9 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

9 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

. 9 Şubat 1937 Evlilikte saadet reçetesi Tek çocuk yapmanın birçok mahzurları vardır Neslimizi güzelleştirmek için nelere baş vurmalıyız ? Bir çok erkekler ve kadınlar kendi , mesleklerinde bir hayat arakedaşile ewlenmeği ideal izdiyacın şartların- dan: biri addederler, Bizde ayni mes- lekte olan ve çok iyi geçinen karı ko- calar epeycedir. İşte sahne artisti ka- rı koca: Ertuğrul Muhsin - Bayan evli bir karı koca: Ahdülhak Hâmid - evvel bir karı koca: Abdülhak Hâmid - Bayan Lüsiyen, bilhassa son seneler- de kıymetli eserler yazan bayan Lüsi- ye. kendisini büsbütün edebiyata ver- İşte memleketin en nişancı bir karı koca: Avci- bayan Nezihe ile zevs ir karı koca; M. Ze- keriya - Bayan Sabiha Zekeriya ve işte ayni muayanehanede çalışan iki kıymetli doktor karı, koca... Ekrem 'Behest. - Bayan Semiramis Ekrem. Muayenebanenin o Beyoğlu endde- sine bakan salonlarından. birinde ko- nuşuyoruz; bayan oSemiramiş diyor ki: — İdeal bir çiftin mesud olması için herhalde çocuk lâzımdır. Fakat ben bizde çotuk yapma şeklini hiç doğru bulmuyorum. Çöcuklarımız tesadüfi oluyor. Gelişi. güzel oluyor... Bunun için karı Kocalar şaşırıyorlar, hazır- ıksız bulunuyorlar. Halbuki çocuğu bilerek, programla: yapmalı.. ewlenir- ken kadın da, erkek de karar verme- li... Evlendikten şu kadar sonra ço- cuk yapacağız. «biz ihtiyarlayınca şu yaşa gelince çocuğumuz da şu. yaşa: gelecek.» diye hesab etmeli... Hatta çocuğumuz şu mevsimde doğmalıdır. Bu mevsim bizim çocuğa bakmamız Için daha müsaid olan mevsimdir. diye karar vermeli... Bütün bunlar evlilerin elinde olan şeylerdir.. böyle hazırlanarak, bilerek, karar vererek çocuk yapılırsa çok iyi neticeler alı- nır. Çocuğa daha iyi bakılır. Halbuki bizde doğan çocuklar hep tesadüfidir. Kadın birdenbire gebe Kalır... Ev halkı şaşırır. Çocuk ailenin en sıkışık bir zamanında ve onların çocuğa en fena bakacakları bir mev- simde doğar.. evliler için evvelce dü- şünülmüş, taşınılmış bir çocuk yap- ma programi herhalde şarttır. Şu ka- dar çocuğumuz olacak.. bunların ara- larında şu kadar yaş farkı bulunacak. Çocuklar şu mevsimlerde doğacak. «TEK ÇOCUK YAPMAK DOĞRU i DEĞİLDİR.» ” — Birailenin saadetinin tam olma #1 için kaç çocuk İster?.. — Tek çocuğa katiyyen taraftar değilim. Hatta tek çocuk yapmağı ga- yet mabzurlu bulurum. Bir kere ana ile babanın tek çocukları - dikkat edi- niz - son derece fenn yetişirler; Aile- nin biricik çocuğu olduğu için kendi- sinin üzerine fena halde düşülür ve çocuk gayet şımarık yetişir, Ben nor- mal bütçeli bir ailenin üç çocuk yap- masına taraftarım. Sonra dikkat ediyorum. Mâalesef harpten sonra. bizim neslimiz oldukça çirkinleşiyor. Ben etrafımda güzel vü- Yutlü, güzel endamlı bir genç kız gö- yemiyorum. Erkeklerimiz de çirkinle- şiyorlar, Neslimizi güzelleştirmek için son derece çalışmalıyız. gelecek nesil- lerin güzelleşmesi için de ne yapma- 11? Bu da ancak annelerin lâyıkile ço- cuk bakımı bilmeleri ve onu tatbik et- meleri ile olur.. gayet muntazam vü- Cudlü iri yarı şimalli kadınlar ve er- kekler görüyoruz. Bizim neslimizin de böyle yetişmesi için hiç bir mâni yek: tur. Çünkü doğuşta: biz de onlar ka- dar doğuyoruz. Doğumda, vasati ola» rak erkekler 50 santim, kızlar 49 san- tim olarak doğarlar. Erkeklerin vasa- ti olarak ağırlığı 3 kilo, kızların 2 ki- lo 800 gramdir. Yalnız kızların erkek- lere bir faik tarafı: vardır. Erkekler» den daha çabuk yürürler. 11 aylıkken kızlar ekseriya yürürler. Doğuşta tap* kı şimalli gürbüz ihsanlar gibiyiz. mesele bundan sonra. başlıyor. Bir çokları derlerki! «Çocuğun ters biyesi 2 veya 3 yaşından itibr ven baş- Dr. Semiramis Ekrem lar.» Bu yanlış bir sözdür. Çocuğun -terbiyesi doğumda başlar, Ama bitta- bİ yeni doğmuş çocuğa: <Altını kir- letme.» diye bağırarak değil. onu muntazam bir hayata alıştırarak... ra mikroplar sulu yerde çoğalırlar. Böyle şişman suyu bol vücutlerde fa- aliyetini büsbütün arttırırlar. Bu vü- cutteki çocukların küçük birer nez- lesi bile bazan çok ağır hastalıklara yol açar. halka: şişman çocuğun. sıh- hatli çocuk olmadığını anlatmak lâ- zımdir. EN MÜNASİP EVLENME YAŞI — Sizce en münasip evlenme yaşı hangisidir? — Herhalde iki tarafın ve yahut yalnız erkeğin mevkiini temin etme den evlenmesine taraftar değilim. Bu da birez zaman isler, Bence en mü: nâsip evlenme yaşı kadın 25 erkek 35 olduğu zamandır..Ben kadinla er- kek arasında hiç değilse 10 yaş bu- lunmasına taraftarım. Çünkü bugü- nün Kadınlarının ne Kadar geç ihti- yarladığını-iddia edersek edelim şunu itirala mecburuz ki, Kadınlar erkek- lerden çok çabuk çöküyorlar. Ancak 10 senelik bir yaş farkı olursa otuz beşinde ırkında ve kırkından sonra | Karı ile Kocayı âdet: akran yapıyor. — Kerrile kocanın saadetleri için akrabalarile bereber mi oturmaları yoksa yalnız mr oturmaları lâzımdır? İKİ ODALI EV SARAY GÖRÜNÜR — Kâtiyyen yalnız. tabif yeni ev- lenen mütevazı bütçeli bir çiftin 8 - 10 odalı evi olmaz ya.. yeni: evlenenler için 2 odalı fakat yalnız kendilerinin evleri saray. gibi görünür. Ve böyle görünmelidir. Çünkü hiç yoktan bir genç kıza iki odahk bile olşa bir ev veriyorsunuz. Bilen için 02 saadet mi- dır'bu?.. Fakat maalesef İstanbulda genç evliler için küçük apartıman hiç yok. Meselâ 3 odalı bütün konfo- ru haiz bir apartımanı biliyor mmusus nuz? Ben o kadar aradım bulamadım; — İdenl bir çift, saadetlerinin tam olması için nerede oturmalıdır? Kır da mı? Şehirde mi? — Eğer işleri günün her saatinde p AKŞAM Arnavutköyünde vaka tahkikatı Carih dün adliyeye teslim: edildi İ Evvelki gece Arnavudköyünde Mar- konun birahariesinde Gülüzar adında | bir kadın yüzünden Lâtr, şoför Siyam. ve'Hâlid'adlarıda üç kişinin Kavga et- tiklerini, bunlardan Lâtifin tabanca ile, şoför Siyamı ve Halidi yaraladığını muştuk. Yi i tahkikata nazaran va- kaya sebebiyet'veren Gülüzar adındaki| Dün adliye doktoru bay Enver has- tanede yaralıları muayene etmiştir. Bunlardan Halidin karnına bir kurşun saplanmıştır. Halid ameliyat yapıla Tak bu kurşunun karnından çıkarılma- sına razı olmamışsa da peritonit neti- cesinde ölmesi muhakkak olduğu bildi- rilmiş ve ameliyat yapılarak kurşun çı yine | Diyarıbekirde şiddetli kış Osmaniye yolunda bir insan el, ayak parçaları bulundu Diyarbekir (Akşam) — Kış bütün şiddetile devam ediyor ve kar mütema- diyen yağıyor. Bütün kazalar ve civar vilâyetlerle münakalât kesilmiştir. Her taraf bembeyaz Karla örtülüdür. Odun ve kömür flatlerinde yükselişin önüne geçilmek için vilâyetçe civar kazalara yazılmış ve keleklerle Dicle üzerinden Diyarıbekire külliyetli miktarda odun getirilmiştir. Odunun çekisi alta lira- dan üç buçuk liraya düşmüştür. Kö- mürün sekiz kilosu 35 kuruşta yüksek fintini muhafaza etmektedir. Osmaniye kazasından buraya gelen mevsuk malümata göre Osmaniye ova- sında karlar arasında ve yola yakın bir yerde vücudsüz bir el ayak ve bacak! parçaları bulunmuştur, vücudün baş- ka aüsamı bulunamadığından kime ald olduğu bilinmediği gibi kadın veya ar- kek olduğu da anlaşılamamıştır. Bu vücudsüz el ayak ve bacak sahi- binin yolda Kar tipisine tutularak don: duğu ve cesedinin vahşi hayvanlar tas rafından yenildiği kuvvetle tahmin e- 8. Eryetkinin tertip ettiği sürek avına 286 genç iştirak etmiştir. Avcılar, sa- 'balileyin erkenden Saveci köyünde toplanmışlar ve mıntakalarına ayrık mışlardır. Sürekte 18 domuz ve 4 çar 'kaktelef edilmiştir. şehirde bulunmağı ieab ettirmiyorsa kırda yaşamaldirlar, Bilhassa İstan- bulda oturup da deniz görmiyen bir yerde yaşamak kadar mânasız şey olamaz... KADIN ERKEĞİN İŞİNE KARIŞMAMALI., — Kadın erkeğin işine karışmalı mı? Karışmamalı rm? — Katiyyen karışmamalı... Meselâ biz ikimiz de doktor olduğumuz hak de işlerimize hiç karışmayız. > niçin doğdu, na yapılıyordu? Raporda zikredilen «Merkezi umumi> raporunda bu bah 8i ehemmiyetle kaydetmekle, mili ti- €aret ve serveti inkişaf ettirmek iddia- sile harbin başından beri takip ettiği bu siyaseti değiştirmiyeceğini; bilâkis buna bir kat daha ehemmiyet verece- ğini anlatmak istiyordu. istikameti ne olursa olsun «İttihad ve mühim ve kuvvetli bir zümreyi bağla- mak demekti. Artık cemiyet, kendi ta- Taftar ve mensupları için bu gibi ka- lak bir ilaat gösterilmek şartile- binbir menfaat vadeden bu iktisadi teşekkül- lerin başında cemiyetin «küçük efen- disi, merkezi umumi azasından Kara Kemal bey bulunuyordu. m v od «İttihad ve Terakki » nin son devirlerinde suikasdlar ve entrikalar Cemiyet nasıl battı? Teceddüd fırkası nasıl dağıldı ? Tefrika NOX İl mmm YAZAN: Mustafa Ragıb sama? Murahhaslar, Merkezi umuminin kurduğu ticaret şirketlerini iyi karşılamamışlardı. Talât bey bunu. anladı “Bu ticaret kimin için, neyin hesabi- | MURAHHASLAR, MUZIR HİSLER ALTINDA KALACAKLARDI.. dı. Bunlar, -ya şahsi vaziyetleri yahud da harp içinde bir paniğe, fena bir ce- Teyana imkân vermemek bakımından söz söylemeğe cesaret etmeseler bile - ân