14 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ingiltere, Ispanyol gemilerini himaye etmiyecek Muhalifler, bu | ğ Alman ve italyan mahafiline göre Ingiltere | “Franko hükümetini tanımağa hazırlanıyormuş| Londra 13 — Başvekil, âvam kama» rasında sorulan bir suale cevaben: İngilterenin İspanyada iki muharip taraf tanımakla beraber İspanyol ka- p ra sularında İngiliz ticaret gemilerini himaye etmiyeceğini söylemiştir. Muhalifler bu beyanatı şiddetle protesto etmişlerdir. Bu hareketin Franko hükümetine yardım olduğu söylenmekte ve yeni bir müzakere aç- mağa hazırlanmaktadır. Bu hususta bir teessüf takriri verilmiştir. Takrir yarin müzakere edilecektir. EEE TEE it MANİ gr Berlin 13 (A.A) — B. Baldwinin İngiltere hükümetinin şimeli İspanya Montreux konferansında müzakereler Delegeler Mısırın taleple- rini müsaid karşıladılar Montreui 13. (A.A.) — İngiliz, Fransız, Amerikan, İtalyan, Yunan, Portekiz, İspanya, Hollanda, Norveç, Cenubi Afrika, Danimarka, Irlanda ve İsveç murahhasları, kapitülâsyonlar konferansında Mısırın ( faleplerini müsajd bir şekilde karşılamışlardır. İngiliz murahhası Wallace, İngilte- renin uzun senelerden beri kapitülüs- yonlar rejiminin kaldırılması lâzım — geldiği kanaatinde bulunduğunu ba- tırlattıktan sonra' derpiş edilen mu- vakkat rejimin tesisine taraftar Ol- duğunu bildirmiştir. Fransız murahhası de Tessan, Mı- sırın hâkimiyetini tahdid eden mani- alardan kurtulmasından dolgyi mem- nuniyetini beyan etmekle beraber mevcud rejimi ve bilhassa muhtelit mahkemeleri methetmiş ve bunların tesis edilecek muvakkat rejim esna- sında da ibka edilmelerini temenni et- miştir. v Murahhas, Cezayir ve Tunusluların müstakbel statüsüne telmih ederek ecnebi bir memleketin muhtelif teba- alar arasında fark gözetilmesine mu- arız olduğunu ilâve eylemiştir. Trabzonda zehirli gaz kursu Trabzon 13 (Akşam) — 15 günden- beri devam eden zehirli gazdan ko- runma kursu bitti. Son derste vali de bulundu, ehliyetnameler dağıtıldı, kursa iştirak edenlere ziyafet veril- di. Trabzonda havalar soğudu Trabzon 13 (Akşam) — Son gün- lerde havalar soğumuştur. Yüksek Bitlis 14 (Akşam)'— Bir kaç gün- denberi devam eden yağmur kara çe- virdi. Lapa lapa kar yağıyor. Sobalar yanmağa başladı. Karın yol kapatması ihtimali vardır. Trabzon defterdarı varidat şube müdürlüğüne tayin edildi Trabzon 18 e — Trabzon li hükümete şiddetle hücum ediyorlar i yetlerinde şubeleri bulunacaktır. sularında İngiliz karar üzerine sahilleri kara sularındaki vâziyete karşı takip etmekte olduğu hattıhare- kete müteallik beyanatından bahse- den Correspandance Diplomatigve et | Politigue, bilhassa diyor ki: «İngiliz siyasetinin fili vaziyeti he- saba katmak ihtiyaçlarından mülhem olan bu kararı, şeniyetlerin tanınma- s1 istikametinde atılmış bir adımdır. İtalyan mahafilinin mütaleası Roma 13 — İtalyan mahafili İngil- terenin kararını memnuniyetle karşı- yor. Bu mahsfile göre İngiltere ti- caret gemilerini himaye için harp ge- mileri gönderirse mühim hâdiseler çıkabilirdi, Gazeteler son kararın İn- giltereyi Franko hükümetini tanıma- ğa sevkedeceğini tahmin ediyorlar. Bayonne 13 (A.A.) — Bask hükü- metinin bahri murahhası mafbuata 'beyanatta bulunarak Almirante Cer- vera ismindeki asi kruvazörünün dün akşam İsmi henüz malüm olmi- yan bir İngiliz vapurunu zaptettiğini bildirmiştir. Bu vapurun “Terrol'a mı yoksa Pa- sajes'e mi götürüldüğü malüm de gildir. Habeşistanda yeni hadiseler mi oluyor ? Dört bin n Habeşli İngiliz Somalisine iltica etti Berberos - “İngiliz Somalisi - 18 (4. A.) — Mühim mikdarda Habeşliler erkek, kadın ve çocuk, ekserisi ya- rah olmak üzere Somaliye İltica et- miştir. Habeşistan tarafından şiddetli tü- fek ateşleri işitilmektedir. Üç mo- törlü bir İtalyan Caproni tayyaresi Somali dahilinde Borama üzerinde uçmuştur. Mültecilere yardım için icap eden tedbirler alınmıştır. in Berline uğrıyacağı Baş doğru değil Ankara 13 (Telefon) — İstanbulda Altın plâk Müteveffa kral Aleksan- | drın hatırasına ithaf edildi Belgrad 13 — Başvekilimiz askeri müzeyi ziyaret ettiği sırada Atatür- kün müzeye hediye ettiği tabloyu da müzeye gelirmiş, çok büyük menmnu- niyetle karşılanan bu hediyenin ak tına altın bir plâk takılmıştır. Bu plâkta Atatürkün bu tabloyu müte- veffa kralın hatırasına ithaf ettiği yazılıdır. Tablo ressam bayanı Mihrinin ese- ridir, Ankara Halkevinde duran bu tabloyu Atatürk Belgrad askeri mü- zesine göndermiş ve yerine mütevef- fa kralın kendisine verdiği resmi koy- muştur. Yakında Belgrad” müzesine Türk salonu ilâve edilecektir. TAkşam: Başvekil İsmet İnönünün müteveffa kral Aleksandrın hatırasi- na Atatürk namına altın bir plâk ko- yacağını yazmıştık. Cumhuriyet ve Son Posta bunu tekzib etmişlerdi. Bu haberin doğru olduğunu yukarıki telgraf teyid ediyor.| Türkler lehine çalışan Ingiliz generali Bayan Tavsend dün Atatürk tarafından. kabul edildi Ankara 13 (A.A) — Büyük harpte İrak cephesinde İngiliz kuvvetlerine kumanda eden ve Kütülamare muha- bir general Tavsend'in bayanı madam 'Tavsend Ankaraya gelmiş ve bugün öğleden sonra Atatürk tarafından Çankayada kabul edilmiştir. Mülâkat bir sanat, sürmüştür. Harpten sonra gerek mütareke zamanlarında ve ge- rek bilâhare kendi memleketinde bü- yük nüfuzunu sarfederek Türkler le- hine pek çok çalışmış olan Tavsendin bayanı ile olan bu mülâkat çok sâ- mimi olmuştur. Atatürk, Konyada general Tavsend ile arasında geçen görüşmeleri anlat- miş ve generalin bu mülâkatta hatıra olarak kendisine bir av tüfeği verdi- ğini söyledikten sonra bugüne kadar kıymetli bir hatıra olarak saklamış olduğu bu tüfeği getirilerek madam 'Tavsende göstermiştir. Madam Tavsend, memleketimizin her tarafında kocasının hatıralarını İ yaşadığını, fakat Alatürkün bu kabul ve iltifatlarının bu hatıraları ebedi- çıkan iki gazete Başvekli İsmet İnönü- nün Londra seyahatinden sonra Ber- Mine uğrıyacağını yazmıştır. Burada buna dair malümat yoktür. Gazete lerin verdiği haber asılsızı haber asılsızdır. “Canlı hayvan ve hayva ve hayvan mahsulleri umum Ankara 13 (Telefon) — Emlâk ban- kası İstanbul şubesi müdürü B. Mu- hiddin Osman canlı hayvan ve hay- vari mahsulleri şirketi umum müdür- düğüne tayin edilmiştir. Şirketin mer- kezi Kars olacak, şark ve cenup vilü- Doların kıymeti değiştirilmiyecek Vaşington 13 (A.A.) — Maliye na- zırı Morgenthau, güzetecilere demiş- tir ki: «Doların altın kıymetini değiştir. mek niyetinde değiliz. Amerikaya gi- ren altınlar dolayısile hasıl olan va 'ziyet ise, bize endişe verecek mahiyet- te değildir» Türk spor kurumu ikinci başkani Ankara 13 — B. Halid Bayraktan inhilâi eden Türk spor kurumu ikinci başkanlığına B. Adnan Erkek seçik miştir, Futbol federasyonu ikinci rei- si B. Nasuhi Baydarın istifası haberi âsılsızdır. Manto hırsızı Dün öğleyin Beyazıdda büyük Hay- dar sokağında Safa apartımanmın zemin katına giren meçhul bir hırsız leştirdiğini söyliyerek şükran ve te- hassüslerini arzettikten sonra o Ata- türkten ayrılmıştır. ii Büyük önderimiz, ünlü İngüiz 'neralinin bayanına imzairile bir | ei a | Asilerin tebliği fotoğraflarını hediye etmişlerdir. Bu ziyaretien sonra Ankara Pslas salonlarında kendisine mülâki olup tehassüsalırıı soran bir muharririmi- ze madam Tavsend şunları Söylemiş- tir: «Büyük £ şefinizle görüşmemden hâlâ heyecan içindeyim. Türkleri bu derece derinden seven kocam, Bilhas- sa Atatürk, bu eşsiz asker ve dâhi dev- let adamına karşı büyük bir hayran- lık hissi beslerdi. Görüşmemiz esna- sında bütün bunları hatırladım ve bu sebebden heyecanım bir kat daha art- ti, Türkiyeye kocamın hatıralarını yaşamak üzere gelmiştim. Bu mülâ- kat bunun bir teleyvücü oldu.» B. Cezminin Maliye vekâleti müsteşarlığına tayini yüksek tasdike iktiran etti Ankara 13 (Telefon) — B. Faiğin Maliye siyasi müsteşarlığına tayini üzerine inhilâl eden Maliye müsteşar- Tığına vekâlet tedkik heyeti reisi B. Cezminin tayini yüksek tasdike Ikti- Tan etmiştir. Başvekil Londraya kara yolile gidecek Ankara 13 (elefon) — bümin | İsmet İnönü Londraya Ege — |Eski bir Fransız nazırının mühim bir makalesi “Fransada vaziyet, vaktile Mussolininin Roma üzerine yürüdüğü zamanki vaziyetin aynidir,, diyor Paris 13 (A.A.y) — Eski meliye nazm-B. Regnler B. Blumün siyasetindeki «vakleş hakkında bir takım mütalealar serdediyor ve ezcümle diyor ki: «Clichyde vukua gelen kanlı hâdiselerden beri yeni içtimai o kanunların her gün ihlâl edilmekte oldukları haber verilmektedir, Hükümet, cesaret kir racak bir pazarlık yapmakta ve mebusan meclisine adelâ zorla kabul ettir. miş olduğu kanunların mevcudiyetini hatırlatmıya bile cesaret edememek- tedir. Hükümet, vaidlerine ve teahhüdlerine rağmen ne ses hürriyetini ve ne de fikir hürriyetini zamân atına almaktadır. Yeni bir buhran çıkacağını ve bu buhranın hükümetin başını belâya s0- kacağını tahmin etmek kolaydır. Çünkü şimdiki hükümet, hiçbir zaman milli bir hükümet olmamış, gündengüne zaafa düşen bir sınıflar hükümeti olmuştur. z Artık emir ve kumanda, B. Blumda değildir. O, yalnız itaat etmektedir. Yiyecek fiatlerinin mütemadiyen artması ve boyuna beynelmilel iktisadi bir anlaşmadan ve gümrük manlialarının azaltılmasından bahsedilmesi, hakika“ ten büyük bir tenakuz teşkil etmektedir. Fransada vaziyet, vaktile İtalyadaMussolininin Roma üzerine yürümek suretile nihayet vermiş olduğu vaziyetin aynidir. Hükümetçilerin Madrid cephesinde muvaffakıyeti Üniversite mahallesindeki asilerin muvasala yolu kesilmek üzere Btadrid cephesi 13 (AA.) — Dar bir geçit vasıtasile iaşe edilen Üniver- site mahallesini ve Carabitas tepesini kurtarmak için asiler, mühim takvi- ye kıtaları alarak dün şiddetli bir ta- arruza geçmişlerdir. Cumhuriyet topçu kuvvetleri asi kıtalarını mütemadi bir ateşi altına alarak Cerabitas tepesine iki saat i- çinde 2.000 kadar obüs atmışlardır. Mania ateşleri asilerin harekâtını dur- durmuştur. Akşam, hükümet kuvvetleri Cara- bitas tepesile Cerrode la Guila ve Ca- sa del Campodaki mevzilerini muha- faza etmekte idiler. Bu mevzileri üç gün evvel zaptetmiş oldukları hatır- lardadır. Üniversite mahallsi önünde hükü- metğiler, ziraat mektebi karşısında bir siperi zaptetmişlerdir. Şimdi Madridin garbinde şiddetli bir muhârebe cereyan etmektedir. Madrid 13 (A.A.) — Cerro DelLa Guila'da şiddetli muharebeler de- vam etmektedir. Bu kasabanın zap- ta, hükümet © milislerine Üniversite mahallesile Castille ve Corogna yol- larına hâkim olmak imkânını vere cektir. Salanmanca 13 (A.A.) — Madrid cephesinde milisler dün saat 13 te mühim bir topçu hazırlığından sonra Cerro de la Guila istikametinde taar Tuza geçmişlerdir. Tanklar, önde git- miştir. Bu taarruz, muhacimlerin da“ gılmasile neticelenmiş ve sekiz tank harap olmuştur. Saat 20 de 4.000 milis #arafından yapılan yeni bir tarruzda geri püs- kürtülmüştür. Esir edilen milisler beymelmilel Wi- vanın pek büyük zayiata uğradığını söylemişlerdir. Radyo vasıtasile beyanatta bulunan general Gucipo de LLano, milislerin son günler zarfında ölü, yaralı ve © sir olmak üzere 12,000 kişiden fazla saylat vermiş ve bir karış bile ilerliye- memiş olduklarını söylemiştir. Bilbao cephesinde Bübao 13 (A.A.) — Şiddetli bir top- çu ve tayyare hazırlığından sonra hü- kümet kuvvetleri dün Alava cephesin- de mühim mevziler işgal ederek Ca- gon ve Dealtun kasabalarını zaplet- mişlerdir. Muharebe geç vakte kadar devam etmekte idi. Londra 13 (A.A.) — Bask hüküme- tinin endüsiri bakanı yüz bin ton çö- lik ve demir satmak için burada bu- Yunmaktadır. Bu münasebetle İngil- terenin Bilbaoya denizden erzak gön- derilmesi meselesinde ittihaz ettiği battı hareketten şiküyet etmiş ve Bil- baonun sıkıntılı vaziyette bulunduğu- Du söylemiştir. B. Edenin nutku Bir Alman gazetesi İngiliz nazırına hücum ediyor Berlin 13 (A.A.) — Berliner Lokal Anzeiger gazetesi, İngiliz hariciye ba- kanı B. Edenin dün Liverpolda söyle- diği nutku mevzuu bahsederek diyor iki: B. Eden Avrupanın teskini için ica- beden hakiki sulh zihniyetini anlata- Tak hodbinliği tenkit etmiş ve diğer milletlerin de haklarının tanınması- nı istemiştir. B. Eden bunu kime Söy- lüyor? On seneden fazladır ellerine geçirdiklerinden bir parçasını feda et- mek istemiyen ve anlaşmaya yanaş- mıyan hodbin memleketlere karşı tek başına. duran Almanyaya mı? Nasyonal sosyalisi Almanya diğer milletlere karşı cebir ile muamele et- mek siyasetine öteden beri muarız bü- Tunmuştur, Nasyonal sosyalist Alman daima dar ve yaşatmak prensi- Hindistanda İngilizler geniş bir tenkil hareketine başlıyacaklar muntakasında isyan eden kabilelere karşı mühim bir tenkil kuvveti gönde- rileceğini ve bilhassa hareketin İpi fa- kirini istihdaf eylediğin yazmaktadır. Bu mıntakağa esasen iki İngiliz DR $ı harekâtta bulunmaktadır. Sıhhiye vekâleti sinema ile sıhhi ve terbiyevi propaganda yapacak Ankara 13 (Telefon) — Sıhhiye ve- kâleti, köylerde sıhhi ve terbiyevi pro-ı paganda yapmak üzere sinema ma- kineleri getirtmek üzeredir, Bu maki, neler akümlâtör, elektrik, icabında petxol ile işliyebilecektir. Bu makineler sayesinde henüz elek# İrike kavuşmıyan yerlerde, en küçük köylerde bile Sihhiye vekâleti tarâ-. sihhi terier Me gök, wi Ri ğ