- Jar teşkili etmektedir. Musiki Muallim ınektebine gösteri- Jen rağbet o kadar artmaktadır Ki, her ders senesi başında açılan müsa- baka imtihanlarına girip muvaffak olanlardan ancak yarısının mektebe alınması mümkün olabilmektedir. Mektebin yatılı ve parasız olması bu rağbeti doğuran âmiller arasında zik- vedilebilir, Musiki Muallim zaektebi; bir taraf- tan memlekette hakiki bir müzisyen kütlesinin vücut bulmasına yardım ederken, diğer taraftan da halk ara- sında musiki zevkinin doğmasına ve yayılmasına hizmet etmektedir, Bu maksatla senenin muayyen mev- s'mlernide meskfepte verilen «halk konserleri» ne karşı her sınıf halk ta- rafından gösterilen alâka o kadar bü- yük ve sıcaktır Ki; buna bakarak mü- sikimizin atisi hakkında tatlı ümid- ler besliyebiliriz. — Ömer Köstem aylığı 1000 kuruştur. k “Adres tebdili için yirmi bep kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilkade 21 — Ruzu Kasım 88 & İnmek Güneş Öğis İkindi Akşam Yat E. 1200 142 700 AZ ai AZ Ve 527 749 1228 15.10 17281900 İdarahane: Babrâli civan Acımusluk Sok. No 13