9 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Şubat 1937 e AKŞAMDAN AKŞAMA, Bir misal Kömür bu memleketin başlıca zen- ginliklerinden biridir. Bu serveti iyi işletmek; tam işe yarar hâle getirmek için şart, kömürümüzü” başkalarma satıcı olmaktan ziyade kendi yurdü- muzu müstehlik vaziyete getirmektir. İç pazarın en fazla alıcı olması Jâ- sım gelen memleket mahsulü; hiç şüphesiz kömürdür. Sade istihlâk düşüncesi bu işde hâ- kim değildir. Kömürün memleketi- mizde fazla istihlâki, medeniyetin ilerlediğine alâmet olacaktır, Kömü. rün çok girdiği yere teknik o nisbet- te girer, Yalnız bu kadar da değil: Orman. latımızı kurtarmak içir tek yol, hal- kı, bilhassa kasaba ve köy halkmı odun yakmaktan vazgeçirerek kömür yakmaya alıştırmak, haltâ mecbur etmektir. Anadoluda her kuvvetli Kışın Kaç ormanımıza mal olduğunu Allah bilir! Fakat, Anadoluyu kömür yakme ya alıştırmak, veya mecbur edebilmek için kömürü oraya sokmak, ucuza, mümkünse şehirden daha ucuza sat- mak lâzımdır. Devlelçiliğin, iktisadi sahada, nakliyatta faydası bu gibi şeylerden ibaret değil midir? Hükü- metin tuttuğu yol da esasen burdan başkası değildir. Halbuki, Bursa gibi İstanbula bip kaç saatlik bir yerde türk anirasili sekiz, on lira fazlasına satılıyormuş. Hep eski derdimiz: İstihsalden istih- like kadar giden yol ve ellerin çok- Tuğu, intizam ve: kontrola Bağlı di maması... Bakınız bir Kere: İstanbulda rıh- tımdan vapura kadar kömürün me törle taşımması, molörden vapura tahmil masrafı, vapur navlumu,. vâ purdan Mudanya iskelesine tahliye parası, İskeleden istasyona taşıma masrafı, trene yükleme, şimendifer navlunu, Bursada boşaltma ve saire... İstanbuldan Bursaya giden kömü- Tün geçirdiği bu macera, ve bundan dolayı fiate binen fazlalık bir çok is- tihlâk eşyamıza misal olarak alınahi- Tir. Bu masrafa - diğer eşyada - bir de çeşid çeşidi mutavasıtlarm ke zancını ilâve ederseniz, asıl müstah- sil pek az para kazanmadığı Halde müstehilik için hayatın neden bu ka- dar pahalı olduğu anlaşılır. Sanayilmizin ilerlediği bu devirde mallarımızı en uzak yerlerde bile ucuz satabilmek, iç pazarı ticaretimize aç- mak için bu meseleyi dikkatle göz önünde tutmak lâzımdır. aranmasına saasanasssasanas. Bir otomobil bir çocuğa çarptı Madam Kalaçka adında bir kadın kendisi kullandığı husus otomobilile Sirkeci caddesinden geçerken Fikret adında bir çocuğa çarparak tehlikeli surette yaralamıştır. Fikret Mhastâane- ye kaldırılmış, kaza etrafında polis tahkikata girişmiştir. Cenaze merasimi Tahran büyük elçimiz Enis Akay. gen'in, nâşı Viyanadan İstanbula maklolunan kızı Jale Akaygen'in cs- naze merasimi yarınki çarşamba gü nü öğle namazını müteakıb Beşiktaş- ta Sinanpaşa camiinde icra edilecek- iki; sekiz geçedir). e la — Evi değiştirmek İstiyoruz bay Am- ca, amma ne tarafa gidelim bilmiyo- tuz... satanlara şiddetli AKŞAM Yerinde bir karar Bayat balık . ü t ceza verilecek m Son günlerde bayat balıktan zehir- Jenenlere tesadüf edilmektedir. Beledi- ye geçenlerde balıkçı dükkânlarının tâ- bi olacakları sıhhi şartlar hakkında bir talimatname yapmış ve bunun tatbiki- ne başlamıştı. Talimatnamede bfihas- sa bayat balık satışına meydan verme mek hakkında maddeler vardı. Belediye bu maddenin ciddiyetle tatbikini alâ- Kadarlara bildirmiştir. Bayat balık satan balıkçılar mahke- meye. verilecekleri gibi birinci defa 15 gün, tekerrürü halinde tamamen ka- patılâcaktır. Belediye balıktan zehir- lenmenini önünü almakiçin sıhhiye miğfettişlerini de bu işin teftişine mes mur etmiştir. Iki çocuk peynirden zehirlendi Taksimde bir" apartımanda kapıcı Şükrü o civarda bir sütçü dükkânun- dan peynir almış, evda Elmas ve Ziya adındaki iki çocuğu bunu yemişlerdir. Yemekten biraz sonra Ziya ile Elmas hastalanmılardır. Hâdise polise bil- dirilmiş, hasta çocuklar derhal çocuk hastanesine kaldırılmışlardır. İki ço- cuğun peynirden zehirlendikleri an- laşılmıştır. Zabıta tahkikata el koy- muştur. Bıçaklı sarhoş Polisler yetişerek kendisini yakaladılar Bakırköyünde oturan Artin adında biri dün akşam üzeri son derece sar- lerine nihayet verildiğini yazmıştık. bu memurlar ücretle çalı rilmesini Dahiliye vekâlı etmiştir. caktır. hastalığı Maliye vekili " geçerken ötekine berikine saldırmağa dan İbrahim adında birini dün öğle başlamıştır. Sayın vekile seri afiyet dileriz, yemeğine evine götürmüştür. İki ar- Artin Bir aralik bıçağını çekerek Biri kadaş yemekten sonra evde oturur sokakta oynıyan çocukların Üzerlerine Sanayi ime onuncu Jarken aralarında evvel bir ala- atılmıştır. Bağırışarak kaçan çocuk") yay sanayi yl cak meselesi açılmış ve seye Si ların gürültüsüne polisler yetişerek Artini elinde bıçakla yakalamışlardir." Artin evrakile miliğe testim edilmiştir. Yenicami tamir ediliyor Bahçekapıda tramvay durak is nunda eski bir mescidin minaresi, yol üstünde olduğu için seyrüseferi Ürmektedir. Zaten harap olan bu ca miin tamirine ve minaresinin indirile- rek geriye yapıamasına Evkaf müdür- Tüğünce karar verilmiştir. Bu suretle hem minare yenilenmiş olacak, hem de buradaki istasyon daha genişliyecektir. Bundan başka Evkaf idaresi Yenicar edilmesi broşür neşredilecektir. zehin kafasına vurgrak is kan zayi eden Hâfize ŞEHİR HABERLERİ Işaret memurları Belediye, işlerine nihayet verilenlerin tekrar istihdamı için vekâlete Seyrüsefer işlerinde kullanılan me- murların yaşları elliyi bulduğu için iş- vilâyete bir istida-ile şikfiyet ettiklerini Bu müracaatı tedkik eden vilâyet, yaş tahdidine tâbi olamıyacaklarını düşünmüş ve belediye zabıtası memur-| Tarının tayini, vazifelerine nihayet ve- rilmesi ve yahud nakilleri için bir ta» Jimatname mevcut olmadığından seyrü- sefer işlerinde de mütehassıs bulunan bu memürtarm vazifelerine iade efti- Diğer taraftan belediye zabıtasına aid talimatname yakında hazırlarnığ- Maliye vekilinin cu yıldönümünü tesid edecektir. Bu- nun için şimdiden hazırlıklara başlan» mış ve çok zengin bir program tanzim . Birliğin 10 senelik faaliyetini gösteren bir de Bir kadın başka bir kadını ağır yaraladı Yenimahsilede oturan Hafize ve Mevlüde adlarında elli yaşlarında iki kadn dün bir çocuk meselesinden kavga etmişlerdir. Kavgada bunlar- dan Mevlüde kocaman bir taşı Hafi- mıştır. Vakaya polis el koymuş, faz- Yol tamir edil- tti yapılamıyacak ve bunların ıştıkları için kabil olmadığı görülmüştür. etinden rita işletilmesine müsaade edilecektir. Bir gemicinin bacakları halata takılarak parçalandı Alacak meselesi İki arkadaş arasında kanlı bir kavga gaya tutuşmuşlardır. Futbol federasyonu başkanı Hamdi Emin istifa etti ağır yarala, baygın bir Emirgâna otobüs meden evvel sefer 'Emirgân ile Eminönü arasında oto- büs işletilmesi hakkında belediyeye ya- pılan müracgat eses itibarile muvafık görülmüş ve hattâ gidip gelme biletleri de yirmi kuruş olarak tesbit edilmişti. Belediye fen heyeti tarafından yapı- Jan son tedkikat neticesinde Bebek - Emirgân yolunun çok bozuk olduğu görülmüş, bir kazaya meydan verme- mek üzere bu hatta otobüs işletilmesi Fen heyeti tarafından verilen rapor üzerine otobüs işletmesi müvafık ok madığı kararlaştırılmıştır. İleride yo Tun bu kısmı yapıldığı takdirde otobüs Beyoğlunda Kumbaracı yokuşunda Mehmed adında biri eski ahbapların- Kavgada İbrahim bıçakla, Mehme- .. Kadıköye geçsek uzak!... Ne tar | 'B. A, — Aklınız varsa şehir dışına çi Sahife 3 Ep N Yürümek kabiliyeti Bir çocuk ve doğum doktoru ile . görüşüyordum. Doktör: t — Erkek çocuklar 50 santim 3 ki- ç lo, kızlar ise 49 santim 2 kilo 700 gram olarak doğarlar. halbuki kızlar er 'keklerden çok çabuk yürümeğe baş- lar, Ekseriyetle 11 aylık iken yürür ler... Bunu duyduktan sonra uzun sene- Bir çok erkeklerin ideali şudur: Ak günde yarım saatçik yürüyebilsem... ş Ne basit, ne sudan bir ideal değil mi?.. Xi Hele medeniyet ileriledikçe, nakil va- sıtaları çoğaldıkça, işler daha ziyade kın, Asfalt yollar orada, ağaçlı şaseler