March 8, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

March 8, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

hazırlıyorlar. Sene 19.2 Asiler Madride karşı büyük bir taarruz No, 6603 — Fiati her yerde $ kuruş PAZARTESİ — 8 MART 1997 Akdenizde eski rekabetler için için devam ediyor İtalyanın Pantelleria adasını tahkime'c., . başlaması endişe uyandırdı Italya bu suretle şarki Akdenizle garbi Akdeniz istiyormuş e zamanlarda İtalyada yapılan hüzirlıkların, bilhassa büyük fa- İni Meclisi tarafından İtalyanın si- larını artlırmak için verilen ka- rin Fransada endişe uyandırdı âş , <igraflar haber vermişti. Fran- a zeteleri bu hususta uzun maka- * Yâzıyorlar, Pransız gazeteleri bilhassa İtalya- b Pantelieria adasını tahkim etme- Pay nasından endişe ediyorlar. elleria, Sicilya adası ile Tunus leri arasındadır ve Sicilyadan zi- Yade Tunusa yakındır, Bu âda Sicik in 62 mii mesafede olduğu hal Tunusa ancak 44 mil uzaktır, Pântelleria kayalık bir adadır. Bu- ye on bin kadar nüfus vardır. Bun- ve, elıkçilikla geçinirler. Adada yük- Yayı Peter çoktur. En yüksek dağ n te Granda adındadır ve 836 met Yüksekliktedir. Pântelleriada birçok kaplıcalar var- * Fakat buna mükabil tatlı su yok- arasındaki rabıtayı kesmek Ta kadar bu adaya pek ehemmiyet vermemişti. Ancak bir müddettenberi burasının tahkimine başlamıştır, A- daya şimdi verilen ehemmiyet bu ada- zamanda Tunus - Fransa yolunu kon- trol eder vaziyette olmasından ileri geliyor. Adada tayyare karargâhleri vücuda getirilmektedir. Yapılan tah- kimat dolayısile ada üzerinde yaban- cı tayyarelerin uçması 'yasak edilmiş» tir, İtalyan ordusu şimdiye kadar Avum turya hududunda yahud orta İtalya- da yaptığı büyük manevraları (Obu sene Sicilyada yapmağa karar ver- miştir. Manevralarda B. Mussolini de bulunacaktır. Manevralara kara, de- niz ve hava kuvvetleri iştirak edecek- tir. Bu karar da Fransada dikkate şa- yan görülüyor. Bir kisım Fransız ga- zeteleri: «İtalya, Almanya ile birleşe- , Tek Fransanın -şimali Afrika ile mu- tur. Bu sebeble İtalya, son zamanla” | vasalesini kesmek mi istiyor?» diye soruyorlar. Pantelleria adasinin tahkimi Akde- nizin şarki ile garbi arasındaki muva- saleyi tehlikeye düşüreceği için İngil- nm. Akdenizin şarki ile gârbini, aynı | terede de ehemmiyetle karşılanmıştır. Trabzonda 1,5 milyon lira sarfile büyük bir hastane yapılacak Şark vilâyetlerinde birçok Mühim inşaata başlanıyor i 5 Erzincan, 7 (Akşam) — Geçenlerde karada toplanan umumi müfettiş- İl ngresinde birçok mühim işlere & anmasına karar verilmişti. Üçün- hay umi müfettişlik mıntakasında 0 llacak işlere yakında başlanacak- * Bunların başlıcası şunlardır; kg azonda bir buçuk milyon lira tak le bir Nümune hastahesi yapıla- Ki yeni bir lise daha açılacaktır. ie bir Nümune hastanesi, da bir Nümüne bahçesi, mü- Mek, İk dahilinde yeniden dört orta teb açılacaktır. çan ve Erzincanın şehir haritaları klacak, Erzincana demir borularla iş setirtilecek, doktorsuz bulunan bü- ranlara doktorlar tayin edile- ağ Bundan başka şark mıntaka- b bir şeker fabrikası kurulacak- y Mi zlncarım muntazam harita ve arı bu sene İçinde ikmal edile- belediye şehirde yeni inşaa- Trabzondan bir görünüş ta müsaade ediimiyeceğini halka ilân etmiştir. Civardaki Kırlevik şelâlesin- den alınacak kuvvetle şehre elektrik cereyanı verilecektir. N LAN | Yunan kralı Giritte Kral merasimle karşılandı, Venizelosun mezarını ziyaret “etti Hanya 7 (Akşam) — Yunan krali 8. M. Jorj beraberinde başvekil B. Metaksas, filo kumandanı B. İkono- mu olduğu halde Averof zırhlıstle bugün Hanyaya vasıl olmuşlar, bü yük merasimle karşılanmışlardır. Ve- rilen resmi ziyafetlerde yerli halk mü- messilleri krala ve Metaksas hilküme- tine sadakatlerini teyid etmişlerdir. Kral resmi dairelerden sonra hu- susl şürette Venizelosun doğduğu evi ve bilâhare B. Metaksasla beraber Venizelosun mezarını ziyaret etmiş lerdir, Maarif vekili şehrimizde Mekteplerin müfredat programlarında esaslı değişiklikler yapılacak Ankara 7 (Te Tefonla) — Ma- arif vekili B. Saffet — Arkan beraberinde, ta- lim terbiye he- yeti reisi B, ih- san, ve yüksek tedrisat umum müdürü B, Ce- vad olduğu hal- de bü akşamki ekspresle (— İs tanbula ohare- ket etmiştir. Arka Öğrendiğime göre önümüzdeki ders senesinden itibaren orta mektep ve — liselerin müfredat (programlari esası bir surette değişecektir, Yapı- lacak programlarda bu mekteplerin ilk sınıflarında o ameli derslere çok ehemmiyet verilecek, ve ancak ameli derslerden - sonra: nazariye geçile- | cektir. Bundan başka muallim mektepleri programlarında da mühim değişiklik- ler yapılacak, bu mekteplerde de ted- risat âzami nisbette amelileştirile- cektir. İnhisarlar vekili şehrimize geldi Gümrük ve inhisarlar. vekiliB, AN Râna Tarhan dün İ İstanbula gelmiştir. Mısır Milletler Cemiyetine girmek için resmen müracaat etti Kahire 7 (A.A.) — Mısır, beynek milel iş birliğine iştirâk hakkındaki samimi. emellerinden bahsederek Mil- letler Cemiyetine âza olmak için res- men müracaat eylemaşitir, Maarif vekili Saffet Fransa, İspanyol mültecilerine yardım edecek Paris T (A.A.) — Resmi gazete İs- pânyol mültecilerine muavenet için açılan 3,150,000 franklık krediye ald kararnamenin metnini neşretmiştir, Viyanada krallık lehinde büyük bir nümayiş yapıldı. Telefon: 24240 (idare) « 24249 (Tahrir) « 24248 (Müdür) 20113 (Kilşe) Imar plânının tatbiki için lâzımgelen para nereden bulunacak? rnekapı tramvay caddesinde olduğu gibi istimlâk edilecek sahalardaki arsaların birkaç misli yüksek fiatle satılacağı umuluyor Şehircilik mütehassısı B. Proste yâr kında İstanbula gelecek ve şehrin kati plânı hazırlamağa başlıyacak- tır. Bu plân hazırlanırken bir taraf- tan da mevzllimar hareketleri için işe girişilecektir. Büyük imar plânı, şehrin mühim bir kısmını esaslı su- rette değiştireceği için ancak yarım asırda tatbik edilecektir, İmar plânmın tatbiki tabit büyük 'masrafa lüzum göstermektedir. Es- ki şehremini operatör Cemil bü mas“ rafı bir milyar lira kadar tahmin edi- yordu. Bu pârâ nasıl temin edilecek- tir? Operatör Cemil lâzım gelen parâ- yı temin edecek mehbaları bulduğunu söylemekle beraber bu hususta izahat vermemişti. Fakat zannettiğimize gö- Bay — Dünkü konser güzel miydi?.. Bayan — Hayır!... Şarkı söyliyen kadının sırtında demode bir tuvalet yardı! Yeni açılan Edirnekapı tramvay caddesi re gerek operatör Cemil, gerek profe- gör Proste bu hususla aynı tedbire mü- racaat elmeği düşünmüşlerdir, Bu ted- bir de şudur: İstimlâk edilecek binalar bir taraf- tan yıktırılacak, diğer taraftan da bu sahada yollar, meydanlar açılarak iki tarafındaki arsalar satılığa çıkarıla- caktır. Bu arsaların belediyeye mal ol- duğu fiatten çok yükseğe satılacağı muhakkak sayılıyor. Bu suretle binala- rın istimlâki, yollar ve meydanlar için sarfedilen para çıkacağı gibi belediye- nin eline mühim bir gelir de geçecek- tir. Bu para İle İmar programının di- ger kısımlarının tahakkuk ettirilmesi- ne imkân hasıl olacaktır. (Devami 4 üncü sahifede)