28 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Mart 1937 —m Dikkatlor: —— TEDKiKATTA BULUNMAK... A AN m <Filân vali, geçen gün şehrin civa- rında gezerek tetkikatta bulunmuş" tur.». «Falan belediye reisi dün oto- mobili ile filan yere giderek yarım Sa” at kadar ahvali tetkik etmişti «Filân daire umumi müdürü bay Göltekin bir hafta müddetle Avrupsr ya tetkiknta gitmiştir. «Doktor bay İlâçsever üç haftadanberi berayi tet- kik gittiği Avrupadan avdet etmiştir» ve sülre, ve saire... Tetkik, tetkikat ya bir kütüphane- de, ya bir lâboratuvarda, yahut fab- rika filân gibi yerlerde, bizim bildiği- miz, epeyce uzun sürmesi lâzımgelen, oldukça güç ve zahmetli bir iştir. Bu- nun içindir ki her tetkikin mühim ne- ticeleri olur. Biz, bir kaç saatlik gez- me ve dolaşmayı, bir iki günlük gö- Tüp konuşmayı «tebkikat» addediyo- ruz, Bu derece ciddi kelimeleri iptiza- le düşürmemek lâzım, Sonra, hakika- ten tetkikatta bulunan biçarelerin yaptıkları işe isim bulamıyacağız. RAKI YERİNE ŞARAB İnhisar idares”bu yıl, geçen seneye nisbetle iki misli şarab satmış, Bun- dan çok memnun olduk: İnhisar ida- resi gelirinin arttığı, yahut memle- ket üzüm mahsulüne değer verildiği için değil: Halk rakı yerine şarab iç- meye alışıyor ve zehirlenmekten kur- tuluyor diye. İnhisar idaresi şarab gi- bi ispirtosu az, muzır olmıyan içki- lerin sarfiyatını ne kadar çoğaltır ve rakı istihlâkini ne derece azaltmaya muvaffak olursa, millete o kadar çok hizmet etmiş olur. PROPAGANDA BROŞÜRLERİ Bu yaz İstanbulda mevsim eğlen- celeri tertibine çalışılıyor. Eğlencele- Tin iyi ve çeşitli olması için emek ve- riliyormuş. Muhtelif memleketlerden bu eğlencelere insan celbetmek için resimli propaganda broşürleri hazır- Ianıp ecnebi memleketlere gönderile- cekmiş. Eğlenceler iyi, bu eğlenceleri gör- mek için İstanbula kadar hangi ec- nebi gelir, .. gelirse nerede oturur, memnun olur mu, olmdz'mı ayrı me- sele. Fakat propaganda broşürü di- yince yüreğimiz korkudan titriyor. Çünkü diye kadar güya Türkiyeyi güzel göstermek için ecnebi memle- ketlere gönderilen propaganda resim- leri o kadar çirkin ve zevksiz ki, Tür- kiyeye gelmek isteyenler bu acayib resimleri görürlerse gelmekten vaz- geçerler, Her memleket, propaganda resimlerini hakikatten daha güzel yapıvor, Şimdi bu resimlerin Avrupa da öyle güzelleri yapılıyor ki en ma- nasız ülkeleri renk ve ziya cenneti gibi gösteriyor. Bizim resimlerimiz ise güzel memleketimizi karanlığa ve kasvete boğuyor. Aman sanatkârane Propaganda broşürü göndermiyelim. Sadece fotograf ve kartpostal yetişir! s&n KIZ BİRDEN! Havacılık hakkında bir konferans dinledikten sonra İştanbul kız İlsesin- de 750 kız talebonin hep birden Türk Kuşuna uçucu aza (Üye tabirini sev- miyoruz...): yazıldıklarını gazeteler haber veriyor. Gün geçmiyor ki Avrupada bir kâ- dın tayyareci havada yeni bir dünya rekoru kırmağa çıkmasın. Yakında Türk kadını da dünya ufuklarında nam verecek. Buha eminiz, Fakat, 750 kız talebe birden havacı olursa pek memnun olmayız. Kadınlarımıza, başka birçok işlerde de “ihtiyacımız var. Eğer 750 den yedisi hakiki tay- yareci cesaret ve istidadını gösterir- se bahtiyar oluruz. nema Yemekten zehirlenmiş Galatada ithalât gümrüğü mehur- larından bâyan Melâhat, dün daire- de çalışmakta iken birdenbire fena- laşmış ve zehirlenme alâimi göstermiş- tir. Hadiseden zabıta da haberdar edilmiştir. Bayan Melâhat; bir lokantadan ye- diği yemekten zehirlendiğini söyle miştir. Polis tahkikata girişmiş ve bayan Melâhat ta tedavi altına alınmıştır, Beyoğlunda yangın Beyoğlunda Kumbaracı yokuşunda Refik Muzaffer. apartımanında dün yangın çıkmış, derhal yetişen itfalya tarafından söndürülmüştür, —————— | Iş kanunu Kanunun tatbik hazırlığı çok ilerledi 15 hazirandan itibaren tatbikine başlanacak olan iş kanunu için yar pılan hazırlıklar çok ilerlemiştir. İs tanbul ve mülhakatından iş beyan- nameleri tamamen toj ve ka- nuna tabi iş yerlerinin tesbitine baş- lanmıştır, İş dairesi üçüncü mınteke amiri baş müfettiş B..Halük mıntakaya dahil bulunan Boluya gitmiş ve dün şehrimize dönmüştür. Bolu ve civa- rında da iş beyannamelerinin: dağı- tılmasına başlanmıştır. B. Halük ya- kında Zonguldağa giderek (oradaki hazırlıkları da gözden geçirecektir. Üçüncü mıntaka dahilindeki bü- tün vilâyet ve kazalarda iş beyanna- melerinin dağılıp toplanması bit- tikten sonra mınltaka müfettişleri iş yerlerini teftişe çıkacaklardır. Öğretmen tayini Amasya maarif müdürlüğüne İs- tanbul ik tedrisat müfettişlerinden | B. Nâzım, Üsküdar birinci orta oku- lu fransızca öğretmenliğine bayan müşerref Rauf tayin edilmişlerdir. Limanda tedkikat Gümrükler ve İnhisarlar müsteşarı tedkiklerine devam ediyor Gümrük ve inhisarlar vekâleti müsteşarı B. Adil tedkiklerine de- vam etmektedir. Müsteşarın riyase- tinde liman umum müdürü B. Raw- fi, gümrükler baş müdürü B. Müsta- fa Nuri, liman umum müdür mua- vini B. Hâmid ve liman işletmesi şefi B. Zihniden mürekkeb bir heyet ya- rın İstanbul limanı dahilinde mo- törle gezerek todkiklerde bulunacak- lardır. Bu tedkikat sırasında dahili tica- ret eşyasile ithalât emtiasının şehre çıkarılacakları iskeleler tayin edile- cektir, Şimdiye kadar gerek dahili titaret ve gerek ithalât eşyaları ay- nı yerden şehre çıkarılmaktadır. Bu cihet o mahzurlu görülmüş ve ayrı ayri yerler tesbiti kararlaştırılmıştır. Eşyaları çıkarma yeri olarak Sirkeci rıhtımı, Haliçte Şarab iskelesi, Sebze hâli ve civarı ve Sarayburnu tarafla- rı muvafık görülmekte ise de bu yer- ler henliz katiyetle tesbit edilmemiş- tir. Yarınki tedkikat sonunda bir ka- rar verilecektir. iki sarhoş yakalandı Zabıta; evvelki gece, rezulet çıkara- cak derecede sarhoş olan bir kadınla bir erkeği yakalamıştır. Erkek Mustafa ismindedir ve Gala- tada Necatibey caddesinde rezalet çi- karmıştır. Kadın; Mihriban ismindedir. Mer canda bağırıp çağırırken ve ötekine berikine sarkıntılık ederken tutul mi . Her ikisi hakkında kanuni müame- le yapılmıştır. AKŞAM Şehir çöpleri !Dokuma sanayimiz Sahilden 10 mil uzakta denize dökülecek Çöplerin denize dökülmesi hakkın- da gelen emir üzerine icab eden ted- birleri almak için belediyede bir top- lantı yapılmıştır. Dünkü toplantıda bilhassa çöplerin su cereyanlarının te- sirile sahillere gelmemeleri için de- nizin neresine ve ne suretle dökül- mesi muvafık olacağı hakkında ted- kikat yapılmıştır. Çöplerin bilhassa lodos havalarda Floryaya ve diğer plâjlara kadar gelmemeleri için sahilden on mil daha az uzak yerlere dökülmemeleri muvafık görülmüşlür. Belediyede ya” rın da bir toplantı yapılacak ve çöp- lerin denize dökülmesi için lâzım ge- len bütün tedbirler almacaktır. Çöp- lerin hangi terihten itibaren denize döküleceği henüz belli değildir. Konservatuvar binası Haziranda inşaata başla- nacâk ve üç yılda bitecek Belediye fen heyeti, Alman mimarı müteveffa Pölzik tarafından hazırla- nan yeni konservatuvar binası plânı üzerine, metraj hesaplarını hazıla- Yeni konservatuvar binası, Şehza- debaşında eski karakol binası arsa- sında inşa edileceğinden burada vak- üle istimlâk muamelesi yapılmıştı. Belediye, konservatuvar binasının inşaatına önümüzdeki haziranda baş- lanacağından yakında münakasa ilân edilecektir. Bina üç senede ikmal edi- lecektir. Bunun için 930 bütçesinde mev- cut olan 150 bin liralık tahsisat ha- zırdır. Ayni zamanda belediye 937 ve 938 bütçelerine de binanın inşası için aynca tahsisat koyacaktır, Hususi otomobiller Tenha caddeler müstesna muayyen yerlerde duracaklar Emniyet altıncı şube müdürlüğü, İstanbulun kalabalık sokak ve cad- delerinde saatlerce (bekliyen hususi otomobillerin seyrüseferi ihlâl ettiği- ni bildirerek bekleme zamanlarının tahdidi için bir karar verilmesini be- lediye reisliğinden istemişti. Belediye, hususi (o otomobillerin, tıpkı taksi otomobilleri gibi muay- yen yerlerde durmalarına ve bunlar için hususi bekleme yerleri ayırma- Za karar vermiştir. Bu yerler tesbit edildikten sonra husust otomobiller, tenha cadde ve sokaklar müstesma olarak bu muayyen yerlerde dura- caklardır. Erkek çoraplarının sağlamlığı İpek kadın çoraplarının standar. dizasyonundan sonra erkek çorapla" rının da standardize edilmesi için sanayi birliği tedkikafa başlamıştır. Birlik aynı zamanda, ipek olmıyan kadın çoraplarının standardizasyo- nile de meşgul olacaktır, Erkek - çoraplarının sağlamlığını temin için çift iplikten iki kat örül msei muvafık görülmektedir. Tedki- kat sırasında bu hususa dair bazı esaslar tesbit olunacaktır, | Son aylarda çok | verimli bir faa- liyet gösteriyor Mensucat sanayimizin (inkişafı süralle devam ediyor. Bilhassa son altı aydanberi mensucat fabrikaları İstanbulda : çok verimli bir faaliyet göstermişlerdir. Günden güne arttı- ğı göze çarpıyor. Fintler de biraz yükselmiştir. Bu yükseliş fabrikaları daha çok çalışmağa sevketmiştir, Mensucat fabrikalarının Anadolu- ya svekıyatı da artmıştır. Anadoluya daha xiyade köylünün tedarik ede- bileceği ucuz ve sağlam mallar gön- derilmektedir. Yüksek fiatli kumaş” lar şehirde satılmaktadır. e Flatler yükselmekle beraber kalite itibarlle de mallar düzelmektedir. Balıklı Rum hastanesinin tazim telgrafına cevap Balıklı Rum hastanesi heyeti ida- resi hastanede yapılan tören müna- sebetile Büyük Şefe bir tazim telgra- fı çekmişti. Bu tazim telgrafına ve- rilen cevab berveçhiâtidir: Bay Kürkçüoğlu Balıklı Rum Hasta- nesi idare heyeti mümessili C. Gösterilen temiz duygulara Atatürkün teşekkürlerini bildiririm. Umumi kâtib vekili Süreyya Anderman Heroin satanlar İki kadınla iki erkek muhtelif cezalara mahküm edildiler Çarşıkapıda bir pansiyonda hero- in satmak ve dolayısile memleket gençliğinin bu zehire alışmasına $6- beb olmaktan o suçlu Nigâr, Fatma, Belkis ve Yaşarın muhâkemeleri do- kuzuncu ihtisas mahkemesinde ne- ticelenmiştir. Nigâr, suçu sabit beraet etmiş, Fatma bir ay 20 gün ve Yaşarla Belkis de altışar ay hapis cezasına mahküm olmuşlardır, Bundan başka heroin kullanmak- tan suçlu Ali Rıza da iki ay hapis cezasına mahküm edilmiştir. Fakat suçlunun şiddetle istirahate ihtiya- cı olduğu anlaşıldığından cezası te eli olunmuştur. Firari bir mahküm yakalandı Bundan bir müddet evvel Karaca- bey kazasında Nuri adında biri bir lira para cezasına mahküm olmuş fakat (kendisi kaçtığı cihetle yaka- lanıp hüküm infaz edilememişti. Mahküm Nurinin son zamanlarda İstanbulda Kartal civsrında saklan- dığı haber alınmış ve dün kendisi jandarma târafından yakalanmıştır. Nuri evrakile birlikte Üsküdar müd- delumumiliğine teslim edilmiştir. Resmi dairelerin çalışma saatleri Resmi dairelerde çalışma saatleri, nisanın birinci gününden İtibaren sabahları saat 8,5 de başlamak ve akşamları saat 5,5 de tadil edilmek üzere tesbit edilmiş ve memurlara bil- suçtan dolayı altı ay hapis ve otuz | ! Sahife 3 mama mea lam amaaan man NANE İl çarpadisa İ Uç ilân, üç devir 50 - 60 sene evvelki eski gazetele rin son sahifelerine bakıyordum. Dikkatime çarptı. Evvelâ ilân filân diye bir şey yok... Sahifeleri çevirdik- çe, seneler. İlerledikçe ilân denilen şey meydana çıkıyor. İlk ilânlara baktım... «Saraç Kad- ri usta...» Her nevi araba, kupa ta- miratı deruhde edilir. Mer çeşid ko- şum. Semer vesaire sipariş olunur. Eski ilânlar hemen hemen baştan aşağı bu koşum, araba, kupaya aid. Eski gazetelerin cildlerini devi- riniz, bugünkü gazetelere doğru gelmeğe başlaymız. Yavaş yavaş ga- zetelerin son sahifelerindeki araba gösteriyor. mem kaç modeli otomobiller.. parası. Ayda 2880 kuruş elma parası. sa- bahları da aynı ailenin bir mikdar portakal suyu içtiğini farzedelim. artık bunlar ikişer portakalı sılip Balıkçılar şarkısı Plâkla müstehcen neşri- yat davası dün görüldü Balıkçılar isimli bir şarkının plâk- | Ja meşrinden dolayı iki plâk şirketi ile birkaç bestekâr ve hanende aley- lerine açılan müstehcen neştiyat davasına dün ikinci ceza mahkeme- sinde devam edilmiştir. Geçen celso- de suçlulardan Neriman adında biri- nin Bursada olduğu anlaşıldığından tebliğat yapılmak üzere evrakı Bur- saya gönderilmişti. Bu defa Bursa» dan gelen cevabta Nerimanın İstane. bula geldiği ve Sirkeci civarında. bu- lunduğu bildirilmiştir. Nerimana ye- niden tebliğat yapılmak üzere mu- hakeme beşka güne bırakılmıştır. İbtifalci Ziya ihtifali İhtifalci merhum B. Ziyanın namı- Daimi Fotoğraf müs Amatörlere mahsus daimi fotoğraf müsabakamızın bu haftaki seçiminde (Üçer liralık kitab) hediyemizi kaza- nanlar: i — Ankara Cumhur başkanlğı orkestrasında Nuri İrun, 2 — Rumelihisar Kaleiçi No, 5 Meoği, 3 — Gala- tasaray lisesinden 1612 Mehmed İnan, 4 — İzmitde Kemeraltı Yemiş çarşısında avukat Necmeddin Şakir yazıha- nesinde Zafer,