8 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AYIP değil a ba ci Okuma y Amca, mektepte © GÜNÜN MESELELERİ Hırsız çocuklar Cürmümeşhd kanununun tatbi- bugüne kadar Seçen beş ay zarfında İstanbulda Suçlar günden sn mem- Müniyeti mucip bir şekilde azalmıştır Kanun tathikatının ilk günlerinde iülmeşhud O müddelumumiliğine dört saat zarfında yüze yakın getiriliyordu. o Halbuki bugün eşhud mahkemeleri uncak dört, beş davanın Trüyetile Merul olurlar. Bunlar da ekseriya en değ gibi suçlara in- T a Diğer tar zin nis- t geçen seneye bu sene asliye ceza mahkeme- İDUn için bir komisyonun plânlarla meş- a de davalar azalmıştır. Ancak iş bedecek derecede artmıştır. Son adliye koridorlarında hemen Ma nezareti altında beş, hirsiz çocuk görülmektedir. Ek- le bunların hemen hep ayni oldukları da nazarı dikkati Mİ Ceza kanununda yapılan bir tadi- memlekette bu gibi mücrim ço- el hapsedilmiyerek ıslahha- Ke konulması o kararlaştırılmış- Halen memlekette ıslahhane bulunmadığından suç işliyen m on sekiz yaşını ikmal et- bu cezaları ıslahhane açıl- pm on sekiz yaşmı ikmal ettik- Sonra çektirilmek üzere serbes bi Kakilmaktadırlar. Kanunun kendileri» İyin ettiği cezayı bilâhare çeke mi şimdiden düşünemiyen bu Hr ; er F cürme mukabil hiç bir Körmeden adliyeden serbes bi- ilk fırsatta ikinci bir cü- Ceza olmamasından isti- , © *derek bazı eski kurd hırsızların Şocukları cürüm işlemekte âlet da göz önüne hadisenin ehemiyeti bir kat çıkar. Pek açık ve acı sebebler memle- wlahhaneler tesisinin biran ev- balli lâzem gelen mübrem bir ih- ğ meydana çıkarmak- Fr Z fi ; i tan iyenin Galatada «Çocuk kur- v Yurdu» namı altında bir mü- alına» Hani arma çalışılmaktadır. İs. kürarlayi ir slahhane açılması İşi arma ur zaman bu, çocuk yurdu mevzuu bahis ol- Yanı Bdiye vekületinin bir mikdar le buradan bir ıslahhane gibi edilmesi etrafında görüşme » Hiç olmazsa şimdilik bu teminile, bugün kanunun şef- dayanarak elini kolunu sal Sallıya aramızda dolaşan bu kü- $erir namzedlerinin faaliyetleri. Ydan verilmemesi hususunda * makamların Jâzm gelen Fi li ine ya tük r # ii iri Ba almalarını temenni ederiz, e burnunun ucunu kesti takalede bir fırında çalışan Mus- & ârkadaşı Yakupla kavgaya tuluş- Ur. Yakup büyük bir ekmek biça- ıstafanın burnunun ucunu keş- İştir. Muşt, Bile çocuklardan bir kısmı bu- | tereddüd etmiyorlar. | ŞEHİR HABERLERİ Telefon şebekesi | Şark demiryolları Şişlideki yeni san- tralın inşasına ya- kında başlanıyor İstanbul telefon şebekesinin bir kat daha genişletilmesi için Şişli civarın- da ikinci bir santral yapılacağını ve bür gul olduğunu, Nafıa vekili Ali Çetin Ka- yanın geçenlerde gazetemize yaptığı beyanat sırasında kaydetmiştik. Haber aldığımıza göre komisyonun yaptığı projeler son şekline girmiştir. Yakında Şişli elrarında müsajd bir ar- s2 bulunacak ve bundan sonra yeni santralın inşası İçin münakasa açila- caktır. Santralın «Hürlyeti ebediye> tepesi- ne doğru hükümete ald bir arazi üze- rinde tesisi düşünülüyor, Maamafih henüz kati karar verilmemiştir. İn şaat bir sene içinde bitecek ve santral bittikten sonra şehir içindeki şebeke- nir genişlemesi temin edilecektir. Birçok kimseler telefona abone olmak istedikleri halde bugünkü şebekenin kifayetsizliğinden abone adedlerinin ar- zu edildiği derecede genişletmek kabil olamıyor. Yeni santral faaliyete geç- tikten sonra şimdiki abone miktarı al- tı bine kadar çıkarılacaktır. Kadına sarkıntılık ederken yakalandı Fenerde oturan Bedri adında bir de- likanlı yanında bir genç kadın olduğu halde Balattan geçerken Marko ismin- de biri: — Yandım.. yaktın beni.. diye sar- kıntılığa başlamıştır. Marko genç ka- dına karşı bazı dil tecavüzlerinde bu- lunurken yakalanmıştır, Yeni lokomotifler Saatte 100 kilometre süratle gidebilecekler Devlet demiryolları Almanyada beş yeni lokomotif yaptırmış ve bunlardan ikisi şehrimize getirilmiştir. Diğer üçü de yola çıkanıldığından bugünlerde ge- lecektir. Lokomotifler son sistemdir. Henşel fabrikalarında sureti mahsu- sada yapılmıştır. Tipleri mevcud loko- motiflerden çok değişiktir. Bunlara Türkiye devlet lokomotifleri tipi adı verilmiştir. Badema ihtiyaca göre 15- marlanacak lokomotifler de ayni tipte olacaktır. Devlet tipi lokomotiflerin sü rali saatte 100 kilometredir. 23 metre uzunlukları vardır. o Tekerleklerinin kutru 1,80 santimdir. Lokomotiflerin her biri on dörder ton kömür âlmak. tadır. Beheri seksen beşer bin lira kıy. metindedir, Bu lokomotifler Eskişehir - Ankara ve Ankara - Kayseri hatlarma tahsis edilecektir, Metresini yaraladı Şişlide oturan Halil, öteden beri ge- çinemediği metresi Süzanı dün muşta We başından yaralamıştır. Kadın has- taneye yatırılmış, zorlu âşık yakalan- mıştır. ik, babamızdan da işitmedik... psi ME laanğiğan gkfle çi vücudu nasıl şeydir bilmi- yor, Eski memurlar dava ikamesine hazırlanıyorlar Şark demiryolları hükümet tarafın- dan satın alındıktan sonra memurlar eski şirketten kendilerine ikramiye ve- rilmesini istemişlerdi, Şirket, iptlda, her sene verdiği on bin Jiradan fazla para vermemek istemiş, sonra Nafıa vekâ- letinin müdahalesile bu miktarı 50 bin liraya çıkarmağa razı olmuştu. Fakat bu para pek azdır, Her memu- run eline ancak beş on lira geçecektir. Kumpanya nizamnamiesi mucibince herhangi bir suretle memurlarla alâ- kasını keserse üç aylık maaş vermesi lâzımdır. İşte bunun için memurlar dava açmağa karar vermişlerdir. Eski Adifye vekili B. Mahmud Esad Bozkurt ile avukat B. Ali Şevket vekil tayin © dilmiştir. Vekâletnameler noterlikte hazırlandıktan sonra dava ikame edi- Jecektir. İki tavcı yakalandı Eminönünde Fatma isminde bir genç kadınla Ahmed adında bir adam tavcı- lık suretile mütekaid memur Zekeri- yayı 20 lira dolandırmışlardır. Zekerlyanın müracatı üzerine Fat- ma ve arkadaşı Ahmed yakalanmıştır. Jimnastik şenlikleri Her senekinden m ınuntazam olması için bir talimatname hazırlandı Maarif vekâleti 19 mayısta memle- ketin her tarafında yapılacak olan jirn- naştik şenliklerinin bu sene daha mun tazam ve güzel olması için bir talimat- name hazırlamıştır. 'Tallmatnameye göre her şehirde bir şenlik komitesi kurularak programi tesbit edecektir. Bu sene jimnastik bay» ramına iştirak eden mekteblilerin ki yafetleri memleketin her tarafında ayni biçimde olacaktır. Kaptan ve çarhçıların sıhhi muayenesi Şehrimizde muhtelif deniz nakil vâsıtalarında çalışmakta olan 550 kap- tan ve çarkçının umum! bir sağlık muayenesine tabi tutulması kararlaş- miş ve bunun için sıhhat müdürlüğü- ne emir gelmiştir. Kaptan ve çarkçılar, bulundukları semtlere göre, Guraba, Cerrahpaşa Beyoğlu Zükür, Haydarpaşada Nümü- ne hastanelerine muayyen günlerde müracaat ederek muayene olacaklar ve sağlık kâğıdı alacaklardır. Çalışmalarında sıhhi mahzur gö- rülenlere iş verllmiyecektir. en — Bir günde iki kaza Beyoğlunda oturan İtalyan tebaasın. dan Antuana Şişhane yokuşunda şoför Nihadın idare ettiği otomobil çarpmış- tır. Bunun üzerine yaralı kendisine çarpan otomobile konulmuş, hastane- ye götürülmüştür. Yaralıyı hastanede bıraktıktan son- ra boş olarak geri dönen ayni otomobil yolda 1830 numaralı başka bir otomo- bile çarpımıştır. Her iki otomobil de par çalanmıştır. iy sep farkında 'değiliml!... .. Yediğim şu yemekler nereye gidi- Yeni liman | M. Proste gelir | gelmez kati | raporunu verecek Şehircilik mütehassısı Proste'un şeh- rin iktisadi vaziyetleri ve ihtiyaçları et- rafında istediği raporun Ticaret odası namına Ahmed Kara ve Murad For- tun tarafından hazırlanarak belediye reisliğine verildiğini ve raporun beledi» ye iktisad ve fen müdürlüğü tarafından tedkikedildiğini yazmıştık. Şehircilik mütehüssısı plânına koya» caği müstakbel liman ile şehirde tesis edeceği sanayi ve ticaret mıntakaları- na vereceği şekli kati surette tayin et- mek üzere İstanbulun ticaret ve sanayi hareketlerini tafsilâtile öğrenmek is- temişti, Verilen rapor, mütehassısin bütün suamlerine bir cevap teşkil ede- cek surette yazılmıştır. Bundan başka mütehassıs, liman ha- reketlerine ve gümrük muamelelerine dair de alâkadar dairelerden istatistik- ler getirtmiştir. Evvelce de yazdığımız gibi de hükü- metçe İstanbul limanının biran evvel yapılması İstendiğinden B. Proste bu | sefer gelirgelmez plânındaki bu İman işini tamamlıyacaktır. Kendisine veri- len iktisadi rapor bu bakımdan çok | mühimdir. Bir hırsız çaldığı eşyalarla birlikte | yakalandı | Pangaltıda bir apartımanda oturan bayan Munise'nin evine Kadıköylü Tevfik adında biri hırsızlık maksadile girmiştir. Bayan Munise; — Hırsız var.. diye bağırınca etraf- tan yetişenler Tevfiki çaldığı eşyalar elinde olduğu halde yakalamışlardır. Deniz hırsızları Korsan Lükrü ile arkadaşı şı yakalandılar Polis, iki deniz hırsızı Bunlar dün Fındıklıda demirli duran Mehmed kaptanın motörüne girmişler ve ne bulmuşlarsa aşırımışlardır. Bu- nun üzerine tahkikata girişen polis memurları bu hırsızlığın öteden beri aranılan «korsan Şükrü» isminde bir adamla arkadaşı Osman tarafından ya» pıldığını anlamışlardır. İki deniz hırsi- zının şimdiye kadar gene böyle bir ta- kım korsanlıklar yaptıkları da anlaşıl- mıştır. Hırsızlar yakalanmıştır. Glüten miktarı hakkında tedkikler Ekmeklerde aranan yüzde on nisbe- tinde glüten bulunmadığı için belediye fırmcılardan ceza alıyordu Ekmekler- de aranacak glüten mıktarının değiş- mesi lâzım geldiğinden yeniden giüten mıktarı tayin edilinceye kadar fırm- cılardan ceza alınmaması kararlaştırı!- mış, bu karar şubelere bildirlimiştir. Belediye, sıhhiye vekâletine otuz buğ- day nümunesi göndermiştir. Bu nümu- nelerden biri yeni glüten mıktârına ve yeni ekmek çeşnisine esas teşkil ede- cektir, . Halbuki bir doktor, insanın içinde) 73 türlü alet var, dedi!... Doğru mu .. ba?... Lİ eYEN AELOŞN agar I BBir çırpı İl Boş hapishane Bazan gazetelerde okuruz. Avr panın filânca şehrinin, falanca ha- pishanesi tamamile bömboşmuş.. İs veçin falan şehrinde hiç bir cürüm olmadığı için hapishanede O wicrim olarak kimse © yokmuş. Gardiyonlar kendi kendilerine hapishanede otu. ruyorlar, kapıları bile sürmelemeğe lüzum görmüyorlarmış... Böyle ha“ vadisleri okudukça imrenir: — Acaba bizde de böyle bir man- zara görmek kabil olacak mi?.. Der- dik.. Bu o kadar çabuk oldu ki hayret ettim. Şilede birkaç aydanberi ha- pishanede tek kişi yokmuş. cürüm işlenmediği için hapishane de bom- boşmuş... “Doğrusu Şileyi ve Şilelileri ne ka- dar takdir etsek yeridir. Mütevazı Şile, içinde bez dokunan mütevazı evlerile bir Avrupa şehrile ölçüle- miyecek, mukayese edilemiyecek bir yerdir. Fakat küçük, mütevazı evler bir kenarda dursun.. Bugün Şile bom- boş bir hapishanesile en medeni memleketlerle pek âlâ boy ölçüşecek mevkidedir. Çünkü bir yerde insan- İ lıfın yükseldiğini boş bir hapishane i kadar isbat edecek hiç bir şey yok- tur. Boş hapishane birçok hayırlı şeylerin delilidir. Hapishanenin boş olması, günden güne mektebin dol masma, hapishanenin boş olması her- kesin kendi işile gücile meşgul olma- sma ve fenalık düşünmemesine de- Tâlet eder. Şile, bomboş hapishaneyi bir ifti- | harımadalyası gibi taşıyor.. bir sene hapishane boş kalırsa Şileye bir «ad- | liye mükâfatı» vermek çok iyi olur, Bütün memleket hapishanelerin! bu halde, Şile hapishanesi gibi bomboş görmeği isterdik. İmrali hapishane- sinden dönerken adliye vekili B. Sa- raçoğlu Şükrü: — Cürmümeşhud kanunu çık- sın.. birçok hapishaneleri boş göre ceksiniz.. demişti. Bunun ilk tezahürünü gördük... Yeni tezahürlerini de görmek istiyo- ruz. — H.F, ae aaa Belediye ve idarei hususiye muha- sebeleri teşkilâtı Maliye teşkilât kanununun belediye ve idarei hususiye muhasebelerinde de tatbikine icra vekilleri heyeti tarafın- dan karar verildiğinden 937 senesi be- lediye ve İdarei hususiye muhasebe teşkilâtı bu esasa göre tadil edilecektir. Bu kanuna göre maliye teşkilâtında çalışan tahsildarlar ücretli olduğun- dan belediye ve idarei hususiyenin ma» aâşlı tahsildarlarının aldıkları para da ücrete tahvil edilmiştir. Bundan başka belediye memurları- nın maaş tahakkuk muameleleri er- velce zat işleri (o müdürlüğünden alındığı halde son zamanlarda bu muhasebe müdürlüğü tarafın- dan görülmekte idi, Diğer bü- tün resmi dairelerde memurlam, maaş işlerile zat işleri müdürlük“ leri meşgul olduğuna göre bu işin yeni- den belediye zat işleri müdürlüğüne verilmesi muvafık görülmüştür. Bu maksadla zat işleri müdürlüğün- de bir büro teşkil edilmiştir. Bu yeni büroya 30 lira maaşlı bir şef, biri 25, diğer ikisi 20 lira maaşlı üç tahakkuk memuru, 17,5 lira maaşlı bir kâtip ve bir de hademe için bütçeye yeniden tah. sisat konulmuştur. B, A, — Evet, çok şey vardır, erbap doktorlar oradan otomobiller, apartı- manlar bile bulup çıkarırlar!...