28 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AŞ i Sahife 2 İnsan yorulabilir, bir toplantıda Ankara 21 — Uludağ gecesi münasebetile yapilan toplantıya Büyük Şef Atatürk şeref vermişlerdir. Bu münasebetle büyük tezahürat yapılmıştır. Büyük Şefe profesör bayan Afet, Maarfi, Hariciye vekilleri, general Fu- ad ve Kâzım, Ali Kılıç, Salih Bozok re- fakat ediyordu. Atatürk Ankarada bu- Yunan ve Halkevindeki müsamereye gelmiş olan Hind münevverlerinden doktor Jal Parvi ile hemşiresi matma- zel Parvi'yi de yanlarına kabul ederek İltifatta bulundular. Bu apaydınlık gecede bulunanlar Atatürkün en derin ve en yüksek ma- mayı taşıyan irşadlarını bizzat Büyük Şefin ağzından dinlemek saadetine de rinde yürümeğe and içtiğini bildiren cümleye temasla insanın yorulabilece- ğini fakat çetin davaların din- Jehmeden yürümek lâzım geldiğini be- yan buyurdular, Gene bir gencin söylediği «Dağ ba- şını duman almış; şarkısı dolayısile de Samsuna ayak bastıkları tarihi güne aid hatırayı, gençliğe bız, heyecan, ü- mid verici bir hatırayı anlatmak lüt- funda bulundular. Atatürk, Türk mil- letinin yeniden doğuş tarihi olan gün- de Samsuna ayak bastıktan sonra Ankara Halkevinde | fakat çetin davalar peşinde dinlenmeden yürümek lâzım Büyük Şefin Ankara Halkevinde yapılan | kıymetli sözleri | yanlarında Salih Bozok ve Cevad Ab- basla kırık dökük bir otomobille, fa- | kat yürekleri yüce 'Türk milletinin kudret ve atisine karşı inanla dolu ©- larak yol aldıkları sırada bu şerkıyı tekrarladıklarını beyan buyurdular, Marşın «Güneş ufukta şimdi doğar, yürüyelim arkadaşlar» cümlesi, Ata- türkün bu yüksek hatırası dinlendik- ten sonra en manalı şekil almış olu- yordu. Bir millet davası için imanla dolu bir göğüsle ileriliyenlerin o yolu- nu ufuktan elbette doğdcak güneş ay- dınlatacaktır. Bu marş Türk milleti- nin ufuklarına güneş gibi doğan Ata- türkün Samsundan çıkış hatıralarna karışmış ve şimdi onun bu yüksek iza- hile mucizelerle dolu bir tarihin sahi- felerine malolmuştur. Atatürk Efganlı bir talebenin bu toplantıda bulunmak saadetini izhar eden hissiyatına karşı da iltifata bu- Tundu. Ankarada tahsil etmekte olan kardeş milletin çocuğu, bu yüksek ge- cedeki heyecanının bütün hayatınca taşıyacağı en mukaddes hatıra oldu- ğunu duygulu bir dille ifade etmişti. Büyük Şef toplantıdan geç vakit ay- rıldılar. Belçika kralı İsviçrede Brüksel 27 (AA) — Kral Leopold bir kaç gün istirahat etmek üzere İsviçreye gitmiştir. Balkan ticaret odaları kongresi eylül ayı zarfında toplanıyor Balkan iktisad konseyinin verdiği kararlar, B. Metaksasın nutku ve Yugoslavyanın cevabı Atina.27 (AA.) — Matbuata aşa- ğdaki tebliğ verilmiştir: 18 martta Atinada toplanan Bal- kan antantı ekonomi konseyi mesa- isini bitirmiştir. A#hracatçılarının rını ve karşılıklı mübadelelerin artı- rılmasına matuf teklifleri ihtiva et- mektedir. Konsey bu hususla bezi tavsiyeler- de bulunmuştur. Keza, bazı muay- yen mamulâtın Balkanlar harici pi- yasalarında satış meselesi ile dört memleketin ihracat malları için da- #mi bir sergi meselesi de tedkik edil- miştir. Eylülde dört Balkan antantı memleketi ticaret odalarının kongre e aninakall meselesinde, Ezcümle yolçu ve bagaj nakliyatı, yollar üze- rinde nakliyat, posta telgraf, telefon meselesinde mühim terakki elde edil- miştir. Daimi deniz komitesile dalmi tu- rizm komitesinin konseyin gelecek toplantısmdan evel içtimalarna karar verilmiştir. Bu devrenin mesâ- #si, heyeti umumiyeleri itiberile, da- ha evvelki içtimalarda elde edilmiş olan neticelerin ıslahına taalluk ef- miştir ve bu mesaiye her sahada yu- kanda gikredilen komitelerde yahut teknik komisyonlarda devam ve mü- nasip zamanlarda toplanacaklardır. Yunan başvekilinin nutku Atina 27 — Balkan antantı eko- nomi konseyinde kapanış nutkunu veren başvekli B. Metaksas, ekonö- mik münasebatın takviyesi için yap- 4 ee Yol vergisi 937 senesinde iki taksitte alınacak Yol mükellefiyeti vergisinin her sene olduğu gibi 937 senesi taksit müddetleri tesbit edilmiştir. Yol ver. gisi, gelecek sene haziran ve teşrini- evvelde iki taksit üzerinden - tahsil edilecektir. . Alâkadarlara yapılan bu tamime göre 987 senesi mükellef- lerinin isimlerini gösteren tahakkuk defterlerinin nisan sonuna kadar tamamlanması bildirilmiştir. Geçen sene yol mükellefiyetini bede- nen yapmak istiyenler önümüzdeki nisan ve mayısta yol inşââtına sev. kedileceklerdir. Bü mükellefler, yol. da sekiz gün çalışmak suretile kanu- o AKŞAM Ankara tıp fakültesi Tıp fakültesi yeni ders yılında açılacak Şehrimize gelen malümata göre An- karada tesisi tekarrür eden tab fakül- tesi, önümüzdeki ders yılı başında açılacaktır. Ankara tab fakültesi için Avrupa» dan profesör getirtilecektir. Yeni tab fakültesine memleketin muhtelif yer- lerindeki lise mezunları kabul edile- ceği gibi İstanbul tıb fakültesindeki talebeden bir kısmının Ankaraya na- killeri de düşünülüyor. Ankara tıb fakültesinin şimdilik Ankara erkek lisesinde derslere -baş- laması gok muhtemeldir. Ankara Nümuüne hastanesi bu bi- naya pek yakın olduğundan fakülte talebesi bu hastanedeki poliklinik- lerden istifade edeceklerdir. Ayni za- manda fakülte için sıhhiye vekâleti civarında bir arsada yeni bir bina ya» pılacaktır. .. : Sağın Köy muallim enstitüsü Maarif müsteşarı İzmirde tetkikat yapıyor İzmiş Yi (Telefon) — Maarif miüs- teşarı B. Rıdvan Nafiz burada Kızıl çulluda tesis edilecek köy öğretmen enstitüsü hakkında: tedkikat yap- maktadır. B. Rıdvan Nafiz burada on gün ka- dar kalacak, orta mektep ve Jiseih- tiyaçlarını tedkik edecektir. Tirede esrarengiz bir cinayet İzmir 27 (Telefon) — Tirede Mal- tepe civarında Semerci Süleymanın bahçesinde oturan İbrahim adında ol kulağı arkasmdan kurşunla vurul- muş bir halde ölü bulunmuştur. Bu cinayet hakkında adliye tahkikata baslarıştır. iç ve parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya refakâtindeki zevatla beraber bugün hususi trenle saat dörtte şeh- rimize gelmişlerdir. Vekilimiz müfet- tişi umumi general Alpdoğanla vali- miz ve kalabalık bir, halk kütlesi ta- rafından karşılanmıştır. Kontrol heyeti B. Safiyeddin 16 memurla birlikte gidecek İspanya işlerine lerine karışmamak için kurulan kontrol heyetleri arasında Cebelüttarık hududunun kara ve de- nizden kontrolunun bahriye albayı- mız Safiyeddine tevdi edildiğini yazmış-, Jarı dün akşam Perapalas otelinde tev- zi edilmiştir. Bu münasebetle nutuk lar söylenmiştir. Kalpazan değil, vergi kaçakçısı Beyoğlunda bir kuyumcunun sah- te para basmakta olduğu şüphe edil- mesinden dolayı zabtaca tahkiknt yapılmakta olduğu bazı gazetelerde Bu kuyumcunun, #ıri kazanç ve emsali vergilerden kaçmak için mtu- eyyen bir dükkân tutmıyarak evinde çalıştığı ve yaplığı işleri de çarşıya erzettiği anlaşılmış ve hakkında bu cihetten kanuni takibat yapılması ka- rarlaştırılmıştır, Mktisad fakültesinin dün i Biyafeti Me m kültesi tarafından dün akşam Dağcı- hk klübünde bir çay ziyafeti verilmiş. tir. Profesör ve doçentlerle talebe arasında tanışmayı temin maksadile verilen bu ziyafette profesörler, dö- çentler, bankacılar, şehrimiz iktisad» emeği Vi 28 Mart 1937 a a, Rumen başvekili geliyor 4 Nisanda Bükreşten Ankaraya müteveccihen hareket edecektir Bükreş 28 — (Akşamı) — Başvekil B, Tataresko 4 nisanda buradan An karaya hareket edecektir. Hariciye nazın EB. Antonesko gelecek hafta Belg- rada hareket edecektir. B. Tataresko geçen hafta Çekoslovakyaya yaptığı s& yahatten çok memnun olduğunu söylemiştir. , İtalyan - Yugosiv anlaşması Belgrad 28 (Akşam) — Bazı ecnebi gazeteler İtalyan - Yugoslav anlaş- masından bahsederken bu anlaşmanın Yugoslavyanın Berlin - Roma iti lâfıma girmesi demek olduğunu yazıyorlar. Hükümet mahafili bu tefsiri şid. detle tenkid etmektedir. Bu mahafil anlaşmanm Küçük antant ve Balkan antantı mahafilinde gördüğü iyi kabulün buna delil olduğunu söylüyor. Yugoslavyanın İtalyaya a sipeyaman dostlarma ve sulha hizmet ettiği söylenmektedir. Tuna birliği namile yeni bir devlet grupu mu kurulacak? Figaro gazetesi Çekoslovak başvekilinin böyle birşey teklif ettiğini ima ediyor Paris YI (A.A) — Figaro gazetesi- nin Viyana muhabiri şu suali sormak- tadır: Hodza o başvekii (o Schuschnigg'e acaba eski Avusturya - Macaristan memleketlerini birleştiren ve âzasının her birinin istiklâline ve hâkimiyeti- ne riayet eden bir Tuna birliğinin te- sisini mi teklif etti? Muhabir şunları ilâve etmektedir; «Her halde malüm olan bir şey varsa oda Çekoslovakya başvekilinin Viyanayı ziyaretinin ye bir başvekil Daranyi niggin Budapeşteye ve Kont Ciano- nun Belgrada yaptıkları seyahatle- rin neticelerini nazarı itibara alarak harici siyasetteki vaziyeti tedkik et- mektedir. Dranyi, diyor ki: «Başvekil Sehsehniggin görüşme leri Roma protokollarile birbirine bağlı olan iki memleket arasında tam bir görüş birliği olduğunu meydana çıkardı. Bu görüş birliği, her iki hü- kümetin mütalâasına göre, sulhün inkişafı için en esaslı temeli ve ha- vayı bulandırmak için hariçten yapı- lacak teşebbüslere karşı en müessir çaredir. İtalyanın hariciye nazırı Cianonun Belgrad seyahati ise, İtalyanın hali hazırda komşularile arasındaki bağ- ları sağlamlaştırmağa uğraştığını ve hükümetin vasati Avrupa çevletleri- ni birbirine yaklaşmağa teşvik etti- ğini isbat etmiştir. Garp devletlerinin birbirine yaklaşmalarına mâni olan müşkilâtın. çokluğu karşısında elde edilen bu muvaffakıyet bir kat daha dikkate şayandır.» Gemlik civarında) Aklı bozuk bir feci bir cinayet Osman hem karısını, hem kaynanasını tabanca ile öldürdü Gemlik 27 (Akşam) — Kasabamız Civarında bir aile faciası olmuş, -Kıs- kançlıktan gözlerini kan bürüyen bir erkek, hem karısını, hem de kaynana» sını feci bir surette öldürmüştür. Ci- rar vermiş ve bunun için de mahke- meye başvurmuştur, Osman çavuş karısını bu fikrin- den caydırmağa çok uğraşmış, bu hu- susta kaynanası Muhsinenin de yar- dımını istemiştir. Fakat gerek karısı ve teklifini teddedince intikam almağa karar vermiş ve Çukurköprü civarın- da bekliyerek mahkemeden dönerler ken hem karısını hem de kaynanası. ni tabanca ile öldürmüştür. Katil koca kaçmıştır. Jandarmalar izi üzerindedir. Yakında yakalanması bekleniyor...,, Hamallık yüzünden cerh Sirkecide Demirkapıda oturan sey- yâr satıcı Yako ile hamal Salamon, bir yük taşıma işinden kavga etmiş- ler, Salamon, Yakoyu biçakla yarala» ştur. Polis, Salamonu yakalamış, Yakoyu da tedavi altına almıştır. Mısıt veliahdinin sıhhi vaziyeti Kahire 27 (A.A) — Niyabet mec- Misi relsi ve veliaht prens Mehmed Alinin sıhhati mahsus derecede İyi- leşmiştir. Ağır suretle hastalanan prensin anjinden omuztarip olduğu kocanın cinayeti Cinayetin kıskançlık yüzünden yapıldığı söyleniyor Yozgad (Akşam) — Yozgadın Taş- köprü mahallesinden İncenin Osman oğlu Bekir Salih isminde 35 yaşla rmdâ rahi hastalığa müptelâ bir — Sen dükkân alda yardım ko- lay mukabelesinde bulunmuş. O geceyi tatlı tath sohbetle geçi- ren Salih, sabahleyin karısı komşu ya giderken hemen tabancasını al- miş, koşarak arkasından beş el silâh atmıştır. Atılan kurşunlar zavalı kadının sağ omuzuna ve ağzına İsa- bet ederek ağır suretle yaralamış, sonra ormana kaçmıştır, Vakadan haberdar olan zabıta derhal yetişerek yaralı kadını bas- taneye Kaldırılmıştır, Kadının yarâ- ları oldukça ağırdır. Carih hâlâ bu- Yunamamıştır. Bu ele factasınm kıskançlık yüzünden olduğu söyle. niyor, Amerikada Fransız istikrazına | karşı tedbirler Nevyork 21 (AA. — Vaşmgten den gelen mahremi haberlere göre, Fransız istikrazına Amerikada kim- senin yazılmaması için ittihazı die şünülen tedbirlerden vazgeçilmese bi» le bu tedbirlerin tatbiki tehir olunas. daki.