10 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 7 Halep hapisanesindeki Türklere ekmek ve su vermiyorlar Suriyeden ayrılmağı arzu eden Lazkiye ve Kürtdağlılar icabederse silâha sarılacaklar EN #EŞAM Başvekil bu sabah geldi Haydarpaşa istasyonunda merasimle karşılandı Bu akşam Semplon ekspresile Bel- grada hareket edecek olan Başvekil İsmet İnönü, bu sabah ekspresle An- 10 Nisan 1937 , mam İspanyol hükümet kıtaları yeni bir muvaffakiyet kazandılar Estramadure cephesinde asilerin hatlarını geniş bir sahada yardılar Beyrut civarında Fransız manevraları Malep 9 (Hususi) — Bayır ve Bu- cak nahiyelerindeki Türklere yapılan €za ve cefa gittikçe tahammül edil- mez bir derecede şiddetlenmektedir. “Tütünlerini reji idaresine satan köy- Jünün paruları reji idaresi tarafından verilmemektedir. Paralar geçmiş za- manlara ald, hattâ ecdadlarının mu- hayyel borçlarına mahsup edilmek- te ve reji idaresince hükümete yatını. maktadır. Lâzkiye ve Kırıkhandan ve Antak- ya hapishanesinde Halep hapishane- sine sevkedilen Türklere hapishanede çok İena muameleler yapılmaktadır. Günlerce aç bırakıldıktan sonra yak mz kuru bir ekmek verilmesine mü- saade edilmektedir. Türkler bu ek- mekleri de hariçten ve çok pahalıya alıyorlar. Mahpuslara içecek suda verilmiyor. Lazkiye ve Kürtdağında. faaliyet Hama 9 (Hususi) — Cebelidüruz isyanından sonra Lâzkiye ve Kürtda Japonya yeni bir silâhlanma programı Harbiye nazırı “Vaziyet ciddidir, silâhlarımızı tamamlamahyız,, diyor Tekye 9 (A.A) — Harbiye nazını B Sugiyama, altı yüz zabitlen mü- rekkep bir dileylei-kütlesine hitaben Bir kere daha Japonya ile komşuları arasındaki münasebellerde mevcut gerginliği mevzubahis, etmiş ve €z- cümle demiştir ki: Vaziyetin ciddiyetini görmiyen bazı Japon mahafili, hâlâ mevcuttur. Bü- $ün askeri kuvvetlerin birliği icab et- rini seferber etmek ve silâhlanmayı tamamlamak için kükümet ile mile- tn işbirliği de lâzımdır. Islâhat ise meckuri bir vaziyettedir.» Tokyo 9 (A.A) — Hükümet, Diyet huzuruna tamamile askeri nektai na- Alman - İpsum münasebatında gerginlik Alman gazeteleri Avus- turyaya şiddetle hücum ediyorlar İ karadan şehrimize gelmiş ve büyük merasimle karşılanmıştır. Haydarpa- e istasyonu bayraklarla donatılmış” ğinde da gayri memunların faaliyeti göze çarpacak bip hal almaktadır. Lâzkiyeliler ve Küridağlılar Suriye den ayrılmak arzuşundadırlar. Bu bu- susla icabında slâha sarılacaklarını Fransız makamlarına açıkça bildir. mişlerdir. Yeni harfseferberliği Şam 9 (Hususi) — Hatayda Türk- ler arasında Türk harflerile okuma 8€- ferbertiği bütün Bızile devam etmek- tedir. Halk dersabaneleri her yaşta Türklerle dolmaktağır. İhtiyar kadın- Jar bile yeni harflerle yazıp okumağa azmetmişlerdir. Berutta Fransız manevraları Adana 9 — Buraya. gelen haherlere göre, Fransızlar dün Beyrut sahillerin- de hava, deniz ve kara kuvvetlerinin iştirakile mamevrelara beşlamışlar- dır. Bu manevraların Lübnan ve ce nup muntakalarının müdafaasına git edam mahiyetihde olduğu söyle- idim Başvekili, . şehrimiz- de bulunan Hariciye ve Mâliye veklilerile İstanbul valisi, İstan- bul ve donanma kumandanları, Parti reisleri —ülk! ve askelf erkân kalabalık bir halk kütlesi iştikbal et- mişlerdir. Başında mizika bulunan askeri bir müfreze de selâm resmini Aşk uğruna prenslktan feragat e Bükreş 10 — Rumen saltanat mec- isi dün kralın riyadetinde toplanmış- tır. Meeliste, kabine âzasile bütün si- yasi firkalar reisleri hazır bulunmu$- Tardır. Saltanat meclisi, madam Seveano ile nikâhını feshelmeğe xazı olmıyan prens Nikolanın hanedanı saltanat Azası sılatile haiz olduğu haklardan feragatini tetkik etmiş ve feragatna- mesini kabul etmiştir. Kral Karolun kardeşi olan prens' Nikola, İtalyaya gidecektir.“ | N Emlâk bankası Yakında memlekete daha faydalı bir şekil verilecek Ankara 9 (fususl muhabirimiz. den) — Emlâk ve Eytam bankasının dokuzuncu hesap senesini muvaffaki- 'yetle bitirdiğini ve 1936 yılında mua- melâtın bir kat daha inkişaf ettiğini bildirmiştim. hazırlıyor bundan başka kars ordusu ile donan- manın mükemmel surette techizini ve Askeri ihtiyaçlar» hesaba katmak su- retile sanayim yeniden tensikini de derpiş etmektedir. Bazı ithalâk yusumu, bilhassa de- mir ithalâtı resmi Ridırılacak ve milli sanayii himaye meksadile diğer bir takım rusum ilyişe olunacaktır. İdari, intihabi ve mal? sahalarda da ısiâhat yapılacaktır. Bu geniş proğusn İmparater tara- fından taavib edilğikten sonra, yarın neşrolunacakiar. Siyasi mahafli, Bir kabine komitesi Bankanm 1936 senesi meclisi idare Taporuruda iktibas ettiğimiz şu satır- lardan - Bu milli müessesemizin mem- leket fümrani işlerine daha geniş bir mikyasta iştirakini temin edecek yeni kararlar almak üeztre bulunğu anla- den tedbirlerin alınmasını tensip et- 4... Bu sahada mütehassısın tavsiye ettiği hususlarla lüzum ve ihtiyaca gö- re düşünülmekte olan tedbirler yakın- da maliye vekâletine birdirilecektir.» Düşünülmekte olan tedbirlerin ma- hiyetini öğrenmek üzere (kendisine müracaat ettiğim banka umum mü- dürü B, Cevdet bana dedi ki; — Bankanın memleket (dahilinde daha faydalı bir vaziyet alması temin edilecektir. Esasen meliye vekâleti de 'buna bilhassa ehemmiyet vermektedir. Şimdilik bundarı fazla bir şey söyle- mekte mazurum. alla Tanaka) le yarda tıp telebe yurdu için Sıhhiye vekâletinin yeni sene bütçesine 94 bin liralık tah- #isat konmuştur. Bu para ile yurd ge- nişletilecek ve fazla talebe alınması temin edilecektir. Çok çocuklu ailelere yardım Ankara 9 (Telefon) — Sıhhiye ve- Yâleti çok çocuklu silelere daha geniş mikyasta yardımda bulunmağa karar vermiş ve yeni sene bütçesine 50 bin 1i- alık tahsisat konmuştur. - Yardım gekli hakkında bir tallmatname hazır- Andujar 9 (AA) — kıtaları Penarroya'nın şimali garbi- sinde, Cordoue ve Badajoz eyaletleri» nin huduğdunda kâin Estramadurede bulunan cumhuriyet kuvvetlerile irti- batı temin etmişlerdir. Madrid 9 (A.A.) — Hükümet milis- Cumhuriyet , tadan asi topçuları Madridi döğmek» tedirler. Blibao cephesinde Saini-Jean-de-Luz 9 (A.A.) — Bask | kuvvetleri Bilbao'nun * cenubunda, hiç olmazsa şimdilik, asilerin ileri ha- Teketini müessir br şekide durdurmuş leri geniş bir sahada düşman cephe- | sini yararak Estramadure yolu istika- metinde ilerlemektedirler. Madrid etrafindaki muharebeler Madrid 9 (A.A) — Hükümet kıta- ları, fecir vakti Casa del Campo ve Pardo mıntakalarında şiddetli bir ta- Aarruza geçerek Lacapilla mevzilerile eski mezarlığı ve meşhur Cuesla de Las Perdices civarında bir sırta işgal etmek suretile üniversite mahallesi is- tikametinde ve Pardo mıntakasındaki mevzilerini ıslah etmişlerdir. Muhare- be, devam etmektedir. Havan toplarile diğer topların, tü- feklerin, bombaların ve mitralyözlerin mütemadiyen ateş ettikleri Madrid- den işitilmektedir. Büyük bir faaliyet gösteren hükü- met tayyareleri, asi hatlarını ve bil hassa Garabilas tepesile Casa del Campoyu müessir suretle bombar- dıman etmektedirler. Bu sonuncu nok olduklarını ve yeniden: vukubuladak bir taarruza karşı mukavemet edebi- leceklerini beyan etmektedirler. Victoria'daki asiler Urgulola geçi- dinin hâlâ Bask dağlılarının elinde bulunduğunu resmen itiraf etmekle berâber, civardaki sırtların da kendi iş- galleri altında bulunduğunu iddia eylemektedireir. Asilerin tebliği Salamanca 9 (A.A.) — Biskaya cep- hesi: Kıtalarımız el Gorbea, Chity Conga ve Arralde üzerine ileri hare ketlerine devam ederek mühim mik- tarda harb malzemesi elde etmişler. dir, Garnata ve Penarraya mmtakala rında hükümet milislerinin taarruz ları geri püskürtülmüştür. Milisler, ağır zayiata uğramışlar ve mühim miktarda harb malzemesi terketmiş- Yerdir. Tancada hadiseler hazırlanıyormuş İtalyan mahafili komünist partisinin tahrikâtından bahsediyor Roma 9 (A-A.) — Havas ajansının muhabirinden: Siyasi müşahitler bil hassa geçenlerde İtalyanlarla komü- nistler arasmda vukubulan hadiseler- den sonra Tanca meselesile şiddetle elâkadar olmaktadırlar. Messagero gazetesi, komünist par- tisinin Tanca şubeleri tarafından 2a- man zaman gizlice bir bülten neşre- dilmekte olduğunu kaydettikten son- ra şöyle diyor: «Garb devletleri mümessillerinin gözleri önünde ve bunlardan bazıları- nın malâmatı tahtında bazı nahoş ha- diseler hazırlanmaktadır.» Bu gazeteye göre, komünistler bir «hareket komitesi; teşkil ederek İs- komünist düşmanı olmalarından şüp- Bartında Atatürk günü Bartın 9 (A.A) — Atatürk günü münasebetile şehir donatılmış ve bu akşam büyük bir toplantı yapılmıştır, Halkevinin hazırladığı bu toplantıda milli soeilar.1 ve gençlerin. okuduğu şarkılarla toplantı, neşe ve heyecan | Nazilli dokuma fabrikası İlk kumaş ağustosta çıka- cak, fabrika Cumhuriyet bayramında açılacak Nazilli 9 (AA) — Kasabamızda yapılmakta olan kombins bitmek Üze- tedir. Dört bin amele geceyi gündüze katarak bü büyük eserin ikmaline ça- aşmaktadır. Fabrika İlk kumaşlarını 20 ağustos arsıulusal İzmir fuarında teşhir edecektir. Kombinayı kendileri için büyük bir şeref meselesi addeden Bovyet mühendisleri kombinaya ma- kine senaylinin en son icadlarını ilâ- ve ettiklerinden Nazilli kombinası bu- gün dünyanın mevcut mensucat fah- rikalarının en modermdir. Mödernize edilen kısımlar bilhassa işletmeye aiddir. İlk olarak trikolar, Japon basmaları, zarif diyagonlu bas- malar, ince işlemeli işler ve emperime- er yapılacaktır. İlk nümunelik ku- maşlar İzmir fuarında teşhir edilecek ve bazı noksanlar tamamlandıkdan sonr& Cumhuriyet bayrammda > fab- rikanın açılma töreni yapılacaktır. Ziraat bankası memurlarına her sene ikramiye Ankara 9 (Telefon) — Büyük Mü- let meclisi Adliye encümeni Ziraat miye verilmesini kabul etmşitir İnhisarlar memurlarının evleri tekaüd sandığına yaptırılacak Ankara 9 (Telefon) — İnbiserler memurları için Ankraada yapılaca. evler hakkında bir nizamname hâzır- landığını bildirmiştim. Aldığım malümata göre, erler İnhi- sarlar vekâleti tekaüd sandığ tarm- fından yapılacak ve sandık bu iş için Azami 1 buçuk milyon lira sarfede- cektir, İzmirde elektrik ücreti İzmir (Akşam) — İzmirde elektrik kilovat tarifesi 18,5 kuruştur. Her yerden bahalı olan kilovat ücretinin indirilmesi için tarife komisyonunda görüşülmüşse de anlaşma mümkün olamamıştır. Şirket müdürü hariş ol- mak üzere komisyondaki diğer azalar, tarifenin 17 kuruşlan tesbitini İstö mektedirler. Bu ihtilâtın halli için Nafa vekâletine müracat, edilmiştir |