1 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

1 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Ihracat maddelerimiz durgunluk devresi| bir kabartma bulundu geçiriyor, tiftik ve fındık stokları bitti Genel ithalât rejiminin tekrar ge- nişletileceği (hakkındaki habezler, piyasada büyük tesirler yapmaktadır. Esasın durgun bir vaziyet geçiren piyasanın bu gibi yeni hareketlere çok ihtiyacı vardır. Gerek manifatu- ra piyasasında ve gerekse diğer !tha- lât eşyası üzerinde umumi bir dur- gunluk hüküm sürmekledir. Madeni yor, evvelce 4,15 İngiliz lirası olan demir, şimdi 8,15 İngiliz lirasına ka- dar yükselmiştir. Buna bağlı olarak çivi, demir tel, demirden yapılan in- şaat malzemesinin fiatleri de yüksel- mektedir, Kurşun fiatleri de yükseli- yor, hurda demir boruların fiati 15 kuruştu. Şimdi 24 kuruştur. Bütün bu madeni eşya fiatlerinin artışında- ki en büyük âmil, Avrupadaki silâh- lanma yarışıdır. İhracat maddelerimizin vaziyeti İhracat işlerimiz ekseriyet itibarile Almanya ile olduğu için, Türkiyo - Al- manya ticari münssebetlerinin son şeklinden dolayı, ihracat maddeleri- miz bir durgunluk geçirmektedir. Aradaki ihtilâfların.ne suretle helle- dileceğins dair bir malümat yoktur. İhracat maddelerimizn bu haftâ içindeki geçirdiği vaziyeti şu suretle izah etmek kabildir. Tütün — İnhisarlar umum müdü- rü B. Mitatın Avrupa seyuhati tütün- cüler arasında büyük bir alâka uyan- dırmıştır. Alınan haberlere göre, B. Mitat tütün Limited şirketi hesabina Prag, Berlin, Londrada ehemmiyetli temaslarda bulunmuştur. Bu arada Prag rejisi ile de bir anlaşma yapıl mıştır, Bu anlaşmaya göre, Çekoslo- şirketi ile münasebette bulunacaktır. Bu haberin doğruluğunu tahkik et- mek kabil olamamıştır, Piyasa vüzi- yetine gelince, geçen haftaki dur- gunluk devam etmektedir. Yumurta — Geçen ay içinde yalnız Umanımızdan ihruc edilen yumurta- ların miktarı 1700 sandığı bulnuıkta- dır. Bu ay içindeki ihradat miktarı İdman şenlikleri | Ecnebi mekteplerdeki Türk talebe de şenliklere iştirak edecek Ankara 31 (Telefon) — Şimdiye kadar ecnebi mekteplerindeki Türk tslebeler 19 mayıs idman şenlikle- rine iştirak etmemekte idi. 19 mayıs ayni zamanda, Atatürkün mücadelenin başına geçmek üzere A- nadoluya. ayak bastıkları gün olarak kutlanacağından yabancı mektepler- de okuyan talebolerimizin de idman şenliklerine o iştirakten Oo mahrum edilmemeleri muvafık görülmüştür. Bu hususta Maarif vekâleti tarafın- dan ecnebi mekteplere tebligat yapı- lacaktır, Defterdarlar arasında tayinler Ankara 31 (Telefon) — Defterdar- lar arasında yeni tayinler yapılmıştır: Çorum defterdarlığina Fatih Maji- ye şubesi tahakkuk şefi Salih, Maraş defterdarlığına Manisa varidat kon- trol memuru B. Adil, Zonguldak def- terdarlığına da Tunçeji defterdarı B. Nazif tayin edilmişlerdir. "Tayinler yüksek tesdike iktiran etehiştir. Lindberg Atinaya geliyor Atina 31 — Tayyareci Lindbergin Yugün zevcesile beraber Radostan Ati- naya gelmesi bekleniyor. Lindberg ile zevcesi, Atina tayyare meydanında merasimle karşılanacaktır. Lindber- gin Atinada kalıp kalmıyacağı beli mi mb iin zmn lim led 5 animdikelie. Timürlenk dev- rinden bir âbide Üzerinde yazılar bulunan SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Tefrika No. 856 Sarayda harem hayatının hususiyetleri Saraydan çıkan bir gözdenin sergüzeşti Bu debdebeli merasim Abdülhamid zamanında da devam etmiş, hattâ te- kemmül eylemişti. Saray kadınları arasında hususi bir veraset kaidesi cari idi. Yalnız saray- dakilerin değil, saraydan çıkma cari- yelerin de varisleri yok ise malları kal- falarına, sarayda ölen kalfaların mal- Leningraddaki Ermitaj müzesine, Orta Asyada Kazakistanda bulunan ve Timürlenk devrine ait olan çok nadide bir âbide getirilmiştir. Bu âbide, bir ton sikletinde bir kaya olup üzerinde eski Uygur dilinde ya- nlar bulunmaktadır. Bu Yazılar, 1390 senelerine doğru; 'Timürlengin, Toktamış hana karşı harp için Tok- maklar memleketine gelişini bildir. mektedir. yolunu tutmuştu. Abdülhamid daha gençliğinde evvelâ mabeyirci Osman bey (2) ile, Osman bey sürgüne git tikten sonra yeğenleri diye yânına ak- dığı İzzet ve Hayri beylerle gayrimeş- ru münasebette bulurunakla ittiham- dan çekinmediği bu analığının böyle işlere müdahalesinden sıkılmış, niha- nisbetle daha az olacaktır. Sarfiyat, iç piyasada artmaktadır. "Tiftik — Geçen ay içinde yarım milyon kilo tiftik ihrac edilmişti. Bu miktarın ekserisi Almanyaya, bir miktarı Sovyes Rusyaya, pek azıda Fransa ve Çekoslovakyaya satılmıştı. siz ya parçası, Jeolog Satpayev | ları da padişaha geçerdi. Haremağa- | yet bir gün: e adeki SEK > dilin Kazakistanda Miinyok ları arasında da vuraset usulü buna — Bu da benim başıma çıktı! Sa &ya nazaran daha az olmuştur. Ge- tiftik ? dağında bulunmuştur. benzer bir silsile takib ederdi. raydan gitsin! ai ca ADE DARA Haremde padişah giderken önünde Diye irade etmişti, durgunluk devam etmektedir. Maa- mafih elde stok kalmadığına göre, tiftik ticaretinde yapılacak bir iş kal- mamışlır. Tüccar, satacağını satmış- tır. Tüccarın düşündüğü yeni sene rekoltesidir. Rekolte hakkında alınan haberler de iyidir. Gelecek ayın orta- Isrına doğru piyasaya yeni senenin malları gelebilecektir. Findık ve ceviz — Fındık piyasa sında da stok mal kalmamıştır, Tif- tikte olduğu gibi, Fındık tacirleri de, şimdiye kadar mallarını satmışlardır. Şimdi dört gözle, Almanyaya sattık ları malların bedellerini bekliyorlar. Karadenizden gelen haberlere gö- re, havalar fındık bahçeleri için çok müsaid bir vaziyette gitmektedir. He- nüz rekolte hakkında bir rakkgın ta- yin etmek mümkün değildir. Fakat vaziyet böyle giderse İyi fındık mah- Porestu kadın bundan sonra Nişan- taşındaki konağına nakletmiştir. Fetanifer kalfanın sergüzeşti Abdülhamidin gidiş müdürü Hacı Mahmud efendinin becanağı maabe- yin kavaslarından Hacı Ömer ağanın haremi Rukiye harım «Kafkas dökü- münde> - Çerkeslerin muhaceretine sarayca bu tabir kullanılırdı - sokak- ta tesadüf ettiği bir kızcağızı bir Çer- kesten iki mecidiyeye satın almıştı. Kız Hacı Ömer ağanın evinde on dört yaşına kadar kaldı. Bu sırada komşularından (o biri nin oğlu kızı istedi, Hanım vermedi. Buna tutulan komşunun haremi Ru- kiye hanımu bir gün kendisi evde yok iken üfendisinin kızın çışSek ayağını öptüğünü gördüğünü anlatır. Rukiye hanın kızar; hiç bir inkâr dinlemi- yerek Ömer oğuyı iyice pataklar, Kızı da esirci Hasan efendiye götü- rür. Hasan cfendi bu kızı saraya $ tar; Rukiye hanıma yirmi altın bede- Tini öder, Seneler geçer. Talihin müsaadesile bu kız sarayın hazinedar ustası Fotanifer - Ferdani- fer diyenler de vardır - kalfa olur, Hacı Ömer uğanın vefatından son- Ta bir gün Rukiye hanımın Maçka- daki evine bir haremağası elinde bir 'kâğıtla gelir. Rukiye hanıma: — Kızmız hüzinedar usta sizi isti- yor. Der. Rukiye hanım hayrette! Kızı hazineda” usta da kim? Ağanın ar- kasından saray ıslılahınca «cevap» gelir. «Saraya gitmek için bohça için- de elbise, hotoz» Rukiye hanım giyi- nir; almağa gelen bir saray arabasile saraya gider. Fetanifer kendisinin asılsız bir iftira ile esirci evine gön- hazinedar kalfa teşrifatçılık yapardı. Tesadüf olunan kala ve cariyeler mutlaka yol üstünden çekilmeğe mec- burdular, verecektir. Fransada bir tren yoldan çıktı 2 ölü, 60 kadar yaralı var Dax 3İ (AA.) — Bordeaux Eks- presi Dax garına girerken yoldan çıkmış, son dört vagon devrilmiş- tir. Şimdiye Kadar 2 ölü ve 60 ya- ralı sayılmıştır. Dax 31 (A.A) — Dün seat 18308 doğru Dax civarında yoldan çıkan katar, Paris - Hendaye ekspresidir. Tren Paristen sant 8,40 da hare- ket etmiş ve Bordesux'ya saat 16,15 te vâsıl olmuştur. Yoldan çıktığı zaman saatte 120 kilometre süratle yol -almakta idi Bu hususta neşredilen resmi bir teb- Uğe göre, trenin yoldan çıkması ne- ticesinde 2 kişi ölmüş ve 60 kişi ya- Kadın efendiler ve sultanlar için de bu hürmet kaidesine riayet olunurdu. Hazinedarlar nöbetle hünkâr hiz- Hünkâr hitab etmeden söz söylene- mezdi; yalnız sorduğu şeylere cevap ralanmıştır. Paris 31 (A.A.) — Paris - Hendaye Dax civarında yoldan çıkması suretile vukua gelen şimen- difer kazası kurbanlarının hakiki sa- yası şudur Bir kişi ölmüş, biri ağır ve dü hafif olmak üzere 45 kişi yaralarımış- tar. Kaza, vagönleri bağlıyan zin- cirlerden birinin kırılması neticesin- de vukua gelmiştir. Bayburt temiz suya kavuşuyor Bayburd (Akşam) — Bayburd çeş- me sularının Islahı için Bayındırlık bakanlığı su yolları projesini istemiş ve demir borularla su yollarının dö- şenmesi için tahsisat vermiştir. Temiz su içmeğe kavuşan halkımız #*vinç içindedir. a Ankara mektupları (Baş tarafı 5 inci sahifede) Mısraının medlülünü yaşatan bir dablo daha teraaşa edersiniz. Küçük bir vitrinin içinde bir kaç parça çeşmibülbül, mertöbani fağfur, Beykoz eserleri. hep bunlar, ev sahi- hususi hayatı) eserinde şöyle bir ka- yıd vardır: (Haremde cariyelerin terbiye edil- mek, üzere yanlarına verildikleri kal- falar genç iseler mürebbiler ile acemi- leri arasında sepmatiden daha müşfi- kane bir rabıla teessüs etmemesi pek nadirdir. Lesbos - Midilli - adası İstanbula lerinden hiç bir netice elde edileme- miştir. Yalnız çakal derileri üzerine bir kaç iş olmuştur. İngiliz firmaları. nın siparişleri durmuştur. — H.A . Türkkuşu Muhtelif şubelerde çalışmaya başlanıyor Ankara 31 (A.A.) — İnönü kam- pının temmuzda başlıyacak olan ikinci devre faaliyetine hazırlık Ool- mak üzere Türk hava kurumu genel merkezi İstanbul, İzmir, Bursada açılmış olan Türkkuşu şubelerinin ameli çalışmalarına bir an evvel baş- Jamalan için bugünden itibaren muallim ve plânör göndermeğe baş- bu harekst ikbaline yol açtığı için Rukiye hanıma valide muamelesi, lamıştar. binin tabı selimine, güzellik aşkıma | Jine getirdiği için bu müellifin yaş. | De iliklenmiş Küçük bir fes; desti, Bursaya dört plânör, Adanaya beş, | delâlet eden şeylerdir. dıklarında istiğrabı celbedecek bir ci- İstanbula üç, İzmire iki. Siz bir köşede, yediğiniz nefis ye- | het görülemiyor. A... sultanın sarayı mekleri, belli belirsiz kendinizden ge- çip sindirmeğe yeltenirken, kulağını- za bir Asılı gelir: — Aman üstadım, şu bizim işi fi- lân sata izah buyurun. ocağınıza düştüm! — Merak etme; çalışırım! Ve Hamdi Aksoy çalışır da, hani! Edecek iyilik olsun, buna fırsat bul- sun yoksa. Tevazuunu zencide edeceğim ama, oldu olacık.. şunuda ifşa edeyim; Meclisteki hususi posta kutusundan üstada hitaben, günde vasati on mek- tup zuhur ederse, sekizi yardım rica- sını mutazammrıdır ve ekseriya hiç tammadığı kimselerden gelmiştir. Fakat o, tanısın, tanımasın: Haklı gördüğü her işi seve seve takib eder, mal uygun, İstanbula Aalâaddin, Cemaleddin, Selçuk, İzmire Hüseyin, Hikmet, Bölge temmuz başına kadar tale- beye A. provası verecektir. Muvaffak olanlar yapılacak seçimden sonra İn- önüne gideceklerdir. Trakyada kadastro faaliyeti Ankara 31 (Telefonla) — Kırklar- eli v6 Tekirdağa tahi Yenice, Kavak- nı ve Banarlı merkez nahiyelerinin kadastroları yapılmış ve yalnız bu üç nahiyede hükümete ald elli bin kü- sür dekarlık erazi meydana çıkarıl. zuşlır. Bu erazi o civarda iskân edi- len ve edilecek olan göçmenlere da- Zılılacaktır. lığı ile meşhurdu. Fakat bu kadının en büyük şöhreti şehvani gevklerinin hastalık dercesine varması idi. Bu sa- ray Mesalininin tertib ettiği âyini cemleri duyan zevk ve safa erbabının ağızlarının suyu akardı!, Oradaki kadastro heyetinin beş ay | ve en büyük zevki de bu işlerden biri- Başıma çıktı! süren kısa bir müddetlen sonra | ni başardığı zaman, sahibine bunu "Abdülhamid küçük yaşta iken va- | tıra getirdin! elde ettiği bu netice takdire şayan gö. | tebşir eylemektir. lidesi Tirimüjgün kadın vefat etmişti. ——h Ayd rülmüştür. Hasılı, Hamdi Aksoyun batiçesi bir (0) Sicilli Osmmnl, Bazı eserler di Önümüzdeki hazirandan itibaren | cennettir dediğim vakit hiç kimse be- bamidin validesine başka nam derdiği kız olduğunu anlatır. Fakat | ile kar gre EN ii Kelebeği?