10 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

10 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Evlerimizde, kanarye beslemek zevk ve merakı gittikçe çoğalmağaı başlamış- tr. Yüksek fiatlerle elde ettiğiniz kiye Bu folluklar' tahtadan yapıldığı gibi tel örme sepetçiklerden de olabilir, İçi- ne yumuşak elyaf — pamuk; yüm veya keçi kali beygir kı: komur: Şayet bu maryeler, bu mevsimde, resmimizde gö- Dere otu ve nane Maydanozdan sonra dateotu ve nane de, evlerimizde çok aranılan, sarfedilen nebatlardandır. Bunları da, bahçeleri” mizde yetiştirmek muydanoz kadar ko- Taydır. Dereotu; âdi dereotu ve kıvırcık dere- otu.namile iki grupa ayrılır. Yetiştirilme” si: İyi hazırlanmış toprak parsellerin; dereotu. tohumu. şubattan o başlıyarak eybile kadar, her zaman ekmek kabildir. Gölgeli yerleri: sever, maydanoz gibi bahçe kenarlarındaki ağaçlar altına ya pılan © parsellere, tıpkı maydanoz gibi ekilir. Arasıra sulenir ve tahumlarının ekilmesinden iki ay sonra dereotu top- lanır. Naneye gelince: Naneler suyu sever; hattâ yabanisi bile sulak yerlerde, dere- kenirlarında; rasib" topraklarda bel “bol balanur. Nane küklerile, toprak: içindeki: sakı. türabilerile: halid, yani daima toprakta kal bir nebattır. Bunun için, köklü fi- decikleri dalcıkları ile, dallarının topra- ğa daldırılmasile üretilir. Bahçelerinizde, Ebi Malimmi Könükari SON GECE!L.. BAŞLANGIÇ 1916 senesinin bir sonbahar akşamı Harbı umumi bütün şiddetile de- dar ve çamurlu bir yoldan gidiyoruz... Önümüzde bir batarya var... Bir Türk bataryası!.. 24 üncü kilometre- deki <iveşki> köyünü işgal edeceğiz!.. Gece saat on... Müthiş bir yağmur yağıyor... Barınacak tek bir yer yok!.. Yürümeğe mecburuz... Yürüyoruz... O sirada arkadan bir ses yükseli- — Yüzbaşım bir ışık!.. — Bir ışık m? » — Evet!.. Sağa doğru bakın!.. Bataryanın önünde kocaman bir atın dizginlerine sarılmış ilerliyen bir zabit, birdenbire elini hayvanın arka- sna dayıyarak sağa doğru dönüyor... süldüğü gibi büyük kafesizze alınır. Ba kafesleri sallanmıyacak bir şekilde duva ra asmalı ve altiki köşesinden çivilere istinad ettirmelidir. Şayet her sene kül- Hyetki miktarda yetiştirilecek ise, buna | göre, hususi üretme odaları, çifthameler yaptırılır... Çifleşmek için, iki dişi kamaryeye bir erkek kâfidir. Her dişi kınarye 5-6 yur murta yapar, bunlarda da kuluçka müd- deti, mevsime göre, 13-15 gündür. Yumurtalar o üzerine dişi kanaryeler oturur, masmafih dişi kanaryeler, yem yemeğe kalkınca, erkek kararye heşnen yumurtalar o Üzerine oturarak dişi yur vasma gelinciye kadar bekler, kalkmaz. Kuluçka olan o kaparyeleri kuvvetli © yemlerle beslemek, sulszmm, yemlerini daima taze olarak vermek lâzumdır. Bu esnada sert pişmiş * kıyılmış yu- murta, ekmek içi, kıyılmış pancar, knl- muş yulaf, kenevir keten tohumları, biraz ezilmiş istridye kabuğu vermek çok fay- dalıdır. Yumurtadan çıkan kanarye yavruları 3-4 haftalık oluncıya kadar analar yar sında bırakılır, bunları yukarıda söyledir Ta ayrı hususi kufeslere almak kabilidir. Esasen üç Kafia sonra; yavrulür, Ker sey yiyecek bir Bale gelirleri. nasıl yetiştirir ? rTütabetli, gölgeli su: kerarlarma veya havuz kenurlarma yapacağınız. tevalara nsneyi dikebilirsiniz. Nane, bir defa, bir yere dikildi mi, orasını köklerile, | fırça gibi istilk edir. Pek arsız bir nebattır. Nanenin dalları kesilerek toplamr, de- met yapılır ve o suretle sarfedilir. Nane biçildikten sonra hemen bolea: su veri” lir. Bu. suretle kesilen, biçilen nektalar- dan naneler tekrar sürmeğe baslar. AKŞAM'ın Ziraat mütehassısı karilerimizit susilerine cevap vetecek (AKŞAM) in ziraat mütehassısı her nevi sirasi bahislerine dair tupların üzerine (Ziraat muhar- riri için) Kelimelerinin ilâvesi T&- | Teri 10 Nisan 1937 Güzel çiçeklerden Begonyalar Beşnayalar :gi- geklerinin güzel Biği, yapsaklarının hoş: manzaralari” le, salon ve bah- gelerimizi | süsle- yen mutena çiçek- İerdendir. Çiçeklerinin renk: yaprakları- na şekilleri itiba- rile Begonyaların pek çok cinsleri vardır. Bu meyanda Begonya metali, yaprakları pek iri, kenarlan dişli, üst yüzleri parlak, madeni çelik manzara Sinda, alt tarafı kan ibi kırmızulır. ÇE çekleri de keza kırmızıdır. Bu cins Begonyalar salon Begonya. dır, tesiratı hariciyeye karışı çok hastns- bular. Yazım gölgeli, kışın da Gazla ziya- yı severler. Bundan başka, Beronyu Haszeğna ve R. Phyllomaminez Beyonyaları yap- raklarının karışık renkli, mozayık olma 8 itibarile pek meşhurdurlar. Bu cine Beyonyular resminizde gö züldüğü gibi çelik daldırmulerile üreti lir. Çelikler, şekil A da görüldüğü veçhi- e; Tem, İl toprak, Tl çeri taşille del- durulmuş saksılara, iktiyarlamış Begon- ya diledi duldirdir. Bir ameliye, bu mevsimde veya yazın yapılabilir, Bunlar Löklendikten sonra ayr aynı sakalar dikilirler. İri ve iç yaprakli Begonya Katmerli > yumru Begonyası — Bu cins Begonyaların yumrularr resmimiz de; şekil B'de görüldüğü gibidir. Bu yumrular ilkbahardır ya doğrudan doğ” Tuya bahçede parsellerine ve yehut sake alara dikilirler. Yumrulu Begonyelar Bahçeye dikik mişlerse, soğuklar baslr başlamaz. kur men toprağile beraber çıkanlarak, sap: İm, fazla kökleri kesildikten sonra, bir sandik içerisine yanyana konup hararet derecesi” 8-10 olan, Kuvadar; Karanlık; Bir mahalde ertesi senenin ilkbaharın kadar muhafaza etmeli ve tekrar yerler rine dikilinelidir. Saksılara gikilmiş olen yumrulu Be- gonyalar... olduğu. gibi sakalarmda kala- Bilirler. -Begonyalar çiçeklerini döktük- ten sanrs pek az ve bilikare biç mazur. Bu saksılarda, yükandu söyledi. miz gibi kışı kurak, havadır; karanlık mahallerdir geçirirler ve mart, nisan ay- dikilirler;. Evvel& az mikter yapraklar meydanr geldikten sonra mk sike sulanmalıdır. “ Yumrulu Begonyular sürmüş, gimlen- /Bahçelerde Çim tohumları nasıl ekilir? Bahçelerinizde boş yerlerin, ağaç dip- lerinin, yol kenarlarile duvar diplerinin, yaz kış daima yeşil bir halde kalmasını İsterseniz, buralara, bu mevsimde, çim tohumları ekerek işürikmesi kabildir. Çim ekilmiş, büyük bahçe parselleri aralarına muhtelif çiçekler, şöceyr ha- Tinde bazı süs fidanları ekilirse, Böyle mutena bir çim zemini üzerinde, çiçek- ler, güzel ve hoş renklerini bir kat daha gösterir ve herkesin nazan dikkatini celbeder. Çimin bir çok nevileri vardır. Bu me- yanda, bahçelerde ekilen çimlerin er makbulü Ray-Grass İngiliz çimidir. Bu- punla bersber, Kont Valaria çim tohum- İnrr da pek makbuldür. Bahçelerde par- sellere ekilen ve yaz kış zümrüd gibi açık yeşil renkte kulan çimler, İngiliz çi- mü Ray-Graslardır; yalmz kurağa yn Çim tohumları marifetile elde edilen çim- Hikler, dört sene hiç bozulmadan yerin de kalir; ondam sonra bozup tekrar ek- mek lizımdir. Çim tohumları naml ekilir? Çim ekileesik toprak güzelce kazılır. bellenir, tırmıklar topeçlar kırılır, toprak tesviye edilir, daha üzerine elenmiş ve içerisine Biraz da çürümüş hayvan güb- resi ve bir miktar da kum karıştınlmış toprak hazırlanan yere serpilir, tırmıkla tesviye edilir; bundan sonra çim tobum- lace bız zemin üzerine, kum ile karışık olarak serpilir. Bunun üzerine de tek- rar bir santim kadar inte elenmiş tep rak konur, biraz tazyik edildikten son- ra ince süzgeçli kova ile sularur. Ekilecek miktar: Bir metre murabba- ma 4-5 gram ekilimse kâfidir. Mart veya nisanda, teşrinievvelde ekilmesi daha doğrudur. Çimler, 2-3 santim boy atın- en bir tahtaile tazyik edilir ve tekrar sulanır, bu suretle çimler daha ziyade karrenienirler. Çimler, yülselmeğe başlayınca, ma kasla kırkılır, ilk biçmede köklerinin ze- yamlar ve müleliassısımza sor dukları meselelerin cevaplarını Şayet yumrulu, katmerli Begonyalar daldırmalarile teksir edileceklerse, o va» kit yumrular saksılarda daha derine di- kilirler, Bu suretle süren dallar köklen- bum ile teksir de, e ki olmakla bera» ber kabildir. Bu tarz teksire, yeni yeni" cirsler elde etmek için müracaat edilir.. En meşhur yumrulu Bezonyalar Alman- yada, yetiştirilmektedir. envan bini mür tecavizdi Tefrika Ne. 1 Karanlık ve kapalı bir kış gecesinde, her nasılsa gökyüzünün bir ucunda unutulup kalmış serseri bir yıldız gibi, kendi kendine yanıp dönen, tit- reyip kımıldıyan silik bir ışık!.. Zabit hemen atının başını çeviri- yor: — Müksmmel!,, Orada bir ev var galiba çavuş!.. Herhalde bu bir Jâm- ba ışığı olacak!.. Az kalsın görmü- yorduk. Kendimize, gecenin bir kaç saatini kapalı bir yerde geçirecek bir dam altı bulduk nihayet! ... — Fakat yüzbaşım; bu dağın ba- şında'evin ne işi var?.. Sakın çoban- ları ısınınak için yaktıkları bir ateş olmasın!.. — Hayır hayır! Bu muhakkak bir Zabit, atını ileri doğru sürüyor... — Haydi vakit geçirmiyelim!.. Ba- tarya burada dursun!,, Siz atlılar be- ni takib edin. Yol ve yer müsald ise hemen bataryayı getirir, geceyi orada geçiririz. Şafak atana kadar dinlene- Bir dakika... Şimdi bir avuç Tütk süvarisi, yabancı gecelerin siyalr per- de gibi örttüğü bir takım karanlık yollardan, meçhul ve titrek bir ışığa doğru uçup gidiyor!.. Gece yarısına bir buçuk saat var!.. Kestane ağaçları ile örtülü bir köşe yi döner dönmez, demirden yapılma büyük bir bahçe kapısının önün> ge- liyoruz... Karanlığa kanat germiş kocaman bir kartal gibi geniş ve yay- van bir bina!.. Çavuş murıldamyor: — Mükemmel bir yer yüzbaşım!.. Atları sürüyorlar... Çakıl döşeli muntazam bir yol... ve İki sıra selvi Nal sesleri binanın kapısına doğru yaklaşıyor... Ortada bir pencere ve pencerenii camlarında tek bir ışık!,. Uzaklarda köpekler havlıyor... İşte nihayet kapının önündeyiz!.. Yüzba- şı atının dizginlerini çekiyor... — Çavuş; çabuk şu binanın etrafi ni dönün bakalım, kimse var m? — Emredersiniz efendimi.. Çakıl taşlarının fzerinde birdenbi- re şimşekler çakıyor!.. İki dakika... Çavuş ve süvariler dönmüştür... — Yüzbaşim; kimseler yok!.. Hep çakıl döşeli yollar ve iki sıra ağaçlar! Meydanda bir canlı mahlfik görün- Çavuş heyocanla hemen atılıyor... — Bakın, ışık ta söndü!.. Zabit, başını kaldırıyor... — Sahi ışığı da söndürdüler... An- laşılan bu ev sahipleri pek misafir. perver insaniâra benzemiyorlar, Bizi kabul etmek niyetinde değiller gali- ba!,. Hele durun bir bakalım, şimdi anlarız!.. Yüzbaşı, atından iniyor ve hemen cebinden bir elektrik feneri çıkatarek dır... Selvilerin yaprakları arasından rüzgâr sesi geliyor... Nihayet işte Üstü oymalı kapının önündeyiz!.. HAVA tek bir gölge ve tek bir insan hayali yokl.. — Vurun bakalım şu kapıyı!,, Neferler başlıyorlar kapıyı yumruk- lamağa!.. — Hızlı hizli vurun!,. Ayağımzla Yürun!,, Portakal yapraklarındaki böcekler Bay Mamas As, İstanbul: Üç sene ev- vel aşıladığınızı bildirdiğiniz limon ve portakalların dallarında o bittabi diken bulunmaz, yalnız âşılanıp ta tutmıyan yabani dallarda diken bulunur. Yapraklara ârız olduğunu bildirdiği niz yapışık böceklerin portakal koşnili olması ihtimali vardır. Bu takdirde, yüz de iki kireç, yüzde bir göztaşı mahlülir, yani bordo o bulamacını bu mevsimde yapraklar, dallar üzerine pulverize bir müddet sonra su ile yıkarsanız fena olmaz. Topraklarının her sene değiştirilme sine lüzum yoktur; yalnız toprağın yüs zünü kabartınız ve saksı üzerine bir mik» tar da çürümüş gübre koyurak arasa sularsanız matlüb hasıl olur. Şayet, yapraklardaki haşere portakal Biti yani Toxaptera surantie ize, Bur karşı da yüzde iki tütün Menküw ve yüzde 2 petrol ve sabun mahlülünü yap- aklar üzerine püskürgeçle püskürtmeniz. Tüzmdır. Bize hasta yaprak nümumesini gönderirseniz hastalığın ismini size «öV. Terir. Ayvahk B. Narişliz Zeytin hastalıklar rı pek çoktur. Bunların heyeti umumiye- sinden bahsetmek. güzetemizin zira yas |; zılarına talisiz ettiği sahanın mabdurl of- mas itibarile, imkân görülememiktir. Bahçenizde muayyen bir hastalık varsa, onu Bildirireniz İüzümgelen izahat ve- rikiz. Bu. bapta fazla izahat Ziraat ve- kâleti. zentincilik bürosundan taleb et. menizi tavsiye ederiz. Fındıkçı. narenciye hakkında yanl m bir — yoktur, bunları Ziraat ver niz. Bu bapta, Rize narenciye fidanlığın- dan intediğiniz izahat alabilirsiniz... Boyabad B. Yayla» Kasabanıza yakın olup kanunen çeltik ekilmesine müsaade edilmiyen erazinize kır pirinci ekebilir. siniz; Bunun; çeltili Kanunu ile alikası olmasa gerek, maamafik, vekâleten: ves ya vilâyetinizin Ziraat müdüriyetindeni bu ciheti bir kere dala sormanız tavsi- ye ederiz. İyi ar pirinci Tosya pirinç tervübe is“ tasyonundan — celbedebilirsiniz. Oraya müracantinizi tavsiye ederiz. Kır pirinef ekeceğiniz. araziyi güzeler hazırlamanız. ve bolen gübrelrmeniz icab eder. İskasi kabil ise, toprak sulanarık matlub tavını aldıktan sonra pirinci ekerseniz iyi mahe sul' elde etmiş olursunuz. Ağaçlardaki örümceklere karşı “ Köğithaneköyü B.. Zühtü: Yeni dikmiş olduğunuz fidanlara ârz olan örümcekle- re karm yüzde 3-4 nisbetinde sodalı sus yu ve yahut yüzde 7 arap sabunu ile toprağım sık sık bellemeniz, toprağı ka- rıştırmanız İizemdır. Cevap yokt.. — Daha hazlı, daha bızı vurun!.. —'Tak tak tak tak tak takt.