9 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

9 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

9 Şubat 1937 ö— AKŞAM ilama SİYASİ İCMAL — ——— —— Deniz silâhlarının tahdidi z silâhlarını ve gemilerin çap klerini tahdid için İngütere nanya, Sovyetler ve Türkiye ara- ada milhim müzakerelere redir. Geçen sene büyük bahri kuvvetlerinin u- e miktarları rinde an» » bulamayınca hiç ok pların çapları ve gemilerin ha- timleri devletlerin hazinelerine yıkım Olmıyacak büyüklükte olmaları hu- | Susunda mutabık kalmışlar, İngiltere, | Amerika ve Fransa arasında bir mud- hede imzalanmıştı. Fakat bunun meri olması için diğer mühim deniz devletlerinin ayni esasları! kabul etmeleri şart konulmuştu. Bu devletlerden Avrupada en mühimmi Ak Manya bulunduğundan bu devletle İn- giltere Londrada müzakerelerde bulun- Muştu. Fakat Almanya Baltık denizin- de mühim rakibi bulunan Sovyet Rus- yanın serbes bırakılmaması ve her şey- den evvel bu devletin kabul etmesi şar- iile kendisinin tahdidata razı olacağını bildirmişti. ie 4 pmz Lom Bu sırada Montreuz konferansı neti- celenip Türkiyenin Çanakkale ve Ka- radeniz boğazların: dilediği gidi tah- kim ve müdafaa hakkını temin etmesi üzerine bahri mevkiinin eheminiyeti son derecede arttığından Türkiyenin de! bu tahdidata dahil olmasına lüzum gö- rülmtştü. Almanyanın İngiltere ile müzakereye devam ederek bir karar vermesi diğer müzakerelerin daha evvel neticelenmesine bağli bulunduğundan iş uzamıştı. Şimdi Nusust temas ve * görüşme lerden müsald neticeler “alındığından İngiltere ile Almanya arasında bütün dünya deniz devletlerini ve Londrada hazırlanan yeni deniz muahedesini alâ, kadar eden mühim müzakerelerin tek- rar başlamasına bir engel kalmamıştır. Bu müzakerelerin neticelenmesi bütün dünya derletlerinin girişmiş bulun- dukları silâhları ve gemileri hem arttır-| mak hem de büyütmek için müthiş ya- rışın durdurulmasına Uk adım teşkil edecek ve şüphesiz siyast gerginliği de lahftfe yarıyacaktır. Ekmekler ele alına mıyacak hale geldi Birçok ekmeklerin içinden taş, toprak, hattâ fare pisliği çıkıyor Ekmekler, son zamanlarda, ele alın- muyacak bir hsle geldi. Alâkadarlar &kmek işinin şu veya bu şekilde hal- İi için, bir çok müşkülâttan ve teşki- Jât lüzumundan bahsedip duruyorlar, Fakat alâkadarların ileri sürdükleri Şeyler, İstanbul halkının pis ve iyi pişmemiş ekmek yeemsine bir sebep teşkil edemez. Belediyenin bugünkü vesaiti, yeni ye mali bir fedakârlığa katlanılması- ha lüzum göstermeksizin, halkın te- iniz, kirlenmemiş ve iyi pişmiş ekmek yemesini temin edebilir. Elverir ki biraz ciddiyetle çâlışılsın. Belediye, bundan sekiz, on sene ev- yel fırınlarda hamurların ayakla yoğ- Tulmasını menetmiş, her fırının bir hamur makinesi tedarik etmesi mec- uriyetini koymuştu. Bu makineler stanbulun her fırınında vâr mı? Bu: Au bilmiyoruz. Fakat görülüyor ki firinlara hamur makinesi koymakla temiz ve sıhhi ekmek pişirilmesi te- ilememiştir. ok fırınların çıkardıkları ek- in bilhassa elt kısımları kalın yanmıştır. Bu çamur'u ekmekleri yiyenlerin mide- leri bozulmamasına ve bulaşıcı hasta- Yiklara tululmamasına imkân yoktur. Fırınlarda çalışan amelenin sıhbi va- ziyetleri, kıyafetleri sağlam esaslara bağlanmamış, hamurlar yoğrulurken yabancı maddelerin karışmaması, fi rınlardan çıkarılan . ekmeklerin istif edildikleri tezgâhlerın temizliği te- min edilememiştir. Ekmeklerin için- den sicim, taş, toprak parçaları, hat- | ta fare pislikleri çıktığı görülmekte- | dir, Fırınlar, muayene ve teftiş edi. | lirse tablakârların ekmeklerin konul- dukları tezgâhlar üzerinde ya yalın- ayak ve yahut kundura ile dolaştık- Yarı görülür. Fırınlardan evlere ve dük- kânlara ekmek tevzintı da esaslı bir şe- kilde halledilememiştir. Küfeler, zen- biller içinde ekmek tevzi cden seyyar tablakârlar, hâlâ mevcuttur. —— “ İstanbul halkının en belli başlı gi- dasını ekmek teşkil eder. Bu belli | başlı gıdanın temiz olmasını temin etmek belediyenin en esaslı vazifesi dir, Ekmeklerin bugünkü ihzar, imal ve tevzi tarzlarını, esaslı bir surette ıslah ve tanzim etmek lâzımdır. Sene- de altı mliyon küsur liralık geliri olan İstanbul belediyesi halkın doğrudan doğruya sıhhati ve hayatı ile alâka- dar olan bu ekmek işile ciddi surette meşgul olmalıdır. Buğday fia fiatleri Umum piyasalarda düşme temayülü var Son on beş yirmi gündenberi sukuta temayül gösteren buğday piyasası bir- azdaha gevşemiş ve fiatler gerilemiş- tir, Bu düşme bütün dünya piyasala- rında göze çarpıyor. Bir haftadanberi İstanbulda harice yeni satışlar yapılmamış, yalnız evvel- ki mübayaatın sevkine başlanmıştır. Almanyaya 85,000 ve İttiyayada 860,000 kilo buğday ihraç edilmiştir. Bu malların tutarı 90,000 lirayı bul- maktadır. Ihracat daha ziyade sert buğdaylar üzerine olduğu için bu cins buğdaylar. yükselmişti. Alıcılarm âzalması dolayı- sile en çok sert malların fiatleri düş- müştür. On gün evvel sert buğday fi- atleri 7-7,10 kuruş iken son birkaç gün- denberi 6,30-6,35 kuruştan alıcı bul- maktadır. Yumuşak buğdaylar da su- kuta mütemayil görünmekle beraber şimdilik fiatlerde mühim değişme göze çarpmamaktadır. EKMEK FİATLERİ DEĞİŞMEDİ Dün toplanan belediye narh komisyo- nu ekmek : ve francala fiailerini dü- şürmeğe imkân bulmamış ve bir hafta müddetle flatleri değiştirmemeğe ka- rar vermiştir. Maamafih, flatler bu haftada dü- şerse gelecek hafta fiatlerin bir mik. Liman işleri hak- Izmir telefon şirketi hükümete geçiyor Satış mukavelesi bugünlerde Ankarada imza edilecek kında tedkikler Dün iki İngiliz mühendisi geldi İktisad vekili bay Celâl Bayarın bu- günlerde şehrimize geleceği yazılmıştı. Bay Celâl Bayar İstanbulda Liman işlerile meşgul olacak, esaslı tedkik- lerde bulunacaktır. Vekilin şehrimiz- de kısa bir müddet kalması ve buradan İzmire giderek orada da liman işlerini gözden geçirmesi, kuvvetle muhtemel- dir. Bay Celâl Bayar İzmirden dönüş- te İstanbul Jimaşı için yaptığı tedki- kata devam edecektir. Diğer. taraftan İstanbul limanının modern tesisatını yapacak olan Gibbs müessesesins mensupiki mühendis dün Londradan şehrimize gelmiştir. Bu mühendislerin iştirakile dün liman idaresinde bir toplantı yapılmış ve yeni yapılacak tesisat etrafında görüşül- müştür. Liman umum müdürü bay Ra-| ufi mühendislere limanın vaziyeti et- rafında izahat vermiştir, Bugün de İs- tanbul limanında ameli tedkikata baş» Janacaktır. birinci sınıf mühendislerinden iki kişi daha gönderecektir. Bu ayin on altısıns! da da müstakbel modern tesisata aid aletler Yondradan gönderilecektir, Manisada dağcılık sporu ileriliyor 150 sporcu yakında Bozdağa bir seyahat yapacak Manisa (Akşam) — Manisa gençliği bağcılık sporuna büyük bir ehemmiyet veriyor. Komutan Albay İsmail Hakkı Alpan, bütün vilâyet gençliğini dağcı- lık sporuna teşvik etmektedir. Halkevi, gençlere her türlü yardım elini uzat- mıştır. Vilâyet merkezi ile kaza ve köy- lerde dağcılık spor şubesine 150 genç yazılmıştır. Bunlardan (50) si bayan- y İzmir . İki haf- ta içinde gelecek, dağ gezintilerine hiz verilecektir. Yakında Manisalı (150) dağcı İzmi- re ve oradan Bozdağa bir seyahate çı- kacaklardır, Cenup ve şark hududu gümrüklerinde yapılacak memur evleri Ankara 8 (Telefonla) — Gümrük ve inhisarlar vekâleti cenup ve şark hudutları gümrüklerinde yapılacak | memur evlerinin keşiflerini yaptırmak-| tadır, Maamafih vekâletin bu seneki bütçesinde bu iş için konulmuş tah- sisat olmadığından evlerin inşasına anca, gelecek mali yıl içinde başlana- bilecektir. Bilindiği gibi . geçenlerde meriye- te konulan bir kanunula, gümrük ve in- hisarlar vekâletine gümrük memürla- rı le muhafaza sübayları için mes: ken yaptırılması salâhiyeti verilmişti. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Pangaltıda: Nargileciyan; Taksim: Limonciyan, Beyoğlu: İs- tikld! caddesinde Dellasuda, Gala- ta: Karaköyde Hüseyin Hüsnü, Ka- sımpaşa: Müeyyed, Hasköy: Aseo, Eminönü: Salih Necati, Heybeli- ada: Tomadis, Büyükada: Merkeğ, Fatih; Saraçhanede İbrahim. Halil, Karagümrük: Ali Kemal, - Bakır- köy: Merkez, Sarıyer: Nuri, Tarab- ya, Yeniköy, Emirgân, Rumelihisa- rındaki eczaneler, Aksaray: - Cer- rahpaşada Şeref, Beşiktaş: Nail, Kadıköy: Söğüdlüçeşmede Hulüsi Osman, İskele caddesinde Saadet, Üsküdar: İttihad, Fener: Balatta Hüsameddin, Beyazıd: Asadoryan, Küçükpazar: Necati, Samatya: Çula, Alemdar: Cağaloğlunda Ab- Gibbs müessesesi birkaç güne kadar | dülkadir, Şehremini: Topkapıda Nâzım, tar indirilmesi ihtimali kuvvetlidir. am Sahife $ İzmir otomatik telefon şirkeli binası İzmir (Akşam) — İzmir ve havalişi otomatik telefon şirketi, hükümetçe sa- tan alınmak üzeredir. Ankarada Nafıa vekâletinde yapılan müzakerelerde şir- 'ketin satın alınması için esaslar üzerin-! de anlaşma hasıl olmuştur. Vaktile İz- mir belediyesinin teşebbüsü ile, Tür- kiyede ilk defa İzmirde vücuda getiril len otomatik telefon tesisatı, kullanış itibarile diğer yerlerdeki otomatik tele- fonlardan daha mükemmeldir. Teşkil edilen şirkete İzmir belediyesi, yüzde (55) hisse ile iştirak çimiş, diğer hisse- leri Erikson şirketi ile hususi eşhas ak mıştı. Daha sonra, belediye diğer his- seleri de satın alarak şirketin sahibi ol-. muştu. Fakat şehirler arası telefonu hükü- telefonunun da hükümete aid olması lâzımdı. Daha geçen sene Nafır vekâ- leti, İzmir otomatik telefon tesisatını salın almağa karar vermişti, son Za- manda şirket heyeti umumiyesince mu- rTahhas seçilen şehir meclisi azasından. enn Zine eğklibten nlienya: das vet edilmiş ve ve görüşmelerden osnra | dönmüştü. Bugünlerde tekrar Anka- Taya giderek satış mukavelesini imza edecektir. y Belediye, şimdiye kadar İzmir otoma» tik telefon tesisatı için 220,000 lira sar- fetmişti. Hükümet, şirketi bu miktar ü- zerinden Satın alacak ve yüzde üç faiz- le parayı yirmi yılda ödiyecektir. İlk sene belediye (7,500) lira alacak, diğer yıllarda bu miktar 8-10 bine çi- kacaktır. Belediyenin, Erikson şirketine yüzde üç faizli 100,000 Tiralık borcu vardı. Hü- kümetin vereceği paradan, bu borcun sekiz veya on yılda ödenmesi için yeni | bir mukavele yapılacaktır. Bu mukave- mete ald olduğuna göre İzmir otomatik! leyi akd için şehir meclisince belediye reisi doktor Behçet Uza salâhiyet ve- Satış mukavelesinin imzasını müteğ- kip otomatik telefon şirketi tesisatı dep» hal hükümete geçecek ve şirket tasfiye edilecektir, “ Şehir -meclisinde Berberlerde fenni malü- mat ne gibi şeylerdir? Bunun yeniden tetkiki için mazbata encümenlere iade edildi Şehir meclisi dün birinci rels ve- kili B. Necip Serdengeçlinin reisliği altında toplandı, Zabıt okunduktan sonra âzadan B. İsmail Hakkının an- sızın vefat ettiği meceise beessürle bil- dirildi. Meclisin teessürünü ailesine bildir- mek üzere âzadan B. Mustafa Şevket ve B. Galip Bahtiyar memur edildiler. B. İsmail Hakkı merhum, meşruti- yetin ilk senelerinde Mahmud Şevket paşanın yaver de bulunmuş, bilâ- hare Sinop mebusu olmuştu. Bundan sonra . Mecidiyeköyü hak- kında fen işleri müdürlüğünün bir tezkeresi okundu. Bu tezkereye göre yakın zamana kadar şehir hududu ha- ricinde kalan Mecidiyaköyünde, $0- kakların istikameti. çizilmediği için köyün alacağı şekil de tesbit edileme- mişti, Fen heyeti, Mecidiyeköyünün #ekarrür eden şeklinz dair bir harita hazırlanmıştır. Romanyadan gelen muhacirler ta- | rafından satın alınan Silivrinin Çan- | ta köyüne bağlı Çeltik çifliğinin başlı başına idaresi hakkında köylülerin dilekleri üzerine mülkiye encümeni- hin mazbatası okundu. Encümen, bu dileği Kabul ettiğinden meclis te tösrip etti, Berberlerin ondülâsyon 'makineleri hakkındâ mülkiye ve sıhhiye encü- meni tarafından müşterek olarak ya- nlan mazbata ile fen işleri tarafın- dan hazırlanan talimatname okündu. “ Mazbafâya göre sıhhiye “vekâleti, berberlerin ondülâsyön yapmak için kullandıkları ekseriya zehirli madde lerin yasak edilmesi ve ondülâsyonun. bazı şartlara ve kayde tabi olarak | - Meclis perşembe günü elektrik cihazile yapılmasını emretti. ğinden her iki encümen yapılan ta» limatnameyi -tadilen muvafık görü- yordu. Saç tuvaletini yakından alâkadar eden bu talimatnameye göre ondülâs- yon âletleri mutlaka elektrikle isın- dırılacak, fakat hem kullanan, hem de saçları kıvrılanlar için bir tehlike ve kazera Meydan vermiyecek - ter- tibatı haiz o'âcaktır. Berberler, buhar ve havagazı ile müteharrik âlet kullanamıyacaklar, ondülâsyon âletleri belediye fen he- yeti tarafından muayene edilerek damgalanacak, önümüzdeki haziran- dan sonra. hiç bir berber dükkânında damgasız âlet bulunmuyacaklır, Yeni tipte âlet kullananlar, beledi- yeden müsaade almağa mecbur olar caklardır. . Bu âlelleri kullanacaklar rın fenni malümatı olup olmadığı be- lediyeden müntehap bir heyet hu- zurunda yapılacak imtihan neticesin- de belli olacak ve kendilerine bir ch- liyetname verilecektir. Talimatname İle mazbata okun- duktan sonra âzsden B. Avni söz al- dı, Bir berberde bir fizisyen gibi fen- ni malümat aramanın doğru olma- dığını, yalnız makineyi kullanması- Tun kâfi olduğunu söyledi. B. Galip Bahtiyar, B. Feridun Man- yasi mazbatayı müdafaa ettiler. İn- sanların sıhhatine ve hayatına taal- lükeden bu mühim işin her makine- i yi kullanana bırakılması doğru ©k madığını | söylediler. Mazbatadaki (fenni malümat) tabirinin yeniden tedkiki için encümene iade amenna