13 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Mart 1937 SİYASİ İCMAL Belçikadaki siyasi v vakalar Belçika Küçük bir memleket ve hü- | kümet olmakla beraber garbi Avrupa- | nin anahları makamında dulunduğun-| dan gerek harici ve gerek dahilf politi- kası ve işleri garp devletlerini ve dola- yisile bütün Avrupa politikasını işgal ediyor. Som günlerde Belçika her iki | AKŞAM Toprak bayramı Bu senede bayram Halkalı ziraat mektebinde üzerine yeni bir Lokarno misakanın ak yapılacak dı için kurdukları plânları alt üst et- miştir. Diğer taraftan Belçika hem müliyet | ( İstanbul ziraa€ odası dün toplan- hem. de fikriyat sahasında iki ordügâha| IDış ve her sene olduğu gibi bu sene de ayrılmaktadır. Şimdiye kadar Flaman | 321 martta yapılacak olan toprak bay- milliyetperverler zilmresi yalnız protes | Tamının programi etrafında kararlar noktadan Avrupanın dikkatini üzerine | tan Flamanlardan mürekkep idü Ahi celbetti. Lokarno mişakt bozulduktan | ren katolik olan Plamanlar da papaz sonra yenisi yapılıncaya kadar Belçi- | partisini bırakıp Flaman. milliyetperver- ka İngiltere ve Fransa ile karşılıklı as- | lerine iltihak eylemişlerdir. Keriyardım esası üzere muvakkat bir | Reksist'ler ise efkârı umumiye üze- anlaşma yapmıştı. rindeki nüfuzları son zamanlarda da: «Fakat sonradan Belçikada > Alman ha aiyade artmış oldüğu kanaatine gel #kına mensup Flaman milliyetçileri. | diklerinden parlâmentoyu feshettirmek, nin zoru ve Reksist adını alan faşistle- | istiyorlar. Bütün sol partiler ve katolik TİR tsrarı üzerine İngiltere ve Fransa ile) papaz partisi münferiden intihap mü- bir daha askeri cihetten bağlanmamak | cadelesine girdikleri takdirde faşistle- cereyün: kuvvet bulmuş ve kral dahi rin karşısında mağlüp olacaklarını dü- bu esası kabul etmiş idi. Şimdi bu ce- | şündüklerinden hiç bir partiye men- reyan mevcud muvakkat anlaşmaya dahi nihayet verilmesini istiyor. Bel çikanın umumi harpten evvelki mual- lâk bitaraflığa"dönüp hiç bir devlet ie kârşlıkla yardım esası üzere bağlanma» | maları muhtemeldir. Belçikanın ahvali mağa karar vermiş olması İngiltere ile Fransanın eski esaslara yâkın ahkâm İşte program bir KAi$I fasıl... manda her kibar kadının hususi ber- beri vardı. Her sabah saçları o berber tarar, düzeltirdi. Bugünse kimsenin hususi berberi yok.. bunun için saçları! muvakkaten sertleştirecek bir çare dü- şünüyorlar. İngiltere kralının taç merasimi prog- Tâmı İngiltere devletinin dört buca ğına gönderildi. “Türenin İaun rehberi 28 nisanda neş- rğillecek. Resimi şair John Masefleld bü program için bir «dua> yazdı. Bu dua kralın, kraliçenin, prenses Elizabe-| (o Serbes Irlanda hükümeti program tın, prenses Margaretin ve kraliçe Ma- | komitesinde temsil edilmeği reddetti, rinin, resimlerile süslenecek. Merasime de iştirak etmiyecekmiş. Eğer Programda 6 ıncı Jorjun biyografyası iştirak etmiyecek olursa Irlandanın şair John Drinkwaterin «haşmetlü | Londradaki komiserlik binasının balko- kral» serlevhalı bir makalesi buluna» | nu tören müddetince boş kalacak de- caktır. mektir. Mukaddimeyi Gloucester dük'ü yar Bu bina Pikadillide'dir. El kişilik bir zacaktır. balkonu vardır. Serbes Irlanda hükü- meti bu balkonu 500 İngiliz lirasına ki- raya verebilirdi. ... İngiltere kralının taç giyme meraği- mi için damping başladı. Budapeştede yüzlerce amele günde 12 saat çalışıp merasimde satılmak üzere yarım mil- yon heykel hazırlıyorlar: Kralla krali- çenin heykelleri, Londra bu heykellere yüzde yüz ver- gi koydu. Buna rağmen ihracat devam ediyor. Japonya ipekli mendillerle bayrak- lar gönderiyor. Çekoslovakya madal- yonlar, Almanya oyuncaklar, Fransa şapka ve tuvaletler, İsviçre halkı kâ- gıdlara sarılmış yağ ve peynirler, Avus- | turya cüzdan ve çantalar gönderiyor. Bu eşyaların hepsinde: Taç örme | merasimi hatırası yazılı. ... Saray mareşalı dük do Norfolk taç merasiminin provalarını yapıyor. Bu provalar esnasında İki kişi, bir er- kek bir de kadın kral ve kraliçe kıya- fetine giriyorlar. Yalnız taçları ve ni- şanları mukavvadan, 5 İnci Jorjla kraliçe Marinin taç giy- me merasiminde Dominyonların bayrak- lârını sabık Avustralya, Kanada, ve Yeni Zelanda valileri taşımışlardı. Bu sefer bu şeref Domniyonların Londra mümessillerine vertidi. ... 'Taç giyme merasiminde kadınlar saçlarını ne biçim tarıyacaklar? Bu mü- him bir mesele oldu, çünkü saçları ta- şıyacakları taçlara tutlurmak lâzım, Bir mühim mesele dah& var. Eski za- Kömür sergisi hazırlığı * “Ankara 12 (Akşam) — Beynelmilel kömür sergisi hazırlıklarına devam edi. liyor. Sergiye 88 ecnebi firma İştirak etmiştir. Bu firmalar tarafından gönde- rilen mühim miktarda malzemeyi hâmil vapurlar yolda bulunmaktadır. Fırta- na dolayısile, bazı gecikmeler olduğundan, birçok büyük firmalar İktisad ve- kâletine müracaatla, mümkünse serginin bir müddet tehirini rica etmişlerdir. Kömür sergisi açılma tarihinin nisanın 23 fine tesadüf ettirilmesi muhtemel. dir, Sergi bir ay devam edeceğine göre, ziyatetçiler, Ankarayı en iyi mevsimin» de göreceklerdir. vermiştir. Toprak bayranfı gene Halkalı ziraat mektebinde yapılacaktır. Bu münase- bet civar köy halkı bayrama davet edi- lecektir. Bu sene bayrama iştirak eden çifçilere ziraat odası tarafından bağ- cılıkta yarıyan susam ile muhtelif Yarın herkes Büyük hava bayramı yarın saat 11 de Yeşliköyde on binlerce İstanbullu- | nun İştirakile yapılacaktır. Bayram ha-| aırlıkları bitirilmiştir. Bayrama iştirak | için Türkkuşu paraşütçülerinden ba: | yan Yıldız, bay Hikmet ve bay Hüse- | yin de dün sabahki trenle Ankaradan şehrimize gelmişlerdir. Dün de şehrimizdeki filodan bir tay- yare şehir üzerinde uçuşlar yapmıştır. Filo bugün toplu bir halde uçarak ata- cağı renkli beyannamelerle İstanbullu- cinste tohumluk #erilecektir. Bilahassa| ları bayram yerine davet edecektir. İstanbul civarında ekilen kavunların islahı için Kırkağaçtan getirtilen ka- vun tohumu da dağıtılacaktır. Bundan başka gifçilerin ziraatte iş- lerinin kolaylaştıran tırmıkları da ha zırlanmıştır. Bu tırmıklar, on köye bir tane verilmek üzere meccanen dağitı- Yacaktır. Atikalipaşa cümii ve Çemberli- taşın önü tanzim ediliyor Evkaf müdürlüğü çemberlitaşta Atik Alipaşa catnlinin önünü tanzim etmeğe! başlamıştır. Çemberlitaşın önünde es- ki bir duvar, bir de su deposu vardır. Evkaf müdürlüğü, belediyeye müracaat etmiş ve bu su deposunun kaldırılması- nı istemiştir. Bu vesile ile Çemberlita- şın etrafını çirkinleşliren binalarda kaldırılacaktır, AKŞAM'ın Çocuk dünyası tarafın- dan çocuklar için tertip edilen müsabaka tafsilâtı küçük okuyucumuza (50) lira mükâfat Si, edilecektir AKŞAM her seviyedeki karileri için her yıl açtığı büyük müsaba- için faydalı olması şart olmakla beraber onları. derslerinden alı- koymaması da “lâzımdır. Bunun için müsabaka şekli mümkün ol- duğu kadar kolaylaştırılmıştır. Müsabaka aslındaki bilgi değeri- ni-muhafaza edecek, fakat iştirak edenlerin kıymetli saatlerini lü- zumsuz yere işgal etmiyecektir. Müsabaka şu şekilde yapılacak- tar: 1 — Her gün (AKŞAM) ın (5) inci sahifesinin beşinci sütu- nunda bir hayvan resmi neşredi- lecektir. 2 — Müsabakaya girmek isti- yen çocuklar bu resimleri kesip biriktireceklerdir. 3 — (20) tane hayvan resminin neşri, bittikten sonra küçük oku- yucular topladıkları bu resimleri önlerine dizerek dikkat edecekler ve BİRBİRİNE DÜŞMAN OLAN hayvanları yanyana yapıştırıp isim ve adreslerile berâber (Ak- şam gazetesi ÇOCUK DÜNYASI bilmece memurluğuna) göndere- ceklerdir. 4 — Halledilmiş mektupların hangi güne kadar kabul edileceği resimlerin neşri bittikten sonra ayrıca ilân edilecektir. 5 — Mektupların kabul mild- deti bittikten sonra hepsi birer birer tedkik edilecek ve resimleri doğru olarak sıraya koymuş olan- lardan (22) kişiye sera ile şu he- verilecektir; Müsabakaya ait ilk resim 20 Mart Cumartesi nüshamızda çı- kacaktır, Her gün bir (AKŞAM) alp bu resimleri saklayınız. Yarın sabah halkı bayram yerine gö- türecek olan yüzde elli tenzilâtlı tren- ler (7,35) (8) (8,30) (8,50) (9,10) (9,40) (10,5) (10,30) da Sirkeciden kalkarak Yeşilköye gidecektir. Şehrimizdeki bütün otobüs ve otomobiller bayram için angaje edil | miştir, Camlarında Türkkuşu bayramı etiketi yapıştırılmış olan otobüsler ya- rın sabah saat sekizden İtibaren Tak- sim, Sirkeci ve Eyüpten kalkarak gidip gelme 60 kuruş mukabilinde halki bay- Sahife 5 Yeşilköydeki . hava bayramına gidecek Bugün tayyare filosu şehir üzerinde uçuşlar yapacak ram yerine taşıyacaklardır. Üzerlerinde ayni etiket yapıştırılmış olan taksiler de gene saat 8 den itibaren Taksim, Sir- keci, Beşiktaş ve Beyazıddan gidip gel- me 125 kuruş mukabilinde İstanbullu- ları bayram yerine götürecektir. Halkın dönüşte geldikleri otomobil- lerde yer bulmaları için icap eden bü- tün tedbirler alınmıştır. Polis seyrüse- fer müdürlüğü bu işi idareye memur edilmiştir. Dönüşte trenler saat (14,20) (14,30) (14,45) (15,5) (15,40) (16,10) da Yeşilköyden hareket edeceklerdir. Türkkuşu umumi müdürü bay Ze ki, muallim bay Vecihi ve İstanbul Türkkuşu reisi bay Nuri dün şehir için- de gezerek taleblerin ameli dersleri için müsaid arazi aramışlardır. Zincirliku- yu haricinde Ayazağa çiftliği civarında Talimhane namile anılan saha, Yeni- bahçe stadyomu ve bir de Erenköyünde Merdivenköyü civarında Fikir . tepesi muvafık bulunmuştur. Bunlardan biri. seçilerek satın alınacaktır. Iş kanununu tatbik hazırlıkları şçi mikdarını azaltıyorlarmış Bazı müesseseler i 15 hazirandan itibaren tatbikine baş- lanacak olan iş kanunu hazırlıkları devam ederken bazı müesseseler kanu- nun vecibelerinden kaçmak maksa- dile işçi adedlerini azaltmak istemiş- lerdi, Vazifelerinden çıkarılan amelele- rin alâkadar makamlara müracatları üzerine bu hususta tahkikat yapılırken iş dairesi ikinci ve yeni bir amele mü- racaatile karşılaşmıştır. Ameleler bu müracaatlarında bazı iş yerlerinin kendilerine doğrudan doğ- ruya yol vermiyerek işlerini evlerinde görmelerinin tebliğ edildiğini söylemiş- lerdir, Bazı eşya iş yerlerinden başka evlerde de imal edilebilmektedir. Ayak- Kabı, terlik ve saire gibi eşya bu meyans dadır, İş yerleri bu suretle amelelerini ev- lerine yollıyarak işlerini orada yaptı- rınca müesseselerde işçi adedi azalmak» ta, bu suretle iş yerleri kanuna tâbi ol- maktan kurtulmaktadır. Bü Vaziyet iş- çinin aleyhinedir. Çünkü kanunda me- sal zamanı tahdid edilmiştir. Muayyen çalışma zamanı haricinde iş gören amo- leye ayrıca yevmiye verilmesi icap et- Belediye hastanelerine hal ve vakti yerinde olanlar da baş vurdukları için belediye bu gibilerden bir ücret alın- ması için şehir meclisinden salâhiyet | istemişti. Bu ilk defa şehir meclisinde | görüşüldüğü zaman hastalardan yir- mi kuruş ücret alınacağı söylenmişti. Fakat verilecek ücretin bu kadar olma- dığını meclisin sıhhiye encümeni ta- rafından hazırlanan ve şehir mecli- sinde tenkidlere sebep olan tarife gös- termiştir. Ücret tarifesi şudur: 20 kuruş poliklinik; fakirler müstes- na, (o 75 sadır radyoskopileri, 125 | sadır & radyografileri (ilim ge. | tirmek lâzımdır), 250 Mide rad- yöskopisi (o (ilâcını getirmesi Jâ- zamdır), 350 mide rodyografisi (fi- | lim ve İlâcını getirmesi lâzımdır), 150 | turuku bevliye radyograflleri (filim ge- tirmesi lâzımdır), 250 Turuku nisaiye radyoskopisi ve radyografileri filim ge-| tirmesi lâzımdır.), 100 Nevahii saire | radyogratileri, 50 Mükerrer her filim | için, 150 sathi röntgen tedavisi (bir tat- bika mahsus), 250 Amik röntgen teda- visi (bir tatbika mahsus), 750 Sathi | râdyum tetbikatı (bir devreyi tedavi! için), 1500 Amik Radlum tatbikatı | mekte ve bundan başka kanunun bir- çok hükümlerinden amele istifade et mektedir. Fakat amele iş yerinin işle- rini müessese dışında, kendi evinde ya“ pınca kanundan istifade edememekte- dir, Amelelerin bu husustaki müracaat- larını iş dairesi üçüncü bölge âmirliği tedkik etmiş ve elde ettiği neticeyi ken di mütaleasile birlikte Ankxraya bil- dirmişlir. Bir taraftan da üçüncü böl- ge müfettişleri iş yerlerini teftişe ve amelelerin dileklerini tesbite başlamış- lardır. Herhangi yeni bir şikâyet, müra- caat olursa ayrıca tedkik edilecektir. İşlerini müessese dışında gördüren iş yerleri sahipleri kendilerini haklı görmektedirler, Bunlar her zaman faz- la iş olmadığını ileri sürerek.daima ay- ni miktarda fazla işçi kullanamadıklar rını iddia etmektedirler. Bu hususta Ankaradan gelecek em- re intizar edilmekle beraber İş kanunu- nun ikinci maddesine istinaden bir ta- nun 10 ameleden az işçi kullanan mü- esseselere de teşmil edilmesi kuvvetle muhtemeldir. 'Belediye hastanelerinde ücret tarifesi Bir çok orta halli hastaların bu ücretleri vermesine imkân yoktur liler (asldürik, kolestrin, glikoz, üre, klorür de sodyom ve saire, 150 Hemo- Kültür, 100 Alelümum ağlutinasyonlar ve kan sayılması, 50 Cam üzerinden mikrop taharrisi, 100 bir maddeli ma- raziyenin kültürü, 150 Usarel mideviye tahlili, 50 Mevadı gaitada tufeylat tar harrisi, 150 mevadı gaitanın hazım noktai nazarından muayenesi, 150 Me. vadı galtanın kültürü, 100 Mayii cenp muayenesi, 50 Balgam muayenesi, 200 Mayii dımagii şevki tahlili, 200 Kilye ve safra taşları tahlili 500 Laboratuar hayvanlarına telkih, 25 Ayaktan yapi lan her pansıman için, 100 Ayaktan yapılan ufak cerrahi müdahaleler için, 300 kuruş ta Bademcik ve vejetasyon ameliyatları, Bu tarifedeki ücreti vererek bele ye hastaalrında tedavi edilmek, herke- sin harcı değildir. Gerçi fakirlerden ücret alınmaması esası da kabti edili- yor. Fakat bizzat encümen bile ücrete ten istisna edilecek fakiri tayin ve ta- rif edememiştir. Mecliste hâkim olan fikre göre yol vergisinden istisna edilen, yani ayda eline otuz lira maaş geçen kimselerden muayene ve tedavi ücre-! ti alınması münasip değildir. Fakat (bir devreyi tedavi için), 50 Ültraviyole bundan fazla kazancı olan kimseler bile veya dyatermi ve yahut elektrikiye ve bu tarifedeki masraflara katlanamaz, saire her günkü tatbikat için), 100 Ale) © Belediye hastaneleri, her şeyden ev- umum sistoskopiler, 300 Elektrokardi- | vel şehir halkı için kurulmuş hizmet yogram ile muayene, 200 Metabolizm | müesseseleridir. Tarife ne kadar iner. bazal ölçülmesi, 500 Elektrosman tat-| se insin, belediye hastanelerinin diğer bikatı, 50 'Tam tahlil idrar, 100 Vaser- | hususi sıhhat müesseselerinden hiç bir farkı kalmıyacak demektir. BEMAR EERSUEAATEEAEBAKANEEAAE EAA SAUNA MANA KANSIZLIK >: Ka manaiş ilimli elimiz SIROP EE PARS