14 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

14 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

14 Mart 1937 Cenevre mektupları (Baş tarafı 5 inci sahifede) Avlunun tam ortasında demir bir seh- pa üstünde Rıfkının tabutu duruyor- du. Onun etrafına dizildik. Unutmı- yalım ki yabancı memleketteyiz, me- zarlık katoliklere mahsustur. Fakat her mezhepten âyin yapılmağa müsa- ade vardır. Bulunduğumuz salon hi- ristiyandan gayriye mahsus idi. Yurd- dan uzak bir yerde yabancılar içinde Rıfkıyı loş salonda tabutunda gör mekten hep müteessir olduk. Muherem Übeydullah güzel bir dua okudu. 1890 da Almanyada ziraat tahsil etmiş olan arkadaşımızın ruhu- na amin dedik. Ben onun şahsi, ah- lâki ve ilmi meziyetlerinden bahsetmiş-i tim. Sonra oradaki memur bir düğmeye| OA— bastı, tabut altındaki sehpası ve salo- nun tam ortasına yapılmış olan mü- teharrik zemin parçasile beraber aşa- ğı bodruma indi. Mücharrik zemin tabutsuz olarak yine yerine geldi, Bod- ruma biz de gittik. Bodrum çok uzun galerilerden müteşekkil idi. Galerinin duvarlarında bir çok derin tabut raf- ları var. Rıfkının tabutunu bunlar- dan birisine sürmüşlerdi. Rafın her tarafı çimento ile kapalı idi. Önünde de yine çimentodan yapma kapısını koydular ve etrafını çimentoladılar. Kapağın üzerinde rahmetli Rıfkınm adı, memleketi ve doğum tarihi ilâve olunmuştu. Artık cenaze merasimi bitmişti, Rıf- kı merhumu bir iki yıl sonra oradan alıp İstanbula götürdüler. Buvun için de her türlü tedbirler önceden alın- muştı. Mezarlıktan ayrıldım gidiyordum. Hüzün içinde idim. İçim ağlıyordu. Fakat böyle medeni mezarlığa melik olan Almanlara gıpta eyliyordum. Almancada mezarlığa (istirahatgâh) 'Triedhof adını verirler ve burası hak- kile bu ada lâyık idi. Şimdi biz de yapacağız diyecekler! Bunu dinliyoruz, fakat ne zaman! Be- nini karşıma belediye vaadi çıktı mı, ne yapayım elimde değil, inanamıyo- rum, Ahmed İhsan Tokgöz BULMACAMIZ BOLDAN SAĞA: mn Tarçının arkadaşı (8) 2 — Çek değil (2) Göz rengi (3) Ağa (3) 3 — Biçim (4) İlim (5) 4 — Tavanda asık Bâmbalar (5) 5 — Olduğu halde (4) Alt dişlerin tu- tamak yeri (4) 6 — Az scak (3) Bir nevi balık (5) 7 — Olmamış kavun (5) 8 — Mübadele (5) 9 — Çanak (3) Zavallı (6) 10 — Cihet (5) Kol (2) YUKARDAN AŞAĞI: , Şakak (49 Başına biz sn» koğrz İsun (2) Cefa (3) Vilâyet (2) Lezzet (3) 3 — Bir içki (4) Değmek (3) 4 — Kahve pişirilen kap (5) 5 — Azamızdan biri (2) Ayı yuvası (2) Kalın, sert (4) 6 — Borç verilen paraya alınan kâr (4) Kalın (5) 7 — Tatlı (5) 8 — Söz (3) Zeybek (3) Nida (2) 9 — Küçük gergef (6) Nota (2) 10 — Şöhret (3) Azamızdan biri (2) Gid (3) GECEN BULMACANIN HALLİ: Soldan sağa: | - Bel, Devir 2. On, Elem 3 - Şamdan, Kan 4 - Alemi 5 - Bay- ram, lâf 6 - En, Ki 7 - Set, Kefil 8 - Bade 9 4 Tire 10 - Kasaba. Yukardan aşağı: | » Boş, Besi 2 . En. âlâ 3. Ters 4 - İdare 5 - Ala 6 - Dene mak, Ta 7 . El, Nebi 8 - Vekil, Fare 9 - İma, Akide 10 - Nafile. AEŞAM Elâziz şehri içme suyu tesisat ve inşaat eksiltmesi Dahiliye Vekâletinden: Elâziz şehrine 3--500 kilometre mesafeden su isalesi ve şehir dahilin- deki şebeke için icap eden boru ve seire malzemelerin tedariki ve boru ferşiyatmın icrası ile sair buna müteferri imalâtın yapılması ve şehir dahilinde bir depo inşası kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. 1 — İşin muhammen bedeli 91401 lira 77 kuruştur. 2 — İstekliler bu işe aid şartname, proje ve sair evrakı 457 kuruş mu- kabilinde Dahiliye vekâleti belediyeler imar heyeti fen şefliğinden ala- bilirler. 3 — Eksiltme 30/Nisan/937 tarihine rastlayan cuma günü saat on bir- de Ankarada Dahiliye vekâleti binasında toplanacak Belediyeler imar heyetince yapılacaktır. 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin aşağıda yazılı teminat ve vesaiki ayni gün saat ona kadar komisyon reisliğine teslim etmiş olma- ları lâzımdır. 2490 sayılı kanunun 16 ve 17 inci maddelerine uygun 5820 lira- lık muvakkat teminat, B — Kanımun tayin ettiği vesikalar, C — Kanunun 4 üncü maddesi mucibince eksiltmeye girmeye bir mâ- ni bulunmadığına dair imzalı bir mektup. D — Belediyeler İmar heyeti Fen şefliğinden münakasaya girmek için alacakları vesika, 5 — Teklif mektupları ihale günü saat ona kadar makbuz mukabilin- de komisyon reisliğine verilecektir. Posta ile gönderilecek teklif mektuplarının iadeli teahhütlü olması ve nihayet bu saate kadar komisyona gelmiş bulunması lâzımdır. Bu iş hakkında fazla izahat almak isteyenlerin Dahiliye vekâleti Be- lediyeler İmar heyeti fen şefliğine müracaat etmeleri, «520» (1286) Bandırma içme suyu tesisat ve inşaat eksiltmesi Dahiliye Vekâletinden: Bandırma şehri dahilindeki şebeke için icabeden boru vesair malze- melerin tedariki ve boru ferşiyatının icrası ile iki depo inşası ile öair buna müteferri imalâtın yapılması kapalı zarfla eksiltmeye konulmuş- tur, 1 — İşin muhammen bedeli 61597 lira 98 kuruştur. 2 — İstekliler bu işe aid şartname, proje, vesair evrakı 308 kuruş | mukabilinde Dahiliye Vekâleti Belediyeler İmar Heyeti Fen Şefliğin- | den alabilirler. 3 — Eksiltme 30/Nisan/937 tarihine raslıyan cuma günü saat on bir- de Dahiliye Vekâleti binasında toplanacak Belediyeler İmar Heyetince 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin aşağıda yazılı teminat ve vesaiki ayni gün saat e alir niye meleliğime teslim etmiş olma- A — 2490 sayılı kanumun 16 ve 17 inci maddelerine uygun olarak 4330 liralık muvakkat teminat. B — Kanunun tayin ettiği vesikalar. C — Kanunun 4 üncü maddesi mucibince eksiltmeye girmeye bir mâni bulunmadığına dair imzalı bir mektup. D — Belediyeler imar heyeti fen şefliğinden münakasaya girmek için 5 — Teklif mektupları ihale günü saat ona kadar makbuz mukabilin- de komisyon reisliğine verilecektir. Posta ile gönderilecek teklif mektup- larının iadeli taahhütlü olması ve nihayet bu saate kadar komisyona gelmiş bulunması lâzımdır. Bu iş hakkında fazla malümat almak isteyenlerin Belediyeler İmar heyeti Fen Şefliğine müracaat etmeleri. (522) (1 Isparta Şehri içme Suyu Tesisat ve İnşaat Eksiltmesi Dahiliye Vekâletinden: İsparta dahilindeki şebeke için icabeden malzemelerin tedariki ve bo- ru ferşiyatının icrası ile sair buna müteferri imalâtın yapılması ve şe- hir dahilinde üç depo inşası kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. 1 — İşin muhammen bedeli 47719 lira 15 kuruştur. 2 — istekliler bu işe aid şartname, proje ve sair evrakı 239 mu kabilinde Dahiliye vekâletinde belediyeler imâr heyeti fen şefliğinden alabilirler. 3 — Eksiltme 30/Nisan/937 tarihine raslıyan cuma günü saat on bir de Ankarada Dahiliye vekâleti binasında toplanacak belediyeler imâr heyetince yapılacaktır. 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin aşağıda yazılı teminat ve vesaiki ayni gün saat ona kadar komisyon reisliğine teslim etmiş ol maları lâzımdır. A — 2490 sayılı kanunun 16 ve 17 inci maddelerine uygun 3579 li- ralık muvakkat teminat, B — Kanunun tayin ettiği vesikalar, C — Kanunun 4 üncü maddesi mtıcibince eksiltmeye girmiye bir mâ- ni bulunmadığına dair imzalı bir mektup. 2 — Belediyeler imâr heyeti fen şefliğinden münakasaya girmek için alacakları vesika, e” — Teklif mektupları ihale günü saat ona kadar makbuz mukabi- linde komisyon reisliğine verilecektir. Posta ile gönderilecek teklif mek'uplarının iadeli teahhütlü olması ve nihayet bu saate kadar komisyona gelmiş bulunması lâzımdır. Bu iş hakkında fazla izahat almak isteyenlerin Belediyeler imâr he- yeti fen şefliğine müracaat etmeleri, (521) (1287) m a ! i ADAPAZARI TURK TICARET BANKASI İDARE MECLİSİNDEN: 31 Mart 1937 tarihinde toplanacağı ilân edilen fevkalâde Umumi Heyet ruzna- mesinde yazılı, Bankalar kanunu dolayısile esas mukavelensmenin bazı maddele- rinin tadili ve bazılarma yeni hükümler ilâvesini bildiren yeni şekli aşağıya kayt ve ilân olunur. 1 — Esas mukavelenamenin 3 üncü maddesinin şu şekilde tadili : «Şirketin İdare Merkezi Ankara'dadır. Meclisi İdare kararile Şirket Türkiye Cumhuriyetinin sair mahallerinde veya ecnebi memleketlerde dahi şube aça- bilir, Şu kadar ki açılacak her şube için Maliye ve İktisat Vekâletlerinden ev- velemirde müsaade almak mecburidir.» 2 — W inci maddeye şu hükümlerin eklenmesi : «Bu idare uzvundan başka Bankada, 2999 sayılı Bankalar kanununda ya- zlı vazifeleri ifa etmek üzere, İdare Meclisi tarafından, İdare Meclisine dahil olanlar arasından seçilen İki aza ile Umumi Müdürden mürekkep üç kişilik bir İdare Komitesi bulunur. Herhangi bir içtimaa iştirak edemiyecek suret- te mazereti zuhur eden İdare Komitesi azası yerine vazife görmek üzere İda- re Meclisi tarafından iki de yedek aza seçilir. İdare Komitesinin salâhiyet hudutları İdare Meclisince tayin olunacaktır. İdare Komitesinin ittifakla vereceği kararlar doğrudan doğruya, ekseriyetle vereceği kararlar İdare Meclisinin tasvibinden sonra ifa olunur. İdare Meelisi, İdare Komitesinin faaliyetini murakabe etmekle mükelle tir. İdare Meclisi âzasından her biri, İdare Komitesinden bu Komitenin faniyeti hakkında ber türlü malümatı istemeğe, mümasib göreceği her nevi kontrolu yapmağa selâhiyettardır» 3 — 14 üncü maddeye şu hükümlerin Eklenmesi : «İdare Komitesi kararları da, 2999 sayılı kanunun tarifatı dairesinde bir deftere kaydedilir ve her kararın altı Komite reis ve azaları tarafından imza- lanır» 4 — 23 üncü maddenin son üç kelimesinin kaldırılması ve maddeye aşağıdaki hükümlerin ek'enmesi «Toplanma tarihinden itibaren bir ay içinde Maliye ve İktisat Vekâletlerine verilir. Bankanın üç aylık vaziyetini gösterir hesap hulösaları ile senelik Bi- lanço, Miliye ve İktisat Vekâletlerince müştereken tesbit edilecek formüle muvafık olarak tanzim edileceği gibi iç aylık hulâsalar Heyeti Umumiyece tayin edilen murakıplar tarafından ta:dikli olarak İaallük eylediği devrenin hitammdan itibaren üç ay içinde Maliye ve İktisat Vekâletlerine tevdi edilir ve Bilançolar ayni müddet zarfında biri resmi gazete olmak üzere en az iki gazete ile neşir ve İlân olunur.» 5 — 29 uncu maddeye aşağıdaki hükümlerin eklenmesi * «Murakipler, İdare Meelisi, İdare Komitesi Reis ve azalarile Müdür ve me- murların, esas mukaveleye ve kanuni mevzulara aykırı hareketlerini gör. dükleri takditde bunları vesikalara dayanarak Şirket Umumi Heyetine hita- | ben tanzim edecekleri raporda zikretmeğe mecbürdürlar. Bu murakipler ra- 'porlarının birer suretini Maliye ve İktisat Vekâletlerine gönderirler.» 6 — 35 inci maddenin ilk on üç kelimesinin şu şekilde tadili : - «Şirketin senelik safi temeltüünden evvelâ mezkür temettüün o 10 nu nis- betinde adi ihtiyat akçesi ve 94 5 şi nisbetinde «ilerde vukuu melhuz zarar karşılığı» ve bundan sonra B serisi"M....» vr ar 7 — 36 ncı maddenin şu şekilde tadili : «35 inci maddede yazılı adi ihtiyat akçesi Şirket sermayesinin nısfına baliğ oldukta artık bu tevkifat yapılmıvacak ve ondan sarfiyat icrasile mik- darı mezkür nisbetten aşağı düşerse tekrar temettüatlan adi ihtiyat ayrıla- caktır. İlerde vukuu melhuz zarar katşılığı da Umum ibtiyatlar yekünu Şir. ket sermayesinin tamamına müsavi oluncıya kadar ayrılacak ve bundan son- ra bu kısımdan sarfiyat olursa diğeri gibi tekrar tevkifata başlanacaktır.» 8 — 47 inci maddeye aşağıdaki hükmün eklenmesi : «Banka kendi işleri için Hüzumlu olan gayrimenküller müstesna, alacakla- rından dolayı temellük mecburiyetinde kaldığı gayrimenkulleri, temellük ta- rihinden itibaren beş sene içinde elden çıkarır. Bu elden çıkarmanm imkân- sız ve Banka için büyük zararı mucip olacağı hallerde müddet, İktisat Ve kâletinin kararile ihtiyaca göre uzatılabilir.» 9 — İkinci maddenin şu şekilde tadili : «Şirketin unvanı (Türk Ticaret Bankası) dır. Bilcümle muamelâtı hakkım- da Türkiye Cumhuriyetinin kavanin ve nizamatı harıra've müstakbelesi tat- bik edilecektir. m basi 10 — Yirmi birinci maddenin şu şekilde tadili : »Meclisi İdare içtimalarına iştirak eden azaya her içtima için verilecek hakkı huzuru rurefi adiyede toplanan Umumi Heyet tayin eder.» Inhisarlar Istanbul Başmüdürlüğünden: Çamaltı tuzlasında sureti mahsusada tesis olunan ince tuz değir- meninde sıhhi ve fenni bir surette ihzar olunan ince sofra tuzları yarımşar ve birer kiloluk paketler ve mutbak'tuzları da «50» şer kiloluk”içi kâğd kaşlı çevaller işinde satışa çıkarılmıştır. Sofra tuzları «64» ve «1283 zer paketi havi sandıklara konarak ambalajlanmıştır. Paketli sofra tuzlarının beher kilosu Kabataş ambarında «9,50» ve mutbak tuzlarının beher kilosu «5,25» kuruş fiatla satılacaktır. Gerek mutbak ve gerek sofra tuzları bir sandık veya bir çuval Tez sabılarınn iahisaslar iatağbul Başmilldüğü “metkesin- de Kabataş ambarına müracaat etmeleri ilân olunur, (1184) T. C. Merkez Bankası Istanbul Şubesinden : İstanbul Emniyet müdürü bay Fehmi adına (D) sınıfından 29607 ve 29608 mumarlı Bankamız aksiyonlar kaybedldiğinden artk hükmü dirilir. (1423) ve ger iz ilir. (1