March 13, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

March 13, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AY Ş “EN, AKŞAM 3 Mart 1927 Avusturya ve Macaristan Almanyadan uzaklaşıyor! Bu iki hükümet ekoslovakya ile anlaşmıya temayül ediyor muş Berlin 12 (A.A.) — Avusturya siya etinin Macaristan ve Çekoslovakyaya yaklaşma lehinde istikametini değiştirmesi ve Avusturya hariciye nazırı Gui- do Sehmidtin yakında Prise ve Londraya azimeti hakkında dolaşan yayinlar, siyasi mahfillerde endişe uyandırmaktadır. Berliner Tageblati gazetesi diyor ki: «Bu son seneler zarfında Avustür- yanın giriştiği teahhüdat, bu memleketin siyasetinin Pragın tatlı bir rü- ya gibi düşündüğü şekilden başka bir istikamet almasma müsaid değildir. Berlin 12 (A.A.) — Berlin siyasi mahfilleri bazı Viyana gazetelerinin Al- manya ile Avusturya arasındaki matbunt müterekesine riayet etmediklerini kaydetmektedirler. teessüfle Telegraph gazetesinin bir haberi bunu isbat etmektedir. Bu habere gö- re, Almanyada himaye kıtaları şeflerinden 200 kişi tevkif edilmiş ve 24 şef de ancak İsviçreye kaçmak suretiyle kurtulabilmiştir. Bu mahfiller, bu haberin tamamen uydurma olduğunu bildirmektedirler. Prague 12 (4.4.) — Hariciye nazır B. Krofta, dün mebusan meclisi ha- Atatürk Dün Türkdili tetkik kurumu merkezinde çalıştılar Ankara 12 (AA) — Reisicumhur Atatürk bugün öğleden sonra saat 16 buçukta Türk Dili Tedkik kurumu merkezini şereflendirmişler ve fenni terimler üzerinde terim kolu üyelerile 6 saat sleğdeyam çalışmışlardır. Atatürk saat 23 de kurum merke xinden müfarakatle o maiyetlerinde terini kolu üyeleri olduğu halde köşk- lerine avdet det buyurmuşlardır. Yunan kralı Giridde Kral bugü Averof ile Pireye dönecek Atinc 12. Çlususi muhabirimiz- riciye encümeninde, harici siyaset hakkında sorulan bir takım sunllere ce- | den — Buraya gelen haberlere güre, vap vererek, Haksburgların günün bisinde Avusturyada saltanat makamına)kral Jorj Resmo ve Kandiyada hararetli! Fransızları sersi mütarekesine davet Reisicumhur, sergi devam ettiği müddet fırka mücadelelerine fasıla verilmeşini tavsiye ediyor Paris 12 (A.A.) — Reisicumhur B. Lebrun, dün akşam radyo ile Fransız milletine hitab eden bir nutuk söyle- miş ve bunda, milli müdafaa istikrazı, nin davetine icabet ettiği zaman milli sında kara, deniz ve hava kuvvelleri- mizin takviyesi bir zarurettir. Progra- mımız, metod dahilinde tetbik olu- Filistinde sükün |Ingilterenin deniz avdet etmiş Yalnız şimal mıntakasında bazı hadiseler olmuş Kudus 12 (AA.) — İngiliz maka matı tarafından alınan şiddetli ted- birler neticesinde asayiş tekrar tesis edilmiştir. Yalnız şimal tarafı biraz karışıktır. Burada geçen gün bir ted- hişçi yahudilere taarruz ederek bir GP lar a bir yahudi kasabasına taar- ediyor. Vekil dün de sabahtan akşama kadar inhisarlar idaresinde kendisine tahsis edilen büroda meşgul olmuştur. İngilterede kar fırtınası Zonâra 12 (A.A.) — İskoçyada Wi- inşaat prog programı Londra 12 (A.A.) — Avam kamara- sında, B. Churchill şu beyanatta bulun-| muştur: Deniz inşaat proğramı İngilterenin yaşamak hakkındaki azminin umumi harbin sonundanberi en kati surette beliren bir teceltisidir. Bu, aynı zaman da İngilterenin Milletler cemiyeti pakti mucibince rolünü oyniyarak Avrupada istikrartn ve nizamın hüküm sürme- sini temin ve büyük bir devlet kalmak yolundaki kararının Avrupaya karşı verilmiş bir teminatıdır. Ziraat Vekili Adanada Ankara 12 — Ziraat vekili, Adana- ya gitmiştir, Tarsus, Mersin ve Antal- yaya da uğrıyarak tetkiklerde bulü- nacaktır. Türk - Yunan dostluğu Ankara 12 — Yunan hükümeti Atina elçiliğimizde çalışan Yunanlı müstahdemleri kazanç vergisinden affetmiş, hükümetimiz de Ankara Yu- nan elçiliğinde çalışan Türkleri ka- zanç vergisinden istigna etmiştir. İki vapur seyyah geliyor Şehrimize gelen maltmata göre 25 köylü şehre increk Kral ve Başvekil Metaksası hararetle selâmlamışlardır. Kral kışlaları, hastaneleri Kuossos asarı atika müzesini gezmiştir. Kral ameleyi, ruhani heyetini ve cemiyet- Jeri nezdine kabul ederek kendilerile görüşmüştür. o Halkın mümessilleri milli hükümete sadakat ve müzaha- retlerini teyit etmişlerdir. Geceleyin her tarafta tenvirat ya- pılmış ve ortalık donatılmıştır. Kral yarın (bugün) Neapolisi, Ayasnikolaosu| ziyaret edecek ve Averof ile Pireye dö- meceklir. Aydın belediyesi sırt hamallığıni kaldırdı Aydın 12 (AA) — Belediye, sırt ha- maallığını bir kararla yasak etmiştir. İnsanlık, şeref ve haysiyetile telifi mümkün görülmeyen bu hizmetin kaldırılmasını alâkadarlar memnu- niyetle İaryanaiani. Radyo is , istasyonları Mukavele tasdik edilmek Ankara 12 — Romanya hariciye nazırı B. Antoneskonun Ankarayı si- yaretine ait resmi program hariciye- de hazırlanmıştır, Antonesko 16 raart salı günü saat MH de Köstenceden İstanbula gelecek, merasimle karşılanacaktır. Misafiri. miz o akşam Ankaraya harekek ede- cektir. Misafirimiz Ankarada üç gün kalacak, 19 mart cuma günü Anka- radan ayrılacaktır. B. Antonesko An- karada bulunduğu esnada ziyafetler İs ve suvareler tertib oluna- MX OE bei ile birlikte Rumen n mürekkeb bir heyet de gelecektir. Matbuat müdürlüğü, misafirleri karşılamak için bir prog- ram hazırlamıştır. Futbol federasyonu reisinin istifası Ankara 12 — Futbol federasyonu |. relsi B. Sedad Rızanın istifası 'Türk- #por kurumu tarafından kabul edil. miştir. Federasyon işlerine ikinci rels B. Nasuhi Baydar bakacaktır. Mi küme işlerini tetkik etmek için pa- gark gn İnka | 'Geceki ve Bu Sahahki 'T Telgraflar Hatayda Türk malı ve canı helâl ilân edildi Kuseyr arapları silâhlanıyor, Türk evlerine tecavüzler devam ediyor Hama 12 — Kuseyrdeki araplar va- teni tahrikâtı netiçesinde öküzlerini satarak silâh almaktadırlar. Köylere gönderileri yobazlar Türklerin malla- rının Ye,canlarının helâl olduğunu bildirmektedirler, TÜRK KÖYLERİNE “TECAVÜZ Humus 12 — Sanacağa sit bazı köy- lerde 'Türk halkınm evlerine tecavüz edilmektedir. Hayvanları sürüler ha- linde alıp götürüyorlar, Türk köyle- rinin bu tecavüzlerden (şikâyetleri mahalli hükümet tarafından nazari MYibare atınmamıştır. Şam 12 — İstihbarat zabiti Reyha- niyede bir çok kimseleri toplıyarak şu Mtarda bulunmuştur: — Hiç kimse yakasına Türk sembo» Minü andıran bayrak ve altı ok gibi rozet takmıyacaktır. Bunları takan». lar polis tarafından yakalanacak, şid» detli cezalar? çarptırılacaktır. Lazkiye 12 — Kırıkhanda yakasıns da rozet bulunan bir Türk genci polis tarafından tecavüze uğramışlır. Genç yakasından rozeti çıkarmıyacağını söylemiş, bunun üzerine bir müfrezg tarafından tevkif edilerek karakolg götürülmüş ve bizzat istihbarat zabis ti tarafından sopa ile dövülmüştür. Şirketi Hayriye tarifesinde 1 nisandan itibaren ne kadar tenzilât yaptı? Iki aylık karnelerde ve gidip gelme biletlerinde yapılan tenzilâtın nisbeti Şirketi Hayriye bir nisandan İtiba- yen tatbik edilmek Üzere fevkalâde tenzilâtlı bir tarife hazırlamıştır. Bu tarifeye göre şimdiye kadâr üçer ay- ık olarak verilmekte olan tenzilâtlı aboneman kareleri ikişer aylık veri- lecek; bu karnelerde Üsküdardan Va- niköyüne kadar ve Rumelihisarı iske- lesi için yüzde 25, Kandilli, Anadolu- hisarı, Kanlıcs, Çubuklu, Emirgin ve İstinye iskeleleri için yüzde 30, Pa- şabahçe, Beykoz ve Yeniköyden iti- baren Tarabye, Kireçburnu, Büyük- dere, Sarıyer, Yenimahalle ve Kavak- lâra kadar yaz ayları için yüzde 35, ikincikânun, Şubat, Mart aylar için yüzde 40 tanzilât yapılacaktır. Beylerbeyi, Çengelköy, Vaniköy is- kelelerinden Köprüye gidip gelme bi- letlerinden birer, Köprüden bu iskele- Tere alınacak biletlerin birinci mevki- inden üç, ikinci mevkiinden İki buçuk kuruş indirilecektir. Kanlıca, Çubuklu, ve İstinye iske- lelerinden Köprüye ve Köprüden bu iskelelere alınacak tek biletlerin birine ci ve ikinci mevkilerinden ikişer, ge- ne bu iskelelerden Köprüye alınacak dönüşlü birinci mevki biletlerden 6,3, ikinci mevkilerden 5,5, Köprüden bu iskeleler için alınacak gidip gelme bi letlerin birinci mevkiinden yedi, Ikin« ci mevkiinden 9,5 kuruş tenzil edile# cektir. Bitişik iskeleler için yalnız gitme veya gelme ikinci mevki bilellerinden yüzde elli tenzil edilmek suretile on kuruş yerine beş, birinci mevkilerde yedi buçuk kuruş alınacaklar. Gidip gelme biletlerden ise ikinciden 10, bis rinciden 15 kuruş almacaktır, Üç is- kelenin tek ikinci mevki biletlerinden yüzde 25 tenxilile 75, birinci mevki- lerden 10 kuruş alınacaktır. Karşılık- lı iskelelerin tek birinci mevki bilet leri 14, ikinci mevkileri 11 kuruş olas caktır. "Tenzilâtı karnelerin satışma 1 ni sanda ve bu tarifenin tatbikine Ji nisanda başlanacaktır. Madrid etrafında asi çenberi Asiler Guadalajarayı B. Mussolini Trablusta Italyan başvekili büyük muhasara altına aldılar merasimle karşılandı Madrdi 12 (A. A.) — Misler, Brih- yego Val - de arena hattında yaptıkları şiddetil bir mukabil taarruz ile asile- zin Gundalajarma cephesindeki İleri hareketlerini durdurmağa rmuvaffak olmuşlardır. , SON MUHAREBELER Guadalajara cephesi 12 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: «Aded itibarile mühim olan hükö- met kuvvetleri, Guadalajaranın şimâ- dinde yolu Frankistlere kapamak için sleğcele Madridden ve Chincbondan bu cepheye gitmişlerdir. Milisler, Ara gön yolu boyunca inen Frankist kuy- vetleri le 'Tajuna nehri vadisinden inen âsi kuvvetlerin arasına girmek mâksadile Torijanın cenubunda bir hareket icra etmişlerse de bu maney- ralarında ymuvaflak olamamışlardır. Roma 12 (AA) — B. Mussolini bu sabah Pola kruvazörile Tobruk 1- manına, gelmiştir. Birinci deniz fırka sının gemileri, kruvazöre Çi mekte idiler. are rn su, Duçeyi selâmlamak için top atmış tayyare filoları, harp gemilerinin Üs» tünde uçuşlar yapmışlardır. ; Citta Die Genova vapurile dün 'Tob- e e iğ, İsale > - Yugoslavya Iki hükümet arasında bir anlaşma imzalanıyor Paris 12 (A.A.) — Beho de Paris v4 Prfankistler tarafından sıkıştırılan Hü: gazetelerinin bildirdiğine kümet kuvvetleri, Guadalajara önün- Dk rm pek Fin deki müstahkem mevzilere doğru pe- rişan bir halde ricat etmişlerdir. Jaramanın şarkındaki mıntakada fena havalar, her türlü harekâta mani olmuştur. Faaliyet, şiddetli bir topçu ateşine münhasır kalmıştır. GUADALAJARA MUHASARADA Paris 13 (Akşam) — Son haberlere bir gentlemens agrecmeni anlaşması imzalıyacaklardır. ri Roma 12 (AA.) — Yugoslavya e İtalya arasında bir ticaret muahedesi