13 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

13 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

“Allahın rüzgârı, ET rekorları kırdı Sahife 9 Japonlar Tokyodan Londraya 94 saat 17 dakikada uçtular Harikulâde bir rekor yapan «Allahın rüzgârı» adlı Japon tâyyaresi uçuş halinde DIŞARDA: —— Macar güreşçiler Çeklere galib Pragda yapılan Macaristan - Çekos- Yovakya güreş müsabakasında Macar- lar 5-2 galib gelmişlerdir. Müsabaka- larda hiç beklenmedik bir hâdise ol- müş ve Macar takımının en kuvvetli güreşçisi olan 56 kilo dünya şampi- yonu Lörinç rakibine 6 dakikada mağ- lâp olmuştur. Belçika Hollandayı yendi Brükselde şiddetli bir yağmur * al tında oynanan Belçiku-Hollanda fut- bol maçında Belçikalılar sert bir o©- yunla Hollandayı 2-1 mağlüp etmiş- lerdir. Hollandahlar maçın son yirmi dakikasını 7 kişi oynamak mecburl- yetinde kalmışlardır. Diğer oyuncu- Yarı ağır surette yaralanmıştır. Şimeling Çekoslovakyada Amerikadan dönen Alman boksörü bir müddet istirahat etmek üzere Çe- « koslovakyaya geçmiştir. Bradok'la dünya şampiyonası için bir türlü kar- şılaşamıyan boksör müteessirdir, Her türlü teklifi reddeden Bradok'un me- meceri Glud Şimeling için: «—- Bu Korkak tilki ortadan çekil- medikçe Bradokla karşılaşmak imkân- sızdır.» demektedir. Cim Londos Atinaya döndü Yunanlı güreşçi Cim Londos cenubt Afrikadan memleketine dönmüştür. Paskalyayı Atinada geçirerek bir iki güres yaptıktan sonra Avustralyaya bareket edecektir. Atina gazetelerinin yağdığına göre Cim Londos bugün Yu- nanistanın «en zengin adamları ara- Bında imiş. Panatinaikos şampiyon Atina futbol şampiyonası son oy- manan Panatinakos - Apollan maçın- dan sonra nihayet bulmuştur. Bu maçta 1-0 galib gelen Panatinakos A- tina şampiyonu olmuştur. Takımların puan vaziyetleri şöyledir; Panatinakos 17 A EK 16 Apollon 14 Yunanistanda milli küme Yunanistanda her sene yapılmak- ta olan üç şehir arasındaki milli kü- me maçları bu hafta başlamıştır. Pi- Te, Selânik ve Atina takımları arasın- da yapılacak olan bu maçların birin- cisi Selânikte oynanmış ve Olimpia- kos, P, A. O. K. u 5-1 mağlüp etmiştir. Olimpiyakos turnuaya çıkıyor Olimpiyakos takımı bu hafta içinde Çekoslovakyaya gitmektedir. Orada muhtelif takımlarla üç maç yapacak- tır, Amerikan atletleri turnede Yeni mevsim zarfında Amerika şu memleketlere atlet gönderecektir, 15 allet Ağustosta İspanyaya 10 atlet ağustosta Fransaya 30 atlet 20'mayısta İsveçe 20 atlet İngiltereye (Kral müsaba- kaları) Gönderilecek atletler Amerikanın en iyi atletleri olacaktır. Yunan fede- De ui bir angajman için uğraşmak- Vazosun muhakemesi Olimpiyakos takımile müteaddid defalar şehrimize gelmiş olan Yunan milli takım solaçığı Vazosun başından son günlerde garib bir aşk macerası geçmiştir. Vazos evlidir ve buna rağmen bir müddetten beri kendisini maçlarda görerek sevmiş olan 16 “yaşında bir kızcağızla da platonik bir aşk mace- Tası geçirmektedir. Fakat sevgilisinin evli olduğunu haber âlen genç Rum dilberi teessüründen şuurunu kaybet- miş ve sonra da ölmüştür. Bunun Üze- rine Vazos yakalanarak hapsedilmiş- tir. Bugünlerde Atinada en fazla me- Takla takip edilen şey Vazos'un muha- kemesidir. Yunan atletlerinin iyi dereceleri Cumartesi, günü ilkbahar bayramı yapan Yunan atletleri birçok iyi de- recler elde etmişlerdir. Frangudis bü- tün israrlara rağmen badema koşma» mak için verdiği karardan dönme- mektedir. Yalnız 100 ve 200 metrede arkadaşları böyle fena dereceler al- makta devam ederlerse belki koşacağı- nı söylemiştir. Frangüdis'le birlikte çekilmek için karar vermiş olan Ska- lariu tekrar piste dönmüştür, fakat henüz formünden çok uzaktır. Bu haf- ta ancak 100 metrede ikinci olabil miştir, Bu hafta alınan dereceler şun- lardır; 100 Tambrakis 11,5 400 Yorgopulas 53,6 1500 Velkopulos 4,26 5000 Kiryakldis 15,50 110 Tanos 19,3 Cirit Papos 51,68 3 adım Nafilos 13,69 Müsabakalara gelecek hafta devam olunacaktır. Atinada stadyom fiatleri Bir müddet evvel Atinada stâdyom İlatleri ucutlafılmıştı. Fakat fazla iz- diham olduğundan biletler tekrar pa- halılaşmıştır. Şimdiki fiatler şöyledir: Yeni balkon 41 kuruş; eski balkon 30 kuruş; tribün 18 kuruş, asker 7,5 kuruş. Yunan atletizminin 28 inci yıli Yunan atletizm federasyonu atletiz- “minin 28 inci yıl dönümünü tesid et mek üzere parlak bir bayram hazırla» maktadır, Bu münacsbetle 4, 7, 9 mar yısta büyük atletizm müsabakaları yapılacaktır. Mısır federasyonunun daveti Mısır futbol federasyonu Yugoslav ve Romanya federasyonlarına müra- Rumen ve Yügoslav federasyonları Mısırın bu teklifini kabul etmiştir, fa- kat henüz maçların tarihleri için uyuşmak kabil olmamıştır. Selânik muhteliti Yunanistan şampiyonu Atina, Pire, Selânik arasında oyna» nan Yunanistan şampiyonasında Se- a MAAŞ ali garip ol Gizli hazırlıklardan sonra «Kami- | kajes yani «Allahın rüzgârı tayyarelerile 'Tokyodi pon tayyarecisi, yocu Çukagoşi Japonyada Tokyodan uçarak 94 saat 177 dakika gibi hariku- lâde bir uçuşla Londraya varmışlar | ve bu suretle bundan ev Fransız tayyarecilerinin 1928 nisanında tesis ettikleri Tokyo - Paris arasındaki 6 gün 10 saat 53 rakikalık rekoru kır- mışlardır, 94 saat 17 dakikada katedilen bu 15500 kilometrelik mesafede Japon tayyarecilerin uçuşu 51 saat 31 daki- ka tutmuş, geri kalan 42 saat 46 dakika konaklarda istirahatla geçmiş- tir, Bu suretle saatte vasati 300 Kilo- metreden fazla katetmiş olan Japen- ların bu seyahatlerindeki hususiyeti yalnız gündüzleri uçup geceleri istira- hat etmiş olmalarıdır. çene; Mevsimin ilk atletizm müsabakası Atletizm mevsimi başlıyalı iki ay olduğu halde şehrimizde ilk atletizm müsabakası ancak bu hafta cumarte- si günü Taksimde yapılıyor... Kış içinde hemen hemen hiç çalış- mamış olan ateltlerimiz, ciddi bir mü- sabaka olmadığı için bugüne kadar da çalışmak lüzümunu hissetmemiş- lerdir. Şimdiye kadar atletizm müsa- bakslarına seyirci gelmezdi... Galiba bundan sonra atlette gelmiyecek!... Atletizm ajanının yerinde bir teşebbüsü Öğrendiğimize göre atletizm ajanı bay Suad Hayri İstanbulda yapılan milli küme maçlarından evvel her maçta bazı atletizm müsabakaları- nında yapılmasını temin için uğraş” maktadır. Bu güzel teşebbüs memle- ketimizde atletizmin popoler olması için yapılacak en yerinde bir hareket- tir. Milli küme #Maçlarındân evvel ya- pılacak atletizm müsabakalarına, İs- tanbula gelen takımlarla mıntakala- rınm en güzide atletlerini getirecek- lerdir, Alletizm federasyonu bu hu- susta klüplere lâzım gelen maddi yar- dımı yapacaktır. Bu suretle hem at- letizm teşvik edilmiş olacak hem de sahaya erken gelmiş olan seyirciler heyecanlı müsabakalar seyretmiş ola- caklardır, Bu yapıldığı takdirde mevsim için- de iyi dereceler almamız kabil olacak- tır. Finlândiyadan antrenör getirilecek Türk atletizm federasyonu memle- ketimize bir atletizm antrenörü ge- tirtmek için Pinlândiya federasyonu ile muhaberededir. Bir anlaşma ya- pıldığı takdirde Finlândiyanın en ma» ruf atletlerindefi biri göğderileçektir. Gelecek antrenörün bundan evvel de antrenörlük etmiş ve iyi dereceler al- mış olması şart koşulmuştur. Ankarada yüksek mektepler turnuası Anksrada yüksek mektepler arasın da oynanmakta olan futbol maçları- nın finalı bu hafta Mülkiye-Ziraat g- rasında oynanmış vebu maçta iki mektep birer golle berabere kalmıştır. Şampiyon takıma verilmek üzere sporcu bakan Şükrü Saraçoğlu tara- fından ortaya konan kupa için maç tekrar edilecektir. Balkan güreş şampiyonası Geçen sene Berlin oyunları dola- yısile yapılamıyan Balkan güreş şam- piyonası bu sene İzmir panayırında 9 eylülde yapılacaktır. Bu müsabakalardan evvel güreşçi- lerimiz temmuz ayı içinde Pariste yar pılacak olan Avrupa şampiyonasına girecekler ve oradan da Londaraya ge- çerek İngilizlerle müsabakalar yapa- e Yunan güreş federasyonu bu müsabakaya çok ehemmiyet ver- mektedir. Balkan - şampiyonasından evvel Yunan güreşçileri de muntazam bir program dahilinde bir seri müsa- baka yapacaktır. Yunanlıların bütün gayreti bu sene Rümenleri geçerek ikinci olmaktır. Kısa bir zamanda 25 bin muallim yetiştirilecek Ilk mektep muallimlerine yeni menfaatler temini için tedbir alınacak Maarif vekületi ilk tedrisat kadro- sunda çalışan muallimlerin azlığını ve yurdumuzdaki muallim ihtiyacını gözönünde tutarak yeniden muâllim yetiştirmek işine büyük ehemmiyet vermektedir. Bu hususta yeni karar- Jar alınmak üzeredir, Tutulan istatistiklere göre, Düfus- | Jarı 400 den az olan: köylerimiz için her köye bir muallim göndermek şar- tile 32,000, nüfusları 400 - 1200 ara- | sındaki köyler için en az 12,300, nü- fusları 1200 den fazla köyler için 1500 şehir ve kasabalar için de 1500 - 2000 olmak üzere memleketle ceman 49,300 musilime ihtiyaç olduğu anla- şılmaktâdır. Bugün bunun takriben 1500 ti mevcuttur, Muallim mekteplerimizin bugünkü mevcutlarına göre ilk tedrisat mual- Jim kadrosuna önümüzdeki”yıllar içine de her yıl vasati olarak 700 muallim katılacaktır. Fakat bu miktar ihtiya- Ci karşılamaktan çok uzak olduğu için tedbirlere Yüzüm "vardır, Bunun için vekâlet geçen sene as- kerliğini bitirmiş olan ve istidadları görülen eski askerlerin köylerde mu- allim olarak çalıştırılmaları için yeni bir teşebbüse girişmiş ve yüz eski as- keri Eskişehir Çifteler çifliğinde ha- zırlanan bir kurstan geçirdikten son- ra bunları Ankara civarındaki köyle- re dağıtarak vazifelendirmiştir. Tecrübe mahiyetinde olan bu ilk teşebbüsün iyi neticeler vereceği anla- şıldığından önümüzdeki seneden itiba- ren bin kadar eski askerin memleke- tin muhtelif yerlerinde açılacak kurs- lara sevkedilerek köy muallimi yetiş- tirilmeleri kararleştırılmıştır. Bunlar kursu ikmal ettikten sonra ihtiyaç olan köyler? dağıtılacaktır. Maarif vekâleti bundan başka ka- saba ve şehirlerde beş sınıflı lk mek- teplerdeki muallim ihtiyacını karşı- lamak için de musllim mekteplerine | fazla talebe almak ve kısa bir zaman- da en az 25,000 muallim yetiştirmek ve yetişmiş olanları meslekte tutmak için esaslı tedbirler almak üzeredir. Muallim «yetiştirmek için vekâletin girişeceği faaliyette gözönünde tutu- lacak tedbirler şunlardır: Köy mekteplerinde çalıştirlacak muallim namzedlerini pratik tedbir- lerle kısa bir zaman içinde mütekâsif bir mesaiye tâbi tutarak hazırlamak; memlekette muallim mekteplerine te» mel teşkil edesek olan orta mektep tahsilini kolaylaştırmak ve kazalara hattâ köylere kadar yaymaktır. o © Diğer taraftân şimdiden sonra mü- alim mektsplerinden çıkacak olanla- rm yüzde doksa:u köyde çalışmak mecburiyetinde kalacakları için müs- takbel muallim. namzedleri köyden ve köye daha yakın müuhitlerden ali- nacaktır. Bu suretle köy ve küçük kasaba çocuklarına hem kendilerine, hem de memlekete faydalı olabilecek plânlı bir ilk ve orta tahsil verilecek- tir. Vekâlet fik mektep muallimliğini ve bilhassa köy munallimliğini cazib bir meslek haline getirecek kanun! menfaatler temini için de yeni tedbir- ler alacaktır. Avrupadan canlı yılan balığı isteniyor -Boylârı uzun, kalınlığı bilek : kadar olmalı imiş Avrupadan ve bilhassa Almanya- dan buradaki ticaret evlerine gelen mektuplarda, yılan balığı istenilmek- tedir. Hattâ bir'Alman firması'yazdım &ı bir mektupta, canlı canlı yılan bü“ lığı sevkedildiği takdirde, mukabilin- de döviz vereceğini, klering anlaşması usullerile muamele yapmıyacağıni bildirmektedir. Almanya dışarıya ka- bil olduğu kadar döviz vermiyen bir memlekettir, Fakat yılan balığı bütün bu döviz tahdidatından istisna edil mektedir. Bundan da anlaşılıyor ki, yılan balığı Almanyada pek aranılan ve pek rağbet gören bir şeydir. Hele ağırlığı beş kilo kadar olan ve. bilek kalınlığında olan yılab balıkları Al manyada en nadide bir yiyecek mad- desi olarak telâkki edilmektedir. Hale buki memleketimizde, yılan balığının yüzünü bile gören yoktur, Beyoğlun da ecnebilerin ve bilhassa Almanla- rm alış veriş ettiği dükkânlarda, tüt- sülenmiş yılan balıklarına tesadüf edilebilir. Avrupada, yılan balığına bu kadar rağbet olduğu halde, bunun ihracatı na lâyık olduğu ehemmiyeti vermiyo- ruz. Eğer Alman firmasının istediği gibi, buradan canlı canlı yılan balığı ihracatı yapacak olursak, memleke timize fındık, üzüm ihracatı derece- sinde döviz girebilecektir. Bunun için neler yapmalı? Yılan balığı ekseriyet itibarile göllerde, bataklıklarda yeti- gir, fakat son senelerde her tarafta bataklıklar kurutulduğu için yılan balığı nesli mahvalmaktadır. Çanak- kaleye yakın Ezine bataklıkları epi 2â- mandanberi kurutulmaktadır. Son günlerde Ezineden buraya gelen bir mektupta deniliyor ki: «Bataklığın her tarafı kurutulmuş» tur. Bütün yılan balıkları bataklığın kurumıyan yerlerine hücum ettiler, oğer bunları satacak ve ihraç edecek bir tüccar bulunmazsa, yılan balık- le bu bahisler-etrafında görüşürken dedi ki: — Bataklıkların kurutulması çok iyi.) > Bunü İtirtg etmek kimsenin has saha ayırmak mümkündür. Bühü yapmak lâzım» : Balıkçıların 'söylediğine göre yılan balığı üretmek için en müsgid yerler- den biri, Çekmece gölüdür. Fakat bu- 1 dara riley serdi EL © bir fedakârlık yapılacak olursa bun- dan büyük faideler hasıl olacaktır. Yı- lan balıklarında aranılan evsaf boy- Yarının uzun, kalınlıklarının da bilek kadar olmasıdır. Balıkçıların söyledi. gine göre, Çekmece gölünde hususi surette yılan balığı yetiştirilecek olur- sa, bu da kahildir. — H. A. kadar sabah saat 8 den 12 ve 14 den 18 e kadar ve'tenmuzdan itibaren de 8den i2Zvelödeni9a kadar çalışma saati kabul edilmiştir, Karamanda zabıta vakaları çok Karaman (Akşam) — Sonu manlarda zabıta vakaları çok azal- mıştır. Meselâ geçen hafta bir çok günler en küçük bir zabıta vakası bi- le olmadan geçmiştir. Meşhud £- Jar kanunu kendini gösterdi.