13 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

13 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

AKŞAM 13 Mart 1937 Sahif> 19 Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede) gi bir ethymologi kitabından, hattâ le Petit Larousse'tan da öğrenebiliri: fakat bu, «ikinci elden» edinilmiş bir «malümat» olmaktan çıkmaz. Tarık Artel «komogen» ve «oxygen» kelime- lerini alarak bunların köklerini gös- teriyor; Yunanca «ğenos» ve «ğen- nan» kelimelerinin «irk» ve «doğur- mak manasına geldiğini anlatıp jen'in Türkcede ve büyük Jisanlarda bulunmayan ve hiç bir şey ifade et- miyen bir lâfzdan İbaret» olduğunu söylüyor. Doğru amma «0xy5» ve «ğen- nans ı bilmiyen, yani Yunanca bilmi- yen bir kimse içini «oxygen» de, «ok- sijen» kadar manasız bir lâfzdır. Ger- çi biz, Fransızların talâffuzunu tak- hid için, «oksijen» dedik; fakat bu İş- leri görenler Yunanca bilselerdi, «x» yerine «ksa yazmağa elleri varsa bile «gs yerine «j» yi kullanamazlardı, O halde Tarık Artel'in pek haklı olarak şikâyet ettiği systemsizlik, «ortograph» bozukluğu talâffuzu taklid etmek me- rakından değil, Yunanca ile lâtinceyi bilmediğimizden, «classik» diller iste- meyişimizden doğmuştur. Tarık Artel bu hükme varsa idi, kendisine hiç bir itirazımız olamazdı. Fakat derdin kö- küne gitmiyor, yarı yolda kalıyor; Çok değerli bir iş görmüş (maama- fih kitabını biraz daha dikkatle yaz- malı idi, karışık eümleleri var), doğru sözler söylemiş, Fakat mekteblerimize «classik» diller girmeden, Yunanca ile Yâtinceyi öğrenmemiz lüzumu kabul edilmeden onları herkese, ekseriyete değil, ancak birkaç kişiye kabul etti- rebilir; yani sözleri büyük bir işe ya- ramaz, şikâyet ettiği «anarchla» de- vam eder durur. Şunu da söyliyeyim ki Tarık Artel'- | in, bu memleketle Yunanca, lâtince okutulması için çalışanlara iltihak edeceğinden eminim; düşünceleri ken- disini bu «conelusion» a gölürmeğe mecburdur. Nurullah Ataç GüNE/LE YAĞMURA GuVENME Z. Yi A | olan Fatihte Fe Emlâk ve Eytam Bankası Türk Anonim Şirketine Birinci derece ve sirada ipo- tekli olup tan yeminli ehli vukuf marifetile 1700'lira kıymet takdir edilmiş Abdi Subaşı mahallesinde İncebel sokağında yeni 80 eski 78 enin evsafı, Beden duvarları kârgir ve merdivenleri ahşaptır. Zemin kat mermer bir taşlık üzerinde bir oda bir dolap Bir helâ bir mutfak tulum- bali bir kuyu ve sarnıç vardır. Birinci kat bir . sofa üzerinde iki oda bir helâdir. İkinci kat bir sofa üzerinde üç oda bir halâ olup iç kapılar boyadır. Binada elek- trik tesisatı vardır. Mesahası Sl 50 m 2 dir. İşbu gayri O menkulün © tamamı Açık arttırmaya konmuş olup ilân tarihinden itibaren şartnamesi herkes tarafın- dan görülebilecek ve 15/4/937 tarihine raslayan Perşembe günü sant 14 den 16 ya kadar dairemizde açık arttırma suretile satılacaktır. Satış Emlâk ve Eytam Bankasının 844 No. İı kanunu . hükümlerine tabi olduğundan mezkâr kanununun 15 ci maddesine tevfikan ikinci bir arttırma yapılmaksızın gayrimenkul, yukanda yar zılı günde en fazla arttıranın üzerinde bırakılacaktır. Arttı iştirak için muhar- men kiymetin yüzde yedi Büçuğu ssbetindo pey akçesi veya Milli bir bânkanın te minat mektubu tevdi edilmek lâzımdır; biriken bina vergilerile çöp ve fener resim- leri ve dellâliye ve vakıf icaresi satış bedelinden ödenir 20 senelik evkaf taviz bedeli! müşteriye aittir. Satış bedeli peşin ödemeklâzımdir. İcra ve iflâs kanununun 1261nc1 maddesine tevfikan ipotek sahibi alacaklılarla diğer alâkadarların gayrimenkul üzerin- deki haklarını ve: hususile faiz ve masraflarına dair olan iddialarını evrakı müsbi- telerile birlikte 20 gün içinde dairemize bildirmeleri lâzşndır. Aksi halde hakları tapu sicillerile sabit olmadıkça satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar, Alâ- kadarların işbu kanun maddesine uygun surette hareket etmeleri ve daha fazla malümat almak istiyenlerin (35/2633 dosya No. sile dairemize müracaatları ilân olunur. o (30962) No. hı bir bap h Devlet Demiryollari ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları Muhammen bedeli (2100) lira olan 6000 Kg. Donyağı 22/3/937 pa- zartesi günü saat 15 te kapalı zarf usulü ile Ankarada İdare binasında satın alınacaktır. Bu işe girmek isteyenlerin (157,50) liralık muvakkat teminat ile ka- nunun tayin ettiği vesikaları, Resmi gazetenin 7/5/936 gün ve 3297 No. lu nüshasında intişar etmiş olan talimatname dairesinde alınmış vesika ve tekliflerini ayni gün saat 14 de kadar komisyon reisliğine vermeleri lâzımdır. Şartnameler parasız olarak Arıkarada Malzeme dairesinden, Haydar- paşada Teselliim ve Sevk şefliğinden dağıtılmaktadır. (1169) TÜRKİYE SİGORTA PRODÜKTÖRLERİ BİRLİĞİ Başkanlığından: Milli Reasürans hissesinin Şi 75 e iblâğından doğan yeni vazi- yeti müştemian tedkik ve bir karar ittihaz için 20 Mart 937 cumartesi günü esat 14 de Yeni Postahane arkasında Türkiye hanındaki | dairemizde FEVKALADE KONGRE akdolunacağından bilumum za bu toplantıya davet olunur. İM # ne ZAM 7 1 Ktanbul 4 cü icra Memurluğundan : Balya - Kar aaydın Madenleri Türk Anonim Şirketi Ortaklarına ilân 10 Mart 1937 tarihli çarşamba günü âdi surette toplanması İâzimgelen genel kurum için yatırılan ortaklık senetleri mikdarı, ticaret yasasının 36İ ve Şirket esas mukavelenamesinin 27 nci madde- lerinde tayin edilen en z mikdarı tut- madığı için idare meclisi ortaklar genel kurumunu 8 Nisan 1937 tarihli perşem- be günü saat on buçukta Şirketin Gala- tada Şarap iskelesi sokak Muradiye Ha- nının 5 nci katındaki merkezinde aşağı- da yazılı ilk toplanu günlüğünde bulu- nan işler hakkında karar vermek üzere ikinci defa olarak toplantıya çağırır. 1 — İdare meclisi raporile murakib raporunun dinlenmesi. 2. — V937 senesi hesaplatının tasdi- ki, mezkür sene netayicine dair idare meclisinin teklifi hakkında karar veril- mesi ve idare meclisi âzalasının ibrası. 3 — İdare meclisi âzalarından çıkan- ların yerine diğerlerinin seçimi veyahud tekrar kendilerinin seçilmesi. 4 — İdare meclisine verilecek ön hak- kı mikdarının tesi 5 — 1937 senesi için bir murakib se- gimi ve verilecek ücretin tesbiti. 6 — Şirketin umum ideresini çevir- mekle mükellef" idare meclisi âzalerile direktöre verilecek ücretin tesbiti için idare meclisine selâhiyet verilmesi. 7 — Gerek şahsen kendi namlarile gerekse sair şirketlerin idare meclisi âza- sı veya direktörü sfatile şirketle akdi mukavele hususunda idare meclisi Rza- larına selâhiyet verilmesi. Ticaret yasasının ve Şirketin esas mu- kavelenamesi hükümlerine göre işbu ikin- ci toplantıda temsil eden veya mevcud bulunan ortak - senetleri ne mikdarda HÜSEYİN CAHİD — Fikir Hareketleri 177 nci. sayısı çıktı 13 - Mart 1937 - Cumartesi içindekiler: Muhtelif . Yunan . demokrasi- leri; Umumi manzara (A, Croi- set) — Hükümdar insan! (Jean- Richard Bloch) — Meşrutiyet Hatıralam (Hüseyin Cahid Yal çın) — Halis ırklar varmıdır? (Frank H. Hankins) — Silâh fab- rikalarının politikası (Richard Lewinsohn) — 'Terbiyeye 'dair konuşmalar (Alain) — Matbuat Hayatı:*Oğuz Kağan destanı (Hü- seyin Cahid * Yalçın) — Pilozof- lar: Hayat've mezhebleri (Wi Durant) — Timurun Sarayında bir İspanyol sefiri - (Clavijo) — Kitablari #fasında (Küçük not- lar) — Eelife ve aleyhde. Fiyeti her yerde 80 kuruş Mürnenat mahalli: ——— Matbaacılık ve gazetecilik Bürosu İstanbul: “Ankara caddesi, Cağak- “oğlu yokuşu No. 44/2 Açık arttırma ile satış 1937 martin 14 üncü pazar günü sapt 10 da Harbiyede Vali konağı caddesin- de 43 sayı FİRUZE apartımanın 4 Noli dairesinde mevcüd ve maruf bir aileye sid nefis ve zarif eşyalar açık arttırma suretile satılacağı ilân olunur. Masif ce- viz oymalı gayet zarif bir büfe, yemek masası, modem bir dresuar, altı aded Amerikan meşininden sandalya, yüzleri moket kadifeden 9 parçalı 2 aded salon takımları, aynalı ve aynasız dolaplar Lavabo ayna, Buro aynalar, bronz kar- yola, yazıhane, kütüphane, hakiki Va- set | kanape ve | koltuk, salon masalari jaidinyör ayna, avize, paravan, portman- olursa olsun yapılacak görüşmeler mu- | tolar, 90“parçadun (mürekkep Limoj teber olacaktır. tabak takısı, 50 parça çatal bıçak takı- Bu toplantıda bil'asale veya bilvekâle |: ni, hazır bulunmasını isteyen ortaklar tica- ret yasasının 37) nci maddesine uygun olarak ellerinde bulunan ortak senetle- rini en aşağı toplantıdan bir hafta evvel yatırmaları lâzımdır. z İdare Meclisi VW Mart 1937 savatı gözel bir samaver, Metal Blan tepsi ve çay takımları, aravesk Eta» jer, tabure; tavla, kitar, kemân ve armo- nik çalgıları, vazolar ve kıymetli biblo- lar, eski Rümen antika Kitaplar, Fransız. çü ve «Nouveau Larowsso Ilus- te ve kıymetli kitaplar, resimler, gini ve demir: öoba, mavun koltuk ve sandalya, «Columbia marka büyük sa- lon gramefonu, Telefunken radyo yeni halde vesair Tüzumlü eşyalar. (Kuandı) marka nefis Alman piyanosu çapraz telli arkası demir. Anadol ve Acem halı sec- cadeleri, kilim ve köçeleri. : Apartıman dahi kiralıktır. Pey sürenlerden 100 de 25 teminat alınır. Satış peşindir. Anglo - Amerikan Kütüphanesi BEYOĞLU TEPEBAŞI, No. 88 Her türlü neşriyat ve siparişler kabul edilir Dr. MEHMED İZZET Emrazı dahiliye ve sariye mütefassın Muayenehane: Cağaloğlu Nuruosma- niye caddesi No. 17 Baha Bey Apartı- manı pazardan maada hergün 13 - 17 hastalarını kabul eder. Telefon: 23925 İLE TRAŞ OLDUMU Dr. Hâzım Pekin hastanesi sabık Cildiye Zühreviye mütehassısı Beyoğlu, İngiliz Sefareti karşısı No. 6 Istanbul 4 cü icra Memurluğundan: Emlâk ve Eytam Bankası Türk Anonim$Şirketine Birinci derece: ve sırada ipetek- li olup tamamına yeminli ehli vukuf marifetile 4240 lira kiymet takdir edilmiş olan Beyoğlu Hüseyin ağa mahallesi Şişlisokak E. 14, Y. 12 Nolı man bahçe hane kapıdan içeriye (o girildikte zemin katı mermer taşlık bodrum bir taşlık bir kö- mürlük bir musluk bir aydınlık mahalli camekânlı bir sofa bir oda bir yük. Birin ci kat: Bir sofa 2 oda, ikinci kat; Bir sofa2 oda bir helâ bir kiler, üçüncü kat; Bir sola, iki oda bir kiler üstü zemin tahta tarasa. Bina kürgir döşeme ve tavanlar ahşap zemin ve bodrum demir parmaklıklı birinci katta şahnişi üstü balkondur. Umum mesahası 51 50 m 2 dir. Bundan 4 m 2 aydınlıktır. İsbu gayri menkulün tamardı. Açık arttırmaya konmuş olup ilân tarihinden itibaren 'şartnrmesi herkes tarafın- dan görülebilecek ve 15/4/937 tarihine taslayan Perşembe günü saat 14 den 16 ya kadar dairemizde © açık arttırma suretile satılacaktır; Satış Emlâk ve Eytam Bankasının 844 No. hı kanunu hükümlerine tabi olduğundan mezkâr kanununun 15 inci maddesine tevfikan ikinci bir arttırma © yapılmaksızın © gayrimenkul, yukarıda yazılı günde en fazla © arttıranın üzerinde bırakıla- caktir. Artıtrmaya iştirak © için muhammen kıymetin. yüzde yedi bu- çuğu nisbetinde pey akçesi veya Milli bir Bankanın teminat mektubu tevdi edilmek lâzımdır. Biriken bina vergilerilecöp ve fener resimleri ve dellâliye ve vakıf icaresi satış bedelinden ödenir 20 senelik (o evkaf taviz bedeli müşteriye aittir. Satış bedeli peşin ödemek lâzımdır. İsra ve iflâs kanununun 126 ıncı madde- sine tevfikan ipotek sahibi alacaklılarla diğer alâkadarların gaynmenkul üzerin- deki haklarını ve bususile faiz ve masraflarına dair olan iddialarını evrakı müsbi- telerile birlikte 20 gün içinde dairemize dildirmeleri lâzımdır. Aksi halde hakları tapu sicillerle sabit olmadıkça satış bedelinin paylaşmasından bariç kalırlar. Alâ- kadarların işbu kanun maddesine uğigun surette hareket etmeleri ve daha fazla malümat almak istiyenlerin 34/3159 doşyü No. sile dairemize müracaatları ilân olunur, (30963) m a ELLA <5