27 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

27 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Şampiyonluğu kazanan Altay takımı © ve Altınordu kalesine gol olurken Izmirde final | Güneş- Beşiktaş | Bir kadirşinaslık maçları İzmir (Akşam) — İzmir futbol şam- piyonluk müsabakaları sona erdi. Final müsabakalarında Göztepe takımının. İzmirsporu 3-1 golle yenmesi ve Altay ile Allınordunun $-3 golle berabere kalmaları üzerine Altay ve Göztepe ta» kumları, şampiyonluk müsabakalarını yirmi üçer puanla başla olarak bitir- diler, cülerini yetiştirmek için gönderilmiş o- lan antremördü. Altay ve Altınordu ta» bikine ve Altınordu kalesini sıkıştırma- ğa başlıyan ve onuncu dakikaya kadar tek kale halinde oynıyan “Altaylılar, yordu. Bu yüzden biri 11 inci, diğeri 35 inci dakikada Altınordu takımının Adül| ve Namık vasılasile iki gal Yâptığı gö- rüldü. İkinci devrenin başlangıcında Altayın şiddetli bir akınını kurtararak Allınordu kalecisi, yerde top üzerinde fazla yattı ve kalkamadı. Bu yüzden kaleye ceza vuruşu yaptırıldı ve Altay» lilar bir gol yaptılar. Birinci devrede çok yorulan Altanorduluların ikinei devrede kine. hir yun tarzı takip et- tikleri görüldü. Teknik oyunile tehli- keler yaratan Altay muhacimleri, 30 uncu dakikada beraberlik golünü Sai- din ayağından yaptılar, Şimdi Altaylı- lar, çok seri ve mükemmel oynuyorlar, Fakat Altınordu oyuncuları da soldan sık akınlar yaparak Altay kalesini teh- did ediyorlar, Altay aleyhine penaltı ol- du, Altınordular, topu dışarı atarak büyük bir fırsatı kaçırdılar. Bunu eden oyun esnasında Altınordunun bir golüne Altayhlar bir dakika fasıla e mukabele ettiler ve oyun beraberlikle sona erdi, Çukurova şampiyonu Adana İdman yurdu takımı Adana (Akşam) — Bölgede spor fa- | ( Gençler kış sporlarına da ehemmi. aliyeti canlanmaktadır. Adaha spor- cuları şimdiye kadar maddi imkânsız- lıklardan çalışmalarını bırakmış gibi idiler. Mıntaka başkanlığının Türk spor! kurumu roerkezinin nazarı dikkatini scek şekilde istarli çalışması di yardım temin edebilmiştir. Bu <eyede gençler yeniden faaliyete geç- mişlerdir, Adanada üç klüp vardır. Bu klüplerin üçü de başlıca futbolle meş- gul olmak dır, - | sine esas itlbarile karar vermş, fakat Kar yüzünden oynanamı- yan bu final maçı 7 martta yapılacak Bitok dün bir toplantı yaparak dosi- Yuk turnuasının kar yüzünden oynana- mıyan Güneş - Beşiktaş arasındaki fi- nal maçının 7 mart pazar günü yapıl masına karar vermiştir. Bu maçın hakemliğini Fenerbahçe antrenörü bay Elliott yapacaktır. Bİ- tok, milli kümeye girecek dört klübün murahhaslarını ihtiva ettiği için asıl müzakere mevzuu mili küme olmuştur. Malâmdur ki, Ankara, İzmir ve İstanbul futbol ajanları milli küme talimatnamesini tesbit etmek üzere karaya davet edilmişlerdi. Kuvvetle muhtemel olduğuna göre ajanlar salı günü Ankara umumi merkez nezdin- de içtima edecekler ve milli kümenin bütün teferrüatını görüşecekler ve bit edecekleri esaslar umumi merkez- ce tasvip edildikten sonra I4 martta maçlara başlanacaktır. Bitok uzun tedkiklerden sonra hba- zırladığı bir projeyi müzakere ve bazı noktaların tadil etmiştir. Bu proje İstanbul futbol ajanına tevdi edilecek, O da pazartesi günü Ankaraya hareket edecektir. Diğer taraftan Bitok dört kişilik bir İtalyan eskrim takımının. getirtilme- sine ve ayni şartlarla İtalyaya gidilme- kati karan İlalyadan gelecek şerait tek. Tifinin anlaşılmasına bırakmıştır. Booth gitti Futhol federasyonu tarafından baş anirenör olarak İngiltereden getirtil- miş olan bay Booth'un istifa ettiği ve istilasınm umumi merkezce kabul edil- diği malümdur. Artık memleketimizde bir vazifesi kalmamış olan antrenör dün akşam şehrimizden hareket et. miştir. Bu antrenörün İngilterede bir iş bulduğu söylenmekle beraber ken- disinin İngiltere federasyonundan bir talep vukuunda, herhangi bir memle- kette antrenörlük yapmağarhazır oldu- ğu da ifadesinden anlaşılmıştır. Mısır milli takımının antrenörlüğünü yap- miş olan Booth'un böyle bir iş bul makta gecikmiyeceğini zannediyoruz. yet vermektedir. Ve nitekim bir ay» danberi kafile kafile her pazar günü Bözantıya gitmekte ve kayak sporları yapmaktadırlar. Henüz bir proje halinde bulunan ye- ni stadyom işi tahakkuk ettiği takdirde! Adana spor gençliği için daha büyük bir çalışma sahası açılacaktır. Şmdiki stadyom çok küçük olup ih» tiyaca kâfi gelmemektedir. “ eseri Hügo Meislin son bir resmi (Kürklü zat) Avusturya futbol federasyonu umu» mi kâtibi ve «harika takımın tek s6- çicisi bay Hugo Meisl'in geçen hafta kalb sektesinden vefat ettiğini teessür- le haber vermştik. Türk futbol âlemine dalma. dostluk göstermiş olan bu büyük sporcunun ten bir dekika süküt etmişlerdi. teessür uyandırmıştır. Nitekim bunun nişanesi olarak son Fenerbahçe - Güneş maçına başlanmadan evvel iki taraf sporcüleri ölünün hatırasına hürme- ten bir dakika süküt etmişlerdi. Dün öğrendiğimize göre, Avusturya futbol federasyonu, Hugo Meisl'in şah- si dostu olan ve Türkiye - Avusturya metleri dokunan Yusuf Ziya ter- cümesini aşağıya yazdığımız mektup- la dostunun ölümünden haberdar et- miştir: «Avusturya futbol birliği ve Viyana futbol federasyont, “kâtibi umumlleri veidare heyetleri azası Avusturya liya- ket, üçüncü rütbeden kılıçlı askeri meziyet, şiridit ve kılıçlı gümüş ve bronz| Signum laudis madalyalarile Karl kı- taatı salibi ve yaralı muharip madal- ve saire ve saire... bay, Hugo Meisi in 17 şubat 1937 de saat 11,30'da kalb sektesinden vefat ettiğini kemali tess- sürle bildirir, Müteveffanın şahısında sadık bir tumuzu ve Avusturya sporunun yorul» maz bir rehberini kaybetmiş olmakla müteellimiz. Onu her vakit şükran ve sadakatle hatırlıyacağız. Naşı 21 şubat 1937 pazar günü öğ- loden evvel saa 11 de 17 inci kapıda SARAY ve BABÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM:— Telrikm Na. 837 Tercüme iktibas hakkımahfuzdar. İstanbuldaki komiteciler kimlerdi ? Nerelerden ve nasıl Bakülu Mikailyan, Kafkasyada bir | köy, mektebi hocası idi. Rus hükümeti tarafından birkaç defa mefyedilmiş; nihayet Avrupaya kaçmış idi. Troşak Ermeni ihtilâl komitesi merkezini Cs- nevreye nakledince o da bu komite- nin merkez heyetine girmiş, komite namına izafetle (Troşak) gazetesini neşre başlamıştı. Cenevre merkez ihtilâlci komitesi İstanbul ihtilâl icraat komitesinin ri- yasetini - Mikailyanm uhdesine tevdi etti. O'da kızı denilen ihtilâlet Ermeni kadınlarından Robina ile birlikte 18 eylül 1904 te Viyana yolile ve Rusya tebaasından Samuel Fayn müstear namile İstanbula geldi. İhtiâl komitesi Bakülu Konstan- tin Nemradze Kabulyan ile gene Kaf- kasyalı ihtilâlci kadınlardan Nadejda Datalyanı Hıristofor Mikaiiyandan da- ha evvel İstanbula müteveccihen yo- Ja çıkarmıştı. Uzunca boylu, şişman- ca, sarışın bir sdam olan Kabulyan İranda ika edilmiş bir katil vakasm- dan dolayı mevkuf bulunduğu Bakü hapishanesindın taçmıştı. Rusçadan başka almanca dahi konuşurdu. On beş senedenberi dahil bulunduğu ih- tilâlci komitece Safo müstear namile yadedilirdi. Kafkasyada biri Rus, d- ğeri Ermeni iki ihdilâl komitesi verdı. İkisi de biribirine mütekabilen yar- dım ederlerdi. Kabulyan ayni zamanda bu Kaf- kasya Ermeni ihtilâl komitesine de dahildi, İsviçrede Cenevre kurbünde validesi bir mektep idare eden Adöle Berchier nezdinde kalmıştı. Bu Adâlin tavır ve mişvarı da pek esrarengiz görü” Dürdü. Kabulyan İstanbula Lipo. Rips müs- tear namile gelmiş, yapılacak cinaf teşebbüslerin proğramını tertipie Mi- kal iştirak etmişti. aşağıda anlatacağımız ölümünden sonra İstanbul iersat ko- mitesinin işlerini, içtimalarını idare eden o olmuştur. İstanbulda bulundu- ğu müddetçe şatranç oyununa nerak- lı görünür, şatranççıların Beyoğlunda. toplandığı Lüksemburg gazinosuna devam ederdi. Fran Masonluğa da in- tisakı olduğu için bu kahveye gelen masonlarla işaretleşerek arada müna- sebet ve müveddet husulünü iltizam ederdi. Cenevre Osmanlı konsolosluğundan verilmiş olan malümata göre; Cenevrede Troşak ihtilâlci komite- sine muhabere merkezi hizmetini gö- ren Adöle Berehier isminde bir ka- dın Bulgar geçinen Danteniç isminde birisile beraber yaşıyordu. Bu adam Cenevre üniversitesinde kendini Tav- rosyan. Respirim namile talebe kay- dettirmişti. Aldığı bu malümat üzerine tahki- tile bu şahsın Kabulyandan başka kimse olmadığına kanaat hasıl etmiş ti. Kafkasyalı Nadejda Datalyanın ha- Samuel Faynin ölümünden sonra. Beyoğlunda kendisini Elen Wolf ol- mak Üzere tanıtmıştır. İstanbuldaki bütüm cinsi teşebbüslere karışmış, Upa Rips marifetile imal edilen Ma- şin Enfernalı hazırlamakta bu kadı. nın da iştiraki olmuştur. Kendisini petrol ticaretile meşgul gösteren ve çok para sarfeden Lipa Ripsin yanın- da karsı denilen 20 yaşında bir ka- gelmişlerdi ? dın da vardı. Babası Alman ve Kaf- kasyada doğmuş olan bu kadın Sofi yahut Sonya Araşo diye yadedilirdi. Lipa Rips ile bu sahte madam Rips prefesihden: alınmış bir pasa” portla. Viyanaya, Bükreşe uğramış, Yunanistana da geçtikten sonra İs- tanbula gelmiş, Kroker oteline İnmiş- tiler, Bir ay kadar sonra karı koca Avus- turyalı Kristiyanoviçin: Yemenici 80- kağındaki pansiyonuna" nakletmiş- lerdi. Viyanada ve İstanbulda Mârie Zeit? namile de iş gören bu madem Rips Kafkasya Rus ihtilâl komitesine mensup iken Ermeni komitesince sul- kaste karer verildikten sonra vaki olan taleb üzerine Rus komitesince Ermeni komitesine devredilmişti. AL manca, rusça. ile biraz da. fransızca konuşurdu, İyi tahsil görmüş bir ka- dındı. Ermeni komitesine hizmet tebliği- ni alınca Marie 7e'tz — Sonya Araso Cenevredeki Ermeni komite merkezi- ne müracaat etmiş, orada Kabulyan — 'Tavrosyan «— Lipa Rips ile tanısmış, bundan sonra ikisi, karı koca gibi be- raberce İstanbula gelmişlerdi. Nadejda Datalyanı «Robina Fayn» bulup arkadaşlarıma terfik eden bu madam Rips olmuştur. İstanbul Ermeni ihtilâl icraat ko- mitesi ikisi erkek, ikisi kadın bu, dört azadan başka şu eşhastan terekküp etmişti: 1 — Viramşabuh Kindiryan; 2 — Karabet Aşod Ohanesyan, 3 — Ardaş Kapudanyan, 4 — Tereza Aşkova, 5 — Vahan. Kindiryan İstanbulludur; Arnavut- Köyünde otururdu. Amerikan Singer makine kumpanyası memurlarından- dı. İdârehanede vazifesi tercümanlık- tı. Komitece ismi Vagharşag diye gö- çerdi, İstanbulda o sulkast programını, teşebbüslerini tetkik ile tertibatına fiilen iştirak eylemiştir. Kılburunlu . Ohanes oğlu Karsbet Aşod komitece Kafkasyalı Kari-.Şarl Yuvanoviç diye anılırdı. Sanatı ka- lemkârlıktı. Karl Yuvanoriç Tiflise, İsviçreye, Romanyaya, Amerikaya seyahat et- migti, 32 yaşında idi; rusça konuşur- du; pek az almanca ve fransızca da bilirdi. Kendisini bazan Rus tabijye- tinde tanıtmak İster, fakat ekseriya Amerika, tabiiyetinde olduğunu iddia ederdi, Kardeşi Kegork, Beyoğlu bidayet mahkemesi (kalemi kâtipliğinde müstahdem iken Amerikaya savus muş, sonra İstanbula. dönmüştü. Karl Beyoğlunda Lipa. Ripsin kâti- bi diye geçinirdi. Ripsin gaybubetinde icraat komitesi işlerinin idaresi bu- nun elinde kalmıştır, Ardaş Kapudanyan İstanbulludur. Babası Haçik Kapudanyandır. Kohmf- tece Trarh yahut 'Trase Yuvanoviç ve Torkum isimlerile. yadedilirdi. 34 yaş- larında idi Rusyaya ve Mısıra seyahat etmiş, nihayet bir Rus pasaportu elde etmiş- ti. Güya ayak şemsiyeciliği ederdi. (Bu müvezzi Jak Kulekepısında meyhaneci Tanaşın adamları vasıta» sile Avrupaya adam kaçırmak ve mem» lekete silâh ithal etmek gibi komite. ye yarıyacak hizmetlerde bulunurdu.) (Arkası var)