9 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Son dakika Siyasi müsteşarlar, devlet vekilleri kimler olacak Ankara mahafilinde, israrla isimleri zikredilen mebuslar Ankara 8 — Dün mecliste kabul &- dilen siyasi müsteşarlar kanuni lâyi- hası ayın onunda resmi gazetede çı- kacaktır. Bazı vekâletlere siyasi müsteşarların kimler olacağı hakkında birçok şayia- lar deveran etmektedir. İsrarla söylen- diğine göre maarif müsteşarlığına Er- zurum mebusu B. Nafi Atuf, maliyeye Isparta mebusu bay Mükerrem, dahi- liyeye Malatya mebusu B. Abdülmut- talip, ziraate Mardin mebusu B. Os- man, Nafiaya Trabzon mebusu B. Sır- rı Day, Hariciyeye münhal mebusluk- lardan birine namzed gösterilerek s6- çildikten sonra B. Numan Menemen- cloğlu, Sıhhiyeye (Erzurum mebusu Dr. B. Ahmed Fikri, adliyeye Kocaeli mebusu B. Salâh yargı veya eski İs- tanbul müddelumumisi B. Kenan ge- tirilecektir. Devlet vekâletine gelince (yani He- yeti vekileye memur) B. Yusuf Kemel, | B. Mustafa Şeref, B. Mahmud Esat Bozkurt ve B. Şakir Kisberin isimleri | söylenmektedir. İngiliz muhafazakârları erazi verilmesi aleyhinde Muhafazakârlar komitesi Almanyaya müstemleke verilmemesini kararlaştırdı Londra 9 (Akşam) — Tordlar ve mebuslardan mürekkeb muhafazakâr partisi komitesi, dün ittifakla ittihaz ettiği bir kararda İngiliz hâkimiyeti altında bulunan toprakların başka bir devlete devredilemiyeceğini beyan ve hükümetin vaktile bu hususta ver- diği teminatı hatırlatmıştır. Komite- nin fikrine göre bazı müstemlekelerin Almanyaya devri İngiltere için büyük bir tehlike teşkil edecek ve Afrikadaki İngiliz müstemlekelerinin tecanüsü- nü bozacaktır. Esasen bazı müslemlekelerin Al manyaya devri Almanyanın iptidai maddelere olan ihtiyacını da tatmin edemiyecektir. Muhafazakâr partisi komitesi bu bakımdan da bazı müs- temlekelerin Almanyaya devri aley- hinde bulunuyor. Yugoslavya Roma blokuna'mı giriyor? İtalya, geniş bir proğram hazırlıyormuş Times gazetesinin Belgrad muha- biri yazıyor: İtalyadan buraya ge- len haberlere göre İtalya hükümeti Yugoslavya ile çok sıkı bir Iktisadi Bu program tahakkuk ettiği tak- dirde Yugoslavya bilfiil Roma bloku- na girmiş olacaktır. Diğer Küçük antlaşma devletleri, Çekoslovakya ile Romanya bu blokun hâricinde kala- caktır. Adanada yapıla- cakyeni 2 mahalle Kızılay cemiyeti yakında bunlardan birinin inşasına başlıyor Ankara8 (Telefon) — Son Adana seylâbında evleri yıkılanların iskân- ları için Adanada yüzer hanelik iki yeni mahalle yapılmasına teşebbüs edildiği yazılmıştı. Öğrendiğime göre Kızılay cemiyeti birisimik yaptırıl- « bu mahfallerden masını üzerine almıştır, Yeni yapıla- cak bu mahallenin Adana vilâyetin- ce hazırlanan projesi Kızılayca tet- kik edlimektedir. Yakında bitecek olan tetkikattam sonra mahallenin inşası * için lâzlim gelen para Adana vilâye- tine gönderilecektir. Diğer taraftan Kızılay, evleri yıkı- Jân köylülere de evlerini yeniden yaplırmağa kifayet edecek mikdarda para yardımı yapacaktır. Eskişehir “isesindeki hadise Ankara 8 (AA) — Maarif vekâle- tinden: Eskişehir lisesinde vukuu gazete- lerde bildirilen disiplin hadisesi ve- kâletçe incelenmiş ve okul idare ku- Tulunun ceza takdiri yerinde görük miyerek disipline aykırı hareket eden- lerin esza dereceleri bakanlıkça tes- bit olunarak okul direktörlüğüne bil- dad viğiri Bulgaristan tecâvüğ ederse Yugoslav Bulgar paktı hükümden mden düşecek Atinada intişar eden Proja gazetesi, İstanbuldan alıp neşrettiği bir habere cavüz edecek olursa Yugoslav - Bul- gar paktınm münfesih olacağına dair "Türkiye, Romanya ve Yunanistana te- minat vermiştir. Selânikte çıkan İndependant gaze- tesi de Paristen aldığı bir habere göre 'M. Stoyadinoviç 15 şubatta Atinada toplanacak Balkan antantı konseyin- de bu teminatını resmen teyid ede- cektir, .. Urfa havalisinde . . şiddetli kış Bazı yolcular kar altında kalarak öldüler Ankara 8 (Teclfon) — Mahallin- den dahiliye vekâletine bildirildiğine göre Urfa ve mülhakatında şiddetli soğuklar hüküm sürmektedir. Devam- lı surette yağan karlar yüzünden yol- Jar kapanmış, merkezle bazı kazalar arasında muvasilal inkılaa uğra ruştir. Urfa vilâyetinin bu baptaki telgra- fında bazı yolcular kar allında ka- larak öldükleri bildiriliekte “ise de bunların hüviyetleri ve adedi. hak- kında malümat verilmemektedir. Ve- kâlet bu cihetin tamikini ve netice- nin bildirilmesini telgrafla mahallin- den istemiştir. Diğer taraftan bâzi kazaların aç kürtların hücüm ve tehdidine maruz kaldığı da haber verilmektedir, Futbol federasyonu relsi istifa etti Futbol federasyonu reisi Hamdi Emin istifanamesin! umumi merkeze göndermiştir. Galatasaray Felemenk takımını 4 - 1 yendi Dün Galatasaray futbol takımı şeh- rimizde bulunan Felemenk mektep gemisi takımı ile karşılaşmış ve 4 - i ene Londra $ (A.A.) — Cebelüttarıktan | bildirildiğine göre, Franko kıtaatı dün gece Malagaya varmışlar ve piş- dar kuvvetleri de Malaganın dış ma- hallelerine girmişlerdir. Burada harp eden asilerin mevcudu 30 bin kişidir. İ Hükümet kuvvetlerinin mevcuğu da yine takriben bu kadardır. Cebelüttarık 8 (AA) —Röyter muhabiri bildiriyor: | , Buradaki hükümet taraftarı maha- filin de kabul eylediğine göre asiler saat 11 de Malagaya girmiştir. Hariciye ve dahiliye vekilleri Hariciye vekili Izmitten geçerken tezahürat yapıldı Bir kaç gündenberi şehrimizde bu- lunan hariciye vekili B. Tevfik Rüş- tü Arasla, dahiliye vekili B. Şükrü Kaya dün akşamki ekspresle Ankara- ya gitmişlerdir. Veklilerimiz Haydar- Paşa istasyonunda bir çok zevat ta- | rafından uğurlanmıştır. Hariciye vekili Tevfik Rüştü Aras | şubatın 15 inde Atinada toplanacak olan Balkan antantı konseyine işti- | rak etmek üzere önümüzdeki hafta | zarfında tekrar şehrimize dönecek- tir, Hariciye vekili İzmitten geçerken büyük bir halk kütlesi tarafından se- lâmlanntış, İzmit valisi Hâmid ken- disine son Hatay zaferinden dolayı İzmitlilerin şükran ve bildirmiştir, Ankara valisi Parise gidiyor Ankara 9 — Ankara valisi ve bele- diye relsi B. Nevzad, Paris belediye meclisi tölsinin ziyaretini iade etmek için yakında Parise gidecektir. Başvekâlet binası Ankaraya gittiler minnetlerini | Devlet şurası ile istatistik umum müdürlüklerini de içine alacak yapılacak yeni başvekâlet binasının, bugün ayrı ayrı binalarda bulunan devlet şürüsı ile istatistik umum mü- dürlüklerini de içine alabilecek bir büyüklükte olacağı öğrenilmiştir. Nafia vekâleti yeni başvekâlet bins- sının avan projesini hazırlamağa baş- Tamıştır, Pamuk ziraati Bu yıl bütün Seyhan mıntakasında ıslâh edilmiş tohum ekilecek Ankara 8 (Telefön) — Seyhan mın- takasında bu yıldan itibaren tamamen ıslah edilmiş pamuk tohumu ekilecek- tir. Bütün bir imıntaka tohumlarırim birden islah “edilmesi ziraat terihinde ender görülecek hâdiselerdendir. ““Buhavalide bozuk pamuk tohumu | ekilen sâha 500 bin dönümden fâzla idi, Bu sene yalnız bu sahaya ticârf ve sifa ehemmiyetini tamamile kâybet- miş ve dejenere olmuş bir tip olan ed he) yehine klavland tohumu € Falan cliğie öğ ster ik la 800 bin lira gibi mühimi bir para faz- Jadarı girecektir. Bundan bâşka Antalyayâ geçen se ne gönderilen we yapıları tecrübelerle o sahânın giraat şartlarına çok uygun geldiği anlaşılan Akala cinsinin bu mıntakada geniş mikyasta tamimine çalışılacaktır. Ziraat vekâleti bunun si e ir. aa vi İZİ İmal Ankara 8 (Telefon) — Yenişehirde | Asiler Malagayı zaptettiler Yüzlerce insan asilerin elinden kur- tulmak için denize atıldı ve boğuldu İspanyol matbuat ajansının verdiği | bir telgrafa göre, ilk Malagaya giren | alay, bir İtalyan alayı olmuştur. Bu- nu Tercio kuvvetleri ve Faslı kıtalar takib eylemiştir. Yüzlerce kişi, Malagadan kaçabil- mek için denize atılmışlar ve boğul muşlardır. Şehir, Faslılar ve Terelo askerleri -tarafından soyulmuştur. MADRİD CEPHESİNDE Madrid 8 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Dün Aranjuez mıntaksında oMadride 47 kilometre Hariciye vekilimizle Kont Ciano arasında telgraflar Ankara 8 (A.A.) — Milâno zi- yaretinden dönüşünde İtalyayı terk ederken hariciye vekilimiz B. Tevfik Rüştü Aras tarafından İtalya barlelye nazırı Kont Ci- anoya âtideki telgraf çekilmiştir: «İtalyanm mihmmanüvaz top- rağından aynlırken, Milânoğaki Türkfilosu Yakında İtalyayı ziyaret edecek mi? Belgrad 8.— Buraya gelen haber- lere göre geçenlerde Maltayı ve Yu- nanistanı ziyaret eden Türk filosu yakında amiral Şükrü Okanın kuman- dasında İtalyayı ziyaret edecektir. İTALYAYA TETKİKAT İÇİN BİR HEYET GİDECEK Roma 3 — Türk - İtalyan dosklu- gunun inkişafı üzerine Türkiye cum- huriyeli Halk Partisi içtima tetkik- lerde bulunmak üzere İtalyaya bir. heyet göndermeğe karar vermiştir. Heyet yakında Ankaradan hareket edecektir... . Filistinde ha hadiseler Bazı Arap ev evlerine bombalar atıldı Kudüs $ (A.A) — Küdüste bir ta kım yeni hadiseler olmuştur. İçinde yahudiler bulunan bir otobüs Yenin 9 Şubat 1937 mesafede asiler şiddetli bir taarr- xa geçmşilerdir. Bu taarruz nelice- sinde milisler, istinad mevzilerine k#- dar geri çekilmeğe mecbur olmuşlar ve orada şiddetli bir muharabeye tu- tuşmuşlardır. . Asilere mühim mikdarda takviye kıtaları gelmiş ve bu sayede Laarruz- arma devam etmişlerdir. Fâkat istinad mevzileri tehlikeye girmeden evvel hükümet tayyareleri asileri mühimi mikdarda zayista uğ- ratmışlardır. Bunun üzerine asile- rin taarruzu durmuştur. Holandalıların bizde yapacakları tesisat Buna - karşılık bizde Hollândaya hububat göndereceğiz Ankara 8 (Telefon) — İkt'sat ve- kili B, Celâl Bayar, Hollanda heyeti şerefine Marmara köşkünde bugün bir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyafette adliye vekili B. Saraçoğ- lu, nafiş vekili, B.Ali Çetinkaya gümrük ve inhisarlar vekili B. Alİ Râne, ziraat vekili B. Muhlis, harici- ye ve Iktisat vekâletleri erkân ile banka müdürleri hazır bulunmuşlar- dır, Öğrendiğime göre, Hollanda heyeti ile yapılmakta olan müzakereler bit- miştir. Hâzırlanan ticâret anlaşma- si yarın. (bugün) imza edilecektir. Anlaşıldığına göre memleköte 21 İ milyonluk bir Holanda sermayesi gi- recek, bu para radyo İstasyonlarımı- zın kurulması, Ereğli, Adana ve Mer- sin limanlarının inşası, Konya ovası- nın sulanması işlerine sarfedilecek- tir, Biz de Holandelılara her sene mu- ayyen miktarda hububat gönderece- Hiz. Hatay bankası Dahiliye Türkiye - Hatay münasebetleri için bir kanun hazırlıyor Ankara 8 — Müstakil Hatayi ana yatan arasındaki münasebatı tanzim için Dahiliye vekâleti Hatayla ara- mızdaki tabiiye meselelerinin tâbi olacağı esasları tesbit eden bir proje hazırlamaktadır. Bu esaslar Hatays daki 'Türklere ans vetandaki kördeş- lerinin ırk, kan, dil birliklerinden en çok faydalanması ve kaynaşma im» 'kânlarını verecek surette tanzim edil mektedir. Bundan başka Iki memleket arasın- daki yinlt münasebetleri tanzim için bir Hatay benkasi kurulmasi mevzuü bahistir, Bu bankanın sermâyesi mil. X bankalarımızdan birinin yardımına temin olunâeaktır.., Satış kooperatifleri Bu ay içinde İz Izmirden itibaren n işe baş başlanıyor Ankara 8 (Telefon) — — Satış koope- Tatifleri teşkili hakkındaki kanun u- cibince yapılmakta olan bütün hazır- İ lıklar İlemal edilmiştir. Bu ay içinde İz“ mirden başlanarak mühim vilâyetler- de satış kooperatifleri kurulacaktır. ' civarında taarruza uğramıştır. Bu badisede kimse yaralanmamış, yalnız. otobüs hasara uğramışlır, Kudüste, Hayfada ve Beytlahamde arab evlerine bombalar atılmıştır. Berut 8 (A.A) — Araplar bir ya- budi kafilesini taşıyan otobüse taar- rüz. edergk yahudilerden birisini ya» ralamtıştandır. ğ vade Türk - Alman Klering muahedesi Berlin 9 (Akşam) — Türk - Alman Ticaret odası, aradaki klering muka- velesinin feshediieceğine dair ecnebi gazetelerde çıkan rivayetleri tekzib etmekte ve iki memleket arasındaki ticaretin fevkalâde dakişaf ettiğini, ayetisekteğir. Ni i