14 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

M Mart 1937 AEŞAMDAN AKŞAMA, MİLYAR! Silinbeken plânı hazırlandığı ma- Tümdur, Elde böyle esaslı bir plân olursa onu biran evvel tatbik için he- yeslenip duracağız. Fakat parayı ne reden bulmalı? Çünkü bu işin pek büyük fedakârlıklara lüzum gösterdi- ği meydandadır. Gazeteci arkadaşlardan biri eski şehremini operatör general Cemil İle bir mülâkat yaptı ve bu mesele hak- kındaki fikrini sordu, General Cemil | müstakbel İstanbulu ne şekilde ta- hayyül ettiğini biraz anlattıktan son- ra, asıl can alacak noktaya parmağı nı koydu ve bu uğurdaki masrafı bir | milyar lira tahmin etti. Sırf tahminden ibaret olan bu rak: | kam üzerinde münakaşa etmeğe ma- | hal yoktur, Yalnız, değil bu kadarı, bunun yarısı, hattâ dörtte birl bile İstanbulluları derin derin düşündür- meğe kâfidir. Fakat çok şükür ki eski şehremini bizi ümidsizliğe kapılmadan menede- rek derhal büyük müjdeyi veriyor: Parayı buldum diyor! Tabidir ki bu müjde yalnız bizleri sevindirmekle kalmamış, tereddüd ve şüphe de uyandırmıştır. Bu kadar çok bir para bu derece kolaylıkla na- sıl bulunabilir? Derhal tahminler baş- ladı. Eski şehremininin tedbiri İle ye- ni şehir mütehassısının mütaleası bu noktada biribirlerine tevafuk ediyor denildi Ayvrnpa belediyelerinde tatbik olu- nan bir usul vardır. Bir cadüc açmak için istimlâk yapılacağı zaman, İki taraftan alınması icab eden yerlerden daha fazla arsalar istimlâk olunur. Geniş ve muntazam bir endde açılım- ca, belediyenin malı olan ve caddenin iki kenarında kalan bu arsalar çok para etmeğe başlar. Belediyenin is- timlâk bedeli ile yeni fiatler arasın- daki fark o kadar büyük olur ki bele- diye istimlâk için sarfettiği parayı kismen veya tamamen ve hattâ ba- zan faylasile çıkarmağa muvaffak olur. Bu usulü, Edirnekapı caddesinin açılması münasebetile, bizim beleği- yemiz de muvaffakıyetle tatbik etmiş deniliyor. Eğer operatör Cemilin bulduğu pa- ra kaynağı bundan ibaret ise müjde sinden duyduğumuz sevinç pek de vamlı olamıyacaktır. Görülüyor ki bu bir milyar lira İstanbulluların kese sinden çıkacaktır. Yani, İstanbulda oturanlar yahut oturmağa gelecek olanlar bir milyar liradan fazla bir bedel vererek bu arsaları alacaklar ki belediyenin eline de bir milyar lira geçecek, İstanbulda bu kadar para verebilecek halkı nereden bulacağız? Maamafih bu usulün tatbik edil memesi için hiç hir sebep yoktur. An. cak birdenbire nikbinliğe kapılmak ve derhal büyük icraat ümid etmek şimdiki vaziyete göre doğru olmıyaca- ğı kanaatindeyiz. Asıl hükmü general Cemifin sırrı meydana çıktıktan son. ra verebiliriz. Akşamcı 3 bekçiye mükâfat Hırsız ve katil Nazımı | yakalıyan bekçiler para | mükâfatı alacaklar İki ay kadar evvel Nazım adında azılı bir hırsız Piyer Loti caddesinde oturan polis Hasan Basrinin evini soymak üzere girmiş ve evde kendisi- ni yakulamak istiyen Hasan Basriyi öldürdüğü gibi diğer bir polisle üç bekçiyi de yaralanııştı. Kanlı bir'bo- guşmadan - sonra bekçiler zorlukla katili yakalamışlardı. Haber aldığımı- za nazaran katil hırsız Nazımin ya: kalanmasında yaralandıkları halde çalışan ve kendisini yakalıyan Şükrü, Hasan ve Mehmed. adlarındaki üç bekçinin nakdi mükâfatla taltifleri dahiliye vekâleti tarafından kararlaş- tırılmıştar. Iran Şehinşahının yıldönümü İran Şehinşahının doğumunun yıl- dönümü münasebetile yarınki pazar- tesi günü saat ilde şehrimiz İran konsoloshanesinde bir kabul resmi yapılacak ve general konsolos koloni- nin tebriklerini kabul edecek! Asri mezarlık Ağaç dikilmeğe ve yollar açılmağa| başlandı ceği asri mezarlığa ağaçlar dikmeğe ve mezarlık içinde yollar açmağa baş- lamıştır. Yol açma, ağaçlama ve çi- İ çek dikme işleri 936 senesi tahsisatile hazirana kadar tamalanacaktır. 997 senesi bütçesi vekâletin tasdi- kinden geldikten sonra mezarlığın di- ğer kısımları ile gasılhane, cemaatin oturacağı salonlarla memurin ve bek- çi “daireleri yapılacaktır. Vergi tahsilâtı Belediye, vergi tahsil işlerine 937 senesi bütçesile bir kat daha ehemmi- yet vermeğe karar vermiştir. Bu iti- barla gerek belediye, gerek idareli hü- susiye vergilerinin tahsili için hazi- randan sonra süvari tahsildarlıklar ihdasına karar vermiştir. İntihab defterleri Belediye yanlışlık. olmamak için defterlerin şimdiden tanzimini emretti Mebus ve belediye intihaplarında intihap hakkını haiz olan vatandaşla- rın isim ve hüviyetlerini gösteren def- terler hazırlanmakta ve bu defterlere göre intihap yapılmaktadır. Halbuki intihabat zamanında vaktin darlığı yüzünden defterlerin tanziminde ba- zı isabelsizlikler görülmekte ve def- terlerde isimlerine raslamıyanlar ve yahut bir yanlışlığa tesadüf edenler usulen müracaat ederek bu yanlışlığı) tashih ettirmeğe teşebbüs etmektedir- ler. Bu yüzden itirazların tedkiki hayli alâkadarlara kati emir vermiştir. Mahalle mümessilleri, defterleri ken- di mıntaklarındaki nüfusa göre ga yet esaslı surette tahkikat yapmak suretile tanzim edeceklerdir. Ortada gerek mebus, gerek belediye seçimleri için epi uzunca zaman olduğuna gö- re defterlerin dikkatli olarak yapı masında bir mâni yoktur. Tahkikatı- nı noksan yaparak yanlışlığa meydan verenler cezaya uğrıyacaklardır. Bu defterler ikmal edildikten sonra intihap sıralarında yeni defterler yap- mağa hacet kalmıyacaktır. Belediyede inhilâl eden memariyetler Son zamanlarda belediye “müfettiş- lerinden bazılarının başka memuriyet- Tere tayini ve turizm şubesi müğürü B. Kemal Rağıbın çekilmesi üzerine vaki olan münhallere yeni tayinler ha- zirana kadar yapılmıyacaktır. 937 bütçesi bu kadrolarda yeni ba- zı esaslar tesbit ettiğinden malt sene başladıktan sonra bu münhallere yeni | Belediye, Zincirlikuyuda tesis ede- | AKŞAM 16 mart ihtifali Eyüp şehitliğinde yapılacak merasim programı 16 mari, şehidleri için yapılacak ih- | tifal programı annıştır. İhtifal salı günü saat 15 de Eyüpte yapılacak, O gün saat 13,15 de köprünün Haliç iskelesinden kalkacak bir vapur aske- ri kıtaları, sani 14 de de davetlileri alarak Eyübe götürecektir. Merasime bir bölük asker, bando, polis kıtası, Eyüp orta okulile ilk mek- tebleri talebesi iştirak edeceklerdir. Merasimi Eyüb ve Fatih kaymakam- ları ile kültür, emniyet direktörlük- lerinden merkez kumandanlığından gönderilecek birer mümessil ile Eyüp ve Fatih kazaları parti başkanları idare edecektir. Merasim, umumi meclis namına B. Avni Yağızın nutkile başlıyacak, Halkevleri namına B. Agâh Sırı Le- vendin gençlik namına da bir üniversi- telinin nutukları takib edeceklerdir. Nutuklardan sonra bando matem havasını çalacak, kolordu, belediye, Halk partisi" göhidliğe çelenk koya- caklardır. Bir zabit kumandasındaki manga asker, havaya üç defa ateş edecek sonra askerler, mektebler bir geçiğ resmi yapacaklardır. Geçld resmin- den sonra merasim bitecektir. Inhisarlar vekili Dün de tedkiklerine devam etti Gümrük ve inhisarlar vekili B. All Rana dün öğleye kadar inhisarlarda meşgul olmuştur. Vekilin riyasetinde dün şube müdürlerinin iştirakile son bir toplantı daha yapılmıştır. Vekil müdürlere bazı direktifler vermiştir. B. Ali Rana öğleden sonra Haydar- paşa gümrüğüne giderek yapılan ta- dilâtı gözdön geçirmiş ve Haydarpa- şa gümrüğünde yapılacak ıslahat hak- kında baş müdür B. Mustafa Nüriden izahat almıştır. Gümrük ve inhisarlar vekili dün akşamki trenle Ankaraya hareket et- miştir. Sahte elektrikçiler Bir evden para istiyen biri yakalandı Son zamanda bazı yerlerde, kendi lerine elektrik memuru süsü veren adamların çoğaldığı nazarı dikkati celbetmiş ve bunların sıkı surette ta- kibi kararlaşmıştır. Bu cümleden ol- mak üzere Kâzım isminde biri yaka- lanmıştır. Bu adam; dün bir aralık Ortaköyde Taş merdiven denilen sem- te gitmiş ve orada Aziz isminde biri- nin ey kapısını çalmıştır. Kâzım, ka- piyı açan kadına, elektrik memuru olduğunu söylemiş ve bazı hesaplar ileri sürerek para istemiştir. Kadın, bu hususta açıkgöz davran- maş, bir aralık el altından zabıtayı haberdar etmiş ve Kâzım polisler tara- fından yakalanmıştır. Kâzım hakkında tahkikata devam bütçeye göre tayinler yapılacaktır. edilmektedir. Adliye sarayı Cephesi değişti- rilerek eski ması kararlaştırılmış, fakat şehircilik ımütehassısı B. Proste o civardaki bina» ların eski tarzı mimaride yapılmış ol- mesi yüzünden plândaki şekle göre aliye sarayı binasının burada yapıl- ması muvafık . olamıyacağını bildir- mişti. Aldığımız malümata nazaran B. Prostenin mütaleası üzerine adliye sarayının hapishâne yerinde yapıl ması fikrinden vazgeçilmemiştir. Ancak mevcud plânda bazı tadilât yapılacak ve binanıri cephesi değişti- rilecektir. Mütehassıs B. Proste bu ay içinde İstanbula gelecektir. Plândaki tadilât da o zamana kadr bitirilecek ve mütehssısa gösterildikten sonra in- şaata başlanacaktır. .. : Ölüme sebebiyet Küçük Meryemi çiğneyip öldüren şoförün davasına başlandı Geçenlerde Hayri adında bir şoför Çapa tramvay durak yerinden geçer- ken yol kenarında 14 yaşlarında Mer- yem adında mektepli bir kıza çarpa- rak ölümüne sebebiyet vermişti. Dün üçüncü ceza mahkemesinde şoför Hayrinin ölüme sebebiyet cürmünden muhakemesine bakılmış ve şahidler dinlenmiştir. Ölen Meryemin annesi bayan, Hay- riye de siyah matem elbiseleri giymiş olduğu halde mahkemede bulunmuş- tur. Vakaya sid evrak okunurken ka- dıncağız teessürünü zâptedemiyerek mütemadiyen ağlıyordu. Kaza hakkında dinlenen şahidler, şoför Hayrinin körne çalmadan oto- mobilini hızla sürmekte olduğunu ve istasyonda tramvay durduğu halde şoförün de beklemesi lâzım gelirken beklemeden tramvayın yanından hiz- la otomobilini sürmesi yüzünden kiz- cağıza çarpıp ezdiğini söylemişlerdir. Diğer taraftan ölen kızın annesi bayan Hayriye de mahkemeye bir 1s- tida vererek şoför Hayrinin kullandı- ğı bu otomobilin asıl sahibinin de mesul bilmal sıfatile mahkemeye ge- tirilmesi için davacı olduğunu söyle- miştir. Mahkeme otomobil sahibinin de celbine karar vererek muhakemeyi başka güne bırakmıştır. Büyükdere meyva fidanlıği Büyük deredeki meyva fidanlığında şimdiye kadar Romanyalı bir mütehas- ıs çalışıyordu. Bu mütehassısın kon- trat müddeti bittiğinden yeni sens bütçesine mütehassıs için yeniden tah- sisat konulmamıştır. Fidanlık her sene biraz daha tekâmül ettirildiğinden ve yetiştirilen muhtölifülcins fidanlar is- teyenlere dağıltılmaktadır, Geçen taş- rinievvelden şimdiye kadar otuz bin yerinde yapılacak. Yeni adliye sarayının Sultanahmed- | de hapishane binasının yerinde yapıl- | Iİ 2Bir çırpıda Tİ Kütüphaneye dair Evvelki gün eski bir kilaba bakmak üzere ta kalktım Beyoğlundan Fatih devlet kütüphanesine geldim. Saat ki, kütüphanenin kapısı düvar... Şa- şırdım. Kapıda benim gibi bekliyen ihtiyar bir zat. O da şaşkın Şaşkın du- rüyor. Aramızdaki müşterek şaşkın. lık bizi ahbap etti. İhtiyar zat: — Bir kitap yazıyorum. Ta Beykoz- dan kalktım geldim. lâkin kapalı. *dedi.. Şöyle başımızı demir parmaklıklara yaklaştırdık. Dikkatli dikkatli baktık, Birde ne görelim. kütüphanenin bah- çesinde ta dipte bir levha: «kapalıdır»... tuhafımıza gitti. Kütüphane umumi bir yerdir. Her zaman buraya halk gelir umumi bir yer muvakkaten kapanacak olsa hal- ka: «Kapalıdır. buraya kadar gelme- ğe zahmet etmeyiniz.» Bir ilân yapı- ır. Kütüphane içinde tasnif heyetinin kitapları tasnif etmesi şolayisile altı aydan beri kapalı imiş... gibi ne ilân verecek, ne bir şey.. O xa- man da altı aydan beri kütüphanenin kapısını duvar görmeğe alışanlar: — Kütüphane halâ kapalıdır. diye uğramıyacaklar.. ketin “İrfan hayatına, Dali EF. Berberlerin tatili Hafta tatiline itiraz eden berber yok Bir gazete berberlerini pazar günleri kapalı kalmuktarı şikâyet ettiklerini da bir kanun vardır, Bu kanun yine berberlerin arzusile yapılmıştır. Ber- berler cemiyeti reisi bay İsmail bir mü harririmize demiştir ki: «— Bugün dört bin berberden belki yalnız bir kaçının böyle bir fikri vardır, Fakat bu yolda cemiyete bir müracaat yapılmamıştır ve yapılamaz. Çünkü dediğim gibi berberlerin yüzde doksan dokuzu herkes gibi haftada bir gün tatil yapmak istemektedir ve bugün bu- na malik bulunmalarından çok mem- nundurlar.» Daimi Fotoğraf müsabakamız 1 AN fotoğraf müsabakamızın bu haftaki seçiminde (Üçer liralık kitap) hediyemizi kazananlar: 1 — Nişantaşı Gökmar 80 kağı No. 55 Semuhi Sonar, 2 — İstanbul Ketenciler No. 19 N; Özyel, 3 — Bay- oğlu R. Cevdet Akçiz, 4 — Kayseri Bez fabrikası muhasebesinde Muammer Nihad İnokan,