10 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Nisan 1937 AKŞAM SİYASİ İCMAL Belgraddaki görüşmeler larda Orta Avrupa ve , etlerin mer- kUYOr; anlara aid ri açılacaktır. nlara aid en radda görüşülün tesirler yapar ahedelerin bulunması daha anın. gerek: Orta. Av- ardaki coğrafi pa . politikası masından ileri Tupadaki gere Mevkiinin umumi 4 de sıkı alâkadar bulu gelmektedir. Yakın zamana kadar Yugoslavya müşterek emniyete ve bunun kaynağı olan Milletler cemiyeti misakına daya- mıyordu. Fakat Habeş harbinde gerek Milletler cemiyeti gerek müşterek em- niyet fikri koca bir imparatorluğun yokedilmesine mâni o olamamasını, diğer taraftan müttefik Fransanın Yugoslavyanın tanımadığı (o Sovyet Rusyası ile otomatik olarak tatbik e- dilecek karşılıklı yardım. ittifakı akt- ran Koca evde ceketsiz gezerse kadın; kadın lokantada garsonu kendisi çar İ sğırırsa koca kızar, * Koca sofrada kitap okursa kadın; m kocası meşgulken saçlarını bo- Zârsa koca kızar, Koca mütemadiyen iskambil falı Açarsa kadın; kadın mütemadiyen te- lefon ederse koca kızar. Cepte radyo Radyolar da ufaldıkça ufaldı. Ame- cebe sığan radyo makineleri Yapıldı. Bu makineciklerin yüksekli- on santimetre imiş. Bu radyo minyatürlerinin belki de teknik bakımdan kıymetleri vardır, nağa gelince, hiç kimse bu ma- erin rağbet göreceğini tahmin et- Miyor, — e e Süvarilerimiz Brindizide Brindizi 9 (A.A) — Beynelmilel at yarışlarına iştirak edecek 0- Türk süvari zabitleri, bu sabah buraya gelmişlerdir. nda eral Şemseddin bu- İunmaktadış. © Şe e ni Cim Londos Atinaya döndü Atina 9 — Aylardanberi Cenubi Af- â bulunan sabık dünya serbes şampiyonu Cim Londos, dün tayyare ile © Yohansbur buraya | A | onan hami pula) m ve dostları tarafından karşı- ır, Londos, altı gün tayyare ile Seyahat etmesine rağmen hiç bir yor- Silk eseri göstermiyordu. KANSIZLIK İ görmesi ü | rafı a kas | Avrupadaki siyasi | hep | den de Almanyanın solların iş | uğradığını | rine komşuları ile iki ta- | alar ile harici emniyet ve huzurunu korumak politikasına bir kat daha kuvvet vermiştir. Çünkü Avrupa ve dünya vaziyetinin değişmesi daha ziyade Yugoslavyayı açıkta bırakmıştı. Bu maksadla Bul- garistan ve İtalya ve dolayısile Arna- vudluk ile anlaşmıştır. Küçük tif konferansı ile B. Beneş'in ziyareti €8- nâsında Yugoslavya Küçük itilâfın ki gayesi olan Macaristana karşı biri- birleri ile tanışarak hareket etmek ga- yesini ve bu zümreye dahil her devle- tin komşuları ile anlaşmak ve uzlaş- mak için çalışması fikrini müdafaa et- miştir. Küçük itilâfın üç devlet arasında askeri bir ittifak halini alması için Çe- koslovakyanın Belgraddaki görüşme- lerde tekrar tekrar ileri sürdüğü teklif Yugoslavya tarafından reddedilmiş ve Romanya tarafından da ütizam edil- memiştir. Romanya İtalyanın anlaşma teklifini kabul ettiği takdirde Yugos- lavyanın ikişer taraflı anlaşma politi- başına gel kası bir kat daha kuvvet bulacaktır, Feyzullah Kazan Koca sigarasını fincana silkerse ka» dın; kadın koca traş olurken: «Beni seviyor musun!» diye sorarsa koca ki- zar, Koca bu vaziyette cakalı durursa kadın; kadın, kocası bir şey anlatırken boyanırsa koca kızar, Sovyet altınları 1936 senesinde Sovyet Rusyada 57 milyonluk altın istihsal edilmişti. Bu sene $0 milyonluk altın istihsal edile- ceği söyleniyor. Eğer bu sene 80 milyonluk altın is- | tihsal edilirse Sovyetler cenubi Afri- kayı geçecekler. Sovyet Rusyada istihsal edilen al- tınlar devlet malıdır. Akşehirde hastane yapılıyor Akşehirde yeni ve betonarme bir hastane yapılmaktadır. Plânını Kon- ya Nafıa dairesi mimarlarından bay Naci Tolos yapmıştır. Üç buçuk katlı olan hastane otuz yatak alacak ve bütün teşkilâlı cami bulunacaktır. Karamanda ekmek ve ete narh kondu Karaman (Akşam) — Belediye ete narha göre koyun eti 35, keçi eti 30, birinci ekmek 10, ikinci ekmek 8,5 kuruşa satılacaktır. una Muie3teni, zallyet ve Chlorose Ka muna eli aradın trip edimi. SIROP DESCHLENS, PARIS Karabük fabrikası Dün de bir grup mühen- dis. geldi, Karabüke hareket etti abük demir ve çelik fabrikaları ine alan Londradaki Brasser müessesesi sahibi B. Brasser dün sabah Ankaradan şehrimize dön- müş ve Atinaya müteveccihen hare- ket etmiştir, İngiliz iş adamı Atina- are İle Londraya gidecektir. Müessesenin direktörü B. Makenzi inşaat işlerine nezaret etmek üzere Karabükte kalmıştır. Direktör fabri- kaların inşaları üzerinde Londra ile sık sık muhabere halinde bulunacak; ara sıra da temaslar yapmak ve fab- rikaların kurulmasına aid her türlü ihtiyaçlar üzerinde izahat vermek için Londraya gidip gelecektir. Dün de İngiliz mühendislerinden mürekkep bir grup Londradan gelimş ve hemen Karabüke hareket etmişler- dir. Yakında işçilerden mürekkeb bir grup daha gelecektir. İnşaat işlerin. de yüz mühendis çalışacaktır, Ziraat vekâleti İzmir fuarına yardımda bulunacak Ankara.9 (Telefon) — Ziraat vekâ- leti İzmir fuarına 10 bin-lirâlık yar- dımda bulunmağa karar vermiştir. Borsada vaziyet Frangın düşmesine rağ- men vaziyet normaldir Londra ve Paris piyasalarında Fran» siz frangının düşmeğe başladığı İs- tanbul kambiyo borsasına gelen tek graflardan anlaşılmaktadır. Bir kaş gün evvel bir İngiliz (lirası 106,45 farnk iken kısa zamanda bu rakkam yükselme temayülâ göstermiş dolayı sile farnk kıymetinden kaybetmeye başlamıştır, Sukut nisbeti bir iki gün içinde İns gilis lirasına nazaran yüzde üçe yak- laşmıştır. Frank dün sabah da 109,31 den açılmış 109,90 da kapanmıştır. Bu düşüşün sebebleri borsa mahafi- linde henüz bilinmemekle beraber Fransız parasının akibeti alâka ile te kip olunmaktadır. Paris borsasında ayni zamanda Ünitürkün, de düşmeye müsaid görülmesi sebeplerini fran gın sukutunda aramak lâzım geldi. dini ileri sürenler vardır, Türk borcu tahvilleri Pariste bir kaç gün evvel 287 franktan muamele görürken Bununla beraber İstanbul borsa” sında frank ve Ünitürk üzerine cere- yan eden muamelelere normal naza» rile bakılıyor. Ayni zamanda Türk borcu tahvilleri burada 20,70 - 20,28 lira olmak üzere normal denilebile- çek fiatler üzerinde dolaşmaktadır. Türk borcu tahvillerinin birincisin- den dün 1180, ikincisinden de 620 ta- ne alınmış ve satılmıştır. Üçüncü Ü- nitürk üzerine,59 muamele kaydedil- miştir, Anadolu mümessil senedlerinden 10 tane satılmış, Anadolu tahvilâtı hiç muâmele görmemiştir. Sivas - Er- gurum ye Ergani tahvilâtı çok istek- lidir, Sıvas - Erzurumdan 21,820 ve Er- İ ganiden de 2020 liralık alım satım ol- muştur. Bunlardan başka muhtelif yabancı dövizler üzerine 14,500 ister. linlik muamele kaydedilmiştir. Mezarlıklar Kitabe ve tezyinatın plânları belediyeye tasdik ettirilecek Şimdiye kadar bir mezara taş koy- mak, lâhid yaptırmak serbesti. Bele- diyece verilen karara göre mezar sahipleri, bir mezar için yaptıracakla- rı lâhid, duvar, parmaklık, kitabe ve | $âir tesisat ve tezyinata âid şeyler i- | çin behemehal belediyeden müsüade alacaklar ve plânını belediye ettireceklerdir. tasdik | na da şamildir. Belediye bu verirken üslüpsuz, zevi atın önüne geçmek fikrindedir. Zincirliku- yudaki yeni mezarlık yapıldıktan son- ra bu mezarlıkta yapılacak tesisatın şekli şehircilik mütehassısı tarafın. dan tayin edilecektir. Sahife 5 Mimar Sinan günü merasimle kutlandı Dünkü ihtifalden iki görünüş ve hatipler nutuk söylerlerken Büyük Türk mimarı Sinanın ölü- münün yıldönümü münasebetile dün büyük bir ihtifal yapılmış, üniversite, yüksek mektebler, güzel sanatlar aka- demis, lise ve orta mektebler talebe- lerinden, mimarlardan, sanat seven- lerden mürekkeb kalabalık bir kütle muzun her köşesini ölmez şaheserler- le süslemiş olan bu büyük dâhinin aziz hatırası hürmetle yad edilmiştir. Halkevi tarafından tertib edilen bu ihtifal münasebetile dün Sinanın mezarı üzerine Türk bayrakları ör- tülmüş, Halkevi, gençlik, güzel sanat- lar akademisi, mimarlar birliği ve da- ha birçok müesseseler tarafmdan gönderilen muazzam çelenkler meza- Tin etrafını doldurmuştu. * Merasime ,gençliğin hep bir ağır- dan söylediği İstiklâl marşile başlan- mış, bundan sonra güzel sanatlar aka- demisi mimari şubesi talebelerinden B. Ulvi hazırlanan kürsiye gelerek Sinanın hayatını, eserlerini, büyük- iğünü anlatan güzel bir nutuk söy- lemâştir. Hatib sözlerini bitirirken gençliğe düşen birinci vazife Sinanın eserlerini muhafaza etmek olduğunu kaydederek bugün harab olmıya yüz tutmuş olanların tamiri için icab eden teşebbüslere girişmesini gençlik na- mına Halkevinden rica etmiştir. Bundan sonra yüksek muallim mektebi talebelerinden Fatin, genç- lik namına üniversite talebelerinden Abdülkadir sıra ile kürsiye gelerek Sinanın büyüklüğü etrafında nutuk- lar söylemişler, hayatında, büyük bir mimar olduğu kadar âteşin bir va- tanperver olan mimarın uzun müd- det askerlik ederek muhareblere İş- tirak ettiğini, gençlik için onun ha- yatı en güzel bir nümüne olacağını söylemişlerdir. Merasim mimarlar namına beledi- ye imar şubesi müdürü B. Ziyanın söylediği bir nutukla nihayetlenmiş, gençler gene hepsi bir ağızdan İstik- Iâl marşı söyledikten sonra dağılmış- lardır. Mimari şubesi talebeleri merasim- den sonra halktan arzu edenlere Sü- leymaniye camisini gezdirerek mima- ri kıymeti hakkında izahat vermişler» dir. Adadaki altın definesi muhakemesine başlandı 1900 lira el çabukluğu ile nasıl gazete kâğıdı haline konmuş Adada buldukları bir altın define- sini satacaklarını söyliyerek Yakub adında bir tüccarı dolandırmaktan suçlu Fehmi ve Temel adlarında iki kişi dün üçüncü ceza mahkemesinde. muhakeme edilmişlerdir. Tahkikata nazaran dolandırıcılık şöyle olmuştur. Fehmi, Temel ve Yusuf adlarında | üç kişi tüccar Yakuba giderek Adada bir yeri kazarken toprak altında al- tanlar bulduklarını ve bunları satmak istediklerini söylemişler, birkaç tane çamurlu Rus altınını Yakuba göster- mişlerdir. Yakub defineden çıkan altınları satın almağa karar vermiş ve 1900 liraya pazarlık. etmişlerdir. Yakub 1900. lirayı sayıp hazırlamış, define- ciler de Yakubun yazıhanesinde para paketini alıp saydıktan sonra Yaku- ba: — Sen şimdi bu paraları al, küsa- na koy: Yarın biz tekrar gelipsseni definenin yerine ( götüreceğiz. O za- man paraları da alırız. diye vermişlerdi: Yakub para paketini kasasına ko- | yub kilitlemiş, üç defineci de oradan dır Ertesi gün Yakub akşama kadar beklediği halde defineciler gelmemiş- ler, aradan birkaç gün geçmiş, define sahibleri gene gelmeyince Yakub ka- : saşını açarak parasını almak istemiş» geriye | i komiserlerinden B. Eşref suçlular ya- tir, Fakat kasayı açtığı zaman para paketinin yerinde gene ayni şekilde pa- ket halinde bir deste gazete kâğıdı bulmuştur. Açıkgöz defineciler 1900 lirayı sa- yıp iade ettikleri sırada paraları cep- lerine saklıyarak yerine evvelden ha- zırladıkları bir kâğ'ıd paketini Yaku- ba vermişler ve kasaya koydurmuşlar. dır. Vaziyet bu suretle meydana çıkınca Yakub zabıtaya haber vermiş ve tah- kikat neticesinde bunlardan Fehmi ie Temel yakalanarak mahkemeye teslim edilmişler, diğer arkadaşları Yusuf bulunamamıştır. Bu yüzden mahkeme Yusuf hakkındaki davayı ayırarak kendisi yakalanıncaya kadar muvakkaten muhakemesinin tatiline karar vermiştir. Dün üçüncü ceza mahkemesinde Fehmi ile Temelin muhakemelerinde suçlular suçlarını inkâr etmişlerdir, Sahid olarak dinlenen ikinci şube kalandıkları zaman suçlarını yukarı» da yazdığımız şekilde itiraf ettikleri- ni söylemiştir. Fehmi ile Temel bunu da kabul etmemişler ve tazyik notics- sinde zabıtada o şekilde Ifade vordik- lerini ileri sürmüşlerdir. Diğer şahid- lerin çağrılması için muhakeme baş» ka güne bakılmıştır,