20 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Mart 1937 kend SİYASİ İCMAL Fransadaki faşist-komünist mücadelesi Fransadaki sol cenah partileri hü- etinin en bilyük sıkıntısı ma ve ğu idi. Sosyalistlerin ve ba- komünistlerin hükümeti işsizliği azaltmak ve ame lenin rahat ve refahını temin etmek | maksadile yaptığı kanunlar ile pek arif altına girmişti. Alman- lde silâhlanması ve bey- etin gergin olması da adaki sol partileri kendilerinin eski wmdeleri hilâfna olarak fevkalâ- de'silâhlanmak mecburiyetinde bırak- mış ve bu yüzden birçok yeni masraf Kapısı açılmıştı. , Vergiler son haddini bulduğundan dn yeni masraflara ve bu derecedeki mutad açığa karşılık bulmak için bü- yük istikrazlar akâetmekten başka çare yoktu. Fakat istikraz alabilmek | için her şeyden evvel sermayedarla- rin ve para biriktiren halkın itimadı. nı kazanmak icab ediyordu. Bu mak- sadla başvekil Blum artık içtimal ka- nunlara bir fasıla verildiğini ve fran- gın kıymeti değişmiyeceğini ve kam- biyo işlerinin kontrola ve altın mua- Mmelesinin bir kayde bağlanmıyacağı- nı ildn etmişti. Fransa cumhur reisi Lebfun ve di- ğer mühim devlet ve polllika adam- ları milli müdafaanın büyük ihtiyaç- ları Karşısında sınıf ve parti müna- a. VERGİ TAHSİLİ GÜÇLÜĞÜ Prag hükümeti müşkül mevkide, Karpatlar civarında bir kişiden vergi alabilmek için yüzlerce memur kulla- ruyor ve muamele aylarca sürüyor. Bunun sebebi?. Karpatlar civarındaki köylerde yüz- lerce Davidoviç, yüzlerce Duda, yüz- | lerce Balog vardır. Bunları babaları- nın İsmi ile de ayırd elmek imkânsız- âır. Çünkü birçoğu Balog oğlu Davi- doviç; birçoğu -Davidoviç oğlu Balog- dur. Bizim eskiden Ahmed oğlu Meh- med, Mehmed oğlu Ahmed gibi. Postacı Davidoviç ismine bir mek- tup getirdimiydi ne kadar “ Dayidoviç varsa mektuba sahip çıkıyor, fakat tahsil memuru Davidoviç ismine ver- gi kâğıdı getirdi miydi, Davidoviçler- den hiç biri sahip çıkmıyor ve her biri kâğıdın ötekine ald olduğunu söylü- yor. Bu karışıklığın önüne geçmek için hükümet ora halkına bir soy adı ver- meğe karar verdi. TENKİT HAKKI Almanya, tenkidlerin ehline ve er- babına yazdırılması kararını verdi. Bu karar Fransada derhal mizah mevzuu oldu. Paris - Soir gazetesi: .— Almanyada bir cambazı tenkid etmek için ancak cambaz olmak ge- rektir! diyor. * Ve bu münssebetle şu hadiseyi an- latıyor Skandinavya muharrirlerinden, Bjorson 1879'da bir eserini kral ten- kid etti diye kralı düvelloya davet ef- Mmişti. Düvello yapılmadı amma, Bjor- son hapsedildi ma m Hukuk fakültesi dekanlığı Profesör Sıdık Saminin İstifası üze- rine münhal kalan hukuk fakültesi dekanlığına rektörlükçe profesör Ebül- ülâ ve profesör Şükrü Badan nam- zeğ gösterilmişlerdir. Rektörlük, bu kararını maarif vekâletine bildirmiş- tir. Glecek cevaba göre iki namzedden biri dekanlığa tayin edilecektir. Bir çocuk kuyuya düştü, boğulmak üzere iken çıkarıldı Halıcoğlunda Fıstıklıçeşme soka- | ğında oturan Halit adında bir ço- cuk o civarda arsada oynarken ağzı | açık bir kuyuya düşmüştür. Kazayı görenler polise haber vermişler, kü- çük Halit boğulmak üzere iken ku- yudan çıkarılmıştır. KANSIZLIK > zoru ile Blum | aaalart bir taraja bırakılarak milli ittihad. bayrağı altında bütün Pran- sızları birleşmeğe davet etmişti. Bu davetler neticesiz kalmamış ve Fran- İ sa hükümetinin istediği on buçuk müyar franklık fstikraz derhal miiş- | teri bulmuştu. Bu hal Fransanın dahili ahvalinin | İ istikrar bulduğuna kuvvetli bir debi | İ olarak telâkki edildiği bir zamanda | Pariste Clichyde bir harp filmi seyret- mek için miralay De Larovein Social Prancais isminde müjrit sağ partisi İ mensuplarının bir sinemada toplan- | malarına karşı komünistler ile amele sindikalarının yapmak istedikleri te- İ sahürün bunlar ile hükümet kuvvet- | leri arasında kanlı müsademelere mün- | cer olması Fransanın ahvalini yeni baştan karma karışık etmiştir. Hadise- | de başvekilin kalemi mahsus müdürl- nün yaralanmış olması ve komünist | partisi umumi kâtibi Thorez hazır bulunduğu halde tarafdarlarını ileri gitmekten menetmemeleri ve bu ha- disenin akabinde Pariste yarım gün- Tük umumi grev yapılması vaziyelin vehametini büsbütün arttırmıştır. Fransada faşist ve komünist müca- delesi bütün çidleti ile tekrar kendi- sini göstermiş olması Avrupa polidi- kasını fena halde sarsmaktadır. Feyzullah Kazan YELKENLİLER MEZARLIĞI Aland'ın deniz komisyoncuları gene”) | eski yelkenliler arıyor. Aland adala- i rında birkaç sene daha hizmet ettik- | İ ten sonra yeryüzünün bütün yelken- | dileri orada gömülür. l Aland adaları oFinlândiyanındır. Halkının hepsi -amma İstisnasız hep- si- gemicidir. Aland adaları 300 tanedir. 90 tanesi | meskündür. | Gustav Erikson adında bir gemici bu adalara yerleşti. Yüzlerce o komis- yoncusu var, Bunları yeryüzünün bü- İ tün limanlarına gönderiğör ve eski yelkenlileri yok bahasına satın alıyor. Onları tamir ediyor ve Avustralya- dan İngiltereye bu yelkeniilerle buğ- day taşıyor. > Her sene şubaltan nisana kadar Eriksonun komisyoncuları eski yel kenli satın alıyorlar, bu yelkenliler ta- mir edilip boyanıyor, İngiltere ile A- ! yustralya arasında bir sefer yapıyor. lar ve Alanda gelip çürüyorlar... Eriksor, milyonlar kazandığı buğ- day sevkiyatını bu sufetle ucuza mal ediyormuş. SÜTTEN YÜN Hollândada inek südünden yün yapmağa başladılar. Hollânda inek- lerinin südünde fazla mikdarda ka- zein varmış ve bu maddede süd yü- İsnüne iptidai madde oluyormuş, İBugün Holânda fabrikalarından | birinde yevmiye 10300 Hire süd yün haline getirilmektedir. ! Bakalım ne zantan süd yününden İ yapılmış fanilâ giyeceğiz! Yeşilköy hattında yeni tarife Devlet demiryolları dokuzuncu iş- letme müdürlüğünün yeni banliyö tarifesi nisan bidayetinde tatbik edi- lecektir. Nafia vekâletince tedkik edil- mekte olan bu tarife çok ucuzdur. Gidip gelme biletlerinde yüzde altmış, yalnız gitme biletlerde de yüzde elli tenzilât kabul edilmiştir. Duvardan düşerek yaralandı Kuruçeşme civarında > Hayrünnisa adında bir kız dün evin bahçesinde üç metre yükseklikte bir duvara tır. manmış, o sırada sarası tutmuştur, Hayrünnisa duvardan düşerek ba: şından tehlikeli surette yaralanmış- ur, örasteni, er vw Chlorose in eipelmin SİROP DESCHLENS, PARIS | leketlerine döneceklerdir, AKŞAM B. Mussolininin beyanatı İtalya, İngiltere kralının taç giyme merasimine heyet göndermiyecek B, Mussolini diyor ki: “ “İtalya müstemlikât noktai nazarından tatmin edilmiştir, İspanyanın mülki tamamiiyetini tahdid edecek birşey yapmıyacaktır bir. Ayrupa harbi çıkramağı düşünmüyor,, Londra 19 (AA) — B. Mussolini, Daily Mail gazetesi muhabirlerinden Ward Price'e beyanatta bulunarak Haile Selassie'nin davet edilmesinin kral altıncı Georire'un taç giyme me- raslminde hiçbir İtalyan heyetinin bu- lunmıyacağı asına gelmekte Ol- duğunu söylemiştir. B. Mussolini, İtalyanın müstemle- kât noktai nazarından tatmin edilmiş olduğunu ve Afrika ile olan ticaret | meseleleri ve bilhassa Kenya ve Suda- na müteallik mesel hakkında İngi- | tere ile dostça anlaşmağa amâde bu- lunduğunu ilâve etmiştir, İspanyadan. bahseden B. Mussolini, şöyle demiştir; «Sizi temin ederim ki, biz generei | Frankodan, ne Baleares adalarında deniz üssü, ne de İspanyol Fasında bir şey istedik, İspanyada bulunan ve miktarları izam olunan İtalyan gö- nüllüleri, işlerine geldiği zaman mem- meğer ki, mikdarları dahâ çok olan diğer gönül- İ lülerin de İspanyadan çekilmeleri | hakkında umumi bir itilâf vücuda ge- tirilsin. İtalya, İspanyanın < mülki tama- miyetini hattâ dolayısile tahdid ede- cek hiçbir şey yapmamıştır ve yapımı- yacaktır. İspanyadaki dahili harb bittiği za- İ man İtalya, artık İspanyol işlerile meşgul olmamak tasavvurundadır, zZ - İtalyan ticaret meseleleri» halen de beslememekte bulunduğunu beyan etmiştir. Başka bir suale cevab veren B. Mus- solini, şöyle demiştir: «Ben, en basit kâr ve zarar pratiği noktai nazarından bile İtalyayı kor- | yetini tesis etmiş olacağına işaret et- kunç muhataralara maruz bırakmak | mektedir. Festival için büyük hazırlıklar yapılıyor Bir ay belediye vesaitile vesaitile şehir donatılacak, şenlikler yapılacak Önümüzdeki yaz mevsiminde İstan- bulda festival şenlikleri yapmak üzere teşekkül eden komite dün sabah bele- diyede ikinci toplantısını yapmıştır. Toplantıya belediye reis muavini B. Ekrem reislik etmiş, turing klöb umumi kâtibi Şükrü: Âli, şehir mecli- si azasından Selâmi İzzet, İktisad mü- İ dürü Asım Süreyya,, muavin Halid, İ konservatuar müdürü Yusuf Ziya, be- lediyeden - Baha, Maarif o vekâ leti İstanbul derleme müdürü Selim Nüzhet toplantıda bulunmuşlardır. Dünkü toplantıda bu seneki festi- valin ne suretle yapılması münasip 0- lâcağı hakkında bazı esaslar görüşül- müştür. Her sene olduğu gibi festiva- le iştirak eden Balkan milletleri ' he- yetlerinden başka Macarlarla Suriye- Milerin de daveti münasip görüldü. Festival komitesi, bu sene yapılacak deniz şenliklerine de geçen seneden fazla ehemmiyet vermektedir, Boğa- 1 geçme müsabakasma beynelmilel şöhreti haiz bazı yüzücülerin iştire- kinin temini düşünülüyor. Açılacak resim sergisinde elli sene den beri yapılan portreler teşhir edi- lecektir. Ayrıca tesis edilecek karika- tür sergisinde de yalnız Türk inkılâp hareketleri üzerine yapılan karikatür- ler bulunacaktır. Son zamanlarda güzel sanatler aka- demisine getirtilen biri mimar, dige- ri heykeltraş üçüncüsü ressam olan ecnebi profesörlerin şimdiye kadar çe, İtalyanın İngilte- | | re ve Fransaya karşı hiçbir zaman | hasmane hisler beslememiş olduğu ve suretile bir Avrupa harbine atılarak İtalyaya herhangi bir menfaat temin edeceğime kai! değilim.» müterakkıf olduğunu kabul etmiş ve binaenaleyh İtalyanın Afrikada müs- temlekeleri bulunan Avrupalı millet- lerle mesai birliğinde bulunmasının tabil olduğunu söylemiştir. Lokamo ve garb misakına gelince, İtalya, bu hususta elinden geleni yap- mağa amadedir. Berlin - Roma mih- verinin hdası, bu itilâfı teshil edecek- tir, Bu mihyer, Avrupada kargaşalık- lar ihdası için değil, sulh ve nizami tesis etmek maksadile vücude getiril- miştir, FRANSADA ENDİŞELER Daily Telegraph muhabirinin Pâris- ter aldığı malümata göre B. Musso- lininin Trablus seyahati Fransada bir çok endişelerin uyanmasına sebep ol- muştur, İtalyan başvekilinin müslü- manlara neşrettiği beyanname bilhas- sa birçok tefsirlere uğramakta ve İtal- yanın Akdenizde hâkimiyetini tesis et- mek hususunda kati kararı vermiş ol- duğuna delli addedilmektdir. Excelsior gazetesi son İtalyan deniz manevralarına dair bir harita neşret- miştir. Bu harita göstermek istiyor ki, Mussolininin gayesi şarki Akdeni- zi garbi Akdenizden tamamile ayır- mak, Fransanın şimal! Afrika ile olan münakale hatlarını kesmek ve ayni zamanda Akdenize havadan tâ Cebe- | lüttarıktan Girid adasına kadar hâ- kim olmaktır. Ocuvre gazetesi ise Pantellarla “ve Tobruka ilâveten Balear adalarını ele geçiren bir İtalyanın Akdeniz hâkimi- birinciliği ve ikinciliğ kaznan eserle rinin maketlerinden mürekkep bir ser- gi daha açılacaktır. Türk tezhipçiliği, çok kıymetli bir mevkide bulundu- gundan tezhip eserlerinden mürekkep olarak ayrı bir dergi daha açılacaktır. Bir ağustostan 30 ağustosa kadar devam edecek festival günlerinde şeh- rin muhtelif semtlerine konacak ban- dolar güzel parçalar çalacaktır. Ayni zamanda belediye vesaitile şehrin bir ay müddetle tenvir edilmesi de düşü- nülüyor, Orta oyunlar ile yağlı güreş- lerin Beykozda ve yahud Çırpıcı çayır- larında verilmesi muvafık görülüyor. Bundan başka geçen sene olduğu gibi gene Beylerbeyi sarayında bir balo verilecektir. Festival haftalarında dört büyük konser verilecek bu konserlerin ikisi garp, ikisi de halk ve klâsik Türk mu- sikelerine aid olacaktır. Verilecek garp konserine Avrupanın tanınmış iki sa- natkârının iştirak ettirilmesi düşünül- mektedir, Bir ağustostan 30 ağustasa kadar biri operet, diğer piyes olmak üzere her gece bir temsil verilecektir. Komi» te, sergi ve eğlencelerin bir mmtakada tekâsüf etmemesini bütün şehir hal kının alâkadar olması için şehrin he- men her mıntakasında bir sergi aç- mak bir temsil vermek istiyor. Bun- dan başka en güzel İstanbul manza- rası fotoğraflarını çekecekler arâsın- | senin eni garip noktasi B. Mussolini, Habeşistanda yapıla- cak işlerin çok zamana ve enerjiye | Sahife 5 İstanbullu bir adam bir han odasında ölü bulundu İzmir 19 (Telefon) — Bugün“ bu- rada çok garip bir ölüm hndisi ile karşılaşıt: . İstanbulda Kocamus- tafapaşada oturan ve bir iş dolayısile buraya ge adında biri İkiçe nında bir odada Ölü olara muştur. bulun- Hüseyinin boğazı çakı ile kesilmiş- tir. Zahıta bu esrarengiz vakanın tahs kikatile meşguldur. Hüseyinin “gete odaya giren meçhul bir'el tarafından öldürüldüğü anlaşılmaktadır. Hadi- şurasıdır ki; meçhul adam izini kaybetmek “için Hüseyini öldürdükten sonra kapıyı arkasından sürmeliyerek pencereden kaçmıştır. Zabıta bu meçhul caniyi arıyor, AKŞAM'ın Çocük dünyası tarafın- dan çocuklar için tertip edilen müsabaka tafsilâtı Bu ündükabalinda— Küzeiüeâi > küçük okuyucumuza (50) Tirs mükâfat tevzi edilecektir AKŞAM her seviyedeki karileri için her yıl açtığı büyük müsaba- kadan başka çocuklar için de bir müsabaka tertib etmeği düşün- müştür. Müsabakanın çocuklar için faydalı olması şart olmakla ni muhafaza edecek, fakat iştirak edenlerin kıymetli saatlerini lü- zumsuz yere işgal etmiyecektir. Müsabaka şu şekilde yapılacak- tar: Ii — Her gün (AKŞAM) m (5) inci sahifesinin beşinci silii- nunda bir hayvan resmi neşreği- lecektir. 2 — Müsabakaya girmök isti- yen çocuklar bu resimleri kesip biriktireceklerdir. 3 — (20) tane hayvan resminin ve BİRBİRİNE DÜŞMAN OLAN hayvanları yanyana — yapıştınp isim ve adreslerie beraber (Ak- şam gazetesi ÇOCUK DÜNYASI bilmece memurluğuna) göndere- ceklerdir. 4 — Halledilmiş mektupların lardan (22) kişiye sıra ile şu he- diyeler verilecektir: E —— Birinciye 10 lira 1 Z nci ve 3 üncüye beşerlira 10 4 kişiye ikişer buçuk Wra (10 ikişer lira birer lira Yekön ÇOCUKLAR!., Müsabakaya âit ilk resmi BU- GÜN 5 inci sahifeden kesiniz! Her gün bir (AKŞAM) alıp bu resimleri saklayınız. (AKŞAM)ın Çocuklara mahsus müsabaka resmi: 1 Izmirde bir cinayet