13 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Ni: 1937 AKŞAM Sahite $ —— AKSAMDAN AKŞAMA, Başvekilimizin belgrad seyahati Muhterem Başvekil İsmet İnönü- nün Yugoslavyaya seyahati yalnız Balkan politikası için değil, Avrupa siyaseti için de mühim bir hadise teşkil eder, Umumi harbe gelinciye kadar birbirine zığ, düşman küçük Balkan devletleri Avrupa sulhü için bir tehlike ve Avrupa büyük devlet- Urlu bir Balkanlılar kütlesi çıktı Bunu mazinin dersleri doğurduğu kadar Balkan devlet adamlarının realist görüşleri, pratik düşünceleri Ve cevval zekâ ve kabiliyetleri de te- min eli, Balkanlılar arasındaki bir leşmede yüksek Türk ricalinin mü- him bir faaliyet hisseleri vardır. İşte bugün Başvekilimiz Belgrad seya- hati ile bu hayırlı faaliyetinin seme- relerinden birini iktitat ediyor. Müttehid ve dost Balkanlılar Av- rupa siyaset terazisinde hiç te ih- mal edilemiyecek bir kuvvet vücü- de * getirmişlerdir. 'Bu kuvvetin “en birinci husüsiğeti sırf sulh ve sükün ömili olmasındadır. Dünyanın er tarafı birçok rekabet, hırs ve emel mücadelelerle O hemen tutuşmağa hâzır bir tehlike manzarasını arze- derken Balkanların şu sükünu epice ibret alınacak bir hakikattir, miş olduğu maddi ve manevi engel-; ere ehemmiyet vererek vatanlarının yüksek menfaatlerini ve insaniye- tin ülvi vazifelerini unutmuş olsa- lardı bugünkü ittifak vücude gele mezdi, düşman yapmağa hizmet ediyordu. Bu vaziyette, Osmanlı imparatorlu- ğundan kurtulmak ve istiklâllerine kavuşmak istiyen genç Balkan mil. letleri arasında yapılmış milliyetçi- lik propagandasının büyük bir re- Tü olmuştu. Tarih bir bitaraf gözle ve sırf hakikati aramak kaygusile tedkik edilirse, Balkanlarda Türk hâ- kimiyetinin sönmek bilmez bir düş- manlık hissi doğuracak bir yük teşkil edemiyeceği görülür. Fakat Balkan Milletleri istihlâs mücadelesinde baş- ka türlü davranmağa ve başka pro- Paganda yapmağa mecbur idiler. Bu memleketler milli istiklâllerine kavuştuktan sonra bugün devlet adamlarına düşen vazife bütün Bal- kanlıları müşterek menfaat ve in- Sani mülâhazalar etrafında toplıyan hususiyetleri tebarüz ettirmektir. Muhterem Başvekilimizin Yugos- lavya ziyareti münasebetile Yugos- lav matbuatının kullandığı dostane san, Yugoslava halkın candan gösterdiği “hüsnü kabul maziye ka- Tışmış olan hadiselerin üzerinden kati bir sünger geçirmiş ve iki mi- Tt pek derin bir samimiyet ve dostluk temeli kurmuştur. İki mem- Ieketin değerli devlet adamlarının Âkılâne siyasetlerile bu dostluğun Bittikçe kuvvetlenerek inkişaf oede- Ceğinde hiç tereddüt edilemez. morarma Hekimliğin içtimai vazifeleri hakkındu konferans Ortaköy Şifa Yurdu başhekimi Asım Onur tarafından nisanın 15 inci günü #aat 17,30da Eminönü Halkevinde «Hekimliğin içtimai vazifeleri? mev- Zulu bir konferans vetilecektir. 7 Medeniyet pek havalleşti bay Am- i... Her şeyi havadan hi yapmak Belediye hastanelerinde alınacak ücret kabul etti Belediye hastanelerinde alınacak ücret hakkındaki tarife, şehir mec- lisinin şubat devresinde itirazlara se bep olmuştu. Sıhhiye encümeni bu tarifeyi tadil etmiş ve yeni tarife dün şehir meclisi tarafından kabul edil- miştir. İlk ücret cetvelini evvelce yaz- ğümüz kısımları alıyoruz Poliniklik muay: ğüs ve mide radyosko; si (filim ha- & (odasına göre) kan 1,5 Taya kadar, ameliye 15 ve 20 lire, idrar tahlili 50 kuru sayması 1 lira, mide usaresi tahl 1,5 liraya kadar, balgam muayenesi 50 kuruş, kilye ve emsali tahliller 2 1i- ra, ayakta yapılan her pansıman 25 lira, bademcik ameliyatları 3 lira ve saire... Meclis bu tarifenin tatbiki salâhi- yetini riyaset makamına vermiştir. Borsada vaziyet Fransız frangı dün de bir mikdar düştü Fransız frangı Londra botsasında martesi günü bir İngiliz rası mu- kabili 108,93 franktı. Halbuki dünkü fiat 109,84 dür. Bu vaziyete göre Fran- $ız parası İngiliz lrasına nazaran Kıy- metinden bir frank kaybetmiştir. Frangıfh sukutu Paris borsasında Türk borcu tahvillerine fazlaca te sir etmeğe başlamıştır. Ünitürk dün sabah Pariste 778 franklan açılinış- tır. Bu flat cumartesi günü tesbit edi- len rakkama nazaran dört frank yük- sektir, Fakat Ünitürk bu yükseliş» mukabil dün akşam 268 franktan ka- panarak on İrank fark etmiştir. Cu- martesiye nazaran sukut nisbeti altı İranktır, Fakat Türk borcu tahvilleri İstan- bul borsasında kıymetini muhafaza etmektedir. Cüz'i tesirler göze çarp- mekla beraber 20,20-20,65 lira gibi dünkü muamele flatlerine normal na- zarile bakılmakladır. Dün kambiyo borsasında Türk borcu tahvilleri üze- rine hararetli muameleler olmuş ve bi- rinci Ünitürk'den 15,70, ikinciden 150, üçüncüden de 10 tane alınmış ve satılmışlır, Bundan başka Sivas Erzurum tah- vilâtından 14,800 liralık ve muhtelif yabancı dövizler üzerine de 15,000 sterlinlik alım ve satım olmuştur. sanda Yeşlihilâl menfaatine verilecek müsamerenin hazırlıklarına dün de devam etmişlerdir. Bu müsamerenin halk arasında da büyük alâka uyan- dırdığı görülmektedir. Uzun müddet- tenberi sahnede görülmiyen sanat- kârın oynıyacağı sekizinci piyesinin bu bakımdan da merakla beklendiği anlaşılıyor. olmak marifeti vardı... Şehir meclisi yeni tarifeyi mıştık. Yeni ceğvelde mühim gördü- 20 kuruş,gö- | | riç) 75 kuruştan 3,55 liraya kadar, | röntgen: muayenesi 1,5 liradan 15 1- | lira, mevaddı gate tahlili 50 kuruştan | kuruş, küçük cerrahi müdaheleler 1 | dün bir miktar daha düşmüştür. Cu- | Eşek nakliye vasıtası olmaktan çıkarılıyor Şehir meclisi dün kararını verdi Şehir meclisinin dünkü toplantısın- da eşeğin nakliye vasıtası olmaktan çıkarılması meselesi yeniden görü- şüldü. İlk sözü belediye reisi alarak dedi ki: — Eşekle nakliyatın menedilmesi, eşek yerine insan sırtının kaim olması demek değildir. Bu kabil iddialar çü- rüktür. Biz, hamalın da, yerine başka vasılalar ikame edece- » vasıtası olarak yol amelesi zor buluyoruz. Memleket- te yeni fabrikalar açılıyor. İş sahaları tir. Oraya gitsinler, çalış- uakların tahdidi de yanlış- tır: Meselâ Kadirgadan gelen bir eşek, | trmavya caddesinden geçemiyecek mi- dir? Caddelere memur mu koyalım. B. Fuad Fazlı, makamın teklifine İ hak vermiş, eşeğin'çirginlik verdiğin- den, tereddi etmiş'bir nesil olduğun- dan bahsederek eşek nakliyatının kalkması için muayyen bir intikal devresi verilmesini teklif etmiştir. İsmall Şevket — Ben makamla ay- ni fikirde değilim. Sözlerim hüsnüni- yet mahsulüdür. Eşeğin ırkı tereddi eylemişse bizi alâkadar etmez. Eşeğin | sırtından yüzlerce'kişi aç kalacaktır, halk sıkıntı çekecektir. Eşekle haya- tanı kazanların tanzifat amelesi ol- ması söyleniyor bu.doğru değildir. Biz bu ameleye 13 lira veriyoruz. Bu a damlar bu para ilemi geçinsinler? Fabrikalarda iş varsa bizim yüzü- Kaba şaka Bir çocuğun yüksekten düşerek ağır yaralan- masına sebeb oldu Mehmed adında 15 yaşında bir ço- cuk Üsküdarda bir fırında çalışmak- tadır ve fırına bitişik bir odada yâ- tıp kalkmaktadır. Mehmed dün sa- bah uyanmca kapıyı açıp dışarıya çıkmak istemiş, fakat kapıyı dışarı- dan sürmeli bulmuştur. Mutlaka dı- şarı çıkmak ihtiyacını hisseden Meh- med odanın penceresinden fırın avlu- suna göçmek istemiş, fakat bu sıra- da bir pervazin kaymasile muvazene- sini kaybeden Mehmed, bu yüksek yerden avluya düşmütür, Bu sukut neticesinde Mehmedin birkaç yeri kı- rılmıştır. Hayatı ümidsiz bir hale gel- miştir. İşe el koyan zabıta çocuğu Beyoğlu hastanesine kaldırmış, diğer taraflan da oda kapısının kimin ta- rafından sürmelenmiş olduğunu tah- kike başlamıştır. Tahkikatın ilk saf- hası tablâakârlardan Nikoğosun şaka makszdile bu işi yaptığını göstermiş- tir. Nikoğos sorgu altına alınmıştır, Karı koca kavgası Ayvansarayda Oturan Mehmed adında biri dün karısı Mevlüde ile kavga etmiş ve taşla karısını başın- dan yaralamıştır. Polis tahkikata baş- Jamıştır. ww Fakat şimdi havadan 505, hava» mekten tut da... eşeğin de | ve bir intikal devresi kabul edildi müzden işlerini kaybedecek bu adam- ların yol masraflarını biz temin ede- rek bunları bu fabrikalara gönderme- Jiyiz. Mutlaka eşek nakliyatını kaldı- racaksak bir intikal devresi vermeli- yiz. Vali, ameleye iş bulmak içtimai bir vazife olduğunu, esasen bunun naza rı dikkate alındığını söyledi. Ve: — Maksad prensiptir. Prensip iti- barile eşek nakliyatının kalkması lâ” zımdır... dedi, Reis, müddet tayini için mazbata- nın İadesini reye koydu. İadesi kabul edildi. Bu sırada İsmail Şevket, ken- | disinin muhalif olduğu halde neye teklifinin reye konmadığını sordu ve: — Yalnız caddelerden geçilmesine müsaade etmemek-üzere eşek nakliya- tınm kalması lâzımdır. dedi, Belediye reisi — Ya hep, ha hiç! diye mukabele etti. Bundan sonra reis roye müracaat etti. İsmeil Şevketten başka herkes €şeğin kalkmasına rey verdi. Ancak bir intikal devresi verilmesi için evrak encümene gönderildi. İkinci celsede okunan encümen ka» rTarma göre tahdid edilen mıntaka- lardan yalnız Beyoğlu ve Eminönü ka- zalarında kati olarak 1 ağustos 937 | tarihinden ve diğer kazalerda da 1 ağustos 937 den evvel başlamak, fa- kat altı ayı geçmemek şartile bele- diye riyasetince münasip görülecek tarihlerde eşek nakliyatının men'i muvafık görülüyordu. Meclis mazba- tayı kabul etmiştir. Çöpler Üstü kapalı mavnalar tedarik edilecek Denize dökülme &meliyesinin © fen- | mi ve sıhhi şekilde yapılabilmesi için Azapkıpıda büyük bir çöp iskelesi in- şa edilecektir. İskelenin inşası müte- ahhidlerine havale edilmiştir. İskele hazirana kadar ikmal edilecek ve bu müddet zarfında da üstü kapalı çöp mavnaları tedarik edilecektir, «daha görüldü Son zamanlarda Karadenizde sik sık serseri mayinlere tesadüf odili- yor. Geçenlerde biri Trabzon ve Si- nop önlerinde, diğeri de Boğaza yar kın bir yerde görülen iki serseri ma- yinden başka bu sefer de Boğazın Ka- yatuz mevkiinde serseri bir mayin görüldüğü hakkında limanımıza mâ- Tümat gelmiştir. Mayinin imhası için tahlisiye müfrezelerine emir verilmiş ve Karadenizdeki limânlarla vapur sü- varilerine haber verilmiştir. .. Havadan muharebe etmenin ko» dan resim, havadan yolcu nakle. | layını bile buldu, ve bu maksatla bo | tulacak bilmem?.. gucu, yakıcı, ağlatıcı, güldürücü gaz” | lar icat etti, Hilesiz süd ve midelerimiz Dün bir doktor arkadaşım deri Arkadaşımın bu sözlerini dinle- dikten sonra beni bir düşünce aldı, Ya bir gün hile yapan esnaf töy- bekâr olsa ve: lar midemizi ne yapmaz. Halis sü- dün ,halis yağın, hilesiz suyun, halis peynirin uğrunda öldük gitti de- mektir, Bunun için hile yapan esnaf ga- Uba bizim sıhhatimizi korumak için bunu yapıyorlar. Emelleri sıhhati umumiyeyi korumak! de yatağından kalkmış, su dökmek ü- zere merdivenden inerken ayağı kayıp düşmüştür. Bu düşme neticesinde ba- de kafa tasının kırılması sebebile öldüğü anlaşılmıştır. BABA HiNDi Mizah gazetesi Siyasi - şakalar, Siyasi karikatürler | Sayısı 5 kuruş ÇARŞAMBA GÜNÜ ÇIKIYOR vw Bu havallkten na şaman KUR B. A, — (insaf) gazını icat ettiği