14 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife Z — AKŞAM 14 Mart J987 — Berlinin Garp paktine aid notası Londraya vardı Cevabın metni belli değildir, Almanya Garp paktinden başka bir taahhüdde bulunmadığı söyleniyor Londra 13 (A-A.) — İyi haber alan | bulunmaktadır. mahfiller, Garp paktı hakkındaki Al man muhtırasının tayyare ile Londra- ya gönderildiğini ve'muhtıranın Lon- draya dün akşam vasıl olduğunu bil- dirmektedirler. Sefir Von Ribbentrop bugün B. E- deni ziyaret ederek Alman cevabi no- tasını tevdi etmiştir. Alman maühtırasının pek uzun ol- duğu öğrenilmiştir. Selihiyettir mah- feller, Alman ve İtalyan muhtirala- rının metinleri arasında büyük bir fark olmadığını ve Roma ile Berlinin yakında başlıyacak olan müzakereler esnasında sıkı bir temas muhafaza edeceklerini iddin etmektedirler. Bu mahafiller, Alman “nuhtırasının. eski Lokarno paktinin zâminleri olan İtalya ile İngilterenin teahhütleri al- tında olmak üzere bir Alman - Pran- $ız harbinin vukuundan o sarfına- zar edilmesini teklif etmekte olduğu- nu beyan etmektedirler. Almanya, bundan başka her türlü teahhütleri reddetmekte ve İngiltere- »jn hem zâmin hem de zıman altına alınmış bir vaziyette bulunmasını ka- bul etmemektedir. Paris 13 (A.A.) — Bütün matbuat yeni bir Lokarno misakı aktedilmesi ihtimalleri hakkında uzun tefsirlerde Le Petit Parisien diyor ki: «Bu cevapların Sovyetler birliğine karşı bazı hükümleri ihtiva ettiğine şüphe yoktur. Belçika, Alman harici- ye nezareti tarafından daha şimdiden tamamile bitaraf addedilmektedir. Bu husustaki müzakereler uzun ve çetin “olacak “Ve bir çok “hadiselere meydan verecektir Muharrir Pertinax, şöyle yazıyor” «İtalya ile Almanya, Cenevre mu- kavelenamesinin yerine bir dörtler Misakı ikame edilmesini istiyorlar.» Oecuvre gazetesi, şu mütalaâda bu- Tunuyor” #Bir dörtler misakı akdi ibtimali- nin İngilterede hasıl ettiği ilk tesir- Ter, bu tasavvurun lehinde olmaktan çok uzaktır.» İNGİLİZ GAZETELERİNİN MÜTA- LÂALARI MÜSAİT DEĞİL Londra 13 (A.A) — Almanyanın Garp pakti hakkındaki pmotasının metni hakkında tahminlerde bulunan Dailey Telegraf diyor ki: «Alman ve İtalyan notalarının me- tinleri, yeni bir Lokarno anlaşması- nın imzasını istihdaf eden müzskere- leri kolaylaştıracak mahiyette gözük- memektedir. Morning Post güzelesi de şöyle Yeni Alman notası eski siyasetin sadikane bir devrinden başka bir şey değildir. Almanya, hâlâ, yeni bir 10- karno anlaşmasının ancak , bütün kitlerin her türlü taabhüdden . ta- mamile âzade bulunmaları takdirinde kabil olacağını bildirmektedir. Cenevrede henüz hiç bir karar verilmedi Komite projemizin ilk tedkikini bitirdi. Sancağa ilha- kını istediğimiz 3 nahiyenin nüfusu tedkik ediliyor Cenevre 13 — Komite projemizin ilk, tedkikini bitirmiştir. Henüz hiç bir me- selede karar verilmemiştir, Komite, yeniden sancağa ilhakını istediğimiz Üç nahiye ile İskenderun limanı ve mahalli polis ve jandarma kuvvetleri hakkında müşahidlerin malümatını dinlemiştir. FRANSIZLARIN MUKABİL PROJESİ Cenevre 13 — Fransızlar bugün bir mukabil proje tevdi etmişlerdir. Bu- nun gözden geçirilmesine başlanmıştır. Ankara 13 (Telefon) — Sancakta Bayır, Bucak, Hazne nahiyeleri baş- tan nihayete kadar Türktür. Bu na- hiyeler halkı Sancak vahdeti içinde bulunmağı tabii bir hak telâkki et- mektedirler, Milletler cemiyeti konse- yi bu esası nazarı itibare alarak Ba- fus mikdarını yeniden tedkike mec- bur olmuştur. 'Bu nahiyelerin etnografik nüfus va-| ziyetleri Türk ekseriyöli lehindedir. 28 binden ibaret nüfuslarının 21 bini 'Türktür. Gerisi yani 7 bini de Türkçe konuşan Alevidir. Bu sahada bir Er- meni, bir de sünni Arab köyü vardır. Bayır nahiyesine bağlı 34 köyün büyükleri şunlardır: Gebilye, Gebri, Seren, Karaca, Akçeabar, Erenlik, Ka- Jaba, Nuseybin, Vali, Kızılcora, Bucak, nahiyesine bağlı 28 köyün büyükleri, İsabeyli, Taki, Hasan, Bo- dursu, Zeytincik, Meram, Saraydır. Hazne nahiyesine bağlı 53 Türk kö- yünün büyüklerinin isimleri de şun- lardır: Burcu, İslâm, Sulayik, Kan- dileik, Korali, Mahrüka. Açık valiliklere kimlerin tayin edileceği belli değil Ankara 13 (Telefon) — Açık bulu- nan valiliklere kimlerin tayin edile- ceği henüz belli değildir. Gazttele- rin ortaya attıkları isimler birer tah- minden ibarettir. Ankara futbol antrenörü bir haftadır ortada yok Ankara 13 (Telefon) — Ankara mıntakası futbol antrenörü B. Cons bir haftadanberi kayıplar. Antrenör #on defa yanında iki kadınla burada görülmüştü. B. Cons polis tarafından aranmaktadır. Eczacı mektebi son sınıf talebesinin çayı Bozacı mektebi son sım talebesi dün Park otelde profesörleri şerefine bir İzmir dalyanlarının vaziyeti Ankara 14 (Telefonla) —İktisad vekâleti deniz mahsulleri müdürü B. Mazlum ile balıkçılık mütehassısı B. İsmall Hakkı dalyanların vaziyetini yerinde tesbit etmek üzere İzmire git- mişlerdir. Oradan İstanbula geçerek İstanbuldaki dalyanlar üzerinde de tedkikler yapacaklardır. Bu tedkiklerden sonra yeni balıkçi- ık kanun projesi mucibince yapıla- cak nizamnamelerin esaslarını tesbit edeceklerdir. Tenzilâtlı tren tarifeleri Ankara 14 (Telefonla) — Müddeti mart nihayetine bitecek olan gidiş, dönüş tenzilâtı tarifenin bir nisan- dan itibaren uzatılması tekarfür et- İ sine ve başvekile tazim telgrafları çe- yır, Bucak ve Hazne nahiyelerinin nü- | B. Antonesko Hariciye köşkünde geo 50 kişilik bir ziyafet verilecek Ankara 14 (Telefonla) — Ayınon beşinde buraya gelmiş bulunacak olan| Romanya hariciye nazır! B. Antenesko! şerefine aynı gün hariciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras tarafından hariei- ye köşkünde elli kişilik bir ziyafet ve- rilecektir. Rumen elçiliği tarafından da ayın on sekizinde Ankarapalasta yüz elli kişilik bir öğle yemeği aynı günün gecesi de gene Ankarapalasta (250) kişilik bir suare verilecektir. Çelik fabrikası Temel atma' merasimi başvekil tarafından yapılacak Ahkara 18 (Telefon) — Karabük çelik fabrikasının temsil atma mers- simi başvekil B. İsmet İnönü tarafın- dan yapılacaktır. Merasimin günü bir kaç güne kadar tesbit edilecektir. Karabük demir ve çelik fabrikala- rını kuracak olan Brassert milessese- sine meri$up * İngiliz mühedislerden iki grup şehrimize gelerek Karabüke gitmişlerdi. Bu hafta Londradan altı mühendis daha“ gelecektir. - Müesse- senin direktörü B. Makenzi Ankara- daki temaslarını bitirdikten sonra Yondraya dönmüştür. Bu hafta ge- lecek mühendisler arasında müs3ss6- senin direktörü B. Makenzi ile mües- sese sahibi B. Brassertin de buluna- cakları haber alınmıştır. B. Brassert şehrimizde bir gün kal dıktan sonra Ankaraya giderek İkti? sad vekâletile temaslarda bulunacak- tır, Direktörle patron Ankaradan Ka- rabüke gideceklerdir. Ay sonuna ka- dar Londradan şehrimize grup grup yüz mühendis gi tir, Üzüm kongresi kapandı Ankara 13 — Dört gündenberi mü- zakerelerde bulunğdn üzüm kongresi işini bitirmiş ve İktisad vekili Celâl Bayarın bir nutkile kapanmıştır, Ankara 18 — Üzüm kongresi müna- sebetile İktisad vekili B. Celâl Bayap tarafından: Cumhurreisi ile meclis re- kilmiştir. Hollanda ile ticaret anlaşması Ankara 13 (Yelefonja) — Bir gaze- te Holanda ile akdettiğimiz klering ve ticaret anlaşmasının tasdik edilmek ü-| zere vekiller heyetine verildiğini yaz» maktadır. Holanda ile aramızdaki yeni klering anlaşması parafe edilmiş isede ticaret anlaşması müzakereleri henüz netice- sizdir. Mamafih bu müzakerelerin bu- günlerde nihayete ererek anlaşmanın. da parafe edilmesi pek muhtemeldir. Fransız istikrazı Beş milyar ilk tertib tahvilleri kâmilen satıldı Paris 13 (AA) — Maliye nazın, müdafaa istikrazının beş milyar fran- ga baliğ olan ilk tertibinin, dün saat 17 de kayıdlar kapandığı zaman he- men kâmilen satılmış olduğunu be- yan etmiştir. İkinci tertip tahvillerin gelecek sali günü satışa çıkarılacağı zanedilmek- tedir. Bunlârn kıymeti, iki buçuk a Belgrad 13 (A.A) — İyi haber alah mahfeller, İtalya ile Yugoslav- ya arasmda bir muvakkat anlaşma imza, edileceği ve'Kont Ciano'nun Bek grada gideceği hakkındaki haberleri Dün Geceki ve Bu Sahbahki Telgraflar Ispanyada 80,000 Italyan askeri mi var? Guadalajara cephesinde asilerin tazyiki devam ediyor, şehir tahliye ediliyor Valensiya 13 (A.A.) — Evvelki gün Gusdalaraja cephesinde esir edilmiş olan İtalyan zabitleri ve neferleri Madridden Valensiyaya getirilmişler- dir. Bunlar arasında bulunan 40 yaşla- rında İtalyan binbaşısı Luciano An- tonio Sylvia bir erkânı harp kayma» kamı, 4 Fransız mebusu ve iki Belçika parlâmento âzası huzurunda isticvap edildiği vakit ezcümle şu beyanatta bulunmuştur: İspanyaya muntazam İtalyan a#- Kerlerirden 80,000 kişi ihraç edilmiş- tir. Guadalajara cephesinde 40 bin kişilik 3 İtalyan fırkası vardı. Bu kuv- vetlere motörlü fırka başında geçen mayısta Adis Ababaya girmiş olan generel EBergönzo kumanda etmek- tedir, Fırkalardan Littorla ismini taşıyan birinci fırka general Moncini kuman- dası altında olarak geçen Şşubatın altısında Sicilya vapuru ile limana çı- karılmış ve oradan evvel& Sevillâ ve bilâhare Caceres, Almazan, Vallodo- lit yolu ile Guadalajara o cephesine sevkedilmiştir. Binbaşı Luciano bu fırkanm İta- yadan bütün harp levazımı ile bir- likte ayrıldığım, yani beraberinde bir çok top, mittalyöz, alev makinesi ve gaz makinesi getirdiğini ilâve elmiştir, MADRİD HÜKÜMETİNİN TEBLİĞİ Madrid 13 (A.A) — Müdafaa mec“ Hsi tarafından dün neşredilen bir tebliğde, ezcümle şöyle denilmektediri «Guadalajara cephesinde İtalyan kuvvetlerinin şiddetli tazyiki devâm etmekte, fakat topçu ve hava kuv- vetleri tarafından himaye edilmekte olan milisler ahudane mukavemet etmektedirler. Üniversite - #ialiellesinde milisler, asiler tarafından işgal edilmiş olan Ziraat mektebi binasını dinamitle ber« hava etmişlerdir. Asiler, mühim mikdarda zaylat vers mişlerdir. ŞEHİR TAHLİYE Mİ EDİLİYOR? Salamanca 13 (A A.) — Sivil hal kın Guadalajarayı tahliye etmeğe baş ladığı bildirilmektedir, MADRİDDE BİR SUİKASD Madrid 13 (A.A) — Madrid mü- dafaa komitesi ikinci murahhası Do- mingo Radriguez, bir kamyon &olu- nun şoförleri arasında çıkan bir ih- tilâfı halletmeğe uğraşırken tabanca ile birkaç kere ateş edilerek öldürül müştür. M. Mussolininin Trablus seyahati devam ediyor Italyan başvekili Mısır gazetecilerine uzun beyanatta bulundu Roma 13 — B. Mussolini bugün Trablusgarp yolunu açmıştır. Bu mü- nasebetle Trablus şehrini, Misrata'yı Derneli ziyaret etmiştir. Dernerde ca- mii ziyareti münasebetile müslüman- ların reisi kadı bir nutuk söylemiş ve demiştir ki: «— Ulu Düçe! Mukaddes makamı mesut ziyaretinizin hatırası, her Trab- luslunun kalbinde menkuş kalacak- tar. Siz Düçe, ilâhi iradenin sadık bir vasıtasısmız. Dünyanın sulh ve müsa- lemeti, refaha kavuşması sizin eliniz- dedir, 400 milyon müslüman, İslâmi- yete karşı gösterdiğiniz teveccühe kar- şı, size çevrilmiş bulunuyor. Hepsi de size minnetlerini sunacaklardır. Duamızın Allah tarafından kabulünü ve sizin vazifenizi yapmanız için öm- Tünüzün uzamasını dileriz.» demiştir. Geceleyin bir piyes oynanmış, B. 'Mussolininin camii ziyareti ve Mısır Sahtekârlık mı? Altı adliye memuru hak- kında muhakemeye | başlandı Ankara 13 (Telefon) — 928 sene- rın halia vekâletine bağlanacağı hak- kında çıkan rivayetler hakkında na- gazetecilerile teması, islâm âlemine gösterdiiğ alâkanın nişanesi sayılmak» tadır. Roma 13 (A.A.) — Libya sahilinde ki yolun ilk kısımnın açılışı münasc- betile Mussolini, birkaç Mısırlı gaze teciye bu yolun İtalyan - Mısır müs nasebatı üzerinde büyük bir tesiri olâs cağını beyan etmiştir. Duçe, demiştir ki: «İlalyan milleti, Mısırlılarla sami- mi dostluk münasebetleri tesis et- mek arzusundadır.» Roma 13 (A.A.) — Mussolini ile mas reşal Balbo hava yolile Derneye geki mişlerdir. Roma 13 (A.A.) — Maliye ve mii nakalât nazırlarile Roma valisi, Du- çe'nin ziyareti münasebetile tertip edilecek tezahürata iştirâk etmek için Napoliden 'Trablusa hareket etmiş» - lerdir. Filomaz Karadenizden döndü ” nevralar yapmakta olan filomuz dün akşam üzeri dönmüş ve adalar açık« lerında demirlemiştir. Ul Dul madam Mario Salmond, M. Hey ri Salamand, M. ve madam Mario Lar go ve çocuklar, M. ve madam Nisslimi ailelere mensup olanlar, koca, ba» ba, büyükbaba, amca, kuzsen ve akran baları MARİO SALMONA nun uzun ve elemli bir hastalıktan so14 Ta vefatını haber vermekle mütcetlim- dirler. Cenaze merasimi bugünkü 14 mart pazar günü saat 14 buçukta Ga- latada Şahsüvar sokağında İtalyan Müsevi Sinagogundan kaldırılacağını haber verirler ve cenaze merasimine