8 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

gm 8 Nisan 1937 AKŞAMDAN AKŞAMA, ——— Gel de İşin içinden Çıkın Dünya ahvalinde bazen karışıklık” tan, bazen de düzgünlükten bahse” diliyor. Devlet adamlarının her top- lanışta neşrettikleri tebliğleri oku yunca, insan bu birlik ve ğe imreniyor. Küçük İtilâf çe gradda toplandılar, aralarında, meselede tam bir görüş vahdeti, sa değme kurnaz ledemiyeceği muamma hâlindedir. Bilmece odur manya, (Çekosle- Xuzoslavya, R . vakya, üçü bir arada tek bir Eş t lar, a) teşkil ediyor! yi İtilâe kibediyorlar. Adına «Küçük deniyor. Bu Küçük İtilâf, umumi Avrup? siyaseti bakımından, eskiden beri Fransaya bağlıdır. Çünkü, umumi harpten sonra, bu küçük devletleri büyüten, âdeti yoktan var eden Fransadır. Romanya, M. Titüleskonun harici- ye hazırlığı devrinde İtalyaya dost imiş. Sovyet Rusya ile siyasette bir- lik yaptı. Şimdi Romanya, Alman- yaya teveccüh etmiş. Halbuki Ak manya, Komanyanın müttefiki Fran saya yan bakıyor, Romanyanın dos tu. Rusyanın can düşmanı, Küçük İtilâttan Çekoslovakyayı ise bir han- İtalya ile Almanya, Sovyet Rusya nın şiddetli ve açıktan açığa aleyhin- de. Sovyet Rusya ilç, hem Çe koslovakya ve hem Fransa arasında karşılıklı yardım misakları var, Çe kozlovakya, diğer Küçük İtilâf dev- etlerine müracaat ederek, kendisi ile yardım misakı yapmalarını istiyor. Yugoslavya ile Romanya: allayır, di- yorlar, sen günün birinde Almanya ile çarpışırsın, biz bu işe bulaşmak istemeyiz!» Halbuki Almanya, Fran- Saya düşman, Fransa ise Yugoslav» Ya İle Romanyanın müttefiki olduk- ları halde Almanya ile İtalyayı gö hariçiye nazırları Bek ya Gazi köprüsü Demir malzeme kında Istanbula gelecek ki pasa sondaj neticelerine göre P ünün ayakları hazırlanacaktır. köprü heyeti köprü inşaatında kısmın ayakların vaziyeti 5 teşkil ettiğin! düşünerek göre ayakların İn- ak, 4 demir malzemeler ta- da şehrimize ge mi devam edecekle- gi tesbit ediliyor KE Kurslara rin liste AKŞAM Tramvaylardan atlıyanlar azalıyor Düne kadar 670 kişi cezaya Zabıta, tramvaylardan seyir halin- de inenlerle mücadeleye devam efe mektedir. Bu kontrol bazı semtlerde eskisin- den daha şiddetli bir şekilde tatbik edilmektedir. Bu kontrolun verdiği iyi netice üzerine bir hayli çocuklar tramvaya atlama huylarmdan vaz geçmişlerdir. Son günlerde cezaya uğ- ratılan çocuk hemen hemen kalma- mış gibidir. Sıkı kontrolun tatbikinden düne kadar cezaya çarptırılanların adedi 610 kadardır. Bundan başka kapıları- nı muntazaman kapatmıyan vat- man ve kondöktörlere de para ce gası veriliyor. Vaaz için iane toplamış Bır kadın hakkında tahkikat yapılıyor Karagümrükte Kevser adında bir kadının halktan inne topladığı ve bazı hocaları o civardaki Kefevi camline haber alınmış- Evkaf idaresi de camiin imam ve müezzinini değiştirmiştir. Camiye yeni imam ve müezzin gel dikten bir müddet sonra mahalleli camide kıymetlar halının ortada bu- lunmadığını bildirmişlerdir. Zabıta bu ihbarı ehemmyetle nazarı dikkate al- mış ve camiye giden memurlar haki- katen halının yerinde olmadığını gör- müşigrdir, Bunun üzerine bunların muhafaza- sına memur olan müezzin bay Galib Li ii : vi Bir Fransız profesörü iki konferans verecek Paris hukuk fakültesi profesörlerin- den ve beynelmilel hukuk otoriterle- rinden B. Lambert, üniversite rektörü B, Cemli Bilselin daveti üzerine yö kında şehrimize gelecektir. Profesör, üniversitede ayın 26 ve 21 nel günleri birer konferans vere- Hayırsızada arkasında denize dökülecek ne verilmşitir. Sıhhiye vekâleti, denize dökülecek çöplerin sahile gelmemesi için 15, hat- tâ lüzum görülürse 20 mil uzaklara atılmasını bildirmişti. (Belediyenin yaptığı tedkiklere göre çöpler Hayır- sızadanın arkalarına atıldığı takdir- de böyle bir mahzur olamıyacaktır. Bundan başka lodos havalarda mav- naların sahili terekedemiyeceklerine göre -eskiden olduğu gibi- çöplerin sâ- hillerde birikerek şehrin sıhhatini bozmaması için bazı tedbirler alınma sı da lüzumlu görülmüştür. Sıhhiye vekâleti, ayni zamanda 56 hirde çöp fırınları tesis edilmesini de bildirdiğinden belediye temizlik mü- dürlüğü bu hususta tedkikatta bu- lunmuş ve relslik makamına bir rapor vermiştir. Bu raporun İstanbul çöp- lerini yakacak fırının bir buçuk mii- yon liraya mal olacağı bildirilmiştir. Belediye reisliği, temizlik müdürlüğü- nün bu mütaleasnı tedkik etmekte dir. Limon az mı? Hariçten limon ithaline lüzum olup olmadığı tedkil diliyor Geçen sene mahsulün azlığı yü” zünden iimon ithaline mecbur kalı- narak İtalyadan (birkaç parti mü- bayaat yapılmış, fakat yerli limon mahsulünün piyasaya çıkarılması üzerine daha fazla ithaline lüzum kalmamıştı. Son günlerde, hariçten tekrar l- mon getirileceği hakkında kuyvetii bir şayin çıkmıştır. Bir kısım alâ- kadarlar da mahsulün yenisi piyasa» ya arzedilinceye kadar hariçten bir mikdar limon getirilmediği takdir- de sıkıntı çekileceğini söylemekte- dirler. Fakat yerli limon tacirleri hariç- ten limon ithaline itiraz etmektedir. ler, Tecirler bu hususta alâkadar makamlara yeniden müracantlarda bulunmuşlar, yerli Hmonların hariç- ten geleceklere çok falk olduğunu ve mahsulün memleket ihtiyacını karşılayabileceğini söylemişlerdir. Asıl mesele, yerli Umonlar piyasa» ya çıkarılıncaya kadar elde mevcut limon stokunun ihtiyaca kifeyat edip etmediğidiri. Esasen alâkadar “Amerikaya kim gitse, ber #7 den evvel 9p katlı binalara hayret eder, bense hususi entelicen$ servis teşkilâtına şaştım» ... Meselâ bir adam karısından, ya- hud bir patron kâtibinden şüphele- niyor değil mi7... Kendisinin de bu işin sırrına ermesine imkân yok, he- men böyle bir acenteye bâş YUTUP... ... 24 sant sonra müsbet veya men- # bir rapor alıyor! Bu teşkilât büyük şehirlerin bir ihtiyacından doğduğu- na göre, bence, İstanbulda da kurul Sahife 3 Hayvanlar ve medeniyet Fransada otomobiller pek çok ta» vuk, hindi, kaz, ördek çiğniyormuş. Garib şey?.. Acaba oradaki şoförler tavukları, hindileri, kazları, ördekle- ri insan mı zannelmişler? Yahud Fransada çiğnenecek insan kalınadı da şimdi sıra kümes hayvanlarına mı geldi?. Neyse... burası bize lâzım değil. Fakat Fransanın belediye reisleri hayvanları nakil vasıtasından kur tarmak için buna bir çare aramışlar, düşünmüşler, taşınmışlar ve nihayet etmek... İşe başlamışlar. Tavuklar, horozlar, hindiler, kazlar, ördekler bu dersleri müktmmel öğreniyorlar miş. Medeniyet ilerledikçe şu hayvanlar büsbütün berbad vaziyete düşüyorlar, “Tasavvur ediniz, medeniyet geri bu- lunduğu devirlerde hayvanlar ne ka- dar rahattı. ne böyle nakil vasıtaları tarafından çiğnenmek korkusu var, ne bir şey!.. Sonra sokaklar böyle as- falt vesaire de değildi.. çöpleri topla» mak için teşkilât yapılmamıştı. O za- mmanlar hayvanların saadetini düşü nünüz, Hele kümes bayvanlarile kö- pelderin saadetine hudud yoktu... İs- tediğin kadar çöplük, istediğin gibi caddelerde gez toz... Bugün medeniyet hayvanların ca- nina okudu, Hele şu zehirli gaz kor- kusu... Bir şehre atılan zehirli gaz raza Karaköy meydanı... Meşhur işa ret memuru bay Sadık düdük çalıyor ve bir balm hindiye yol veriyor. Baba hindi o mağrur tavrı ile telâşsiz telâş” sız karsıdan karşıya geçiyor. HP am Tahlisiye idaresi Çanakkaleye bir heyet gönderdi Tahlisiye idaresi umum. müdürlüğü mühendislerinden mürekkep bir be yet, tahlisiye işleri etrafında tedi lerde bulunmak üzere Çanakkaleye gitmiştir. Heyet o mıntakadaki sis dü- düklerini gözden geçirecek ve yeniden bayım, hem de fi sebilillâh ve daha canla başla çalışırlar!... A. — Mahalle kahveleri, 505y6« teler,..