25 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

ON Ni ma Bize ne bildiriyor? Beyoğlu manav ve sebzecilerini alâkadar eden mesele Beyoğlu manav ve sebzeti okuyu- cularrmızdan aldığımız şikâyet mek- tubu üzerine yaptığımız tahkikatın ilk neticelerini 16 mart tarihli nüsba- mızın bu sütunlarında bildirmiştik. Beyoğlu manav ve sebzecilerinin mü- racaatı üzerine İktisad müdürlüğü yaptığı tahkikat neticesinde şu meal- de bir karar vermiştir: «Ticaret serbestisini ihlâl edecek bir vaziyet ihdasına künunen imkân görülemediğinden manavlarla sebz8- cilerin sattıkları meyva ve sairenin Bu suretle şikâyetçi okuyucuları- mizin 9/3/9317 tarihinde verdikleri iş- tida üzerine kendi noktai nazarları lehinde bir karar verilememiştir. .. Ankarada açılacak kömür sergisi hakkında Karilerimizden bay Şeref Değerli- nin Ankarada açılacak olan beyne milel kömür sergisi hakkındaki soru- larına cevaptır: 1 — Sergi 23 nisanda açılacak ve bir ay devam ederek 23 mayısta kapana” caktır. 2 — Devlet demiryolları gerek Trak- ya ve gerek Anadolu “hattında sergi münasebetile yüzde elli tenzilât yapa- caktır. Sergide teşhir edilmek üzere gönderlecek eşya yüzde yetmiş tenzi- Mt görecektir. 3 — Suriye hattı, Bulgar şimendi- ferleri, Devlet denizyolları ve Roman- ya acentesi yüzde 40 ile 50 arasında €şya ve yolcu ücretlerinde tenzilât ya» pacaklardır. 4 — Nakliyatta belediye harcı alın- miyacaktır. 5 — Ankara belediyesi sergi müna- sebetile şehri ziyaret edenlere azami Suhulet gösterecektir. Ankara beledi- yesi icap eden tedbirleri almış, otel- lerde, nakli vasıtalarında kolaylık ve ucuzluğu temin etmiştir. ... Tavuklarını tedavi ettiremedi İngiliz cinsinin (Rot) tavuklarım hastalığa tutuldu. Belediyenin Fatih- teki hayvan hastanesine götürdüm. Biz bakamayız hükümet baytarlığı bakar diye oraya sevkettiler. Dün ve bugün hükümet baytarlığına götür- düm, orası da ancak cuma günü bay- tar gelir bakamayız dediler, Tavukların dördü oradan oraya gez- dirmekte ikon yolda öldüler. Vilâyet ve belediyenin hayvan hastalıklarına aid müesseseleri süsten ibaret, bunları parası mukabilinde tedavi edecek hu- susi bir müessese yok mudur?, Mahmud Celâl Ulurk AKŞAM Okuyucumuzüun bu mektubu üzeri- ne tahkikat yaptık: Belediyenin Fatih hastanesinde her cins hayvanın teda» yisi yapılır. Fakat sari bastalıklarla malül olan hasta hayvanları bu has- tane kabul etmez. Sari hastalıklarla Okuyucumuzun tavukların tedayi ettirmek üzere hükümet baytarlığına müracaat ettiği halde (avuklarını te- davi ettirememesine gelince: Bize ve- yilen malömata göre, İstanbul vilâye-. ti baytarlık Kadrosunda bülünan bay»! Âarlardan çoğu, bugünlerde vazife Golayısile köylere gitmişlerdir. Bu tti- baytarlığa müracaatı günü, öğle tati- line tesadüf ettiğini ve kendisine öğle- den sonra müracaat edebileceğini söy- ledikleri halde karlimizin beklemiye- rek gittiğini bize söylediler. '... Ali Vasfi imzasile mektup gönderen okuyucumuza Gayrimübadil bonoları hakkındaki Yazılarınız umumi mütalea kabilin- dendir. Buna dair senelerden beri çok şeyler yazılmıştır. Bütün matbuat za- man zaman bununla meşgul olduğu gibi sırası geldikçe de alâkadar Ool- makta devam etmektedir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Kurtuluş caddesinde Neo det, Taksim: Nizameddin, Beyoğ- lu: Kanzuk, Yenişehirde Baru- nakyan, Bostanbaşında İtimad, Galata; İsmet, Kasımpaşa: Miley- yed, Hasköy: Aseo, Eminönü: Be- şir Kemal, Heybeliada: Tomadis, Büyükada: Merkez, Fatih: Ham- di, Karagümrük: Ali Kemal, Be kerköy: HUAL, Sarıyer: Osman, Tar rabya, Yeniköy, Emirgân, Rume- lihisarındaki ecaaneler, Aksaray: Cerrahpaşada Şeref, Beşiktaş: Sü- Zeyman Recep, Kadıköy: Söğüdlü- çeşmede Hulüsi Osman, “İskele caddesinde Saadet, Üsküdar: İm- rahor, Fener: Balatta Hüsamed- din, Beyand: Asadoryan, Küçük- pazar; Necati, Samatya: Koba- mustafapaşada Ridvan, Alemdar: Divanyolunda Esad, Şehremini: kili B. Yahya Sezai Özerin huzurile yapılmıştır. Çocuk esirgeme kurumu ile mekteblerde fakir çocukları yedir- me kurumunun birleşmesine karar ve- rilmiştir. Kongreler çok hararetli ve münakaşalı olmuş ve neticede bu iki hayır kurumlarına daha çok İlgi ve önem verilmek suretile idare heyetleri seçilmiştir. Ankara mektupları (Baş tarafı 5 inci sahilede) gölü, etrafındaki gazinoları, ve her türlü eğlence yerlerile ikmal edilecek NBiLGİLERİ KİTAPSARAY İlk kitapsaray şarkta yapıldı. Ma- bedlerde kitapsaraylar vardı. Menfis ve Kudüs mabedlerinin kitapsarayla- rı meşhurdur. Ninovad& Koyuncukda, fırınlannuş topraklar bulundu. Bu toprakların hepsi yazılıydı, orada büyük bir kitapsaray bulunduğu an- Taşıldı. Eski Yunanistanda en eski kitap- saray Pizistratın Atinada kurduğu kitapsarsydır. Elenizma devrinde Per- gamda açılan kitapsarayda (200,000 cild eser vardı, İskenderiyede Ptoleme Soterin kurduğu kitapsarayda İse 700,000 cild eser bulunuyordu. Yunanistanın fethinden sonra Ro- malılarda okuma zevki arttı. Fatihler ele geçirilen kitapları Romaya taşıdı- lar. 4 üncü asırda Romada 28 halk kitapsarayı açıldı. ya Berlin MN, Avusturyada Viyan Mili, Danimarkada Kopenhag kral, Sovyet Rusyada Leningrad kitapsa- rayları meşhurdur, BO YILANI ka ve Gatemalada; mengene boa ce- nubi Amerikanın şimalinde; Divini- lok boa yılanıda Antil adalarında yaşar. Bazı boa yılanları 6 metre uzunlu- bos yılanına taparlordı ... Kadınların boyunlarına sardıkları ince uzun kürklere de boa denir. aranıyor Eski konaklardan çıkmış veya orada mevcut sağlam ve iyi bir şö- mine aranıyor. (Akşam) ilân me murluğuna müracaat, Tel. 24240 Akba müesseseleri Ankarada her dilden kitap, ga: zete, mecmua ve kırtasiyeyi ucuz olarak AKBA müesseselerinde bu- labilirsiniz. Her dilde kitap, meo- mua siparişi kabul edilir. İstanbul “ gazeteleri için ilân kabul, abone kaydedilir. Undervodd yazı ve he- sap makinelerinin Ankara acentesi, Parker dolma kalelerin Ankarada satış yeridir. Telefon: 3377. 77 SARAY ve BABLÂLİNİN iç YÜZÜ Yazan: SÖLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Tefrika No. 852 Komiteciler hakkında mahkemenin kararı - Jorris Abdülhamidin İzmirde Lipa Rips ile sıkı münase- bette bulunan sığır kasabı Nalband- yanlar tevkif edilince Dikran Nel 'bandyanın evrakı arasında çıkan bir ceb defterinde Kayseri sancağında dolaşan Ermeni komitesi ajanına (tefsiri Tibyan) namı altında bir cild gönderildiği, bunun içinde nitro glise- rin, potas, melinit mürekkebatını ha- vi şiddetle iştinl eder ecza bulunduğu görülmüştü. Bu mesele hakkında tah- kikat icrası İzmir ve Kayseri mülki- ye ve ad'iye memurlarına emrolun- muş, İstanbul adliyesinden de Beyoğ- Iu müstantiği Şevket bey Kayseriye gönderilmişti. Kayserida Ermeni ihtilâl komitesi- nin ajanı Çerçi Artin idi. İzmir ve Kayseride tahkikat ve taharriyata başlanıldığını haber alan Çerçi Artin üstünde yaldızlı ibare ile (tefsiri tib- yan) yazılı, güzel meşin cildli kitabın nihayet başına belâ olacağını anla- mıştı. Bir gün yolda Kayseri civarın- daki köylerden cer münasebetile ge- çen dört sarıklı görür. Kitabın gide- cekleri köyde Ahmed efendi isminde bir zeta götürülmesini bunlardan ri- ca eder; hocalar bu ricayı kabul ile Bir kaç saat sonra dinlenmek ve bir kaç lokma yemek için bir ağaç altın- da otururlar; heybeyi bir dala asar- lar; heybe nasılsa yere düşer, (tefsiri tibyan) patlar; zavalı arkadaşların üçü hemen helâk olur; yalnız biri iki gün kadar yaşıyabilir. Macera bun- dan anlaşılır. Tahkikat komisyonu bomba hâdi- sesinde yüz kişi kadar tevkif etmiş, içlerinden kadın, erkek (41) kişiyi maznun addeylemişti, Mevkuflar arasında bulunan Edvar Jorrisin sefarete teslimi Belçiks elçisi tarafından İsteniliyordu; hükümet ise bu tslebi is'af etmiyordu. Jorrisin ilk defa istintakında ya» nında sefarçt baştercümanı ile bizzat elçi hazır bulunmuştu. Bundan $0p- rTamamesi müddelumumiliğin 15 teş- rinievvel 1321 tarihli iddianamesile heyeti ithamiyeye tevdi olunur, Heyeti ithamiye reis vekili Meh- med Tevfik bey ile Aza Takover, âza mülâzimi Hüseyin Hüsnü efendiler. den müteşekkildi. Heyeti istinaf müd- delumumi mugvinlerinden Mazhar bey ile Belçika tercümanı Margetiç hazır olduğu halde içtima etti. İstintak evrakının tetkikile varılan neticeyo göre Bulgaristanda, Cenevre da büyük bir ihtilâl ika hususunda anlaşmışlardı. Musammem ihtilâlin şekil ve tarzına göre asker ve ahali büyük teheyyüç ve teessüre düşecek ve komitece yapılacak taarruzları ecne- billere atfile onlar aleyhinde umumi hut Jorj Petri Varşamof, Ohannes oğ- lu Karabet Aşod yahut Karl Yurano- viç, Haçik Kapudanyan oğlu Ardaş yahut Trase Yuvanoviç yahut Tor- küm, Vahan yahut Silvio Riçi, araba- cı Mıgırdıç Garibyan, seyis Yervant” adamı oluyor Nişan, kapıcı Manok ile Ahlatlı Feron Boğduyanın eski ceza kanununun elli beşinci maddesile elli sekizinci maddesi -zeylinin ilk fıkrası mucibin- ©c8; kunduracı Erzurumlu Arşak, mek- tepli Yovagim ve Karakin ile Yervant Alacacıyan, amca Alacacıyan, TTakfor Agobyan, kitapçı Agya, Yervant Hu- tenyan, Boğos Keçyan, Manok Keç- yan İle Haçik Peloyamın elli sekizinci maddenin birine! fıkrası mucibince; Simsar Mateo ve Mihal, demirci kal- fası Milto İle demirci Manolun altmış üçüncü madde mucibince cin ie muhakemleri lüzumuna 24 teş vel 321 tarihinde karar verdi. Cingyet mahkemesinde muhakeme 28 ramazan 1323 ve 13 teşrinisani 1321 tarihinde ve Hilmi beyin riyase- tinde başladı, İstins? müddelumumisi Necmeddin Molliâ müddelumumilik, Nimetullah bey, Kapril efendi Yahya ve Cemil beyler âzalık mevkilerinde bulunuyorlardı. Müttehimlerin vekâletleri avukat 'Hıntır Simon, Tıngır Simon, Yorda- naki, Kirkor Kalaycıyan, Yanko Ka- ya efendilerle Hüsnü ve Sadettin Fe- rid beyler tarafından ifa ediliyordu. Jorris için Belçika tercümanı Mar- getiç ve Silvio Riçinin nişanlısı Yu- nan tebesasından Mazi Paskal için Yunan konsülatosu tercümanların- dan Çıkura da muhakeme esnasında hazır bulundular. Müddetumumi Nec- meğdin bey davayı iki buçuk saat sü- selis ifadesile irticnlen teşrih etti. Muhakeme dört gün ve dokuz celse sürdü. Sekizinci celsede müdafaa ve- killeri dinlenildi. ia Tapa ips, Bobin Payı, Yevimi Frangülyan, .Jorj Petri Varşamofun fiilleri ceza kanununun 55 inci madde- sile 174 üncü maddenin son fıkrası- na; firari Silvio Riçi; Kari Yuvano- viç, Trass Yuvanoviç ile Mıçırdıç Ga- ribyanın fiilleri 58 inci maddenin bi- rinci zeylinin ilk fıkrasına; firari ma- dam Sofi Rips — Mari Zayç İle mev- kuf Edvar Jorrisin fiilleri 45 ve 56 mcı maddeler ile 58 inci maddenin birinci zeylinin ilk fıkrasına; firari madam Anna Jorris ile mevkuf Ma- nok Ümidyan, Nişan Ohannesyan, Arakel Nahabediyanın fiilleri 58 inci maddenin ikinci zeylinin son fıkrası- na tevafuk eylemektedir. Bunların maksatları tam teşebbüs- te kalmış, nüfus katli #ilise mey- dana çıkmıştır. veçhile iki maddeye tevfiki caiz ola muyacağı için bunların iki maddeye tevafuk eden fiillerini biri diğerine münkalib addile katil maddesine tat- 'bikan ve 174 üncü madde ile 58 inel maddenin ikinci zeylinin son fıkrası. Da tevfikan idamlarına; mevkuf Oseb Topalyan, Feron Boğduyan, Ohannes Garibyan firari Ovâkim, Karakin, Varşak, Amca Alecacıyan, Yervani Alacacıyan, Takfor Agobyan ile mâ- dam Aşkovanın 58 inci maddenin İlk fıkrasına tevfikan müebbeden kale- böndliklerine; mevkuf Manok Ütüyan, Bogos Keçyan ile Manok Keçyanın 58 inci maddenin birinci zeylinin son fıkrasına göre on beş sene küreğe ko- nulmalarına; bütün firarilerin meğe- ni haklarından iskatlarına, mahcuz mollarmın usulü dairesinde idare ete tirilmesine; komisyoncu Mhal, Mateo, demirci Manol ilç Miltonun ademi mesuliyetlerine, işlemeci Yervant Hu- nenyan, kitapçı Agya Kahveciyan ile Serki Doryan klübü müstahdemle- rinden “Haçik Poluyanın beraetlerine, (Arkası var),