20 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

20 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

| İ ga Hind cinsi Baga tavuk Köklü; a aşılı asma çubukları hazırlanan yerlerine, bu mevsimde nasıl dikilmeli? ik devrinde vakitlerini havsiyatla geçi- ren Sultanzadeler, bu gibi horozları dö- Hüştürerek zevk ri : İl F gibi tavukların et ve yumurta- sından istifade etmek kabildir, ezcümle bu cins tavuklar mükemmel kuluçkacı- dırlar. Döğüş cinsi horoz ve eğimin ka- Ayakları müthiş kareye, göğsü geniş Başı ibiği küçük, kuyruğu uzundur. Ayak- Tarı ve uznakları sandır. Tüylerinin rengi kırımtrak, açık kahve yenginde, arkas siyah zemin üzerinde Burmtrak tüylezi vardır. Diğer döğüşüc“ cins tavuklarda - bil hasım Hipd tevvklanmda * Heylerin sen si koyu kırmizı, siyahımtırak mahal renginde, parlaktır. | Bunların o benekli olan cinsleri mevcuttur. Memleketimizde terbiye ve talim sa- yesinde çok iyi evsafta yetiştirilmiş dö- ğüşücü cins tavuklar elde edilmiş olup bunlar pek yüksek Fatlerle satılmakta- dır. Bu cins tavuklar o kadar müşkülpe.. send olmayıp her vaziyete mukavemet ederler. Yalnız civcivleri, piliçleri kolay kolay tüylenemediklerinden ve uzunca bir müddet çıplak kaldıklarından, yağ- Mur ve rüzgürlardan çok müteessir olur- lar, bunları bu gibi ani tesirattan muha- faza ve vikaye etmekle beraber bol bol ve iyi yemlerle beslemek iktiza eder.. Döğüşücü Kortiş Malay cinsleri de, tapkı, yukarda arzettiğimiz Hind cinsi tavuklar gibidir. Bunların menşei Asya» dır, vücudleri Hind cinslerine nazaran biraz daha büyük ve daha yüksektir. Tefrika: No. 54 — Ha şunu bilseydin.. — Ne tuhaf! — Değil mi? Doktor gözleri ile yine beni tetkik ediyor, bakışlarında «artık elimden kurtulamazsm: diyen bir mâna var, Ben gülümsüyorum. Emin ol sevgili doktorcuğum, Süzi artık günah işle- 'mekten korkuyor. Şimdi onu beğen- diğin şekilde bir bebek yapabilirsin. Bir sabah annem: — Büzi bugün öğleden sonra Sühey- lâ gelip seni görecek, dedi. — Süheylâ mı? Avrupadan döndü mü? Kocası ile barıştı mı? — Şimdi eskisinden çok daha iyi geçiniyarlar, — Niçin daha önceden bana bir şey söylemediniz?. — Biz de bir şey bilmiyorduk. Ge- leli daha ancak bir hafta oluyor. Öy- le mesutlar ki... Bu seferkine ben pan şimdi karısının etrafında bir KIRILAN BEBEKLER kâfidir, o Açılacak © çukurların derinliği 45 - 50 santim olmalıdır. Çukurlar, ya kürek veya çapa ile açı hılar. Açılacak çukurlar resmimizde gö- rüldüğü gibi olmalıdır. Çukurun içerisine, köklerin oturaca- in, temas edeceği mahalde çürümüş güb- re, dere kumu, topraktan yapılmış mah- Ht toprakla bir K. tepeciği yapılır, çu- buklar, bu tepecik üzerine mümkün mertebe smud bir vaziyette oturtulur. Tedarik ettiğiniz çubuklar, dikilecek bir halde tuvaleti yapılmış ise, olduğu gibi dikilirler, Aksi takdirde çubuğun yan gözlerinden süren kökler tamamile kesilir, hazfedilir. Yalnız dibinde kalan kökler de 8-10 santim uzunluğunda ma- kasla kesilirler. Çubuğun aşı mahallin- den sürmüş filizler bir kaç tane ise, yal- mız en kuvvetlisi bırakılarak diğerleri ta- mamile kesilir. Geri kalan sürgünde, kör göz hesaba katılmıyarak, bir göz üzerinden budanır. Yani şekilde görül düğü gibi kesilir. Bu suretle çubuk dikilecek bir hale getirilmiş olur. Bu tarzda hazırlanan çu- bukların kökleri çukur içerisinde yapı- lan tepecikler üzerine oturtulur, çubuk- ların mümkün mertebe amuden oturtul- ması iktiza eder. Çubuklar, dikilirken aşı meshetlerinin behemehal toprak seviyesinden 1-2 san- vere yukarda kalanına dikkat sinek çok İlrımdır. Çubuklar çukurların keri. sine konduktan sonra, yarısına kadar toprakla doldurulur ve el ile toprak #- kıştırılır, bundan sonra biraz su verilir, badehu tekrar toprakla doldurularak çukur tamamlanır. Çubukların, toprak seviyesinden dışarıda kalan ucu da kum- lu bir toprakla yapılin mahlât toprakla örtülür; bu suretle çubuğun kurumama- ı temin edilmiş ve çubukların dikilmesi- ne nihayet verilmiş olur. Bundan sonra yapılacak ameli nca izah edeceğiz. Resmimiz: K çukurun dibine yapılan tepecik, Kö çubuğun kökleri, Ç aşı köklü çubu- ğun Amerikan anacı, A çubuğun aşı ma- halli, B çubuğun budanıp bırakılan yerli filiz kısmı, bir göz üzerine kesilen çubu- ğun kum ve toprakla ne suretle örtüldü- ğünü gösterir. Nakleden : Zeyneb İdil başlamışlar, Süheylânın yüzü pembe, kırmızı, siyah boyalarla örtülmüş. He- le şükür ablam büsbütün göze çarpı” yor. Ablam ile eniştemin beni görmeğe geldiklerinde şüphem var. İkisi de insan olduğunu unutacaklar, Süheylğ İsviçre dağlarında. geçirdiği günlerin yorgunluğunu üzerinden henüz at mamış, maamafih bu yorgunluk gü- yelliğini bir kat daha arttırıyor. Geç- miş fena günleri bir anda zihinlerin- den silen bu karı kocaya hayran kal- mamak imkânsız. Küçükken «La bel le au bois dormantı diye Fransızca bir kitap okumuştum. Tıpkı o kitaptaki gi- toprak çeşitleri nasıl olmalıdır ? Salon çiçekçiliğinde muvaffakıyet, is- timal olunacak toprağın mükemmel ola- rak hazırlanmasile kabildir. Gıdaca kuv- vetli, hükmi hassaları matluba muvafık topraklar çiçek yetiştirmeğe elverişlidir. Bilhassa © salonlard bir avuç toprakla dolu bir saksıya ekilecek çiçeğin mu- vaffakıyetle yetişebilmesi, büyümesi için, toprağın iyi terekküh etmiş, mukavvi ol- ması şarttır. Aksi takdirde çiçeğin ide- mei hayatı kabil olamaz.. Saksı ve bahçe toprakları, muhtelif tarzlarda hazırlanır. Gübre çörüntüsü, yaprak çürüntüsü, çayır toprağı, kestane veya diken yapraklar çürüntüsü, funda toprağı, yosun oçürüntüsü, türf toprağı gibi malzeme, toprek nevileri, biribirle- rile veya kismen âdi toprakla karıştınla- zak mükemmel bir saksı toprağı olarak istimal edilebilirler. Çiçek yetiştirecek her merak sahibi amatörler, çiçeklerine, bahçelerine lâzım ee toprağı bizzat hazırlamaları lâzim- ÇİÇEKÇİLİK: Çiçekçilikte kullanılacak — aksak toprağı — En kolay elde edilen, hazırlanan toprak, komposto top- rağıdır. Bunun için bahçenin bir kena- rına, evde çıkan öp, bahçeden çıkan temizlik ankazı, yaprak, ot ve saire, top- rakla beraber, evvelâ ufak yığınlar yar pılır ve bilâhare bu yığınlar karıştırıla- rak, uzun zaman hali üzere bahçenin bir kenarında bırakılır, bu tarzda yapılan yığın müruru zamanla çürür. Eğer, buna hayvan gübresi de karıştırılırsa mükem- mel bir saksı toprağı olur. Bu, istimal edileceği vakit ufalanır ve elenir, o su- retle istimal olunur. Beygir veya diğer hayvanat gübresi samanlı olarak, toprakla karıştırılarak ve arasıra gübre şerbeti ile sulanarak, bahçenin bir kenarında hali üzere terke- dilirse, bu da mükemmel bir bahçe top- tağı olur, Yaprak, ot çürüntüsü, bahçe ankazın- dat yapılan taprak yi bir babçe topta fide. Binaenaleyh, sonbahar gelince, bahçe yapraklarını, kurumak üzere bu- lunan ve çiçek dalı ve yapraklarını bil- cümle ankazı, bahçenin bir köşesine yı- ğin yaparsanız bunlar da çürüdükten sonra mükemmel bir bahçe toprağı olur. Bahçe ile uğraşanlar bahçeden çıkan an- kazı çöp tenekesine koyarak, alınası doğ- ru değildir. Bu saydığımız çürüntü ankazı istimal edilmezden dört beş ay evvel, gıda kuv- vetini yükseltmek için, muhtelif gübre- lerle karıştırılması faydalıdır. Meselâ: Bir kilo toprağa beş gram sun'i, madeni gübre, kemik tozu, hava- da söndürülmüş, dö il karıştırılması çok iş toprağa 1/16 nisbetinde karıştırılması lâzımdır. Kireç nebat için kiymetli bir gıdadır; bilhassa toprağın hamızıyetini, akşiliğini giderir. Bununla beraber, hazırlanan bahçe | Ayaspaşadaki apartımanının açılışını kutlayacaklarmış. Ablam son dere- cede meşgul, İsviçrede bana karşı coşan sevgisini şimdi biraz fazla ida- reli kullanıyor. İki taraflı zatürreem için iki üç kelime ile eseflerini anlat- SEBZECİLİK: Ev bahçelerinde maydanoz nasıl ve ne zaman ekilir? Maydanoz; bahçelerinde lundurulması zem olan bir baktır. Evlerimiz. de öyle zamanlar olur ki, alelâcele bir omlet için ev- de maydanoz bulunmazsa, hemen dışa- nya, sebze bahçelerine koşmak mecbu- riyeti hasıl olur. Halbuki, ev bahçeleri- mizde, hattâ tezyinat bahçelerinin bir kenarında ufak bir parsel buna tahsis edilimse, insanın ani duyduğu bu ihtiyac bu suretle izale edilmiş olur.. Enva: Kök maydanozu, kıvırcık, ii yapraklı maydanoz, âdi maydanoz nam- İarile bir takım sınıflara ayrılırlar. Bizde en ziyade sarfedilen âdi maydanozdur. Kıvırcık maydanoz, daha verimli, ko- kusu ve İezzeti daha hoştur. Kök may- 'danozu, yapraktan ziyade kök verir, bo- nun da sarfiyatı çoktur. Maydanozun ekim mevsimi; bizde, şabattan itibaren başlayıp eylâl nihaye- tine kadar devam eder. Maydanozu, gölgeli yerlerde, bahçe kenarında, hattâ ağaçların altında bile yetiştirmek kabildir. Maydanoz - ekilecek toprak güzelce bellenip tırmıklanır, tesviye edilir. To- bum serpme suretile ekilir ve hafif bir tırmıkla sathi olarak karıştırılır ve top- rağa gömülür. Üzerine biraz yaprak ve- ya gübre çürüntüsü serpilir, karıştnlır, bir tahta ile veya resimde görüldüğü gi- bi bir taş merdane ile tazyik edilir, ba- dehu ince delikli bir kova ile sulanır. Bu suretle ekilen maydanoz tohumları 25-30 günde çıkar. Arasıra sulanır, ot-. Tarı alınır. Maydanozu 10-15 santim boy atmadan, koparmamak lâzımdır. Hattâ bu takdirde de yalnız yapraklar kırkı- Yarak alınır, kökler zedelenmemelidir. Suyuna, ot almasına dikkat etmcek şar. tile, bütün yaz, maydanoz almak kabil- dir, Haziranda ekilen maydanozlardun bir kısmı tohumluk. olarak ayrılıp, hiç bi- silmez, bunler ertesi sene ilkbaharmda yaprakların ortasından bir sakı zühevi | vererek tohuma kaçarlar. Bu sakı züh- | zevi iyice kemale gelip sararınca kesilip içeriye alınır, daha bir müddet kuru. duktan sonra ovalanarak tohumu tefrik edilir. Bu suretle tohum elde edilmiş ölur. Gazetemizde intişar eden ziraat yazılarının iktibası ve kitap, risale şeklinde neşri hakkı mahfuzdur. toprağına, bir miktar meselâ; bir kiloya 1/15 nisbetinde odun kömürü tozu ka- rıştınılırsa toprağın hükmi hassasını ıslah eder, bunun gibi ince dere kumu da böy- ledir. Bu topraklar saksılara konacağı vakit saksının delik kısmına üç dört ça- | kıl koymağı unutmamek lâzımdır. it B. Mustafa: Arazinize dikmek iz, aşılı, köklü asma çubukları- nı, Ziraat vekületine bağlı Erenköy as- ma fidanlığından tedarik edebilirsinizi yalnız mevsim gelmiş hattâ geçmek üze- Tedir; bu işte acele etmeniz lâzımdır Muhitiniz için Amerikan asma çubuk- ları üzerine çavuş, penbe çavuş, müşküle, san ye pPıncak, nurunigâr, keçi memesi gibi cinslerden bir ikisini intihab ber a lirsiniz. Çubukların İzmit mıntakası için olduğunu fidanlık omüdüriyetine bildir. meniz lâzımdır. Cins tavuk Kurtuluş B. Sansar oğlu: Halis ve cinâ Legorm tavuk yumurtalarını ya Ankara ve yahut İstanbul vilâyeti Halkalı Zi. rant mektebine merbut tavukçuluk ens- Gtüsünden tedafik (edebilirsiniz. Bura- dan celbedeceğiniz yumurtaların safiye“ tine emin olmanız gerektir. Şubat, mart yumurtaları diğer aylara nazaran daha ziyade şayanı tavsiyedir. Ancak bu aylarda kuluçka tedariki müş“ kül olduğundan, geçen haftaki yazımız- la izah ettiğimiz veçhile, hindileri sun't ve cebri bir şekilde kuluçka yaparak in- tifede etmenizi tavsiye ederiz. AKŞAM'ın Ziraat mütehassısı karilerimizin suallerine cevap verecek (AKŞAM) ın ziraat mütehassıs her nevi ziraat bahislerine dair sorulacak suallere , cevap verme- ğe hazırdır. Gönderilecek mek- tupların üzerine (Ziraat muhar- riri için) kelimelerinin ilâvesi lâ- zımdır. aşılanmış yerli cinslerden 1400 kuruş 2700 kuruş 760 > Pöh iksibklime; dahl olmayan ecvebi memleketler: Seneliği 3600, oltu aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adrea tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Muharrem 7 — Ruzu Kasım 133 & İmsak Güneş Öğle İkinii Akşam Yet E. 107 da 0 926 100 1 Ya. 425 ÖşM 12,22 3540 1821 19. İdarehane: Babiâli civan Na Acımusluk Sok için kocasının ismini bile ağzına «ak mıyormuş. Fakat İsviçredeki doktoru temin eden şey ismini ağzına alma- makla beraber boşanmaktan da hiç bahsetmeyişi imiş. Garip bir mantık hastalığı! Meğer bu buhran, bütün hırçınlıklar çok sik görülen ve bili- nen bir hastalıkmış. Doktor, Sühey- lâyı bir iki gün iyice tedkik ettikten sonra babama: — İşi bana bırakınız, tahmininiz- den çok daha büyük bir kolaylıkla halledeceğim, demiş. > Bu iyi kalbli doktor bütün İsviçre- Mer gibi çok soğukkanlı ve inatçı bir adammış. Her sabah muntazaman Süheylânın odasına girer saatlerce, effetmenin, yapılan hataları unutma- nın me demek olduğunu, baştan elde edilen saadetin verdiği neşeyi anlatır- miş. Süheylâ bol hırçınlıklarla bu felsefeleri dinler, fakat doktor lAkır- Onlar çıkar çıkmaz Selim telâşla | dıyı asıl mecrasına sokunca ayakları» içeriye girdi. Odada ikimiz yalnız ol- | ni yere vurarak: duğumuz halde ayaklarının ucuna — Onu bir daha görmek istemem, basarak gidip kapıyı kilitledi. Tânet olsun, diye bağırırmış. Şimdi burada idiler değil mi? Hiç | OSelim biraz durdu ve gülümsedi. bir şeyden haberin yok mu? Önümde bazı fizyolojik tafsilât ver- bi Salt paşalar tiç aylık bir uykudan | hakiki bir sinema mevzuu diyerek sonra büyük projelerle tekrar sahne- | anlatmağa başladı. yecrane gk dolşiyor, kasden bir ye girdiler, İlk iş olarak Süheylânın Süheyl verdiği sözden dönmemek bio tıktan sonra lâkırdıyı, apartımanla- rmda hâzırlıyacakları süareye çö le aksini söylerlermiş. Bu lâflara an- nemle babam inanır, fakat binlerce kadın tedkik etmiş böyle bir dokter kanar mı hiç! İşi kısa kesmek için karşı otele bir haber göndermiş. Zahiri kurtarmak için Adnana nö- raslenik takildi yapmasını söylemiş- ler. Eniştem güya sararmış, solmuş, fakat gene güzelliğini muhafaza ede- karı koca karşılaşmışlar. Süheylâ ev- velâ heyecandan bayılmış, doktor bu- nu evvelden bildiği için todarikli imiş, lermiş. Neticede karı koca kati ol. mak üzere barışmışlar. Fakat oteile- rin masrafı ile yol paralarını vermek de gene babama düşmüş. Her ikizimiz de gülmeğe başladık. Gülmemiz geçince: — Sen şimdi onları bırak da ibrag kendinden bahset, dedim, yeni bir ş€y« ler var mı? Selim birdenbire ciddileşti: — Ne söylüyorsun Süzi? dedi, tali- him varmış ki bu sefer onun gib bir kadına düştüm. Ağzından çıkan kelimelere bakılır. sa şimdi nefretle bahsettiği Tylda Byrkten çok üstün bir kadın, (Arkası var)