1 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ankara Halkevinde bir" gece Atatürkün gençliğe yüksek hitabeleri “Bir gün bu memleketi sizin gibi beni anlamış hir gençliğe tevdi edeceğimden çok mesudum, fakat beraber yaşadığımız müdd hepinizden istemek meşru bir hakkımdır,, Büyük Önder, Ankara Hnikevinde Bursalı gençlerin gecesini şereflen- dirmişlerdi. Atatürk bu münassbetle yalnız Bursa gençlerinin değil, bütün Türk milletinin kalbine ve dimağına nakşedilmesi İâzımgelen şu yüksek sözleri #ylemişlerdir. «— Arkadaşlar, bu gece huradaki toplantımızı ve benim hakkımdaki de- rin duygularımızı Celâl Bayar çok gü- zel ve canlı bir ifade ile bana bildirdi, Bu meyanda dedi ki: Siz, genç arka- daşlar, yorulmadan beni takibe ah- detmişsiniz. İşte ben bilhassa bu söz- den çok duygulandım. Yorulmadan beni takib edeceğinizi söylüyorsunuz. Fakat, arkadaşlar, yorulmadan ne demek? Yorulmamak olur mü? Elbette yorulacaksınız. Be- nim sizden istediğim şey yorulmamak değil, yorulduğunuz saman dahi dur- madan yürümek, yorulduğunuz daki- kada da dinlenmeden beni takib et- mektir, Yorgunluk her insan için, her mahlâk için tabif bir halettir. Fakat insanda yorgunluğu yenebilecek ma- ' nevi bir kuvvet vardır ki işte bu kuv- vet yorulanları dinlendirmeden yü rütür. Sizler, yeni Türkiyenin genç evlâd- ları, yorulsanız dahi beni takib ede- mele epleğ Ba N mız bunu size alada iç çekmiş bulunuyorum, Dinlenmemek üzere Yürümeğe karar verenler asla ve asla yorulmazlar. Türk gençliği gayeye, bizim yüksek idealimize durmadan, A yürüyecektir. Biz de bu- görme! bahtiyar olacağı i “di; çocuklar, inim aim e a Atatürk, Bursalı gençler tatafın- dan büyük bir Gk tabla iliği edilen marşı dinledikter sonra vüzü- Tapu mem'urları > kında ildi Hm sarman .- # da miye a ali atesi reisliği « kömür sergisi . maden tedkik ensti- dürü B. Reşid Gencer a, aratürk lisesinin projeleri hazırlanıyor Ankara 31 (Telefon) — Burada Ye- nişehirde yapılacak Atatürk lisesinin projelerinin hazırlanmasına başlan- mıştır. Lise, 30 dersahaneli 1500 tale- be alacak büyüklükte inşa edilecektir. Zevce ve çocuklarını soyadı beyan- namesine yazdırmıyanlardan ceza alınmıyacak Ankara 31 (Telefon) — Zevce ve gayri reşid çocuklarını soyadı beyan- namelerine yazdırmıyan âile reisle- rinden ceza alınmaması Dahiliye ve- kâletinden vilâyetlere tamim edilmiş “vi. ptçe hedefime yürümenizi nü gençlere çevirerek şu hatıralarını anlattılar: «— Arkadaşlar, ben 1919 senesi ağuslesu İçinde, Samsuna çıktığım gün elimde, maddi hiçbir kuvvet yoktu. Yalnız büyük Türk milletinin asaletinden doğan ve benim vicdanı- mı dolduran yüksek ve manevi bir kuvvet vardı. İşte ben bu ulusal kuv- vete, bu Türk milletine güvenerek işe başladım. Samsundan Anadolu içerilerine, kırık bir otomobille gidi- yordum. Yanımda ötedenberi yaver- Jiğimi yapan Salih ve Cevad Ahbas- tan biri bulunuyordu. O kırık ote- mobil Anadolu yollarında İlerlerken ben daima düşünür ve yaverime şim- di sizin terennüm ettiğiniz şarlayı söyletirdim. Ben Türk ufuklarından bir gün behemehal bir güneş doğa- cağma, bunun hararet ve kuvveti bi- zi ısılacağına, bundan bize bir güç çıkacağına o kadar emindim ki bu- nu âdeta gözlerimle görüyordum. O şarkıyı okutup tekrar ettirmekten maksadım Türkün bu güneşi doğun- ca muvaffak olacağımı anlatmaktı. Bu sebepledir ki demin söylenen şar- kı benim en sekiz senelik bir hatira. mu tazeledi, Ba şarkıyı “söyletmeğe önayak olan genç . bayana teşekkür Gençler, “ Benli müstakbeldeki emellerini tahakkuk eitinmeği taah- büd edân gençler.. Hakikaten, Ba- yarın dediği gibi bir gün bu memle- keti sizifn gibi beni anlamış bir genç- liğe tedi edeceğimden dolayı çok Memiyan ve mesudum. Buna cidden Peyim , Fakat beraber yaşa- KE a e an, YÜsrümenizi hepinizden taleb etmek "aeşru bir hakkım olarak tanmmalı- dır.» Cenup hududumuzda emniyet teşkilâtı Emniyet ve gümrük muhafaza teşkilâtı birlikte çalısacaklar Ankara 31 — Dahiliye vekili cenup bududlarımızda alınacak emniyet ted- birleri hakkında Meclise bu hafta iza- hat verecektir. Hazırlanan projeye gö- re cenup hududlarımızda gümrük mu» hafaza taşkilâtile teşriki mesai ede- cek hususi bir emniyet ve zabıta teş- kilâtı vücude getirilecektir. Umum emniyet müdürü B. Şükrünün bu- günlerde cenup hududlarımıza git- tesi muhtemeldir. Yakında toplanacak Türkiye - Su- riye hudud korisyonunda Türkiyeyi umum emniyet müdürile Gaziantep valisi B. Ali Riza Çeviğin temsil ede- cekleri söyleniyor. Küçük antant Askeri bir pakt yapılacağı | yiye Londra 31 (AA) Daily Telgraf gazetesinin Belgrad muhabi- rinin bildirdiğine göre, Küçük an- tantın Belgraddü toplanacak olah önümüzdeki içtimamın hedefini, Kü- çük antant âzası devletler arasında bir askeri pakt vücude getirilmesi teşkil edecektir. Bu pakt ile, Küçük antanti devle- ti, sebebiyet verilmemiş bir tecavüz takdirinde birbirlerine yardımda bu- lunmavı taahhüd evliveceklerdir, | Başvekilin mühim nutku Karabük fabrikasın temel atışında söyliyeceği nutka ehemmiyet veriliyor ik demir ve artesi gür İnönü huzurunda Sümer Ban iki husu: günü saat 21 ve 22,15 de Ankaradan ketle cumartesi sabahı, Karabük? va- Tacaklardır. Fabrikanın terdeli cumartesi saba- hı saat on birde Başvekilin mühim bir nutku ile atılacaktır. Başvekilin nutkuna büyük bir ehemmiyet veril. mektedir. İngiliz sefiri de söz alarak bu fabrikanın inşası hakkında vu- kubulan Türk - İngiliz teşriki mesai- sinden bahsedecektir. Fabrikanm temeli atıldıktan sonra Başveklile vekilleri hâmil olan ilk tren öğle vakti, ikinci tren de saat birde Karabükten hareket ederek gece ya- rısı birer saat fark ile Ankaraya dö- neceklerdir. Karabükte bütün hazır- hıklar bitmiştir. Ankara 3i (Telefon) — Karabük- te kurulacak demir ve çelik fabrikala- rının temel atma merasimine iştirak etmek üzere Londradan gelecek dört kişilik heyet cumâ günü buraya ge Jecektir. : ... Karabükte İnşâsma başlanacak de- mir ve çelik fabrikası müteahhidi olan İngiliz şirketine mensup bir mümessil ile iki rhühendis daha Lon- dradan bu sabah şehrimize gelmiş. lerdir, © Aci bir kayıp Eski sadrazam İzzet > İzzet (paşa) merhum Esbak sadrazam İzzet (paşa) dün akşam saat altıda şeker hastalığın- dan vefat etmiştir. 73 yaşında gözle- rini hayata kapıyan İzzet (paşa) merhum memleketine büyük hizmet- ler ifa etmiştir: 1887 senesinde hatbi- erkânıhavbiye o yüzbaşılığile çıkmış, Tüvk - Yunan muharebesin- de bulunmuş, Abdülhamid tarafın- dan Şama sürülmüş, sonra İmam Yahyanın isyanmı bastırmak için Yemene gönderilmiş, Harbı umumi. nin sonunda sadrazam olmuştu. İzzet (paşa) memleketini sever iyi bir askerdi. Vefatı haberi derin tees- sür uyandırmıştır. Ailesine taziyetle- rTimizi sunarız. Merhumün cenazesi merasimle okaldımılacaktır. o Cenaze programı bugün hazırlanscaktır, : pi . Siyasi müsteşarlar B. Numan hariciye, B. Faik te maliye siyasi müsteşar lıklarına tayin edildiler Ankara 31 (Telefon) — Gaziantep mebusluğuna seçilen Hariciye vekâle- ti umumi kâtibi B, Numan Menemen- cioğlunun Hariciye siyasi müsteşarlı- ğına, Kayseri mebusluğuna seçilen Maliye müsteşarı B. Faik Baysalın da Maliye siyasi müsteşarlığına tayinleri hakkındaki karamame yüksek tesdi- xe arzedilmiştir.. Üniversite rektörü İzmirde iki konferans verecek İzmir 31 (Telefon) Üniversite rektörü bay Cemil Bilsel iki konferans vermek üzere şehrimize gelmiştir, (Türk - Italyan müzakeratı devam ediyor » ace ui MİMİ RE . . Kont Cianonun Ankarayı ziyareti tarihi henüz belli değildir Roma 31 — Petit Parisien azetesine göre Mülânoda başlamış olani Türk - İtalyan müzakeratı en dostâme bir hava içinde devam etmektedir. Fakat bu müzakereler henüz kati neticelere varmamıştır. Bu #ebepten dolayı Kont Ciamomun Ankaraya seyahat tarihi henüz belli değildir. Bu seyahat, düşünülmemiş değil, sadece tehir edilmiştir. Filhaki- ka Milâno protokollarının imzalanması tarihi yakın görünüyor. Ankara 31 (Telefon) — İtalya hariciye nazırı Kont Cianonun o yükinde j memleketimizi ziyaret edeceğinden bahsedilmekiedir. Bu hususta malüma“ tına müracaat ettiğim Hariciye vekâleti umumi kâtibi vekili B. Nebil dedi ki: — Dost memleket Hariciye vekili Kont Çiano memleketimizi her zaman ziyaret edebilir, Ancak bu hususta takarrür etmiş hiç bir şey yoktur. Ingiliz - Italyan münasebatı iyileşiyor İngiltere, Italya imparatorluğunun tanınması için teşebbüste bulunacakmış Paris 31 (A.A.) — <Joumal» gaze- tesinin Roma muhabirine göre İngi- Uz hükümet mahfilleri, İtalya impd- ratorluğunun hukuken tanınması me- selesinin halli için Milletler cemiye- tinin 24 mayıs tarihinde akdedeceği celsede teşebbüste bulunmak arzusun- dadıtlar. Bu hususta Avrupa hükü- metlerinin Kançelaryaları arasında müzakereler cereyan etmiştir, Bu hükümetlerden bazıları böyle bir teşebbüs yapılmasını tasvip et mişlerdir. Paris 31 (A A.) — Petit Parislen gazetesi, Roma muhabiri B, Guyon- dan aldığı şu telgrafı neşrediyor: Romadaki kanaat, İngiliz gazetele- rinin hücumlarının İngiliz hükümeti- nin hakiki siyaseti ile hiç bir suretle alâkadar bulunmadığıdır, Hattâ, bu- rada, İngilterenin İtalya imparatorlü- ğunun hukukan tanınması meselesi” nin halli hususunda temayülü oldu" ğu, ümidle kaydedilmektedir. Römada sanıldığına göre, 24 mayıs“ ta Mısırın Cenevre müessesesine gir” mesi işini tedkik için toplanacak Mil Jetler cemiyeti asamblesi içtlmamda bu yolda bir adım atılacağı (görüle cektir. Hattâ bazı mahafli, İngiliz Bü kümet mahafilinin 24 mayısta kati bir teşebbüs yapmak niyetinde olduğu kanaatindedir. Bu İtalyan mahafilinin söyledikl€“ rine göre, bu hususda diğer. Avrup£ hükümelleri ile müzakerelere dabi başlarmış bulunmaktadır. Bu hü- kümetlerin bir çoğu ise şimdiden böy“ le bir teşebbüse muvafakatlarını bii dirmişlir, i * Ispanyol Fasındaki İsyan Beş senelik hareketi mühimdir General Franko acele Fasa gitti, Tetuvan haham başısı da tevkif edildi Londra İ (Akşam) — Cebelütta- rıktan bildirildiğine göre general Prahko İspanyadan tayyare ile İs- Fasındaki Ceutaya gitmiştir. İspanyol Fasında bir suikast keş- iedildiğini İspanyol Yahafili tasdik etmektedir. General Fiğnkonun 8€- yahatinin bununla alâkası olduğu zannegiliyor. Tetuvanda bir çok kim- seler kurşuna dizilmiştir. - Laraş ve Alkazarda da fevkifler yapılmıştır. Tetuan hahambaşısı da mevkuflar arasındadır. Tetuvanda bir İngiliz mahmisi de tevkii edilmiş, fakat iki sat sonra serbest A Cebelüttarık 31 (A-A.) — Dün Tan- cadan gelen İngiliz ve ecnebiler Tetuandaki suikasdçilerin 1,000 ki- şi kadar olduklarını söylemişlerdir. Komplo, bir arap ahçısı tarafın- dan ihbar edilmiştir. Zabit ve nefer olmak üzere 100 ki- şi kadar kurşuna dizilmiştir. Bun- Jarın arasında tayyare zabitleri de bulunmakta idi. Diğer cihetten öğrenildiğine göre sulkasdçilerin bir kısmı da Algeri- as'da kurşuna dizilmiştir. Güzel bir karar Elektrik şirketi branşman; ceryan açma ücreti ve kofra kirası alamıyacak Nafia vekâleti elektrik şirketinin abonelerinden branşman, cereyan ve kofre kirası olarak aldığı Ücretleri imiiyaz mukavelesine muhalif bulk muş ve nisan 937 den iibaren bu- nun âlınmiyacağını şirkete bildirmiş- tir. Binaenaleyh bugünden itibaren cereyan uçma, kofre kirası, branşman ücreti alınamıyacaktır, sulama plânı Teşkilâta ait kadrolar | tasdike iktiran etti Ankara 31 (Telefonla) — Nafi& P vekâletince hazırlandığını bildirdiği birinci beş senelik sulama plânınn tat bikine nisan ayı içinde başlanacak. tar. i Plân mucibince merkez ve taşrağf yapılacak teşkilâta aid kadrolar v€ killer heyetinin tasdikine iktiran €$” | miştir. 5 Bu kadrolara göre, merkezde işlet” me, muamelât ve fen işleri ile uğraf” mak üzere üç yeni şube ihdes oluni” caktır, Merkez su fen heyeti; inşasi ve baraj, nehir ıslahları, sulama VÖĞ kurutma, şehir içme suları adları taşıyacak dört ihtisas şubesinden © rTekküp edecektir. ” İlk beş sene içinde sulama işli” başarlacak dört mmtakada bir” mıntaka müfettişliği Mhdas olunac? ve her mıntaka bir şube olmak dört sulama işleri şubesi vüduda & Ürilecektir. Şubeler de aynca kollari. ” aynlacaklır. Gelecek senelerde saf” ları elli ikiyi bulacak olan bu yali” rın otuz ikisi bu sene faaliyete ge$”4 Tilecektir, Garib bir miras! Çingene kralı paralar! | general Frankoya bırakmış! Varşova 3 (AA) — lerinin şefi Mathlas kınları, kendisinin hiç bir rakmadığını, zira gervotinim bir kısmını genersl etmiş olduğunu bili Doğanspor Ankaraya İzmir 31 (Telefon) takımı yarın (bugün) reket edecektir. te ek Doğuss* Ankaray? pir,